Christa
Igår tvättade jag en maskin tvätt och doserade tvättmedlet efter "hårt smutsad tvätt". När jag skulle hänga upp den kändes den klibbig och såg gulaktig ut.

Jag använde grumme kulörtvättmedel i pulverform. Skulle tagit det för vittvätt men tog fel men tycker inte det borde få dessa konsekvenser.

Vi har tidigare använt tvättmedel med zeoliter men detta medel gör det inte. Jag tvättade i 60 grader. Det var handdukar, lakan och underkläder.
*Stintan*
Tvätta om med medel för vittvätt skulle jag göra.

Har du rensat silen i tvättmaskinen?
Chamomille
Och varför dosera så mycket tvättmedel? Tvätten tvättar ju sig själv i maskinen i princip. Jag halverar pulvermängden och kläderna blir lika rena för det.
Gossen Ruda
Många moderna tvättmaskiner är snåltvättande i miljöhänseende och sköljer därför så snålt som möjligt. Ibland räcker det inte. Kör en tvätt igen med bara lite tvättmedel, eller kanske bara ett par sköljningar.
Chamomille
Moderna maskiner har även en knapp där man kan välja "superskölj", dvs mer vatten.
Christa
Jag hade knappen med extra skölj intryckt. Det konstiga är jag aldrig varit med om detta förut. Tvätten blev ju gulaktig också.

Jag har inte kollat silen just nu men har för mig att den var nästan tom när jag kollade den sist. Finns det något sätt att kolla om maskinen sköljer ordentligt?

*Stintan*
Du får lyssna på maskinen kanske.
mamamaggan
Och det fanns inte något kvar i någon ficka som kan förklara det hela ? Eller som följde med in utav misstag ?
Inga från Närke
CITAT (Christa @ 25-05-2010, 17:05) *
Jag hade knappen med extra skölj intryckt. Det konstiga är jag aldrig varit med om detta förut. Tvätten blev ju gulaktig också.

Jag har inte kollat silen just nu men har för mig att den var nästan tom när jag kollade den sist. Finns det något sätt att kolla om maskinen sköljer ordentligt?

Skriver som mamamaggan,du har inte glömt något i någon ficka eller liknande. Jag tvättade vittvätt en gång typ vita jeans och t-shirt när jag öppnade tvättmaskinen och tvätten var klar så döm om min förvåning så hade jag fått ljusgröna jeans och t-shirt. Hade glömt en grön pappersservett i fickan på jeansen.

Vad tvättade du för färg före denna maskinen? Kan ha varit vatten kvar i tvättmaskinen med lite färg eller smuts som gjorde att det blev så, eller så har den inte skölt helt fullt ut.

Lycka till.
Myosotis
Hur mår tvättmaskinen? Kan det vara den som börjar lägga av?
Christa
Tack för alla svar! Nej jag tvättade ingenting med fickor. Handdukar, lakan och underkläder.

Maskinen har inte gått så mycket men saker kan ju gå sönder ändå.

Skall till att börja med tvätta om tvätten utan tvättmedel.
netha
Jag tvättar enbart med miljömärkta Via ... ren tvätt alltid.
*Stintan*
CITAT (netha @ 26-05-2010, 22:05) *
Jag tvättar enbart med miljömärkta Via ... ren tvätt alltid.


Samma här flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon