Full version: Kalhyggen.
Adri-Anne
Nu skulle ni se mina krukväxter. ohmy.gif ohmy.gif
Hibiscusarna har jag haft i flera år, men aldrig att dom sett ut så här.
Bladen torkar och faller av, trots att dom får vatten som dom alltid har fått. Något mindre på vintern än på sommaren.
Amaryllisarna visar inte minsta lust att visa framfötterna.
Doftrankan har bara fem blad kvar, den brukar visserligen fälla massor av blad varje vinter, men så här mycket!!!
Myrten brukar också tappa blad, men aldrig så här mycket, den är misstänkt lik Yul Brynner i toppen.
Mina murgrönor ser ut som urtidsmonster med långa kala tentakler.
Men hur kan det bara bli så här??
Murgrönorna är minst 6-7 år gamla och har aldrig varit bladlösa förut.
Dom enda som mår prima är Cliviorna, porslinsblommorna, gullrankorna
och flamingoblomman.
År det någon annan som har varit med om liknande?
Monica M zon 4
Krukväxter är inte riktigt min avdelning men kan det inte vara för torrt inne? När det är kallt ute och elementen går oavbrutet brukar luftfuktigheten inne bli låg (eller obefintlig). Vi har dessutom en kamin vi eldar rätt mycket i på vintern så hos oss är det torrt!

Har hängt på sådana där vattenbehållare på elementen och jag får fylla på dom jätteofta. Sen har jag skaffat en lite inomhusfontän och ställt på kaminen. Där fyller jag på nästan 1 liter vatten om dagen. Tycker mina krukväxter blev piggare när de fått lite fuktigare runt bladen. Men det kanske bara är en tillfällighet?
Adri-Anne
Jo du har rätt.

Inomhusluften brukar oftast bli snustorr under vintern. Men jag har krukor och skålar med vatten i fönstren.
Och jag har inte heller haft det varmare än jag brukar ha det.

Har en stänkflaska som jag stänker växterna med.
Murgrönorna har jag förresten på badrummet och där är det ju konstant fuktigt.
Begriper ingenting.
Annki
Has det julgran inomhus månne? Här kommer inga granar innanför dörren, för då dör krukväxterna. Men visst ser det lite halvrisigt ut så här års. Speciellt när man flyttar runt ljuskrävande växter för att få visa upp sina amaryllisar för omgivningen. tongue.gif Men även om det är många torra löv tror jag inte någonting dött ännu. Och några Yul Brynner håller vi oss inte med!

Det elaka med granar är att somliga växter inte annonserar att de tagit skada av dem förrän bort i mars-april...
Gunvor Nilsson
Fruktfat är också rena döden för växterna! Men det vet du kanske? unsure.gif
/Gunvor

Det är väl inte så att du fått spinn på växterna?
renate
Spinn tro jag också på,de växter du beskriver får lätt spinn i den torra luften.Mina växter har inte tagit någon skada av granen Hibiskus och orkideerna flyttade i ett annat rum så länge jag hade gran.Amaryllis trivdes utmärkt med gran.Jag har inga element på har luftburen värme.Tar alla växter och duscha med kallt vatten och titta på bladens undersida om det finns spinn./Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon