Full version: Okänd musik
Sidor: 1, 2
Myosotis
Det är ett musikstycke som jag inte kan släppa, jag har letat och frågat släkt och vänner och lyssnat runt på youtube, men ingen känner igen det och det är svårt när man inte vet var man ska börja, jag är inte alls bra på att känna igen musikkategorier. Det var i en naturfilm från Polen på tv en gång, sen återkom samma stycke för ett tag sen, också då ett program från Polen, så jag kan tänka mig att det har polsk eller östeuropeisk anknytning. Det är nog en dans, påminner lite om olika klassiska slaviska eller ungerska danser, men det kan lika gärna vara balett eller nyare filmmusik eller vad som helst, jag har ingen aning. Jag spelade in stycket och kan maila det som WAV-fil om någon tror sig kunna hjälpa mig att lösa gåtan.
Alexander-VG-zon3
du kan prova att maila till mig, roligt med en musikgåta tummenupp.gif
Myosotis
Nej det kan jag inte, får felmeddelande på din mailadress dunno.gif
Myosotis
Det är nog min uppkoppling kanske dunno.gif det åskar unsure.gif

Kom bilderna fram? Jag försöker skicka 3 mail till dig, du kan väl säga till när du fått dem. Jag tror att bilderna kom fram efter några försök, men musikstycket vill inte alls unsure.gif vad skumt confused.gif
Sussie F-Flower
Vad nyfiken jag blir på vilken låt det är... biggrin.gif

Om inte Flaxss kan hjälpa dig så vill jag bara tipsa om Farbror Blå eller Cathis. Dom har löst flera "gåtor" åt mig...

Myosotis
Tack för tipset!
Anemone nebulosa
Du kanske menar Mozarts "Turkisk marsch"? *vild gissning* biggrin.gif
Myosotis
Nej, men tack ändå kompiskram.gif Den är fin, tänk att kunna spela så! blink.gif
Anemone nebulosa
Testa att skicka till mig, vem vet om man vet, man vet ju aldrig wink.gif kram tillbaka
Myosotis
Linus, har du fått mitt mail? Det gick ju att skicka till Nicoline.
Meriona
Vad är det för konstig musik du lyssnar på Myo? fear.gif
Myosotis
giggle.gif "Konstig"? Det är den visst inte. Den är bara oidentifierad. Du kunde ju ha lyssnat på den när du var här, ska jag maila den till dig också kanske? Så fånigt att jag inte tänkte på det, flaxss kunde ju ha lyssnat när han var här slap.gif så hade jag sluppit bråka med hans onåbara mail...
Meriona
Jag är så himla dålig på klassisk musik som jag gissar att det är. Eller så är det sånt där ruschkiduschki-språk som jag inte begriper... laugh.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 12-05-2010, 21:17) *
Jag är så himla dålig på klassisk musik som jag gissar att det är. Eller så är det sånt där ruschkiduschki-språk som jag inte begriper... laugh.gif



Är det klassisk musik du undrar över? Piano/flygel, stråkar och blåsinstrument?
Kan du nynna låten för dig själv?

edit: stavar som en kratta...
Myosotis
Ingen mer som kan tänka sig att lyssna?


Sussie, bättre beskrivning än jag redan har skrivit kan jag inte åstadkomma. Typ klassiskt, ja. Nynna kan jag väl så länge ingen hör mig.
Motti
Tänkte bara !finns en tjejgrupp som heter "Bond"som spelar el fiol och mycket klassiskt med poptoner,de har gjort en del så kallat "zigenarmusik" och mycket med toner från Slaviska länder,ta och lyssna på dom kanske du hittar din låt där !bara en tanke kompiskram.gif
netha
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 21:54) *
Ingen mer som kan tänka sig att lyssna?
Sussie, bättre beskrivning än jag redan har skrivit kan jag inte åstadkomma. Typ klassiskt, ja. Nynna kan jag väl så länge ingen hör mig.

Du får gärna skicka filen till mig ... jag har en hel del klassiskt på dvd.
Min mail i profilen är öppen.
Platinum
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 21:54) *
Ingen mer som kan tänka sig att lyssna?
Sussie, bättre beskrivning än jag redan har skrivit kan jag inte åstadkomma. Typ klassiskt, ja. Nynna kan jag väl så länge ingen hör mig.


Skicka filen till mig då, kan inte jag kanske sambon kan vi tycker om musik båda två.
mojan
CITAT (Motti @ 14-05-2010, 22:07) *
de har gjort en del så kallat "zigenarmusik" och mycket med toner från Slaviska länder,ta och lyssna på dom kanske du hittar din låt där !bara en tanke kompiskram.gif


Så kallad Klezmermusik?!
Myosotis
CITAT (netha @ 14-05-2010, 22:09) *
Du får gärna skicka filen till mig ... jag har en hel del klassiskt på dvd.
Min mail i profilen är öppen.

unsure.gif Jag är för dum crying.gif så där har jag aldrig skickat mail dunno.gif Skickade ett testmail, kom det fram? confused.gif Tack för att du vill försöka!

CITAT (Platinum @ 14-05-2010, 22:09) *
Skicka filen till mig då, kan inte jag kanske sambon kan vi tycker om musik båda två.

thanks.gif
netha
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 22:30) *
unsure.gif Jag är för dum crying.gif så där har jag aldrig skickat mail dunno.gif Skickade ett testmail, kom det fram? confused.gif Tack för att du vill försöka!
thanks.gif

Det kom fram och jag skickade svar. smile.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 14-05-2010, 22:07) *
Tänkte bara !finns en tjejgrupp som heter "Bond"som spelar el fiol och mycket klassiskt med poptoner,de har gjort en del så kallat "zigenarmusik" och mycket med toner från Slaviska länder,ta och lyssna på dom kanske du hittar din låt där !bara en tanke kompiskram.gif

Tack för tipset, lyssnar nu men det var för modernt och "uppspeedat", men de har säkert olika låtar, ska lyssna vidare!

CITAT (netha @ 14-05-2010, 22:31) *
Det kom fram och jag skickade svar. smile.gif

Vad bra smile.gif då skickar jag filen
Platinum
Min mail har du fått via pm om du missade det.
Myosotis
Jadå, bara datorn som är seg *gäsp*
Platinum
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 22:42) *
Jadå, bara datorn som är seg *gäsp*


Jo märker det, väntar å väntar whist.gif
Myosotis
jag laddar så fort jag kan biggrin.gif

den är bara 1:48, ni behöver inte lyssna i en timme eller så fast man skulle kunna tro det med tanke på hur lång tid det tar...
Sussie F-Flower
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 21:54) *
Sussie, bättre beskrivning än jag redan har skrivit kan jag inte åstadkomma. Typ klassiskt, ja. Nynna kan jag väl så länge ingen hör mig.



Anledningen till varför jag frågade var att när jag funderade över min (OCKSÅ) polska låt, så fick jag ringa och nynna melodin för Cathis. Hon visste på 5 sek var det var för låt som jag ville ha titeln på. Tänk om det är samma låt...? giggle.gif

Jag sökte nyss på "medlemmar" och såg att hon inte varit inloggad på 2 månader... no.gif

Jag provar att länka in en av mina favvo-låtar... får se om det är din med...? Det finns ju HUR många inspelningar som helst av samma låt...
http://www.youtube.com/watch?v=scm4eUORJ2s...mp;feature=fvwp

Oj då! Såg nu att du skrivit att den bara var 1:48. Då är det definitivt inte samma låt...
Myosotis
Nej det är ju bara inspelningen som är det, du vet tv-musik så börjar de prata sen

Cathis är tyvärr inte här så mkt längre.
Tur att jag slipper nynna eftersom jag lyckades spela in den smile.gif

Fantastiskt yaay.gif ännu ingen felmeddelande från Markus, tänk om det lyckades? Netha och Platinum, jag fortsätter att försöka med jämna mellanrum. Det har ju gått tidigare, jag fattar inte det här. Till flaxss kom det fram efter femtielva försök men utan fil confused.gif Kan det vara något spamskydd hos er?

Nej det var inte den heller Sussie
Platinum
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 23:26) *
Nej det är ju bara inspelningen som är det, du vet tv-musik så börjar de prata sen

Cathis är tyvärr inte här så mkt längre.
Tur att jag slipper nynna eftersom jag lyckades spela in den smile.gif

Fantastiskt yaay.gif ännu ingen felmeddelande från Markus, tänk om det lyckades? Netha och Platinum, jag fortsätter att försöka med jämna mellanrum. Det har ju gått tidigare, jag fattar inte det här. Till flaxss kom det fram efter femtielva försök men utan fil confused.gif Kan det vara något spamskydd hos er?

Nej det var inte den heller Sussie


Tror inte det, om adressen var suspekt så borde det ha hamnat som skräppost så hade jag kunnat öppna det iaf om jag ville.

Vi får testa om det går bakvägen då...mail på väg.
Myosotis
Jag minns när jag skulle skicka en .exe-fil en gång, det var helt hopplöst. Många e-mailprogram tar inte alls emot dessa pga virusrisken. Någon var tvungen att skaffa en ny e-postadress för att kunna ta emot rolleyes.gif

Vänta idea.gif nu slog det mig! Ska testa zippa den!
Platinum
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 23:36) *
Jag minns när jag skulle skicka en .exe-fil en gång, det var helt hopplöst. Många e-mailprogram tar inte alls emot dessa pga virusrisken. Någon var tvungen att skaffa en ny e-postadress för att kunna ta emot rolleyes.gif

Vänta idea.gif nu slog det mig! Ska testa zippa den!


Gör så, jag kan unzippa.
Myosotis
wacko.gif Men jag kan inte zippa slap.gif Hittar inte winzip på den här datorn, får se om jag får igång min gamle dator som dog i höstas... Det kanske får bli i morgon d010.gif Det hjälpte att zippa exefilen kom jag på. Tack för ert tålamod! Markus_H hade fått filen förresten, så felet kan inte ligga här i alla fall dunno.gif
Platinum
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 23:49) *
wacko.gif Men jag kan inte zippa slap.gif Hittar inte winzip på den här datorn, får se om jag får igång min gamle dator som dog i höstas... Det kanske får bli i morgon d010.gif Det hjälpte att zippa exefilen kom jag på. Tack för ert tålamod! Markus_H hade fått filen förresten, så felet kan inte ligga här i alla fall dunno.gif


Om Narkus H är vaken kanske han kan prova skicka filen då om han orkar...
Myosotis
CITAT (mojan @ 14-05-2010, 22:16) *
Så kallad Klezmermusik?!

Hade jag inte hört talas om, men kletzmer eller zigenarmusik är det definitivt inte sa Markus. Möjligen filmmusik.

CITAT (Platinum @ 14-05-2010, 23:51) *
Om Narkus H är vaken kanske han kan prova skicka filen då om han orkar...

Okej , jag frågar honom. Får jag lämna din mailadress då?
Myosotis
Nu har Nicoline svarat: "...nånting mellanting klassisk musik och folkmusik, kanske klassisk musik (typ någon 1800-1900-tals kompositör) inspirerad av folkmusiken från Östeuropa nånting, det lät ganska "nedskrivet" och mindre improvisatoriskt, men samtidigt väldigt återkommande tema..." om det kan vara till hjälp. En mycket bättre beskrivning än det jag lyckades åstadkomma! smile.gif
Platinum
CITAT (Myosotis @ 14-05-2010, 23:55) *
Okej , jag frågar honom. Får jag lämna din mailadress då?

Jag har pm:at så får vi se om han svarar.
Sussie F-Flower
-Vilken "Följetong"... laugh.gif
Myosotis
Ja laugh.gif jag hade tänkt lägga mig för flerar timmar sen, nu sitter jag uppe och undrar om Markus är vaken laugh.gif
Sussie F-Flower
Prova att ringa...! coolgleam.gif
Myosotis
rotfl.gif Ja, vilken bra idé! Då vet jag ju att han är vaken när han svarar i alla fall! tummenupp.gif
RibesRubusVitis
Nu har också jag blivit rejält nyfiken på låten. Tyvärr behärskar jag inte tekniken, men om du lyckats spela in melodin borde du själv eller någon annan kunna lägga ut den på Youtube eller annan plats där vi andra lätt kan lyssna på den. Då ska den inte förbli okänd särskilt länge, tycker jag.
Myosotis
Ja det var ju också en idé, registrerade mig på youtube en gång men har glömt användarnamnet, jag skulle ju bara anmäla nazistpropagandan, har aldrig laddat upp någonting där unsure.gif

Nu har jag i alla fall fått igång min gamla dator och zippat filen samt fått felmeddelanden från Platinum och Netha. dunno.gif

Ribes, om jag mailar den till dig och den mot förmodan kommer fram behöver du bara dubbelklicka på filen så öppnar datorn den, så du behöver inte behärska så mycket teknik!
KRT
Nu blev jag ju jättenyfiken, kan inte ett skvatt om musik - men lova att berätta vad det är när ni löst gåtan tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (KRT @ 15-05-2010, 10:53) *
när

snarare "om"... giggle.gif
anne-li i olofstorp
Du får gärna maila den till mig också om du vill....
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 15-05-2010, 10:47) *
felmeddelanden från Platinum och Netha.

Det var inga problem att skicka till anne-li!
Chamomille
Skicka till mig också. Jag spricker snart!
Eva-Helene
Skicka den till mig också - jag har söner och bekanta som kan mycket olika musik. kompiskram.gif
anne-li i olofstorp
Jag associerar fortfarande till Kinesisk Lejondans eller Arabisk sabeldans eller liknande
netha
CITAT (Myosotis @ 15-05-2010, 10:47) *
Ja det var ju också en idé, registrerade mig på youtube en gång men har glömt användarnamnet, jag skulle ju bara anmäla nazistpropagandan, har aldrig laddat upp någonting där unsure.gif

Nu har jag i alla fall fått igång min gamla dator och zippat filen samt fått felmeddelanden från Platinum och Netha. dunno.gif

Ribes, om jag mailar den till dig och den mot förmodan kommer fram behöver du bara dubbelklicka på filen så öppnar datorn den, så du behöver inte behärska så mycket teknik!

Nämen ... kan det kanske bero på att mail via Odla.nu inte tar emot och skickar. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon