Orkidétjuven
Nya Zeelands regeringen planerar att tillåta brytning på över 7000 hektar av högst skyddsvärd mark på västkustens Paparoa nationalpark, Great Barrier Island och Coromandel Peninsula.

I andra delar av landet, som är viktig skyddsvärd mark som delar av norra och centrala North Island, Kaikoura Ranges, Dun Mountain öster om Nelson, Longwood i Southland och Rakiura National Park på Stewart Island, kommer att undersökas för sina kommersiella mineral potential under de kommande nio månaderna och kan öppnas för gruvdrift.
Den 7000 hektar stora områdena är alla i omedelbart hotet då alla är i "schedule 4" dvs ett skydd från gruvdrift grund av deras särskilda egenskaper - växter och djur, naturtyper och deras speciella landskap. Forest & Bird vill se fortsatt skydd av dessa särskilda områden. Det är dvs 7 x 7 mil yta som kommer att skövlas på urskog och berg som ska pulveriseras.

Gruvdrift i något av dessa för närvarande skyddade områden kommer att ytterligare äventyra våra hotade arter, förstöra viktiga livsmiljöer och lämnar oss med förorenade vattendrag, ärrad landskap, problem erosion och - i värsta scenariot - en allsmäktig sanering faktura från " övergivna gruvor ". I fallet med tui gruvorna i Te Aroha, står nu skattebetalarna för kostnaden att städa upp reda ut skadorna, vilket hittills har kostat över 10 miljoner dollar.
Dessutom kommer det att skada våran "rena, gröna" image.

De flesta av de mineraler som fiskas i regeringens stocktake finns i låga koncentrationer så brytning inte lönar sig.
. Dagbrottsgruvor förstör all vegetation, jord och berg ovanför det material som bryts, ibland lämnar stora ärr. På västkusten vid Stockton är numera berget Mt Augustus helt borta. Snigelarten Powelliphanta augustus som upptäcktes 1994 fanns endast bara på berget Mt Augustus som i detta nu krossas för att utvinna kol. Tusen sniglar har omlokaliserats, men med dåliga resultat och höga dödssiffror och för närvarande är resterande sniglar i ett slags fruset limbo i stora frysrum i Wellington där två heltidsanställda på Department of Conservation sköter om dem.
Är detta slutet för Powelliphanta augustus?
Även akut hotade kommer flera endemiska grodor vara som har funnits här som grupp i över 120 miljoner år! Öppnas deras område för gruvdrift så är det över för grodorna som redan sitter på gränsen till utdöende.


Regeringen har begärt synpunkter från allmänheten på sitt gruvdrift förslag.
Synpunkter måste vara inne 5:00 pm Nya zeelänsk tid, Dvs klockan 07:00 tisdagen den 26 maj 2010.

Det finns redan ett förskrivet brev om man inte vill skriva själv så det är bara maila in det. Tar inte inte många minuter om ens en!!!

http://www.forestandbird.org.nz/mining

Detta är sista minuten!!!!
Snälla hjälp oss och mig att rädda bland de sista orörda skogarna på Nya zeeland!
Myosotis
Skrivit på det färdiga brevet, hoppas man kan stoppa vansinnet, men tyvärr är det ju pengarna som styr - som vanligt...
ängsvädd
Så man kan protestera via datorn?

Om man fyller i sina uppgifter o klickar på submit - är allt klart då?

http://www.forestandbird.org.nz/mining-quick-submission
Orkidétjuven
yepp. Så enkelt är det.
Efter ett par dagar får man ett mail att det har kommit fram.

Thank you for your email regarding the review of Schedule 4 of the Crown Minerals Act.

I have placed your email before Hon Gerry Brownlee, Minister of Energy and Resources. Your comments have been noted.

The Government’s proposals are fully outlined in the discussion paper, which along with related papers, information on the submission process, and a submission form, are accessible online from the Ministry of Economic Development’s website ( www.med.govt.nz/schedule4 ). I would encourage you to make a submission. Submissions close at 5.00pm, Wednesday 26 May 2010.

Yours sincerely

Office of Hon Gerry Brownlee
Parliament Buildings, Wellington
Phone: (04) 817 6802

ängsvädd
Så bra. Har skickat brevet smile.gif
Orkidétjuven
32 lästa, men hur många underskrifter?
Lite fler människor måste väl ändå bry sig?
Alexander-VG-zon3
nu har jag skickat in tummenupp.gif
mamamaggan
Klart !!
Meriona
CITAT (Orkidétjuven @ 25-05-2010, 14:19) *
32 lästa, men hur många underskrifter?
Lite fler människor måste väl ändå bry sig?


Jag har klickat mig vidare till brevet två gånger, men jag orkar inte läsa igenom all den där texten på engelska (en del ord inte så lätta minsann), och jag skriver inte under något som jag inte tillfullo är säker på att jag står för. Men jag är med på idén att det inte ska vara gruvdrift där... -cry-.gif
Orkidétjuven
Om du klickar på länkens adress Meriona och kopierar den och sen söker du google så får du upp samma länk igen, men innan du klickar på den så finns alternativet Översätt sidan längst till höger.

Snälla

Läsa gärna annars denna del av min blogg som just handlar om detta.
Ger lite mer insikt i det hela och hur dåligt det är.
http://jliman.blogspot.com/2010/03/gruvdri...drig-laker.html
Anders zon 1
Skickat!
Anemone nebulosa
Bra att du länkade. Påskrivet här med!

Peace!
EsterM
Skickat.
Orkidétjuven
Superbra.
Här är en liten artikel från dagens New Zealand herald. Om Hur London zoo förösker samla motstånd för gruvdrift och främst för att rädda våra endemiska grodor.

http://www.nzherald.co.nz/environment/news...jectid=10647234


Archy´s frog finns bara i området Coromandel som nu riskerar dö ut helt om inget stoppas.
Grodan Leiopelma archeyi är ett sk levande fossil och nya zeelands minsta grodart.

De har minskat med 88% sedan 1996 och alla fortplantningsförsök i fångenskap har misslyckats under de 6 år som försök har gjorts.

Orkidétjuven
från dagens New zealand herald: Översatt från Engelska så ngra mindre fel kan förkomma.

Mer än 33.000 synpunkter har mottagits på regeringens gruv förslag före dagens deadline, och det är sannolikt att ta några veckor innan det finns något officiellt svar.
Ministeriet för ekonomisk utveckling sade 29.500 hade mottagits, dock inte om 4000 som lämnas in av miljöorganisationer i går eftermiddag.
Energi och resurser minister Gerry Brownlee sagt nej yttranden om återkoppling skulle bildas "tills vi har fått det sista överstökat och gjort ordentlig analys".
Det var sannolikt någon gång sent nästa månad innan regeringen skulle göra en första kommentar bidragen med.

En liten protest ägde rum i går utanför ministeriet byggnaden i Wellington med Green och Labourpartiet parlamentsledamöter, Greenpeace och Skog och Bird representanter och andra utfodring inlagor till en provisoriska brevlåda.
Labours bevarande talesman David Parker sade att han inte hade sett så många synpunkter i frågor som under sina åtta år i parlamentet.
"Det visar folk som politisk aktivism av dem gör en skillnad, eftersom vi mycket tydligt se regeringens fotbromssystem om vad som alltid var en löjlig idé - som var att bryta nationalparker, sade han.
Regeringen har föreslagit att ta bort flera tusen hektar bevarande mark i Coromandel, Great Barrier Island och Paparoa National Park från schema fyra av kronans minerallag, som skyddar den från gruvdrift, så kan värdefulla mineraler ska extraheras.

Om förslagen går vidare och gruvdrift sker kommer det att skapa arbetstillfällen och välstånd och bidra till ett mål för att lyfta ekonomin, sade regeringen.

Gröna medledare Metiria Turei sade allmänheten var alltmer utsatt för fakta om gruvdrift, och oberoende av eventuella royalty inkomster, jobb, eller förmögenhet förmåner, ville de flesta fortfarande hålla orörda delar av skyddade landet.


Quentin Duthie säger Tidigare erfarenheter visar gruvor kan orsaka fruktansvärda skador på miljön.

Under 1997 proklamerade den dåvarande minister of conservation stolt Nya Zeelands största landskap "förbjudna områden" för gruvdrift.
Nationalparker, marina reservat, naturreservat djurliv och andra centrala platser bevarande var inskriven i lagen som alltför dyrbar för att öppna för gruvdrift.

Nick Smith - numera miljöminister - öppnade en nya era av skydd för fysiska Nya Zeeland och födelsen av schema 4 av kronan minerallagen.
"Detta är milstolpe lagstiftning för att bevara rörligheten i Nya Zeeland. Jag välkomnar propositionen framsteg och ... ser fram emot att inte behöva ta hänsyn gruvtillämpningar i de områden där arten ska kunna styr och ställer," Dr Smith trumpetas.

Bevarande organisationer - inklusive Forest & Bird - beröm av Dr Smith för att hjälpa till att verka för schema 4 skydd kan vila lätt i vetskap om att gruvor och nationalparker aldrig skulle nämnas i samma andetag.

Likaså har gruvindustrin ges säkerhet i att veta var de kunde och inte kunde investera i prospektering och gruvdrift.

Tretton år senare, nyzeeländare tror fortfarande gruvdrift bör förbjudas i våra mest värdefulla skyddsområden. Dessa extraordinära vilda landskap - fristad för hotade inhemska djur och växter inte finns någon annanstans i världen - har inte blivit mindre ädla.
Tvärtom - fortsatt arter nedgång och livsmiljö försämring göra deras skydd ännu viktigare.

Mest mark som ingår i våra offentliga bevarande egendom är vilt och vackert.
Men att tjäna schema 4 skydd måste det vara särskilt betydande. Den omfattar tex nationella men inte bevarande parker.
Nya Zeeland - liksom andra länder - har nationalparker för att bevara för alltid enastående naturområden. De "innehåller landskap av sådana särskiljande kvalitet, ekologiska system, eller fysiska egenskaper så vacker, unik, eller vetenskapligt viktigt att deras bevarande är i nationens intresse", säger nationalparker lagen.

Många nationalparker har spektakulära berg landskap. Några av de nyare nationalparker har skapats för att de har nu sällsynta lågland skog.
Paparoa National Park, på västkusten, är en av dessa, med nikau palmer på kusten, rodnande röda rata träd och rimu och bokskog längre in i landet. Great spotted kiwi snörvlar genom Paparoas skogar, och Kaka, kakariki och kereru flyger med årstiderna längs gröna korridorer.

Paparoa förtjänar sin plats i Nya Zeelands nationalparkerers Pantheon. Tyvärr tycker energiminister Gerry Brownlee att de bör vara öppna för gruvdrift

En stor skara demonstrerade i Queen Street, Auckland i början av denna månad att tala om för regeringen att platser som Paparoa och Great Barrier Island inte bör brytas. En detaljerad undersökning i förra veckan bekräftade de flesta nyzeeländare överens.

Forest & Bird är övertygad premiärminister John Key är nu höra det stolthet och passion nyzeeländare för dessa platser, och hoppas han kommer att överväga för att skydda schema 4.

Nya Zeeländare inser också gruvdrift har en stor och mycket påtaglig inverkan på miljön. Det är därför det är så viktigt brytning är förbjuden i schemat fyra områden, men också varför det är så viktigt att ha en sträng övervakning av gruvdrift på annat håll.

Tyvärr har några av de 82 gruvor på allmän bevarande mark orsakat allvarliga miljöproblem. Den stora Pike River och OceanaGold gruvan på västkusten har båda fått flera böter för förorenande vattendrag, och en gruva i närheten av Te Puke hotar utrotningshotade Höchstetter s groda.
Påståenden om ren, grön gruvdrift är påhittad. Most New Zealand mines are open cast, like the large Waihi gold mine. De flesta Nya Zeeland gruvor är öppna som de stora Waihi guldgruva. Det finns ton av sten krossas till en pasta, blandad med cyanid och andra kemikalier, och alt utom en liten del är forslas till giftiga gruvdammar av sjöstorlek.
Potentialen för miljökatastrof är stor. Då flera gruvdammar ibland kollapsat.
Mark nära gruvorna är utsatta för erosion, sättningar och kan orsaka översvämningar. Gruvsediment eller kemikalier hamnar i vattendrag och förstört livsmiljöer och döda infödda fåglar, fiskar, grodor och insekter.
Nya Zeeland har ärvt ett giftigt arv från tidigare gruvdrift, och den skattskyldige att betala ut att rena föroreningar och återställa miljön så gott vi kan.

Tui gruvorna i Waikato beräknas kosta 17 miljoner till sanering. Vissa saker är ovärderliga. Vi kan inte återskapa vilda platser, livsmiljöer och arter.
Gruvbolag talar om återställa mark där gruvdrift sker. Det är svårt att föreställa sig hur Solid energi skulle kunna sätta tillbaka toppen berget Mt Augustus ihop igen efter beskärning för att komma åt kol vid Stocktons gruvor.

Nu tycks de unika snäckor som förekommer där kommer att dö ut i vilt tillstånd. Det är lika omöjligt att återställa de gamla inhemska skogar som täckte Paparoa nationalpark.

Herr Key har gett turistnäringen en $ 30.000.000 hjälpande hand till att främja vår vackra natur. Det är avgörande Nya Zeeland inte undergräver de ställen turister kommer för att se eller 100 procent Rena Nya Zeelands.

Nationalparker och andra schema 4 områden är skyddade till våra hjärta och är livsnerven för vår ekonomi.
Låt oss behålla det så.

* Quentin Duthie är Forest & Birds bevarande advokat.
Myosotis
33.000, är det mycket eller lite i sammanhanget? Hur stor tror du chansen är att stoppa planerna? Du får berätta sen när de tar beslut.
Orkidétjuven
Jag tycker 33 000 kanske är lite lite tanke på att det bor 4 000 000 miljoner människor här. Men alla här säger att det är fantastiskt med så många och tydligen har ALDRIG så många engagerat sig när det gäller ngt som regeringen vill föreslå. SÅ jag antar att det är en bra siffra.
Jag återkommer när jag vet lite mer.
Piccante
CITAT (Orkidétjuven @ 28-05-2010, 00:56) *
Jag tycker 33 000 kanske är lite lite tanke på att det bor 4 000 000 miljoner människor här. Men alla här säger att det är fantastiskt med så många och tydligen har ALDRIG så många engagerat sig när det gäller ngt som regeringen vill föreslå. SÅ jag antar att det är en bra siffra.
Jag återkommer när jag vet lite mer.

33000 personer är ju faktiskt 0,82% av befolkningen! Undrar när nästan 1% av Sveriges befolkning gemensamt reagerade mot något? I Sverige (och hela EU kan jag tänka mig) så är det bara direkt berörda (grannar) som har rätt att inkomma med synpunkter på bygglov etc och miljöorganisationer och myndigheter får yttra sig om större förändringar och lagförslag. Jag hoppas att underskrifter från Sverige, England mfl visar att många bryr sig men tyvärr kan nog myndigheterna välja att bortse från dem om de vill.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 28-05-2010, 15:09) *
...I Sverige (och hela EU kan jag tänka mig) så är det bara direkt berörda (grannar) som har rätt att inkomma med synpunkter på bygglov etc ...

Men...? Vi är många privatpersoner här som har kommit med synpunkter på vindkraftplanerna i Skånes tystaste område som berör tre kommuner. Hässleholms kommun har varit bättre på det här än min egen kommun, jag har fått en massa info och feedback och miljökonsekvensbeskrivningen från dem bara för att jag står på nån lista över folk som har protesterat mot att de planerar att förstöra miljön där.
Orkidétjuven
Jag tror att protester från england kanske fungerar då vi fortfarande står under engelska kronan, men jag vet inte hru saker och ting fungerar juridiskt så. Men vad jag tycker är bra är lite press från omvärlden, speciellt när en stor del av landets inkomst är just från turister.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon