matise
Subject: Vill du ha genmodifierad mat? Om inte så kan du rösta emot här!

Hej

EU har nyss beslutat godkänna genmodifierad mat trots att 60%
av befolkningen är emot detta och att det krävs mer forskning
som visar att genmodifierad mat är lämpligt som människoföda.
EU struntar i ett 60% av dess befolkning vill nåt annat,
alltså att åtminstone först ta reda på ALLA fakta innan de
godkänner en så viktig lag som detta är!

1 miljon röster kan tvinga EU att INTE tillåta genmanipulerad mat
förrän en grundlig och opartisk forskning skett!
Var med DU också!!! Tro inte att världens ledande
livsmedelsföretag skulle ha något annat förstaintresse än att
tjäna pengar!

Sprid nedanstående länk, varje röst räknas och är viktig om
vi vill undvika att företag ska få världsmonopol på
inte bara vår föda, utan även kunna styra vad vi äter!!!

http://www.avaaz.org/en/eu_health_and_biod...8907&v=5632

Gå in och gör din röst hörd!!
Glöm inte att skriva in din adress, vilket krävs för att din röst ska gälla!

I skrivande stund, 100527 kl 07.23, är vi uppe i 855,742 röster
Lokan
Lyfter den här tråden för det här är viktigt!!! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Det är väl frivilligt att välja vad man skall äta? Nog tycker jag att det är testat tillräckligt, dessutom är farhågorna strakt överdrivna. Beträffande forskningen om GMO så finns det en del som aldrig kommer att godkänna GMO hur mycket det än forskas, rädsla är en stark drivkraft även om den är obefogad.
RibesRubusVitis
Att stoppa genetiskt modifierad mat verkar inte överdrivet begåvad; då skulle vi snabbt svälta ihjäl. Praktiskt taget all människoföda är genetiskt modifierad, vanligen genom avel. Den lilla mängd helt vilda växter och djur som återstår räcker inte långt.
(Sen kan man också finna det osmakligt att glida från genmodifierad till genmanipulerad... )
Solstorm
Det allvarligaste är väl när man tar patent på grödor. När de sedan pollinerar grannens grödor så får han betala böter om han använder sin egen skörd som utsäde. Det är mycket allvarligt.
Gita
CITAT (Solstorm @ 28-05-2010, 20:31) *
Det allvarligaste är väl när man tar patent på grödor. När de sedan pollinerar grannens grödor så får han betala böter om han använder sin egen skörd som utsäde. Det är mycket allvarligt.

Var har du fått de uppgifterna i från?
Gita
Solstorm
Jag har sett det på nätet men har inte länkarna nu. Det har ju också varit på tv om hur bönder i Syd-Amerika och i Indien har drabbats men det var ett bra tag sedan det var på Tv.
RibesRubusVitis
Här ett exempel på patenterat utsäde:
http://www.greenpeace.org/raw/content/swed...monsantos-7.pdf
Solstorm
Jag har aldrig sett att det står på några förpackningar om det är GMO eller patenterat. Förra året när jag skulle köpa sojamjöl så försökte jag ta reda på det men lyckades inte. Soja är en sådan sak som jag väljer bort och hoppas att jag inte behöver köpa mer. Ingen förlust, jag har aldrig varit någon stor konsument av soja. Däremot så skulle jag vilja ha möjligheten att välja bort att köpa andra grödor som är patenterade. Är det någon annan som har sett sådan märkning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon