anki/ronninge
kolla!!!!

[attachment=50255:DSC_4615.JPG]


[attachment=50256:DSC_4616.JPG]


Mony
Funkar den?
anki/ronninge
Jo den funkar, men en liten del hade gått sönder så att nu fullständigt forsar det ut vatten med en väldig fart! Ska fixa det så småningom, men just nu gör det inget att det är så kraftigt utflöde, har precis rensat dammen, planterat in sötvattenmusslor, just för algbildningen. Bara bra att det blir syretillförsel just nu!!
CITAT (Mony @ 25-05-2010, 21:46) *
Funkar den?

ruljans
skogstroll
funkar musslorna?
varghem
CITAT (skogstroll @ 01-07-2010, 09:27) *
funkar musslorna?


Har aldrig varit med om nåt bättre. När jag hade satt in mina 8 musslor i 3000 liters damm så blev vattnet klart och algerna försvann. Detta över bara en helg.
skogstroll
wow, var får man tag i de små rackarna?
anki/ronninge
CITAT (varghem @ 01-07-2010, 09:33) *
Har aldrig varit med om nåt bättre. När jag hade satt in mina 8 musslor i 3000 liters damm så blev vattnet klart och algerna försvann. Detta över bara en helg.

jag måste säga att jag gjorde flera drastiska åtgärder för att få bukt med algerna
,,
1-jag bestämde mig för att tömma dammen och grov rengöra botten, eklöv blir svart dy, Tyvärr rubbar man ekosystemet men det var helt enkelt nödvändigt

2. nytt vatten åtminstone 2/3

3. ökad rörelse på vattnet, minskade på vattenfallet och ökade utflödet i själva dammen,

4- köpte 5 damm musslor och ......de har jag inte sett, de har förmodligen lagt sig där det är som djupast ! smile.gif


vattnet är klart än så länge, vi kollar noga efter trådalger som oftast bildas vid växternas rötter.

damm musslorna gör sitt, och ett bra köp, inte heller dyra.

det växer så det knakar och snart har näckrosen täckt 2/3 av dammen och haft 4 blommor, det kommer fler.

djurlivet frodas och jag lär mig


skickar lite smakprov på djurlivet !

[attachment=51654:DSC_5601.JPG] [attachment=51656:DSC_5674.JPG]











varghem
Jag köpte mina musslor i zoobutik
anki/ronninge
och jag köpte mina hos Huddinge KOI förening!
CITAT (varghem @ 02-07-2010, 08:58) *
Jag köpte mina musslor i zoobutik

karen.kihlstrom
CITAT (anki/ronninge @ 02-07-2010, 10:15) *
och jag köpte mina hos Huddinge KOI förening!

Oj, läste med stigande intresse er tråd. Vad kostar musslorna och hur gör ni till vintern? Kan de övervintra?
Har en pytteliten damm och investerade just i en minipump med uv till mitt knallgröna vatten :-). Vips blev det kristallklart - tyvärr så klart att mina kattungar lyckades ta en groda :-( , bortsett från det så vore det ju guld om något kunde funka utan el...
Karen i stuvsta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon