Jesper1986
Spännande med röstningar...min favorit är physalis

ha de
Monica M zon 4
Jag gillar perenner mest! Odlar väl lite av varje av de andra grupperna också förstås! smile.gif

En favorit?! Så svårt att bara välja en. Heuchera (Alunrötter) av alla de slag är läckra. Ofta har de ett bladverk som bara är såå läckert! laugh.gif
renate
Det är en svår fråga.
1.Gammaldags buskrosr
2.Pioner
3.Perenner
4.Träd&buskar m.m.m
ohmy.gif tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
Ina
Än så länge leder nog krukväxterna, men jag tror att perennerna kommer att gå om rätt snart här hemma. Det är liksom fullt i fönstrena, men ute har jag massor med plats kvar! biggrin.gif
Annki
Perenna trädgårdsväxter eftersom de är lättskötta och kommer tillbaka år efter år. På god andraplats ettåriga blommor, som sommarmalva, ringblomma, rosenskära och sånt!

Häftigaste perennen i mitt tycke är rudbeckian. Speciellt den rosa.
Tesa
Röstade på kryddor och medicinalväxter för efter att ha rannsakat mig själv så odlar jag många gånger perenner FÖR att dom har just medicinska egenskaper. Det är ofta historien runt en växt som fångar mitt intresse och inte utseendet.
Jag odlar en hel del grönsaker också.

Min absoluta favoritväxt är Läkemalva. Både medicinalväxt och en mycket ståtlig perenn. Med en häftig historia som ursprunglig marshmallow tongue.gif Dvs den har allt tongue.gif
estet
Röstade på perenna. En favorit på senare år är olika geranium.
adrian
Skulle gärna ha röstat jag med...MEN du glömde ju min absoluta favoritgrupp blink.gif blink.gif
(tänker inte skriva vad... biggrin.gif )
Ella
Jag har inte heller klarat av att rösta av den enkla anledningen att 4 av grupperna är mina favoriter.

På vintern är det helt klart krukväxter och sen skiftar det mellan perenner, prydnadsbuskar och kryddväxter.

För till prynadsbuskarna hör väl klätterrosor, syren och sånt medans klematis kommit bort lite och kaprifol också eftersom de är klängväxter!
Hannele
Det har varit mycket perenner under många år,
men intresse för träd och buskar ökar för varje år.

Jag gör precis tvärtom än vad Kvant & Palmgren förordar... tongue.gif
azofia
Jag odlar mest ettåringar eftersom jag ändrar smak från säsong till säsong, så jag gillar variationen det ger. Min absoluta favoritblomma just nu är nog pensé... vet inte varför, troligen för att det finns så oerhört många olika varianter.
Jag odlar även mycket narcisser, de gillar jag för att de är så tidiga och de lyser verkligen upp.
Grönsaker odlar jag nästan inte alls förutom prydnadspumpor och kål som jag använder som dekoration i rabatterna.
Agneta F
Här blir det nog mest perenner.... Har flyttat till ett gammalt hus och vi ska försöka att "starta upp" trädgården igen. Den har fått har fått växa vilt i flera år. Gräset och ogräset har tagit över. Ska försöka lära mer om äldre trädgårdar och vad som växte där. Huset är en gammal herrgårdsbyggnad från sent 1700-tal.
Hannele
CITAT (Agneta F @ 10-01-2004, 22:30)
Huset är en gammal herrgårdsbyggnad från sent 1700-tal.

Häftigt, Agneta! Dyligt förpliktigar...

Agneta F
Tack för tipset Hannele!!!!!
Hans i Mälardalen
Jag har bara hålt på i 3 år så jag är fortfarande nyfiken och provar en sak i taget. Just nu har jag många favoriter:
ginst, lungört, buxbom, revsuga, penningblad, bolltistel, primula, funkior, klätterrosor (Goldstern), välskötta tokar mfl. Det är också roligt och spännande med ettåringar, sommarens glada överraskningar på den fronten var: dubbel rudbeckia, inkakrage, lejongap och hängfuschia. I köksträdgården har jag odlat slanggurka, tomater, potatis, redisor, morötter, rödbetor, paprika och några sallater. Det blir ganska trångt på en vanlig radhustomt med det är lagom för en utövare, mer skulle man nog inter klara av. Appropå det så sitter jag nu och finslipar min hemsida som till största delen kommer bestå av bilder, givetvis hör jag av mig när jag är redo för att presentera den.

MvH
gammelnalle
Kirskål!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
yla
kirskål e gott tongue.gif
men jag kan inte rösta allls
för alla e mina favvosar
så det så
omöjligt val
för varoen har sin tid o sin tjusning
så min röst behåller jag
skulle kanske funnits ett val för
säsongsbetonat
på vintern e de ju krukväxter
men krukväxter kan ju innehålla
många av grupperna förstås
på sommaren e de allt i det fria
o då inkluderar jag också de vilda blommorna

oooooooooohhhhhhhhhhh va jag längtar
men nu har jag alla mina blommor i köket dom fyller halva köket laugh.gif
de e nytapetserat o helmålat o imorrn fortsätter målarn me vardagsrummet ska bli så fiiint
han har redan gjort halllen
sovrummet ser ut som ett förråd av ella påsar o möbler o grejer puuuhh
jag kryper ner i sängen bland hela mitt bohag
men sen så ska de bli mysigt för mej o mina blommor laugh.gif laugh.gif
så de e tur att de e gråluddigt väder utomhus så jag kan gå här inne o rota
Tingstäde
För min del blir det buskar och träd - och gräsytor. Det är vad tiden räcker till. Men högst upp på önskelistan står ett växthus. Skulle vilja kunna sitta där, läsa trevliga trädgårdsböcker och räcka ut armen för druvor och fikon. Sen skulle jag ha en papegoja som bara sa uppmuntrande vänligheter.
Framöver - då jag blivit pensionär - då vill jag komplettera med mycket av rosor, perenner och ettåringar.
tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Tingstäde
Hannele
CITAT (Tingstäde @ 11-01-2004, 10:47)
Det är vad tiden räcker till. Men högst upp på önskelistan står ett växthus.

jag har ingen erfarenhet, men bekanta har sagt, att
ett växthus kräver mer passning än ett spädbarn...? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm med tanke på den lilla skötsel och passning jag ger mitt växthus skulle ett spädbarn dö ganska snabbt. Jag odlar i markbädd och vattnar 1-2ggr i veckan under den varma perioden, automatiska öppnare sköter vädringen. Resten av skötseln tjuvning, uppbindning och handplockning av ohyra tar inte speciellt lång tid och ogräs blir det mycket lite av i ett växthus.
Tingstäde
Hannele skriver..."ett växthus kräver mer passning än ett spädbarn...?"

Med stor erfarenhet av barn vill jag påstå att de kan bli välartade oberoende av skiftande grad av pedanteri hos föräldrarna. Detsamma tror jag gäller växthus. Huvudsaken man själv är nöjd.
Tingstäde
Wargen
Hmmm, svårt wink.gif håller med oldwolfie, jag ägnar mig åt allt, inklusive skog och äng, men jag kryssade i kryddväxter för det är de plantorna jag grävt upp och ner igen ca 15 gånger på 20 år, alltså varje gång jag flyttat....
På mitt nya ställe (hoppas jag klarar att vara kvar här lite längre....) så kommer jag nog att satsa stort på buskar o dyl de närmaste åren, vill ha en Törnrosahäck runt hela tomten. rolleyes.gif
cissi i onsala
Lite buskar, lite träd, minst lite rosor och massor av perenner känns som basen i trädgården. Därefter kan man "krydda" med olika intressen, dessa lär vad jag läst på de olika forumen variera med tid och person, man har olika stadier.

Även mina favoriter är perenner, gärna långblommande och marktäckande, så att det blir tid över till alla andra trädgårdsprojekt. Stenläggningar, trädgårdsland, rosplanteringar, krukarrangemang osv Strävan är att ha så mycket att jag ständigt kan plocka in nya buketter och att ta med bort när man skall på kallas. Mina låga favoriter är inte så bra till detta så det får bli lite fler högre, snittblommor.
Almdalen
CITAT (Tingstäde @ 11-01-2004, 10:47)
Men högst upp på önskelistan står ett växthus. Skulle vilja kunna sitta där, läsa trevliga trädgårdsböcker och räcka ut armen för druvor och fikon.


Det låter underbart.Jag har också växthus på min önskelista, kanske dröjer det ännu en tid innan det blir verklighet. Naturligtvis blir det mer jobb men det är vi nog införstådda med. Beträffande likheten med spädbarn avskräcker det inte, det var ju en underbar tid!!
/Ingegerd
abborrmaster
klart man odlar saker som gåro käka upp sen...åtminstone g¨r o äta upp i praktiken eller ja äh ni hajar
Tittiluringen
Lätt som en plätt: HIBISKUS

men allt som växer får leva hos mig.... just nu har jag tom en tallrik på bordet med rotsaksblast... ni vet man spar snutten på tex morötter och låter dom växa... det blir vacker fort särskilt med lite dekorationsstenar el snäckor till.

även damm har en förmåga att växa har jag märkt så det får oxå "leva" kvar... laugh.gif

Kram Tittiluringen wub.gif
Hannele
Vad är spånadsväxter? unsure.gif
estet
Det var en bra fråga, Hannele!
Jag gick in på impecta för där vet jag att det finns en kategori- färg & spånadsväxter.
Där fanns det div. växter som man kan färga med som Indigo, men även Spånadslin . Alltså äkta lin för framställning av lingarn.
Kajsa
Enligt Nationalencyklopedin växter till framställning av garner, tråd, nät,
rep och vävnader, s.k. textilväxter. Hampa, jute, rami, spånadslin mm
ariana
Ettåriga blommor är de vackraste tycker jag och luktärter vinner
med alla sina läckra färger
men blomman för dagen uppskattar jag mycket kanske för att de fort försvinner, men nästa dag är de ännu fler
ne nu börjar sommarlängtan komma huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon