Full version: Gammal saft?
Gossen Ruda
Har börjat städa så smått i matkällaren och hittade 4 st 1/3 liter-flaskor med saft. Etiketten skvallrade att om att saften var nästan 10 år gammal så jag var tveksam om drickbarheten. Den var dålig tillsammans med konsistensen, det var precis att jag lyckades skaka ur massan. Nästan som gelé. Sån var den inte från början så något måste ha hänt. Vanlig saft på svarta och röda vinbär med socker och natriumbenzoat. Mitt vetgiriga sinne vill ha reda på om detta är vanligt att gammal saft geléar sig? Normalt blir saften i detta hus bara några månader men dessa flaskor hade blivit bortglömda. Den som tittar in i matkällaren blir dock inte förvånad över detta faktum, jag har dock som sagt börjat städa.
Red Top
Saft på svarta vinbär har en fantastisk förmåga att geléa sig. Även om den inte är 10 år gammal. Måste väl bero på att svarta vinbär innehåller mycket pektin. Blandningen med röda vinbär vet jag inget om.
Solstorm
Det är inget ovanligt alls. Om du värmer saften så går den lättare att få ur flaskorna. Varför inte göra lite rabarbersaft och blanda med saften som du har. Den är absolut inte dålig.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 20-05-2010, 21:35) *
Det är inget ovanligt alls. Om du värmer saften så går den lättare att få ur flaskorna. Varför inte göra lite rabarbersaft och blanda med saften som du har. Den är absolut inte dålig.

Min näsa menade något annat. smile.gif Nej, den hade inte åldrats med behag så det blev vasken. Jag har ca 20 kg bär i frysen så jag behöver inte chansa men jag var lite nyfiken. Tack för era svar.
mamamaggan
Har också gjort saft på svarta vinbär och den geléeade sig på bara några månader i kylskåpet . Blev lite snopen och ännu snopnare blev min bror som fick flaskan eftersom han älskar hemgjord svarvinbärssaft.

Om man värmer den , som någon skrev , så blir den " normal " igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon