Full version: kammusslor
anki/ronninge
sitter här på morgonen vid datorn och försöker

hitta Var jag kan köpa kammusslor till dammen.!!!

bor utanför Stockholm men jag får inte tag i rätt information.

någon i Stockholms trakten som vet var jag kan få tag i dessa små "reningsverk" ??


//anki
DykUnderYtan
Vart du hittar kammusslor har jag tyvärr inget bra svar på men förra året köpte jag sötvattenmusslor till dammen från Hornbach. Minns inte nu hur mycket de renade men det var många liter vatten per dygn, kanske värt att kolla upp om du inte hittar kammusslor.
anki/ronninge
javisst, var så inställd på just kammusslor, kanske går lika bra med sötvattenmusslor ju! Tack för snabbt svar! smile.gif
CITAT (DykUnderYtan @ 17-05-2010, 06:37) *
Vart du hittar kammusslor har jag tyvärr inget bra svar på men förra året köpte jag sötvattenmusslor till dammen från Hornbach. Minns inte nu hur mycket de renade men det var många liter vatten per dygn, kanske värt att kolla upp om du inte hittar kammusslor.

anki/ronninge
Nu har jag kollat lite mer,,,,,,,
kollade upp sötvattenmusslan.. Musslor är ett trevligt inslag i trädgårdsdammen. De ger inte bara ett naturligt och levande intryck utan hjälper också till att hålla dammens vatten klart. De filtrerar bort mikroalger som utgör födan för musslorna. I de flesta fall klarnar vattnet om du har 5-10 musslor / 1000 liter vatten.Musslorna lever halvt nergrävda i bottenslammet eller helst i sand och grus.Musslorna kan förflytta sig på bottnen. Genom musslans öppning strömmar vattnet in över två stora gälar. I gälarna filtreras partiklar ur vattnet och föres till munnen för att därefter strömma ur en mindre öppning i musslan. Musslan kan på det här viset filtrera upp till 40 liter vatten/timmen.Musslor är relativy tåliga men har svårt att överleva om temperaturen stiger över ca 28 grader. Det är därför viktigt med en bra cirkulation i dammen. Dammen bör därför vara minst 70 cm djup gärna djupare.Är dammen i god balans och där också lever fisk kan musslorna föröka sig. På sensommaren släpper hannarna sin mjölke i vattnet som då strömmar in i honorna och befruktar äggen. Mussellarverna lever i honans gälar till våren då de blir frisimmande och lägger sig på botten av dammen. Deras vidare utveckling kräver en mellanvärd under 2-4 veckor i form av en fisk. Den sätter sig på fisken hud och lever där ett par veckor för att därefter lämna fisken och gå ner på botten och leva som de vuxna musslorna under resten av sitt liv. Fisken skadas inte av mussellarverna.

En mussla kan bli upp mot 15-35 centimeter och bli ca 15 år gammal Jag ska testa detta, smile.gif

CITAT (anki/ronninge @ 17-05-2010, 06:44) *
javisst, var så inställd på just kammusslor, kanske går lika bra med sötvattenmusslor ju! Tack för snabbt svar! smile.gif

DykUnderYtan
Jag testade bara för skojs skull i min lilla 250 liters damm. Hade dessutom en sköldpadda i dammen men jag misstänker att hon åt upp den ena för den hittade jag aldrig igen. Enligt försäljaren skulle man ta upp de här musslorna inför vintern och förvara i en hink i frostfritt utrymme.

Ska se om jag kan få tag på nya i år, nu när sköldpaddan inte längre bor kvar här. smile.gif
anki/ronninge
ok, ta upp dom! hm det stod det inte här förstås, men det har kanske med djupet i damen att göra..
CITAT (DykUnderYtan @ 17-05-2010, 07:35) *
Jag testade bara för skojs skull i min lilla 250 liters damm. Hade dessutom en sköldpadda i dammen men jag misstänker att hon åt upp den ena för den hittade jag aldrig igen. Enligt försäljaren skulle man ta upp de här musslorna inför vintern och förvara i en hink i frostfritt utrymme.

Ska se om jag kan få tag på nya i år, nu när sköldpaddan inte längre bor kvar här. smile.gif

DykUnderYtan
Ja så kan det ju absolut vara, min damm är inte så djup som 70 cm tror jag, bara en sån där färdig gjuten dammform.
varghem
Jag brukar köpa damm-musslor där jag köper mina akvariefiskar.
anki/ronninge
JO , där hittar jag nog dom. Tack för svar..
CITAT (varghem @ 17-05-2010, 08:21) *
Jag brukar köpa damm-musslor där jag köper mina akvariefiskar.

kina3
Annars kan du väl fiska upp egna i Flaten, tex?
anki/ronninge
eh kanske jag kan wink.gif nu har jag kontaktat koi föreningen i Huddinge och där kan jag hämta Nu i helgen måste jag få ordning på dammen. Pumpen tycks ha fått sig en liten törn vintras, men den fungerar. men up ska den och inspekteras, sedan tänkte jag skaffa halm och juteväv för att fixa någon typ av egen rening. Ska tänka till!!!
CITAT (kina3 @ 19-05-2010, 22:08) *
Annars kan du väl fiska upp egna i Flaten, tex?
anki/ronninge
kan rekommendera KOI - föreningen i Huddinge, kolla deras hemsida, de har allt till dammar, allt till fiskar och växter Var där igår och köpte sötvattenmusslor plus lite flytväxter. Bra priser åxå och framför allt kraftiga växter.
CITAT (kina3 @ 19-05-2010, 22:08) *
Annars kan du väl fiska upp egna i Flaten, tex?

skogstroll
låter väldigt intressant med musslor, de skulle lätt äta sig mätta i min damm =) bor också i trakterna. Kan man hitta musslor i zoo-affärer tro? eller beställa nånstans ifrån?
varghem
varje välsorterat akvariebutik har dom...
anki/ronninge
Ring då till koi föreningen i Huddinge, de hade mycket smått och gott till dammar. Sen fick vi en rundtur i deras trädgård och fick klappa stora koi fiskar, uppåt 40 år gamla. Tele nr står på deras hemsida
CITAT (skogstroll @ 21-05-2010, 10:46) *
låter väldigt intressant med musslor, de skulle lätt äta sig mätta i min damm =) bor också i trakterna. Kan man hitta musslor i zoo-affärer tro? eller beställa nånstans ifrån?

addo
CITAT (kina3 @ 19-05-2010, 22:08) *
Annars kan du väl fiska upp egna i Flaten, tex?


Alla sötvattensmusslor är fridlysta så det är nog bäst att lämna dom i sjön wink.gif

Angående musslors filtrering är det viktigt att komma ihåg att dom inte minskar ammonium, nitrit eller nitrathalten i vattnet så om ni har fisk i dammen måste ni ha ett tillräckligt stort filter för att bryta ner de två förstnämnda kväveföreningarna till nitrat och sedan med hjälp av vattenbyten och växter hålla nitrathalten på acceptabla nivåer.
anki/ronninge
tack för den informationen! Är rätt nöjd med dammens balans just nu..får se hur länge den håller...
CITAT (addo @ 24-05-2010, 02:41) *
Alla sötvattensmusslor är fridlysta så det är nog bäst att lämna dom i sjön wink.gif

Angående musslors filtrering är det viktigt att komma ihåg att dom inte minskar ammonium, nitrit eller nitrathalten i vattnet så om ni har fisk i dammen måste ni ha ett tillräckligt stort filter för att bryta ner de två förstnämnda kväveföreningarna till nitrat och sedan med hjälp av vattenbyten och växter hålla nitrathalten på acceptabla nivåer.

kina3
Så länge musslorna är kvar i dammen så finns väl näringen i dem? Och när de dör återgår näring t vattnet. Eller tänker jag fel? Kanske de omvandlar viss näring t gasform eller så.

Man måste inte ha filter. Man kan ha balans ändå/istället. Här vet jag av egen erfarenhet att jag har rätt
kina3
Addo: Det där med fridlysta musslor: varifrån kommer den informationen? Vad jag kan se så är det vissa namngivna musslor som är fridlysta. Och bland dessa finns inte damm-musslan, tex.
anki/ronninge
hihi kina, jag har inte sett något bubblandes i dammen och inte känt av någon mystisk odör (gasform) rolleyes.gif
är det skillnad på dammusslor och sötvattenmusslor tro? har inte tagit reda på det men jag köpte mina musslor och därmed var jag inte ute och vadade i sjön.

Detta år var jag helt enkelt tvungen att börja om med dammen, det vill säga tappa ut så mycket vatten som möjligt. Vi har en stor ek , vars löv hade lagt sig som ett gyttja på botten.
ek löv är inget mysigt att ha i en damm och rubbar balansen. Så nu ska nätet på i tid i höst för att undvika "geggan"

Just nu har jag rätt så bra "sprutt" på pumpen just för att få rörelse på vattnet. Och försöker även skugga dammen när det är som mest sol nu när näckrosorna , vattenhyacinterna inte har växt till sig än. sen är u ett mål att inhandla 2 st gräskarpar, har inte gjort det än, även testa detta med en bal med halm som reningsverk.

[attachment=50432:DSC_5021.JPG]

[attachment=50433:DSC_5025.JPG]


*Charlotta*
Hej alla!
Ville bara säga att jag just hittade min mussla som jag släppte ner för ca 3-4 år sen! smile.gif
Den var tung och stängd vilket bör betyda att den lever i allra högsta välmåga trots den tunga vintern som tog kål på mina schubunkin (stavning?).
Så fler musslor ska i alla fall jag skaffa mig!
anki/ronninge
vad roligt! jag släppte ju i 5 st och har ingen aning vart dom e!!! smile.gif
CITAT (*Charlotta* @ 29-05-2010, 14:18) *
Hej alla!
Ville bara säga att jag just hittade min mussla som jag släppte ner för ca 3-4 år sen! smile.gif
Den var tung och stängd vilket bör betyda att den lever i allra högsta välmåga trots den tunga vintern som tog kål på mina schubunkin (stavning?).
Så fler musslor ska i alla fall jag skaffa mig!

skogstroll
aha så om de är stängda lever de, och öppna döda?
varghem
den stänger sig när man stör den, är den öppen så är oftast själva musslan redan rutten innan man hittar den,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon