Wilmer
Nu ska jag sluta flytta trädgård varje år, men det behövs artbestämning i nya trädgården! Detta dök upp i gräset, vad är det?


vad är denna gula blomma.jpg


blad till gul blomma.jpg


gulblomma.jpg

Olle A
Vårkrage eller gemsrot (Doronicum orientale).

Olle
Chamomille
Gula rosor rolleyes.gif
HelenJ
Jag rekommenderar att du flyttar bort den ur gräset till lämpligare plats - de efterlängtade gula små solarna hos vårkragen förtjänar en värdigare miljö! tongue.gif
Meriona
OM det inte är marsvinsmat så skulle jag inte vara så noga med den. smile.gif
renate
Jag skulle låta de vara kvar i gräsmattan,de sprider sig rätt så rejält.Jag har mina i utkanten av trädgården inte i rabatten,men jag vill inte vara utan de gula solarna.
Wilmer
Tack, så många svar så fort! Ni är pålitliga smiley_small_hug.gif

De var en mycket vacker och glad överraskning i gräsröran, det är lite därför jag inte vill köra med trimmern för ivirigt första året. De får stå där de står för i år, vi har massa annat att göra, men jag kan ju röjja gräset runt om! Nu ska jag googla och läsa på, att den sprider sig låter trevligt tummenupp.gif

Meriona, det finns marsvinsmat, du ser gräset runt om, vi har en del av den varan sweatingbullets.gif
Wilmer
Så kommer nästa bild, tappade bort den sist. Det är något som kan vara en hög buske eller bli ett träd? Jag trodde det var syren i vintras slap.gif De är sönderfejade, jag funderar på om det är något att spara på?

träd_buske kanske.jpg

Det kommer flera förfrågningar, jag har massor jag inte har koll på här..
ingrid fuxwall
Är så dålig på sådant här men du tror inte att det är något bär eller fruktträd?
Lokan
Det är nog en Aronia.... Får svarta (ätliga) bär på hösten! Och fin höstfärg!!
Wilmer
Aronia, det låter halvbekant, jag googlar. Då är det ju en bärbuske Ingrid, de får stå kvar så får vi se.
kerstin z5-6
kan bero lite på var du bor-här har de inte mkt spridningstendens . och är så efterlängtade
på våren:)
Wilmer
Vårkragen får gärna sprida sig Kerstin om den nu råkar göra det här..

Ny fråga! Har trott att det varit schersmin, kaprifol och nu har jag ingen aning när blommorna visat sig.. Vad kan det vara?

blommande buske.jpg


blommande buske med blomma.jpg

/ Kicki
ingrids
Misstänkt lik en rosentry, vilket faktiskt är en kaprifolväxt så du hade nästan rätta smile.gif
skogstroll
ser verkligen ut som rosentry, jag har ett antal hemma smile.gif
Wilmer
Rosentry, jag googlar bravo.gif

Det måste vara Rosentry, tack! Och att de liknade kaprifol, då är jag inte helt borta i mina gissningar alla gånger..
Wilmer
Nya frågor! Någon som har bra svar?


PIONKNÖLAR.jpg
Denna, inte pion som jag skrev, MAGNOLIA som blommade med 70 blommor i år har nu fyllts av dessa knölar. Är det någon sorts fröhus?

blomma till gröna blad.jpg
Plötsligt sköt något fart i rabatten, lät den vara kvar blev så nyfiken. Vad är det? Verkar ha vissnat ner nu, en ettåring? Den var snabbväxande i allafall, gjorde rabatten rätt sent och denna kom upp ännu senare men han nästan blomma.

med gula snurrade blommor.jpg

Kom gärna med ideer!
Meriona
De där sista bladen känner jag igen, men jag vill ha rosa blommor till det och då är det ett ogräs?
Wilmer
Kanske finns i flera färger? ogräs är det säkert eftersom det växte så bra coolgleam.gif
varghem
Wilmer.... tigger lite magnoliafrön... kompiskram.gif
Wilmer
Kära Varhem, klart du får frön OM det nu är det det är? Du kan få dem ihop med allt annat jag lvoat dig, du bor nog för nära *skäms*. Plötsligt en dag så händer det! Jag vinkar lite åt dig när jag åker förbi i alla fall... Vi får höras om diverse! Jag har småplantor av inodoorum kvar flirting.gif


Ingen som vet vad jag har i min trädgård?
varghem
Ja just det ja... då är det du som veftar så när du kör förbi... började nästan undra slap.gif
indorum finns det plats till än... och annat diverse tas emot med tacksamhet thanks.gif

Är det kanske så du inte hittar bromspedalen och blinkers när du kör förbi?? laugh.gif

snälla nåååååååån är det fröställningen på magnolian???
surfade lite och hittade det här
http://www.algonet.se/~sta-bod/Bilder/magsiefro.jpg
http://www.algonet.se/~sta-bod/Bilder/magnkobfro.JPG
Olle A
Om ni menar mina Pelargonium inodorum, är det senaste jag har hört att de var felbestämda och ska heta P. iocastum. Jag skulle gissa att knölarna på magnolian är omogna fröställningar. Synd att du inte visade bilden någon dag tidigare, för igår kväll var jag på STA-möte i Göteborg och hörde på ett intressant föredrag om träd och buskar i Östeuropa och Kina. Då kunde du ha fått expertsvar! Fantastiskt fina magnolior visades, och föredragshållaren betonade bl a att det ofta finns en stor variation inom arterna i naturen. Arter som först verkade ointressanta kan ha oanade värden om man undersöker olika kloner, även om den som de första pionjärerna hittade och tog hem kanske hade små blommor och dålig härdighet.

Olle
varghem
ja just det så var det ju med indorum/iocastum

visst är det alldeles underbara plantor som existerar mot öst och Kina till.... synd många inte går att ha ens som inneväxter
oakpine
Den sista växten du visar tror jag kan vara en lindmalva.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/malva/abuti/abutthe.html
Meriona
Det såg ju alldeles klockrent ut med lindmalva! tummenupp.gif
Wilmer
Då fastslår vi, magnoliafrökapslar och Lindmalva? Tack för svar!

Olle, jaha, nytt namn, men samma läckerbit. De finns i allafall småplantor här eftersom de tog sig massor under sommaren.

Någon som vet när frökapslarna är mogna på magnolian? Eller hinner de inte mogna här på våra breddgrader?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon