mirjam
Skulle naturligtvis stå ph-värde, väldans vad fel det blev:-)
Skickar ut en föfrågan då det finns så många kunniga inom många områden?
Vilket ph värde är idealiskt för dessa två i överskriften. Vad är bäst för orkidéerna, och vad vill labruskadruvorna ha i sitt vatten för ph?. Skall se till att det får det låga ph värde som de ska ha, vet ej ännu vad det är........ de står på tillväxt ännu. Vid ett vattenreningsfilter vad får man för värde om man har mycket kalk i vattnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på, enligt nya rön är ju pH värdet inte så viktigt ifall man använder naturlig gödning som man trodde förr. Labruskadruvor växer bra i de flesta trädgårdsjordar men har man väldigt mycket kalk i jorden kan de ju få gulaktiga blad så det kan ju vara bra att använda planteringsjord, gödning och dyl. utan kalk. När det gäller orkideer så brukar de flesta härdiga vilda/trädgårds orkideer växa på kalkrik mark medans de man har som krukväxt och kommer från sydligare nejder ofta vill ha lite lägre pH eftersom de ju ofta är epifyter och växer på träd och vattnas i naturen av regnvattnet som strilas genom trädkronorna.

Om man har filter kan det nog variera i hur mycket man kan få bort, man kan ju höra med apoteket ifall de har några såna där teststickor/pappersremsor som man kan testa pH värde med, de hade det förr men jag vet inte om de har kvar dem i sortimentet.
mirjam
tack Åsa, för att jag blivit klokare ang vattnet - det är väl en hel vetenskap runt allt detta som med mycket annat.
Bassam
Hej
Det är PH värde visar hur mycket Kalk eller sur jord, det är mellan 1 till 14, Numer 7 är normal Kalk = sur, men mellan 1 till 6 det betyder att jorden är sur men mellan 8 till 14 det betyder att mycket kalk i jorden, i alla fall mesta av växter tycker om sur jord.
Obs
. Du kan köpa hand metoder, de biliga och lätt använda som visar hur mycket PH du har på jorden.

H: Bassam
mirjam
jaaa,...........en ph-mätare har jag tänkt skaffa, men glömt bort den emellanåt. Tack för siffrorna som ger en vägledning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon