Knytt

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4645

Efter en rekorddyr el-vinter där de stora kraftbolagen sitter och slickar sig om munnen åt sina jättevinster har vi fått nog!

Media rapporterar om pensionärer som har 12 grader i inomhustemperatur eftersom de inte har råd med elen, el som inte hade behövt kosta en tiondel av vad den faktiskt kostar.

Vi skattebetalare subventionerar kraftbolagens utveckling av sina anläggningar med mer än det kostar bolagen själva i investering.

Spottpriserna sätts efter den DYRASTE elen, inte efter faktiskt pris för vår svenska vattenkraft.

Regeringen pushar på vattenfall att göra större vinster, STÖRRE?!
De tjänar redan många hundra procent i vinst till minimala kostnader.

Och hur kan det komma sig att vi har bara 1,9 % el från vind när vårt grannland kan komma upp i 20% i samma klimat?

Och hur, HUR kan en av våra största ledare stå i riksdagen och säga att systemet fungerar tillfredsställande?

Vi vill tvinga regeringen att se över systemet för prissättning av el i sverige. Är det verkligen rimligt att elbolagen gör många miljarder i vinst under en vinter där många svenska hushåll går på knäna pga elpriset?
Är det verkligen rimligt att vi samtidigt subventionerar deras utbyggnader av sina anläggningar?

Varför har man inte sett till att systemet inte läcker rakt ut i företagen som det gör idag?

Se SVT:s Uppdrag gransknings program "All Time High" för mer info - och om du också har fått nog, skriv på här!

Namninsamlingen kommer skickas till ansvariga för de här frågorna inom regeringen - i första hand till Maud Olofsson, Näringsminister och vice stadsminister.

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4645
Biggan_
Påskrivet! tummenupp.gif
andersen
Skriver inte på. Felet ligger inte där, felet ligger i avregleringen.
Solstorm
Nu sägs det att priset kommer att vara högt pga vattenbrist. Hur i herrans namn kan det vara vattenbrist efter en sådan här snörik vinter?

Jag undrar om de politiker som säger att systemet fungerar bra är korrumperade eller bara helt enkelt ointelligenta och dumma i huvudet.
gnon49
Ja att staten inte vill skiljas från Vattenfall är ju solklart. Bättre kassako finns väl knappast. Själv har jag klarat mig tack vare ett bra bundet pis, men många har säkert fått skyhöga elräkningar och svårigheter att betala.
Har en känsla av att staten varken vill eller får lägga sig i prissättningen. Vi får nog leva med dom höga elpriserna tyvärr.
Knytt
Tyvärr så är det staten som bestämt modellen för hur prissättningen av el ska ske i sverige, det sätts efter den högsta noteringen på en typ elmarknad.

Se dokumentären på svt play! Jag blev förvånad.
Biggan_
...och ju dyrare elen är ju mer moms får vi betala på det hela!
Huggorm
Blir det dyrt att värma huset så kanske man skall kolla över isolering och val av värmekälla. Många sitter med dåligt isolerade hus och direktverkande el, och dom kan jag inte ens tycka synd om. Har man ett ordentligt isolerat hus och något slags värmepump så behöver det inte blir dyrt alls. Sedan har de flesta mycket större hus än de behöver också, vi svenskar är bortskämda med inomhusytrymme. För högt i tak har vi också, som bekant stiger värmen och samlas en meter ovanför våra huvuden...
Solstorm
CITAT (Biggan_ @ 15-05-2010, 11:32) *
...och ju dyrare elen är ju mer moms får vi betala på det hela!

Och skatt med moms på skatten också!
Peztis
CITAT (Huggorm @ 15-05-2010, 15:07) *
Blir det dyrt att värma huset så kanske man skall kolla över isolering och val av värmekälla. Många sitter med dåligt isolerade hus och direktverkande el, och dom kan jag inte ens tycka synd om. Har man ett ordentligt isolerat hus och något slags värmepump så behöver det inte blir dyrt alls. Sedan har de flesta mycket större hus än de behöver också, vi svenskar är bortskämda med inomhusytrymme. För högt i tak har vi också, som bekant stiger värmen och samlas en meter ovanför våra huvuden...

Provokativ som alltid....

På elbolagens hemsidor brukar man kunna få en massa tips på hur man ska sänka elkostnaderna.
Men vad gör man om man inte har lampor tända i rum man inte är, inte har tv i stand-by, försöker att hålla en rimlig inomhusvärme, har luft-luftpump, stödeldar med spis med fläkt, kokar vatten i vattenkokare, kokar upp mat under lock, diskar och tvättar med fulla maskiner... det enda vi inte har ikryssat i denna digra lista är tilläggsisolerat för vi har faktiskt inte de ekonomiska möjligheterna att göra det och ingen kommer heller att bevilja oss ett lån för det.
Att sedan få en faktura på över 18.000:- för jan-mar känns ju underbart... i vårt lilla hus på knappa 104 kvm och inte så högt i tak. Du kan knappast komma och säga att det är "mycket större hus än de behöver" med tanke på att det också inrymmer mannens kontor (eget företag).
Huggorm
CITAT (Peztis @ 15-05-2010, 20:00) *
Provokativ som alltid....

På elbolagens hemsidor brukar man kunna få en massa tips på hur man ska sänka elkostnaderna.
Men vad gör man om man inte har lampor tända i rum man inte är, inte har tv i stand-by, försöker att hålla en rimlig inomhusvärme, har luft-luftpump, stödeldar med spis med fläkt, kokar vatten i vattenkokare, kokar upp mat under lock, diskar och tvättar med fulla maskiner... det enda vi inte har ikryssat i denna digra lista är tilläggsisolerat för vi har faktiskt inte de ekonomiska möjligheterna att göra det och ingen kommer heller att bevilja oss ett lån för det.
Att sedan få en faktura på över 18.000:- för jan-mar känns ju underbart... i vårt lilla hus på knappa 104 kvm och inte så högt i tak. Du kan knappast komma och säga att det är "mycket större hus än de behöver" med tanke på att det också inrymmer mannens kontor (eget företag).

Allt är relativt, och jämfört med hur folk bor i resten av världen är det faktiskt ganska stort. Jämfört med svensk standard är det dock inte mer än normalt. Du skriver att du har en spis att elda i, varför utnyttjar ni inte den mera? Vedeldning är betydligt billigare sätt att värma huset även om det innebär mera jobb. Och tilläggsisolering är naturligtvis dyrt, men man behöver inte tilläggsisolera hela huset. Absolut viktigast är taket, just för att värme stiger.

Att stänga av lampor och inte ha apparater i stand-by spar väldigt, väldigt lite ström. Skulle tro att man spar mer på att sänka inomhustemperaturen med en tiondels grad. Sänker man till 17-18 grader och tar på sig en tröja spar man en del pengar.
Aqvakul
Nu handlade väl inte tråden om iofs välbehövlig energibesparing, utan inbyggda systemfel i avregleringen som ger elbolagen jättevinster på bekostnad av att konsumenterna betalar överpriser. Avregleringen skulle ge oss lägre priser genom ökad konkurrens. Även de som alltid vill privatisera allt, måste inse att detta inte bara är ett misslyckande utan ett stort bedrägeri.
Huggorm
Om jag kommer ihåg rätt så ägs något av kärnkraftverken av flera av de stora kraftleverantörerna tillsammans. Det kan nog hämma konkurrensen en aning crying.gif
gnon49
Min totala elkostnad är c:a 12.000:- per år just nu. Men huset är litet 75kvm och så har jag min goa vedspis.
Sedan står jag ut med lite kallare på morgonen eftersom elementen ofta är avstängda på natten, om det inte är rejält kallt ute förstås. Men mer än två element samtidigt har jag nog aldrig haft på. Men vi är ju olika, även när det gäller inomhustemperaturen.
Nu skall det snart huggas ny ved. Något jag avskyr,men som är ett måste inför kommande vinter.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 15-05-2010, 21:35) *
Nu skall det snart huggas ny ved. Något jag avskyr,men som är ett måste inför kommande vinter.

Måste jag med. Jag har 20 kubik som skall levereras nu, som betalades redan i höstas. Bättre sätt att tjäna pengar på finns inte, jag älskar att arbeta med ved biggrin.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 15-05-2010, 21:36) *
Måste jag med. Jag har 20 kubik som skall levereras nu, som betalades redan i höstas. Bättre sätt att tjäna pengar på finns inte, jag älskar att arbeta med ved biggrin.gif

20 kubik? Måtte räcka länge. Fick 5 kubik förra året och har kvar ännu. I år får jag mest tall eftersom dom tydligen har klarat vinters sämst enl bonden. Jag tar det jag får eftersom detr är billigt och hemkörning ingår.
andersen
CITAT (Solstorm @ 14-05-2010, 16:23) *
Nu sägs det att priset kommer att vara högt pga vattenbrist. Hur i herrans namn kan det vara vattenbrist efter en sådan här snörik vinter?

Jag undrar om de politiker som säger att systemet fungerar bra är korrumperade eller bara helt enkelt ointelligenta och dumma i huvudet.


Vattenbrist? idag kan man läsa i medierna om översvämningar och stor vårflod!
andersen
Nu är det lågpris på el, och det beror på fulla vattenmagasin.

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article7229889.ab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon