Full version: Odla Champinjoner
ola2
För några år sedan köpte min familj en låda med "champinjonrötter" (eller va det nu heter unsure.gif tongue.gif ) i. I flera månader kom det upp små champinjoner och skörden blev totalt flera kg. Någon som hört talas om detta? Nån som vet om de Säljes nånstans? unsure.gif unsure.gif wink.gif
benganz
Har sett hos välsorterade blomsterhandlare.
Inte så länge sen jag såg det i Linds växthus här i Visby
Åsa K, zon 1
Såg att Blomsterlandet säljer sådana lådor.
Nymphaea
Samma här.
Blomsterlandet säljer dem...
en 'tung' frigolitlåda...

(antingen föräter man sig på svamp... eller så misslyckas det unsure.gif )
Adri-Anne
Jo då. Champinjonmycel gick att köpa, fixt färdigt i små lådor. Gav massor av härliga champinjoner.
Då har dom tydligen kommit tillbaka . Hoppas att dom går att få tag på här med. dom vill jag bara ha wub.gif wub.gif
Veganvarg
Om man skulle köpa en sån låda och ha ut jorden i ett land eller en större låda, skulle man då kunna få mycket större skördar?

För några år sen fick mina föräldrar en säck med gammal champinjonodlingsjord i. Den växte det minst 100 miljoner svampar i! rolleyes.gif
Vi fick slänga nästan alla, man han inte med att äta dem.... men kul var det! laugh.gif
KURT
CITAT (Veganvarg @ 09-01-2004, 00:53)
Om man skulle köpa en sån låda och ha ut jorden i ett land eller en större låda, skulle man då kunna få mycket större skördar?

För några år sen fick mina föräldrar en säck med gammal champinjonodlingsjord i. Den växte det minst 100 miljoner svampar i! rolleyes.gif
Vi fick slänga nästan alla, man han inte med att äta dem.... men kul var det! laugh.gif

Man skulle kunna köpa en sådan låda och ha det som "startkultur" för att odla i större skala. Men man måste odla i näringsrik jord (ordetligt gödslad med tex hästgödsel). Dessutom måste jorden vara pasteuriserad så att inga andra svampar (eller andra organismer) konkurerar med champinjonmycelet. De som odlar svamp gör pasteuriseringen tex i stora tunnor där de leder in varm vattenånga som dödar de flesta levande organismer .

Får man mycket svamp så kan man ju alltid frysa, salta in eller torka dem.
Kata
Jag såg idag att Weibulls (i Sthlm) hade en sådan låda. Den kostade 99 kr.

Mvh
/ Kata
Tittiluringen
Hejsan!

när mor och far köpte en sådan kartong för flera år sedan fick vi dela på ett par små ynkliga champinjoner....
skräp tyckte dom och slängde ut innehållet..... som hamnade i växthuset...
och nästa sommar åt vi champinjoner så vi höll på att smälla av laugh.gif

så kan det gå
å så gott!!!

Kram Tittiluringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon