Huggorm
Och jag har fått en extra dag ledigt biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 15:55) *
Och jag har fått en extra dag ledigt biggrin.gif

Grattis! yaay.gif

Om vi ber snällt, tror ni att normännen låter Sverige bli en del av Norge? shy.gif


Då blir vi ju både gladare och rikare.. yahoo.gif
Huggorm
Då skulle Stockholm verkligen bli en avkrok vid rikets bortre gräns, och det skulle dom nog inte tåla
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 16:07) *
Då skulle Stockholm verkligen bli en avkrok vid rikets bortre gräns, och det skulle dom nog inte tåla

OK, då får vi kanske också invitera Finland... flirting.gif
Huggorm
Sveriges nationaldag hamnar för övrigt på en söndag i år. Tänk på det nästa måndag när jag är ledig och firar annandag pingst flirting.gif
Meriona
Fast det får vi kompensation för i vårt avtal, en ledig dag att ta ut precis när vi vill. wink.gif
Noak
CITAT (Meriona @ 17-05-2010, 16:18) *
Fast det får vi kompensation för i vårt avtal, en ledig dag att ta ut precis när vi vill. wink.gif

Det får inte vi...
Så jag bakar en syttende-mai-tårta istället och äter upp den alldeles själv.
Sunny

CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 15:51) *
17 maj - Norges nationaldag, Heja Norge!


Så trevlig at du kommer ihåg vår nasjonaldag ! smiley_small_hug.gif

Tusen takk for gratulasjonen ! thanks.gif
mojan
CITAT (Meriona @ 17-05-2010, 16:18) *
Fast det får vi kompensation för i vårt avtal, en ledig dag att ta ut precis när vi vill. wink.gif


Vårt med, men pass upp, den "försvinner" om man inte tagit ut den före nyår.
Dag
Hurra for 17. mai og takk for alle hilsener thanks.gif
Jeg har feiret sammen med venner og 300 andre og spist nydelig mat på Torsetra.
Alle var pyntet i sin fineste stas og mange med vakre bunader.
Dag
KarinSKARA
Grattis Norge,
ni är nästan bäst rose.gif
Aqvakul


Heja Norge!
Anma
Hur är det med norrmännen, om 17 maj är en lördag eller söndag, får ni en annan dag ledigt istället?
Huggorm
CITAT (Anma @ 17-05-2010, 19:44) *
Hur är det med norrmännen, om 17 maj är en lördag eller söndag, får ni en annan dag ledigt istället?

Jag har i alla fall aldrig fått det, och jag har jobbat på flera firmor i Norge i många år nu
Ralf
Här är den!
Huggorm
CITAT (Ralf @ 17-05-2010, 19:59) *

Vad var egentligen historien bakom den där? I början pratas ju om medaljer, hade sverige fått stryk i vinter-OS eller något sånt?
Meriona
CITAT (mojan @ 17-05-2010, 17:17) *
Vårt med, men pass upp, den "försvinner" om man inte tagit ut den före nyår.


Fast hos oss är det jag som sitter på lönekontrollen och aldrig i livet att jag avskriver någon ledig tid inte, varken för mig eller gubbarna. whistling.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 20:04) *
Vad var egentligen historien bakom den där? I början pratas ju om medaljer, hade sverige fått stryk i vinter-OS eller något sånt?

Grenoble 1968 - Norge var extremt framgångsrika...
herkules
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 16:07) *
Då skulle Stockholm verkligen bli en avkrok vid rikets bortre gräns, och det skulle dom nog inte tåla


åhå jag skulle gärna bli norsk medborgare!
Huggorm
CITAT (herkules @ 17-05-2010, 20:28) *
åhå jag skulle gärna bli norsk medborgare!

Det är väll bara att flytta dit? Jag funderar själv på att flytta dit för gott, det känns som att det finns mer där för mig än vad det finns i Sverige
herkules
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 20:31) *
Det är väll bara att flytta dit? Jag funderar själv på att flytta dit för gott, det känns som att det finns mer där för mig än vad det finns i Sverige


tanken finns smile.gif det bästa med norge (förutom den oslagbart vackra naturen) är att de inte är med i eu wink.gif
Meriona
Det förstår jag, norrmän är oerhört behagliga och trevliga människor. Däremot är jag inte så förtjust i maten de lagar, men det behöver ju inte var det som avgör. smile.gif

Och så skulle jag köpa en T-shirt där det står Nej till Säljakt och Valjakt och envetet ha den på mig varenda dag. shy.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 17-05-2010, 20:54) *
tanken finns smile.gif det bästa med norge (förutom den oslagbart vackra naturen) är att de inte är med i eu wink.gif

Det diskuteras hela tiden om ifall de skall gå med, men efter nuvarande finanskris och kris i eurosamarbetet tror jag det tystnat ganska mycket. Dom har väll insett hur mycket dom tjänar på att hålla sig för sig själv i stället för att pumpa in sina oljefondspengar i de svarta hål som sydeuropas korrupta ekonomier utgör
Ralf
CITAT (Meriona @ 17-05-2010, 20:54) *
Det förstår jag, norrmän är oerhört behagliga och trevliga människor. Däremot är jag inte så förtjust i maten de lagar, men det behöver ju inte var det som avgör. smile.gif
t
Svensken kom in på en Norsk resturang o läste matsedel.
-stekt torsk, kokt torsk, inlagd torsk, gravad torsk, inkokt torsk, köttfärsås och spagetti, säg varför har ni köttfärssås med Spagetti?
-joo det är så att vi har Italienske vecke denne vecke!
Huggorm
Fast dom äter inte så mycket torsk längre, det verkar gå allt mera mot odlad lax i stället
Meriona
Vet du om det är pga trend eller att torsken är utfiskad? Jag har ingen aning, och det var inte fisken som jag tyckte var tråkig, fisk är (nästan) alltid gott. Är det priset kanske som är förmånligare på lax precis som här?

Huggorm
Torsken har i alla fall minskat väldigt utanför svenska kusten, så jag antar att det märkts i Nordsjön också. Ren generellt tycker jag inte norsk mat är sämre än svensk, det mesta är ju i stort sett samma? Förutom att vi äter mer "svenske kjöttboller" här rolleyes.gif
Aqvakul
Vi har väldigt mycket gemensamt och jag tycker att man alltid blir väl behandlad i Norge som svensk, vilket inte alltid är fallet i Danmark. Det som möjligtvis stör mig är att Norge känns lite som Sverige för 20 år sen, lite präktigare, lite mindre kontinentalt..
Men vackrare land och vänligare människor får man leta efter..
Meriona
Gör ni? Hihi vad sött. Jag tycker jag fått så oerhört smaklös/överstekt mat på krogen och köttfärsen är alldeles för grovmalen, och fram till för nåt år sen var det omöjligt att hitta krämfräsch/gräddfil, men nu finns ju faktiskt matlagningsyoughurt så att man överlever. Römme är för bedrövligt... sick.gif Sandwitscharna på vägkrogarna är rrrrrrrrrrriktigt usla....

Svarade på Huggorm.

Har jobbat för både norska och danska ägare och båda länders mat är lika usla enligt mig, däremot är båda länders invånare helt underbara. smiley_small_hug.gif Däremot i Finland, där KAN de laga mat (förutom kalaleippä). naughty.gif Och vara trevliga.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 21:15) *
Vi har väldigt mycket gemensamt och jag tycker att man alltid blir väl behandlad i Norge som svensk, vilket inte alltid är fallet i Danmark. Det som möjligtvis stör mig är att Norge känns lite som Sverige för 20 år sen, lite präktigare, lite mindre kontinentalt..
Men vackrare land och vänligare människor får man leta efter..

Men det är under de senaste 20 åren som det gått utför med Sverige wink.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 21:19) *
Men det är under de senaste 20 åren som det gått utför med Sverige wink.gif

Visste inte att du betraktar avregleringarna i Sverige som att det gått utför. Men du föredrar kanske "den sista kommuniststaten"...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 21:27) *
Visste inte att du betraktar avregleringarna i Sverige som att det gått utför. Men du föredrar kanske "den sista kommuniststaten"...

Det är ju inte det enda som hänt här de senaste tjugo åren...
Meriona
Nu politiserar ni den här tråden också.... wacko.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 21:28) *
Det är ju inte det enda som hänt här de senaste tjugo åren...

Nej, men det var det jag refererade till..

(Annars har jag också märkt att det gått utför, särskilt de fyra sista åren...)
Huggorm
CITAT (Meriona @ 17-05-2010, 21:29) *
Nu politiserar ni den här tråden också.... wacko.gif

Men det var inte jag som började den här gången heller
Aqvakul
Det är aldrig Huggorm som börjar.. tongue.gif

Det var Meriona som började (hon klagade på maten...) crazy.gif
Meriona
Kanske pga smirken kunde man tolka ditt inlägg om 20 år på olika sätt antar jag, det kanske var därför det blev som det blev? Men strunt samma. Nu hyllar vi ju Norge och inte dissar Sverige, och jag var ju den som dissade Norges mat, så jag tar på mig skulden. kompiskram.gif

Oj nu var jag saktfärdig igen. Tur jag redan hann erkänna då.... crazy.gif
Dag
Når jeg besøker Sverige, spiser jeg alltid bedre mat enn i Norge, så der har dere aldeles rett.
Torsk koster tre ganger så mye som laks, og det er fordi laks oppdrettes i enorme mengder.
Til og med kaffen er bedre i Sverige -den skal dere ha tummenupp.gif
Dag
Meriona
Vad gullig du är Dag.... flirting.gif flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 17-05-2010, 21:38) *
Vad gullig du är Dag.... flirting.gif flirting.gif

Har ju sagt att norrmän och norskor är urtrevliga.. rose.gif
Huggorm
Mina norska kamrater var nöjda med att nationaldagen kom på en måndag och kristi himmelfärd på torsdagen före, för nu kunde dom festa från onsdag kväll till måndag morgon och hinna vila upp sig inför jobbet på tisdag rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 21:50) *
Mina norska kamrater var nöjda med att nationaldagen kom på en måndag och kristi himmelfärd på torsdagen före, för nu kunde dom festa från onsdag kväll till måndag morgon och hinna vila upp sig inför jobbet på tisdag rolleyes.gif


Snyggt planerat! tummenupp.gif
gnon49
Ja, det fattiga landet i väster har seglat om "storebror" sverige så det sjunger om det. Skyndar långsamt men målmedvetet. Oljeinkomsterna förvaltas väl till kommande generationers smala lycka. Norge har blivit storebror till landet i öster. Tänk så ombytta rollerna kan bli. Jag längtar att än en gång få uppleva landets fantastiska natur, dess fjordar o berg. Och visst är dom härliga med sin nationalistiska yra som vi svenskar har tappat bort på vägen.
herkules
CITAT (Dag @ 17-05-2010, 21:36) *
Når jeg besøker Sverige, spiser jeg alltid bedre mat enn i Norge, så der har dere aldeles rett.
Torsk koster tre ganger så mye som laks, og det er fordi laks oppdrettes i enorme mengder.
Til og med kaffen er bedre i Sverige -den skal dere ha tummenupp.gif
Dag


min dotter jobbar som kock i norge och det finns ingen som lagar så god mat som hon smile.gif
Sunny

CITAT (Anma @ 17-05-2010, 19:44) *
Hur är det med norrmännen, om 17 maj är en lördag eller söndag, får ni en annan dag ledigt istället?

Nei , definitivt ikke !

giggle.gif

Anma
CITAT (Sunny @ 17-05-2010, 23:25) *
Nei , definitivt ikke !

giggle.gif

Ja där ser man. Undrar varför vissa arbetsplatser och kommuner i Sverige kompenserar? Bortskämda svenskar?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 18-05-2010, 00:09) *
Ja där ser man. Undrar varför vissa arbetsplatser och kommuner i Sverige kompenserar? Bortskämda svenskar?

Vi har ju precis gjort nationaldagen till helgdag och då ströks annandagpingst som alltid var en vardag, medan nationaldagen ibland infaller på en helgdag då de flesta ändå är lediga. Facken krävde naturligtvis kompensation för detta...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2010, 07:08) *
Vi har ju precis gjort nationaldagen till helgdag och då ströks annandagpingst som alltid var en vardag, medan nationaldagen ibland infaller på en helgdag då de flesta ändå är lediga. Facken krävde naturligtvis kompensation för detta...

Jo, så var det ju.
Ralf
CITAT (gnon49 @ 17-05-2010, 22:01) *
Och visst är dom härliga med sin nationalistiska yra som vi svenskar har tappat bort på vägen.

Ja dom har ju varit i lägen där vi inte varit på samma sätt som dom.
För det första var dom med i Unionen med Sverige, vet ej rikigt bakgrunden till den unionen, dom var ju ganska självständiga men svenska kungen var kung över Norge oxå... Men dom ville inte vara med oss, så det blev e upplösning.
Sedan blev Norge ockuperat av Tyskland. Så när man kämpar för något, i detta fallet sin egen självständighet, så värderar man den nog högre än vad vi svenskar gör.


För övrigt så låg ju oljan där redan vid unionsupplösningen, borde inte hälften av oljan tillhöra oss då??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon