Tesa
Man läser i tidningarna när dom frågat runt bland folk och då har dom slängt ut granen till nyår och julpyntet bort vid trettonde.
Det där som alla längtade till och inte kunde bärga sig ens in i december innan dom plockade fram...
Är saker och ting ur led eller??? Nä här börjar julen på julafton och håller på till tjugondag knut. Varken förr eller senare. Man måste väl hålla på traditionerna huh.gif
*Felix matte*
Advent då ? De sjuarmade och alla stjärnor i fönstren och änglar som skall placeras ut i huset.
Hör inte de julen till?

Hos mig börjar "väntan på julen" vid första söndagen i Advent... sedan kommer julafton, dag och annan.

Inne har pyntet åkt i lådor och skåp men ute glimmar gran och tomte och alla slingor sååå vackert än.... så får de göra ett tag till laugh.gif
Tjugondag wink.gif Här får de lysa så länge det känns bra med lite extra "upplysning" på kvällarna laugh.gif
Tesa
Jo jo men advent är advent och jul är liksom kulmen på alltihopa och det är först då det skall frossas i tomtar och glitter och sånt där JULIGT wub.gif tongue.gif
Mitt pynt åker i morgon- om det inte går som förra året. Jag ramlade utför trappan med tomlådorna och kunde inte gå utan kryckor på flera veckor blink.gif Än mindre städa ut julen tongue.gif
Eva Swahn
Tjugondag Knut åker julen ut. Julens sista fest med brännvin, upptåg och dans. Håll på traditionerna! Hur som helst - om nån orkar med fler upptåg och har brännvin kvar.

Jag misstänker att man är så trött på julen att man packar ner den i förtid för att man har tjatats med julen sedan augusti när de första reklamhäftena med att man ska brodera jultomtar dimper ner i brevlådan.

Och nu vill handlarna att vi ska ladda om med andra saker som vi ska köpa: saker till vårstädningen, köksstege, tulpaner, nya gardiner, vår- och sommarkataloger postorderfirmor trillar in, köp ny cykel, orange är den nya färgen osv. Dom speedar upp takten på alla händelser så att vi aldrig ska hinna vila och njuta i var i faktiskt är i kalendern. Vem ser den första påskkycklingen? Och till påsk annonserar man baddräkter.

Mina grannar tävlade under veckoslutet om vem som först slet ner julgardinerna och satte upp vita spetsgardiner. Man betraktas som tönt för att "man inte fattar" att julen är slut och har adventsstjärnan kvar.

Men tjugondedag Knut är den 13 januari och DÅ ska jag dansa ut julen med den sista supen brännvin, till en god kavringsmacka med ost till. Hade jag haft skinka kvar, och andra passande julrester i kylskåpet, hade jag gjort pyttipanna på allt och frossat ut julen med andakt.

Allt annat är blasfemi!

PS Nu såg jag att Tesas inlägg även handlade om när julen börjar. För mig börjar den kommersiella julen med skyltsöndagen och den religiösa med 1 advent, när kyrkoåret också börjar. Den kommersiella julen för mig innehåller saker som att planera och köpa julklappar, skriva julkort, pynta "jul" i trädgården, baka och/eller göra julgotter. Den religiösa att göra fint i hemmet med blommor, frukt och ljus, ta fram julkrubban och göra den i ordning (vilket är den stora grejen för mig eftersom jag är troende, jag har inga tomtar alls), gå på julkonserter och andakter. Få tillfälle att samla mig och mina tankar.

Jag tycker att man ska skapa sina egna traditioner för när man packar upp respektive packar ner sin jul, och hur julen ska se ut. Säga till sig själv och andra: "I min familj gör vi så här" och sen skita i vad andra gör. För vem kan veta om dina traditioner kommer från en glömd socken i Kronobergs län som ingen hört talas om eller om du är katolik eller jude, muslim eller vittne. Jultraditioner skiljer sig från familj till familj, mellan udda och jämna nummer på gatan.
Annelie
Ja Eva, jag kunde inte sagt det bättre själva!

Gör som du vill och skit i vad andra gör - det låter hur förnuftigt som helst! Inte bara när det handlar om när julen börjar och när den slutar utan även i många andra frågor också! Inte så lätt att leva efter alltid men så länge man följer sin egen övertygelse mår man i alla fall gott i själen! smile.gif
Hannele
Andventsljus tände man redan för hundra år sedan den 1:a advent, det är väl tradition?
Bara icke-heltidsarbetande kan vänta med julen till julafton...

Tja, i år, förra året, har jag inte köpt pynt, men det är kul att det finns! wub.gif

Och de gamla trasorna stoppar jag i tvättmaskinen, funkar utmärkt.
Men jag skulle bli ledsen, om affärerna inte hade nya... unsure.gif
Jag har varit i Ryssland och där hade dom inte lika färgglada diskborstar...
Tesa
CITAT (Hannele @ 13-01-2004, 12:36)
Bara icke-heltidsarbetande kan vänta med julen till julafton...[/color]

Ja kanske det eller så är det så att det inte är nån idé att göra klart innan för då är det ogjort på julafton i allafall. Och om man jobbar mycket har man inte tid att göra saker två gånger om...
Nu sammanfaller ju det med att jag tycker att jul ska börja på jul så det funkar för mig.
Julafton är ju egentligen en tjuvstart redan den. tongue.gif

Naturligtvis tycker även jag att det är upp till varochen när man börjar fira och slutar, MEN jag tycker att det är trist att man tröttnar på julen så tidigt och funderar lite på om det kanske hänger samman med att man börjar tidigt. unsure.gif

Sen tycker jag att det verkar som om kunskapen om de gamla traditionerna försvinner. Läste i Bohuslänningen igår; " Idag är det tjugondag Knut" och i STNB idag att det är "Trettondag Knut ikväll" wacko.gif tongue.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Tesa @ 13-01-2004, 14:00)
[
Sen tycker jag att det verkar som om kunskapen om de gamla traditionerna försvinner. Läste i Bohuslänningen igår; " Idag är det tjugondag Knut" och i STNB idag att det är "Trettondag Knut ikväll" wacko.gif tongue.gif laugh.gif

STNB ???? upplys en okunnig.

Men nu är det dags för våra flitiga husdjur att fira jul!!!

Nu är ju julen för-bi !!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif wacko.gif blink.gif wink.gif
Tesa
CITAT (gammelnalle @ 13-01-2004, 14:17)
STNB ???? upplys en okunnig.

Du är nog inte ensam... sorry, visst kunde jag varit tydligare. STNB står för Strömstads Tidning /Norra Bohuslän- i folkmun kallad "tomsäcken".
En liten lokal tidning med små, små nyheter... rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Tesa @ 13-01-2004, 14:00)
MEN jag tycker att det är trist att man tröttnar på julen så tidigt och funderar lite på om det kanske hänger samman med att man börjar tidigt. unsure.gif

Jag fixar gärna uteljus i november och tycker det är
toppen, när 1:a advent är redan i slutet av november.
Då byter vi gardiner och börjar lite smått.
Och jag har inte tröttnat än! smile.gif
Vårgardiner kommer nog upp idag.

Jag köpte till och med hyacinter billigt på Botaniska...
Eva i Skåne
I många år skämdes jag efter trettondagen för att jag hade ljusstakar kvar i fönstren, men alla grannar hade städat undan sitt. Nu är jag äldre och klokare wink.gif , och bryr mig inte om vad grannarna gör längre. Jag är gräsligt trött på mina tomtar, men när ljusstakarna plockas bort blir det så tomt i fönstren. Imorgon har jag fridag och då åker allt inómhus bort, men utebelysningen får vara kvar ett tag till.
vickeva
Innan det är jul längtar jag som bara den, och under julen njuter jag jättemycket, men när det har varit nyår längtar jag ju till våren... då vill jag bara inte se julgrejs längre... wub.gif Det har blivit så att vi tar in julgran och sånt allt tidigare (typ fjärde advent), men den åker ut innan skolan börjar.
Eva i Skåne
Oj Vickeva. Jag läste fel och fick det till att ni tog ut granen redan på fjärde advent. laugh.gif Det hade väl varit rekord laugh.gif laugh.gif , men när jag läste en gång till så kunde jag läsa rätt.
renate
rolleyes.gif Första advent kommer julgardiner och ljusstaker upp,gran och tomter till jul, efter trettondagen åker allting ut.Utebelysningen i träden har jag kvar.Så gör jag,andra får göra som de vill. smile.gif rolleyes.gif
Renate
Hannele
Reahyacinterna blommar nu! Och amaryllis och... den vita har knoppar.

Tommy
Julen tog slut för mig i tisdags för då åt jag min första semla! smile.gif

Ur led är tiden.
*Felix matte*
Inte slut än laugh.gif
Granen "for hädan" i förrgår men ljusslingorna på balkong och altan
sprider sitt vackra sken ännu ett tag biggrin.gif

Semla... näää! Inte förrän 24 februari.
Fialotta
Smällde i mig min första semla
i Torsdags...gott var de laugh.gif
Hannele
Är det vanligt med fem blommor?

renate
Jag tror det är ganskar vanligt nu för tiden med 5 blommor,jag hade de största blommor på min amaryllis rå Ullared för 39,90 jag någonsin hade.Vad beror det på,är de så hård driven?det är kanske ingen ide att spara dem?jag hade 2 tjälkar med 5 klockor var,nu kommer en knopp till.Min sparade lökar från förra året har jag inte plockat fram,kanske idag. tongue.gif tongue.gif rolleyes.gif huh.gif unsure.gif
Renate
*Felix matte*
Amaryllisen i min julgrupp hade 6 klockor i den första stängeln, fast den sjätte slog ut först när de andra börjat sloka.


Bilden är tagen dagen innan femman slog ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon