badabing
Min son frågade mig tidigare i veckan om han fick åka iväg till Hultsfred-festivalen i sommar, tanken är att han ska åka dit tillsammans med några av sina vänner. Jag känner mig lite osäker på om jag ska låta honom åka eller inte, då jag inte har en susning om hur stämningen brukar vara på såna festivaler. Man har ju läst en del i tidningarna om att det kan vara rätt så osäker stämning på såna festivaler o så. Men min fråga är lite mer riktat till just Hultsfred-festivalen, och om det är någon som har barn som har varit där tidigare, eller om ni själva vet något om stämningen och atmosfären på Hultsfred.
Ralf
Hur gammal är sonen?
andersen
Har samma osäkerhetskänsla för min snart 17åriga dotter, men det är väl så att man måste släppa daget någon gång.
Aqvakul
Sonen var knappt 17 när han var på Roskilde första gången. De var ett bra gäng som hängt ihop sen de var små, så det kändes tryggt. Ändå var han tio minuter från att trängas ihjäl framför scenen. Vilken tur att de gick en sväng och inte stod kvar. Nästa år var han där igen! Enligt sonen och hans kompisar så är det mindre ordning i Hultsfred. 18-åringar är ju myndiga, men strax innan dess blir det besvärligare. Det handlar ju om att man som förälder ska känna sig någorlunda trygg samtidigt som man inte kan kväva sina barn.
mamamaggan
Vår yngste son har varit på en mängd festivaler , dock inte Hultsfred. Han var i din sons ålder när han började åka med sitt kompisgäng fast i början var det till mindre festivaler.

Att vi släppte iväg honom berodde på hans kompisar , ett gäng killar som hängt ihop länge och som vi kände väl. De höll ihop under festivalerna och hade koll på var alla var . Visst kändes det oroligt men han ringde hem varje dag så vi visste hur det var med dem .

ryss_борис
Beror ju på åldern. Hur gammal är killen??

Självklart har man rätt att vara orolig, men släpper man inte taget förr eller senare (myndig osv)slutar det ofta illa.
netaave
Mitt svar är att jag skulle aldrig släppa iväg till just Hultsfred, har vänner som bor där och som jobbar med festivalen och det ska tydligen vara extremt.
Sonen va där ett år när han va runt 20 men åkte därifrån, han sa att om man va tillräckligt nykter för att kunna tänka fortfarande stod man inte ut. Det hade varit rent för djä-igt och han har sagt att C vår yngsta dotter inte på några villkor får åka dit. wink.gif

Däremot var han flera år på Roskilde och den tycker han och hans kompisar bara är trevlig, en helt annan stämning och inte en massa fulla snorungar som han uttryckte det. Han var dock inte där när olyckan var.
badabing
Han är 16 just nu, men fyller 17 i augusti. Alla tycks säga olika saker om festivaler. Jag har hört att Hultsfred ska vara rätt lugn, men det beror nog mycket på sällskapet man reser med. Min son brukar inte dricka normalt sätt (vad jag vet), och brukar inte heller festa så mycket. Så jag litar ju såklart på honom, även man alltid är lite orolig över att släppa iväg honom själv för första gången. Ursäktar för sent svar, men jag har varit bortrest och har haft problem med datorn innocent.gif
mamamaggan
Förstår såväl att du är orolig men har han bra kompisar som ska med så ska det nog gå bra. Vi har haft diskussioner såklart just om att de alltid ska hänga ihop och ha koll på varandra. Det har de haft vad vi vet och då känns det mindre oroligt tydker jag.

Hans kompisar känner vi mycket väl , de har mer eller mindre bott hos oss på somrarna i vår stuga hela gänget , ibland upp till 10 st. Vi lät dem också vara där själva ibland för att de skulle få träna på att ta ansvar själva . Reglerna var glasklara , om de misskötte sig och störde grannarna så åkte de ut. Vi var i området ett par gånger och kollade lite på håll i fall inte grannarna skulle säga något men ta illa upp ändå . Även de andras föräldrar tittade till dem .

Svårt att lotsa sina ungdomar rätt i den åldern men släpper man inte taget så får de aldrig chansen att bli vuxna.
Aqvakul
Om du tror att det kommer att funka och du inte själv blir utom dig av oro, så tycker jag du ska låta honom åka. Förr eller senare måste man släppa taget och ungdomar växer med ansvar.
badabing
Jo det är väl just det, det är första gången som är jobbigast. Men efter det (om han sköter sig) så kommer det nog bara bli lättare smile.gif
*Stintan*
Som förälder till en tidigare säkerhetsansvarig på Hultsfredsfestivalen vet jag en del om den festivalen då hon jobbat med detta i många år. Det är ett mycket stort säkerhetsteam som jobbar under festivalen dygnet runt i stort sett. Att en del super är väl inte okänt för någon och är väl svårt att förhindra men det går runt säkerhetsfolk hela tiden vilket jag tror har en viss lugnande effekt.

Du vet själv om du kan lita på din son och åker han dessutom med kompisar du känner så tycker jag inte det är fel att låta honom åka för som sagt man måste släppa taget och låta dom ta ansvar förr eller senare. Oro kommer du säkert att känna men det finns ju mobiltelefoner. Kräv att han ringer hem på avtalad tid dagligen, han förstår säkert din oro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon