Sidor: 1, 2, 3
Alexandra
Varför är nästan alla förummedlemmar av kvinnligt kön ? Är saiten mest tilltalande för kvinnor? Vad tror ni??? rolleyes.gif
Virgo
Hej,

Jag tror att det finns lika många manliga hobbyodlare, men det är quinnsen som gillar att "prata".

Ta matlagning t.ex. Kvinnor är väl de som oftast lagar mat, men det är män som är stjärnkockar!

Ett annat exempel:
Flickor springer till stallar och hjälper till och rider, sköter om travtränares hästar mm. mm. men det är de manliga kuskarna och ryttare som är mest kända och framgångsrikast!

Mode!!, hur många berömda kvinnliga modesigners finns det?

Undantag finns förståss precis som vanligt.
*Felix matte*
" Är saiten mest tilltalande för kvinnor? "
Nej det tror jag inte!
Svaret är nog , trots att vi inte vill erkänna det, att vi kvinnor tar för oss mer än våra hälfter gör.
Hur många av er "där ute" är beredd att ge mej rätt?
Alexandra
Nja jag tror nog att vi kvinnor tar för öss för lite!!!! mad.gif På nätet så syns man inte lika mycket som i verkligheten och då är det kanske inte lika kul för karlar att vara med! Inga applauder, beundrande blickar mm Man är bara en liten figur precis som de andra som är med...Man kan liksom inte profilera sig...
Det är ju precis samma sak på jobbet: de manliga kollegorna (som är färre än de kvinnliga) skränar och väsnas (jag är lärare...) hur mycket som helst medan vi tjejer sitter där i tysthet.... rolleyes.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Alexandra @ 18-12-2002, 23:21)
Nja jag tror nog att vi kvinnor tar för öss för lite!!!!  mad.gif På nätet så syns man inte lika mycket som i verkligheten och då är det kanske inte lika kul för karlar att vara med! Inga applauder, beundrande blickar mm Man är bara en liten figur precis som de andra som är med...Man kan liksom inte profilera sig...
Det är ju precis samma sak på jobbet: de manliga kollegorna (som är färre än de kvinnliga) skränar och väsnas (jag är lärare...)  hur mycket som helst medan vi tjejer sitter där i tysthet.... rolleyes.gif  rolleyes.gif

Men då är det ju för sorgerligt!
Kvinnor innehar kapacitet lika som män.
Det gäller att utnyttja gåvan!"
Jag har aldrig känt att vi kvinnor får mindre utrymme än männen
Gunvor Nilsson
Jag tror ju att det är så enkelt som att kvinnor söker - kanske omedvetet - den sociala gemenskapen, som man får genom det gemensamma intresse för trädgård och växter vi har här på forum. Vi småpratar om allt möjligt och den här avdelningen är nog den mest besökta av oss. Ett rent manligt forum skulle nog inte komma på idén att ha ett forum för småprat öht.
Virgo
hej,

CITAT
Ett rent manligt forum skulle nog inte komma på idén att ha ett forum för småprat öht.

nja, det finns en hel del forum där mixen är tvärtemot som här
Helen i Skåne
Skulle vara intressant att veta vad det forumet handlar om...
*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 18-12-2002, 23:54)
hej,

CITAT
Ett rent manligt forum skulle nog inte komma på idén att ha ett forum för småprat öht.

nja, det finns en hel del forum där mixen är tvärtemot som här

Kanske de ändå inte har flest män
fast ni tror det
Många kvinnor debatterar under
manlig psedonym, eftersom de då
respekteras och tas mera på allvar.
Sassa
Hejsan!

Jamen då kanske det är män här som kör med flicksignatur för då kan man skoja och pladdra så mycket man vill!

Skrattar Sassa laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Sassa @ 19-12-2002, 09:15)
Hejsan!

Jamen då kanske det är män här som kör med flicksignatur för då kan man skoja och pladdra så mycket man vill!

Skrattar Sassa laugh.gif

Nu menade jag ju inte detta Forum
utan "debattforum"
Nä nu kanske jag svamlar till det
men jag avsåg forum där det debatteras
bl. politik och samhälle mm
INTE trädgårdssiter
Berith
CITAT (Sassa @ 19-12-2002, 09:15)
Jamen då kanske det är män här som kör med flicksignatur för då kan man skoja och pladdra så mycket man vill!

Hmm! Det var alltså därför Wilhelm bytte kön... blink.gif
Hälsningar Bertil
basco
Asch, det är väl klart det är mest kvinnor här. Enda sättet att få ut farmor på internet till exempel är att visa henne sidor med fina trädgårdar och odlingstips smile.gif
Det är nog delvis en fråga om intressefördelning av mängden helt enkelt.

Sen kan man debattera om vilket kön som tar störst plats, babblar mest och tars på allvar, i all oändlighet. Det blir allt som oftast, oundvikligt en subjektiv och tråkig debatt, som bara utmynnar i bråk. Kvinnor och män är olika och har olika kvalitéer, inget snack om saken. Desseutom har jag en vag känsla av att alla människor är olika.. grattis, du är unik. Ta inte åt dig av andras tycke och troende om ditt kön, du står utanför den normala mängden, som för övrigt ändå inte existerar...

Jaja, nog med skitsnack..
Virgo
fy

Du fick inte avslöja min hemlighet! ohmy.gif wub.gif

CITAT
Skulle vara intressant att veta vad det forumet handlar om...


bilar båtar motorcyklar , svampforum som är bannlyst här olika akvarie och dammforum
sen är väl dessa kontaktforum oxå belamrade med handjur!
Sassa
Jasså?
Är Vilhelm en flicka! Hon kanske heter Vilhemina egentligen?
För det är väl bara flickor som skriver "oxå" i st f också?
fnissar Sassa som är en riktig flicka laugh.gif
Betty
CITAT (Virgo @ 19-12-2002, 12:11)
fy

Du fick inte avslöja min hemlighet! ohmy.gif  :wub:

Skämt å sido, Wilhelm...
Du "babblar" lite för mycket för att man skulle trott att du var man i alla fall !!! tongue.gif
Berith
Ja men Wille, vi har ju inte sagt vem du bytte kön med! tongue.gif wub.gif
Eva i Skåne
Flickor, flickor.......

Vi får vara rädda om Wilhelm! Tetas vi för mycket så sviker han kanske oss, och lite manlig fägring vill vi väl ha? Jag menar - han har ju så snygg signaturbild wub.gif
Annki
Med tanke på de inlägg vår Virgo har haft har jag svårt att tänka mig att det döljer sig en kvinna bakom. Men egentligen - vad spelar det för roll? Så länge vi trivs med varandra och utbyter både nyttigheter och skoj kan vi väl ha det som det är? Just nu lite stiltje. Det händer inte så mycket på odlingsfronten. Men var redo! Snart är vintersolståndet passerat och då spirar det både här och där! smile.gif
Virgo
Hej,

Det är riktigt roligt nu ,
CITAT
han har ju så snygg signaturbild
kommer snart byta min signaturbild så den liknar verkligheten.

CITAT
Snart är vintersolståndet passerat och då spirar det både här och där!

Ja, äntligen wub.gif o så är det bara att vänta tills sommarståndet wacko.gif



CITAT
För det är väl bara flickor som skriver "oxå" i st f också?

roligt att somliga upptäcker sådant.
yla
ska bli spännande då verkligheten kommer närmare
så vi får se dej , vem vet blir det fler bilder på folk kanske jag sätter in nåt annat än min kissekatt
fast jag tycker förstås att min katt e snyggare än jag huh.gif hm än mej hm wacko.gif fasiken nu fick jag hjärnsläpp blink.gif
kanske ska formulera om mej
jag är inte lika snygg som min katt rolleyes.gif sådärja nu blev de bättre
nu tror jag att de e susstime för den här nattsuddarn
vi ses laugh.gif
Virgo
hej,

CITAT
min katt e snyggare än jag
och

CITAT
jag är inte lika snygg som min katt


är ju precis samma sak!?

Då är du ju lika snygg som jag!
för jag är inte lika snygg som min ena katt och den andra katten är snyggare än mej.

hmm............. ohmy.gif
yla
biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
bra me ett garv så här på nattkröken
då e vi ju antagligen ganska lika
fast de får vi se sen när bildbevisen kommer upp rolleyes.gif tongue.gif
Gunvor Nilsson
Men Virgo, kan du inte sätta in en bild av din andra katt också, så kan vi bilda oss en uppfattning om hur pass snygg du är, med tanke på vad du påstår här ovan!
Sassa
Gomorron! smile.gif

Jamen eftersom alla tjejer flörtar med Vilhelm så måste väl Vilhelm vara en karl?
laugh.gif
yla
godmorgon Virgo
det måste vara svårt att vara snyggare än den där vackra katten
så du ser nog inte alltför jäklig ut ändå smile.gif biggrin.gif
väntar med spänning på nästa bild rolleyes.gif
Tommy
Jag tror det är få karlar här av samma anledning som det är valdans få kvinns i Volvo Turbo Performance Club - forumet jag oxå trakterar... blink.gif
Gunvor Nilsson
Ja, när man rattar en Skoda Oktavia Kombi så har man ju inte någon anledning att gå in på Hisingstraktor-forum!. tongue.gif
*Felix matte*
ändrat
Alexandra
Ooops, där satte jag igång en diskussion... wub.gif
Glada hälsningar och god jul allesammans!
Alexandra
Inga från Närke
CITAT (Virgo @ 18-12-2002, 23:09)
Mode!!, hur många berömda kvinnliga modesigners finns det?

Är de riktiga karlar de som är modedisigners????????????????

Jag tycker de pratar och för sig mer som kvinnor så man kan ju diskutera detta??????

Samma med stora damfrisörer. Många av dem är mer kvinnliga eller?

Trädgårdsmästare är väl oftast män eller?

Det har nog inte med att vi vill prata mera utan vi är mer nyfikna och frågar mera, män vill inte visa sig okunniga utan tar reda på det på annat sätt med att läsa sig till saker och ting eller fråga sin kompis som ofta är av samma kön.

Vi vågar visa att vi är (Okunniga) och ställer frågor eller???????
Bengt i Särö
Hej Alexandra och Virgo

Jag tror att det inte är så många män som vet om att de kan prata
växter och trädgård med så många trevliga damer i Odla nu.
Män jag vet av erfarenhet att det är mest kvinnor som är intresersde
av växter och trädgård och verkligen går in för odlingen.
Synd bara att etiketterna namnet på växten slänges i soptunnan,istället
för att sticka ner etiketten intill växten,gäller både män och kvinnor.
Hälsningar Bengt i Särö.
Annki
Oj! Ny kille har hittat oss så här mitt i natten! Välkommen till oss! Eller så är det bara webmastern som är ute och busar???? blink.gif

Här sticks alla etiketter ned och skrivs upp i liten anteckningsbok dessutom. För vilsen älgko och glupska rådjur förflyttar mina etiketter i sin framfart. Eller var det en annan etikett du tänkte på i Särö? I så fall tycker jag att det är roligare att snacka med växtkunniga "etiketter" än med okunniga namngivna. LUGN NU!!!! Det finns inga sådana på det här forumet! Okunniga alltså. Alla kan och alla delar givmilt med sig! Det var bara en jämförelse.
Hannele
Jag tror att karlarna har fullt upp med julstäd och -bak!
Alexandra
Nå min man har då inte alls fullt upp med julstäd och bak, det överlämnar han till svärmor och mig rolleyes.gif ... Dessutom så har han beslagtagit datorn för egen del på dagtid, så jag har bara den här lilla stunden på kvällarna till mitt förfogande för att surfa på detta trevliga forum! (det vill säga den tiden då han ligger framför TV'n och jag inte är upptagen med att städa, baka eller rättamina elevers skrivningar, forska inom mitt ämnesområde på universitetet eller tvätta hans skitiga kalsonger, bära hans smutsiga glas till diskhon o.s.sv. listan kan göras lång men hör innehållsligt nog knappast till DETTA forum wub.gif wub.gif
Hej så länge
Städerskan? mad.gif
Virgo
hej,

CITAT
Är de riktiga karlar de som är modedisigners
Trädgårdsmästare är väl oftast män eller?
Samma med stora damfrisörer


Det finns ju "fikusar" inom all yrkesgrupper, men man ser sällan "kvinnliga" mästerkockar.
Det är ju de feminina männen som syns. De "manliga" homos av hankönet märks inte lika mycket som de kvinnliga.
Samma sak gäller motsatsen altså lesbianerna.

Tur att det är tillåtet med lite "småprat" i detta forum, så man har nåt att tjafsa om innan vårbruket börjar. Eller rättare sagt frösådden. rolleyes.gif tongue.gif
Inga från Närke
CITAT (Hannele @ 22-12-2002, 20:15)
Jag tror att karlarna har fullt upp med julstäd och -bak!

Vi bor i en villa med inredd källare.
Min man har städat hela den avdelningen och jag har städat övervåningen.
105 kvm/våning.
Baka och laga julmaten det gör jag.
Att han inte är i detta Forum fast han gillar trädgård är för att jag sköter detta med att prata och skriva. Ta reda på saker och ting. Det kanske ligger mer för oss tjejer.
Gräver, bygger och donar gör han gärna när jag ber honom i trädgården.
Inomhus renoverar han inte jag för det klarar jag inte.
Det jag får reda på här förmedlar jag till honom och ibland läser han inläggen på min dator om jag visar.
Laga mat är han bra på speciellt stekning och grillning. Så som Virgo skriver så är nog män bättre på matlagning när de får tillgång till spisen och har det intresset. De vågar mera att testa och krydda tycker jag iallafall.
Alexandra
Hej Inga! Var har du hittat denne man? Vad jag vet så är karlarna inte speciellt hjälpsamma, eller är det jag som beter mig fel? Jag och min man har varit ihop i snart arton år och jag har försökt med allt: jag har slutat städa, klippa gräset, tvätta mm så att han skulle märka nåt men nix pix han kliver bara över högarna.... biggrin.gif biggrin.gif Det funkar inte heller med förnuftiga samtal eller om jag bråkar....Ge mig ett gott råd, du som har lyckats!!! unsure.gif
Hälsningar och god jul!
*Felix matte*
CITAT (Alexandra @ 23-12-2002, 18:33)
Vad jag vet så är karlarna inte speciellt hjälpsamma, eller är det jag som beter mig fel?

Där måste jag ta karlarna i försvar
åtminstone min som jag varit gift med
i snart 38 år.
Han är en hejare på matlagning wub.gif
och städningen sköter han så gott som
helt utan min inblandning
Bakar, det gör han inte men det beror på
att jag velat ta hand om den biten.

Du måste ge dej till tåls och låta "högarna" växa ännu mer
Det vi kvinnor tycker är mycket, kanske männen
ser som "lite skräp"
Inga från Närke
CITAT (Alexandra @ 23-12-2002, 18:33)
Var har du hittat denne man? Ge mig ett gott råd, du som har lyckats!!! unsure.gif

Några råd kan jag inte ej ge för han är nog född sådan.
Vi har varit tillsammans i 20 år, han är nog mer pedant än vad jag är. Har lugnat ner sig lite med åren. Annars städade han hela lägenheten som vi hade först ,sedan huset om jag inte hann. Vi jobbar ju båda och bör dela detta arbete.
Har nog lärt sig från början. Van att ta tag i saker själv, de är många syskon och han blev pappa redan vid 17 års ålder. Många som har systrar blir oftast påpassade av dem och en mamma som göra alla sysslor. Men han hade bara en syster och 4 bröder med 1 års mellanrum så det var nog bara att lära sig hjälpa till. Har även sett lite av livets mörka sidor med ett barn som gick bort för 8 år sedan. Han vet vad viktigt det är att ta vara på all tid man har tillsammans och det innefattar stöd, hjälp och fritid.
Vi har båda vuxna barn och det kanske gör sitt till, bara vi 2. Bra fostrad kanske av första frun, vad vet jag. Nej han är sådan tänker på alla i sin närhet och mindra på sig själv.
Jag hade väl extra tur bara när jag hittade honom. Men min tidigare man var oxå hjälpsam när han var hemma. Jobbade som resemontör. Var oxå äldst av 7 syskon. Mycket ligger nog i detta tror jag.

Ett tips till alla som har små barn. Gör ingen skillnad mellan tjej och kille vad det gäller städning och andra hushållsgöromål för det visar sig när de blir äldre och bildar eget.
Alexandra
Inga, vad härligt med en person som du; som verka ha upplevt livets alla skiftningar. Det framgår att du och din man har en mogen inställning till livet och dess villkor. Härligt! Nej, lite damm i hörnen har nog inte skadat nån: det finns viktigare saker! smile.gif Ha nu en härlig jul tillsammans med dina nära och kära.
MVH
Alexandra
Helen i Skåne
Det ligger nog mycket i det att man fostrar sina grabbar redan från början. Jag har två söner och har drillat dem från början. MÅÅÅÅÅÅNGA diskussioner om varför de ska plocka undan efter sig osv. Men de är kanon idag, 12 och 17, gör sin del av allt här hemma och frågar alltid om de kan hjälpa till när jag håller på med något, jag behöver ALDRIG be dem. De brukar säga att de tycker det är jobbigt att se mig slita ensam. Så den fru de en gång får kan då inte klaga på dem! Min man är fantastisk och drar lika stor del av lasset om inte mer än vad jag gör. Han vill alltid "hjälpa" och tycker det är bättre att vi gör saker tillsammans för att sedan kunna sitta tillsammans. Samma tänk som min far... Han har också en oerhörd förmåga att ta hand om allt när min kropp är tjurig och jag inte kan göra något alls. Han har inget som helst behov av att "få beröm" eller nåt, tycker bara det är självklart. Men han är ganska speciell... wub.gif
*Felix matte*
Mycket ligger nog i uppfostran.

En grabb har jag (vi) och 3 döttrar
Alla fyra är uppfostrad lika och grabben
har fått ta ansvar precis som tjejerna och
också fått lära sej baka mm.
Att ha en hälft som kan ta hand om och fixar allt
när ens egen ork inte förmår mer än andas.
Det är mycket värt wub.gif
Eva i Skåne
Alexandra - Jag känner väl igen din situation. Det handlar nog mycket om uthållighet och min är inte tillräcklig. Jag står inte ut med att se drivorna, de som mannen inte tycker är nåt att bry sig om. Tyvärr är det nog ofta den skillnaden som finns mellan män och kvinnor (plus vissa andra, icke oävna, skillnader wub.gif )
En stor hjälp har jag fått de sista åren och det är jag tacksam för. Jag blev så trött på att laga middag varje dag och för att slippa äta fil, flingor, pannkakor, köpepizza osv varje dag så har min man övertagit middagsbestyren, både planering av matsedel och tillagning. Sen är disken min, men det är en fördelning jag är nöjd med.
Tvätten behöver vi ju inte prata om idag. Då blir jag bara nedstämd. Jag tycker jag står på huvudet i tvättkorgarna alltid, men det tar vi en annan dag.
Nu är det jul och vi ska alla njuta och ha det gott.
Posse
CITAT
Ett rent manligt forum skulle nog inte komma på idén att ha ett forum för småprat öht.


Jag föreslår dig att titta på IDG:s alla forum
Visserligen står det väl lika lite i det forumets regler att det skulle vara "ett rent manligt forum" som jag förmodar att i det här står att det är enbart för kvinnor, men i diskussion på eForum ganska nyligen spekulerades om att andelen män kanske är 99%

Men ändå finns ganska småpratiga forum - läs gärna lite i IDG:s forum "Avreagera dig!" och "Öppet forum! Ordet är fritt ..."

GOD JUL ! biggrin.gif
Gossen Ruda
Har småkikat på alla mer eller mindre kloka kommentarer. Trodde alla rödstrumpor försvunnit men tydligen finns en del kvar. smile.gif Hur tror ni annars arbetsfördelningen är gjord i mitt hushåll? Ledtråd, hushållet består av en (1) person.
Alexandra
Tack Eva i Skåne! Nu känns det inte så ensamt längre ... unsure.gif Jag tror att det här med städningen är ett mycket stort problem i många hem men tyvärr något man inte brukar pratar om offentligt, det känns så skämmigt på något sätt.
Tack igen och god natt!/
Alexandra
Helen i Skåne
Alexandra du har inget att skämmas för, det är din man som ska skämmas... laugh.gif

Jadu Ruda, jag vet inte vem du menar är rödstrumpa men jag antar att du syftar på mig och de andra som tycker att "hemarbete" är något som alla i familjen ska delta i, oavsett kön och ålder... eller så kanske det var ett sätt att få igång en diskussion ur ett "manligt" perspektiv? wacko.gif
Posse
CITAT
... Dessutom så har han beslagtagit datorn för egen del på dagtid, så jag har bara den här lilla stunden på kvällarna till mitt förfogande för att surfa på detta trevliga forum! (det vill säga den tiden då han ligger framför TV'n och jag inte är upptagen med att städa, baka eller rättamina elevers skrivningar, forska inom mitt ämnesområde på universitetet eller tvätta hans skitiga kalsonger, bära hans smutsiga glas till diskhon o.s.sv. listan kan göras lång


Har du testat att strejka? huh.gif
alex
Håll er till huvudfrågan tjejer (fast det är ganska kul att läsa vad ni har skrivit).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon