Lilla hjärtat
Hej!

Jag har äntligen fått ner näckrosen i sin tunna. Förra året gick det katastrofdåligt. Om det är någon som är duktig på näckrosor och har tips att dela med sig av så är jag jättetacksam. Kanske finns det något att göra för att undvika läskigheter och för att få näckrosen att trivas.

Plantering av näckros

Solsken
//Linda
Orkidétjuven
En av grundreglerna är minst 6 timmar sol per dag. Kan visserligen skilja sig lite mellan visa sorter och arter.
Samma sak gäller vattendjup.

Bottenmatrial?
VAd är det för sort/art du har?
HelénE
Hakar på denna tråd med lite frågor:

Har just skaffat en tunna typ silltunnedjup som jag tänkte sätta en näckros i.
Maken kom dock snabbt på idén att sätta i en överbliven pump i den, så nu är där plötsligt en fontän.

Kan näckros och fontän samsas?

Om så, är det för sent att sätta näckros nu, skulle jag varit ute för typ en månad sen.

Tunnan står i full sol hela dagarna, förutsatt solen skiner.

Helén
Gunilla T
Näckros och fontän är ingen bra kombination, näckrosen vill inte få vatten på bladen.
Lilla hjärtat
Hur går det då när det regnar?
Gunilla T
Det är det ständiga droppandet den inte gillar - alla växter klarar regn, annars skulle de ju inte överleva.
Lilla hjärtat
Aha, då förstår jag.
Lilla hjärtat
Hej!

I år gick det. Jag har äntligen fått en näckrosblomma! Härligt. Hoppas kunna övervintra den i år också.

Näckros i blom

Solsken
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon