Full version: NUUUU
vickeva
Har just varit ute och promenerat med grannen och allt är vitt.
Ungarna kastade sig ut redan innan och började bygga igloo. Maken påstår att det bara är skånska barn som kastar sig ut och leker i snön när där är ca 1 cm på marken. Kul hade de i alla fall. Och snöar gör det fortfarande. Tänk om vi blir insnöade i morgon (bokstavligt alltså - bildligt är vi det redan...)..... blink.gif wacko.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Adri-Anne
Skicka hit lite! biggrin.gif
vickeva
CITAT (Adri-Anne @ 06-01-2004, 22:56)
Skicka hit lite! biggrin.gif

*kastar stora bollar norrut*
Betty
Med bara en centimeter snö så finns det väl inte så stor risk att ni blir insnöade bokstavligt också!!! biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
vickeva
CITAT (Betty @ 06-01-2004, 22:57)
Med bara en centimeter snö så finns det väl inte så stor risk att ni blir insnöade bokstavligt också!!! biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

jojomensan, med lite tur så slipper vi arbeta i morgon.... laugh.gif
*Felix matte*
Vi har 25 gånger så mycket snö som ni i Skåne:P
men grannen for ändå iväg till jobbet laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vickeva
åsså töar det igen... fast det har snöat hela natten, allt är vitt... kunde inte få ligga ett par dar så ungarna får leka av sig...
Adri-Anne
CITAT (vickeva @ 06-01-2004, 22:57)
CITAT (Adri-Anne @ 06-01-2004, 22:56)
Skicka hit lite! biggrin.gif

*kastar stora bollar norrut*

[QUOTE]

Tack, tack Vickeva! Nu har dina bollar kommit. Härligt. wub.gif biggrin.gif
Betty
CITAT (vickeva @ 06-01-2004, 22:57)
CITAT (Adri-Anne @ 06-01-2004, 22:56)
Skicka hit lite! biggrin.gif

*kastar stora bollar norrut*

Kasta inte så lååååångt!!!!! Så här såg det ut hos mej i Luleå i morse... ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Ella
CITAT (Felix matte @ 07-01-2004, 05:48)
Vi har 25 gånger så mycket snö som ni i Skåne:P
men grannen for ändå iväg till jobbet laugh.gif  :lol:  :lol:

Men om allt kommer på en gång då och det dessutom blåser ordentligt. Kan ni inte bli insnöade då då?! tongue.gif unsure.gif wink.gif
vickeva
CITAT (Ella @ 07-01-2004, 16:36)
Men om allt kommer på en gång då och det dessutom blåser ordentligt. Kan ni inte bli insnöade då då?! tongue.gif unsure.gif wink.gif

Det var ju liksom det vi hoppades på. m,en nu blaskar det igen, 3+ och småregn...
Betty
CITAT (Ella @ 07-01-2004, 16:36)
CITAT (Felix matte @ 07-01-2004, 05:48)
Vi har 25 gånger så mycket snö som ni i Skåne:P
men grannen for ändå iväg till jobbet laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Men om allt kommer på en gång då och det dessutom blåser ordentligt. Kan ni inte bli insnöade då då?! tongue.gif unsure.gif wink.gif

Knappast! tongue.gif Här uppe i norr har vi stor rutin och hög beredskap när det gäller snöröjning, det ska till bra mycket mer än ett par decimeter snö innan vi blir insnöade!!!
För några år sedan hade vi några dagar med mycket sträng kyla, ända ner till -47° när det var som värst... inte slapp vi undan från att ta oss till jobbet för det... ohmy.gif
vickeva
CITAT (Betty @ 07-01-2004, 16:58)
CITAT (Ella @ 07-01-2004, 16:36)
CITAT (Felix matte @ 07-01-2004, 05:48)
Vi har 25 gånger så mycket snö som ni i Skåne:P
men grannen for ändå iväg till jobbet laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Men om allt kommer på en gång då och det dessutom blåser ordentligt. Kan ni inte bli insnöade då då?! tongue.gif unsure.gif wink.gif

Knappast! tongue.gif Här uppe i norr har vi stor rutin och hög beredskap när det gäller snöröjning, det ska till bra mycket mer än ett par decimeter snö innan vi blir insnöade!!!
För några år sedan hade vi några dagar med mycket sträng kyla, ända ner till -47° när det var som värst... inte slapp vi undan från att ta oss till jobbet för det... ohmy.gif

Jag måste säga att jag blir förvånad över hur pass bra beredskapen är här också, vi har ju nästan aldrig snö, och ändå finns det så mycket plogbilar och saltmaksiner och allt vad det är att i princip alla vägar var torra i morse när jag körde till jobbet.

En gång har vi faktiskt varit insnöade, men det är många år sedan nu. Men då var det ju så mycket snö att många inte ens kunde öppna sin ytterdörr.
Ralf
Var det itne 1981 (ungefär?) som hela skåne var stängt? Och hemtjänsten fick anlita fjälljägare som körde ut medicin o mat i insnöad pensionärer?
lavendel
Jo det var då ungefär...jag glömmer aldrig när min brorson satt i köksfönstret och läste sina ramsor innan dom skulle hem till Skåne:
Hoppas,hoppas det blir lite snö i Skåne.....hoppas,hoppas hoppas!
Den ramsan verkade ha magisk kraft...dom kunde knappt ta sej hem i snöyran...sen var dom insnöade en vecka! tongue.gif
Lavendel
Betty
Ja, och i fjol var det Gävles tur om jag inte minns fel! ohmy.gif Tror inte att jag nånsin läst på löpsedlarna att norrland varit insnöat så till den grad som ni i södra Sverige brukar bli mellan varven! tongue.gif
Ella
Okej då! 25 cm är väl lite lite då! Fasst dubbelt så mycket och rejäl vind i fel riktning så kan man snabbt fastna på vägen! Jag undrar vad det är för något redskap som gör att man slipper åka konvoj efter plogen tongue.gif

Vem har sagt att man ska fastna på något sätt för att det är kalt! wink.gif
vickeva
CITAT (Ralf @ 07-01-2004, 18:01)
Var det itne 1981 (ungefär?) som hela skåne var stängt? Och hemtjänsten fick anlita fjälljägare som körde ut medicin o mat i insnöad pensionärer?

Nyår 78-79 och februari 79 var det...
vickeva
CITAT (Betty @ 07-01-2004, 19:03)
Ja, och i fjol var det Gävles tur om jag inte minns fel! ohmy.gif Tror inte att jag nånsin läst på löpsedlarna att norrland varit insnöat så till den grad som ni i södra Sverige brukar bli mellan varven! tongue.gif

Nej, det har nog inte jag heller, men det är ju inte så konstigt, vi har ju INGEN vana...
Idag är det däremot dimmigt som bara den, höll på att inte hitta hem... men snön töar...
Betty
CITAT (Ella @ 07-01-2004, 19:23)
Vem har sagt att man ska fastna på något sätt för att det är kalt! wink.gif

Problemet när det blir för kallt är inte att man fastnar direkt, snarare att man inte får igång sina fordon... Många bilar är ju inte byggda för att klara sån kyla... En del vägrar att starta vid en viss temperatur (t.ex. nyare Mercedesmodeller har inbyggt i sin elektronik att inte starta vid en viss temperatur) och i alla fall våra lokalbussars bromsar slutade att fungera när det var så kallt. ohmy.gif Många fick punktering den kallaste dagen och en del bildäck lossnade från sina fälgar, det var ett riktigt äventyr att ta sig till jobbet! blink.gif
renate
ohmy.gif Ha,ha jag har också snö tyvärr ingen bild det är för mörkt nu,inte slapp jag cyklar till jobbet,plogat var det inte förän jag kom hem på vår gata(liten återvändsgata)Hur mycket?5cm på sin höjd 0°dimma.så rolig min lille Fritz hade i morse när han kom ut i snön.Hoppas att den hålla sig kvar några dagar,det lyser upp. rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif
andreas i uppsala
Här har vi runt 20cm och plusgrader unsure.gif så nu töar det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon