Full version: fjäril
yla
har den en chans att klara sej eller vad händer med denna lilla vakna fjäril så här års
Fialotta
Åhhh...va söt den va rolleyes.gif

Den har tydligen vaknat av din värme inne...har ingen aning om
den går och lägger sig igen kanske smile.gif

Vacker va den smile.gif
KURT
Ett fåtal arter övervintrar som vuxna fjärilar (då kan bebörja flyga tidigt på våren) tex citronfjärilen . Annars övervintar de som larver (eller som förpuppade larver). Det kanske går att ge den sockerlösning på ett fat? Många fjärilar samlas vid träd som skadats och som det rinner söt sav från på våren.
Pia mitt i Skåne
Kan man inte få den att gå i dvala igen genom att försöka sänka dess temperatur? Kanske finns det ett svalt, frostfritt utrymme?
Pia
yla
jag låter den vara bland mina blommor så får den bestämma själv kanske den puppar till sej eller så hittar den ett bra ställe att vänta på eller så kanske de e dags för den att fyga till dom sälla jaktmarkerna o den passar på o kolla vintern på behörigt avstånd,den kan väl ha de rätt bra bland blommorna även om den inte kommer träffa nån annan där

kanske blev den störda av all ommöblering o målning o tapetsering i lägenheten o hittar en ny plats i lugn o ro då allt e klart smile.gif
Cilla
Insekter som av någon anledning vaknar nu får man ömma känslor för tycker jag - också för fjärilen (nässel- är det väl) på din bild Oldwolfie!

Ett bi vaknade i stugan här, mycket omtumlad, mager och vinglig. Jag gav den blöt sockerbit som den sög i sig i flera timmar. För att den skulle ha mer över natten gav jag den en till. På morgonen hade den förätit sig eller drunknat i sockret...

Hoppas den hade en bra sista stund iallafall!
Eva i Skåne
Jag hade också en fjäril förra vintern. Varje gång vi kom till stugan och ökade värmen vaknade den till liv.
Framåt våren såg vi inte till den mer, varken levande eller död så jag vet inte om den överlevde.
*Felix matte*
Den här harkranken satt plötsligt på rumsväggen 2 januari
blev efter fotografering förpassad till de sälla jaktmarkerna tongue.gif
Vad har den levt av?
Veganvarg
Apropå fjärilar, måste berätta om den "fjärilsrestaurang" pappa gjorde i somras.
Han blandade gammal frukt med socker, lite honung oxå tror jag, och lite andra saker, och så fick det stå ett par dagar och jäsa.

Sen dränkte han in tygstycken med sörjan och la på en kulle på tomten... sen var det bara att vänta. Första dygnet kom inte en enda fjäril, men nästa dag.... laugh.gif
Vi hade ca 25 fjärilar där som satt på max 6x6 dm2 och mumsade!
Bl.a. tre amiralfjärilar, som inte är så vanliga.

Det var magiskt att se alla dessa fjärilar samlade. wub.gif wub.gif

Dessutom blev de nog lite lulliga av alkoholen, för man kunde studera dem på mycket nära håll!
De hade de mest bedårande små snablar man kan tänka sig!! wub.gif biggrin.gif

Så det är något jag varmt rekommenderar att ni provat i sommar!

mvh
/Ylva
Betty
Du rekomenderar oss alltså att skicka de stackars fjärilarna rätt ner i alkoholens fördärv... ohmy.gif rolleyes.gif
Varför lät din pappa den där sörjan jäsa innan han la ut tygstyckena på kullen? Hade det inte funkat lika bra med färsk "fruktsörja"? wacko.gif



Ni passade väl på att ta riktigt nära närbilder på "fyllisarna" när ni hade chansen!!? biggrin.gif
renate
Jag har en fjäril i förrådet,den sover under gräsklipparen.När jag läste oldwolfies inlägg gick jag ut och tåg en bild av min sovande fjäril.temperaturen i förrådet är mellan 5°och lägre,är det riktig kallt till och med minusgrader.
Den har varit där sedan hösten. smile.gif smile.gif
Bilden har jag lagt i albumet"Mina husdjur" Renate
yla
ja där ser man de finns fler som ömmar för dom som råkar vakna upp när dom egentligen ska sova

fast jag förstår inte heller varför man lockade fjärilarna till att supa sej fulla
blev dom inte sedan ohjälpligt uppätna av såna som gillar att äta fjärilar då dom inte kunde försvara sej på det sätt fjärilar gör
fladdrar iväg
nej jag tror jag tar chansen när dom kommer av sej själva möjligen skulle jag kunna tänka mej att ge dom lite godis men inte fylla dom
sad.gif unsure.gif wub.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Det händer att övervintrande insekter vaknar om utrymmet där dom finns värms upp men jag har ingen aning om det är skadligt för dom. För mycket vinterliv är nog inte nyttigt eftersom den upplagrade energin kan ta slut även om förbrukningen är låg. Vet inte heller om man kan ge dom mat men det bästa är nog att försöka få dom att somna om genom att släppa dom där det är kallare.

Låga temperaturer är inget problem för arter som är anpassade för detta, dom tål åtskilliga minusgrader. Så gott som alla insekter är i nån form av vila under vinterhalvåret. Som ägg, larv, puppa eller fullbildad. Undantagen är främst dom som flyttat in hos oss eller lever på andra djur som loppor. Sen finns det vad jag kan komma på ytterligare en som övervintrar aktiv. Ni kan ju få fundera på vilken?
Limeblossom
Jaha, du fick en fin fjäril, vi fick en fet fjärilslarv istället smile.gif
Den följde nog med veden in så jag la den i en kartong med löv och ställde den i ett kallt fönster. När det blev lite varmare så förpassade jag kartongen ut bakom vedboden ,öppen så han fick välja plats själv, och hoppas på att han klarar sig.
yla
jag har ju inte hjärta att kasta ut den,för jag begriper inte hur den ska hitta ett säkert ställe (jaa visst e jag dum wub.gif )
men den har ju inte kommit in me nånting som jag tagit in va jag vet
jaghar inte haft nån gran eller andra grenar heller så
ja ja han får leva här bland mina blommor så länge det går han har ju valt själv att komma in nångång wub.gif
så besvärligt det är eller hur man vill att minsta kryp ska ha det bra om det går
kanske har den övervintrat i nån springa i mina fönster o kommit in vid målningen jagvet inte wub.gif
o den har ju varit vaken i ett antal dagar nu o kanske redan förbukat sin energi ,,,hmmm sad.gif svårt beslut
fast om jag skulle slänga ut den så får väl nån hungrig pippi ett oväntat skrovmål.........nej de får bli min husfjäril unsure.gif
Veganvarg
Betty:
Jag tror det var så att pappa ville attrahera nån speciell sorts fjäril, som är extra förtjust i gammal (ofta jäst) frukt.

Vi fotade en hel del, men tyvärr inget med digitalkamera. Tror tyvärr pappa körde mest på diabilder. unsure.gif

Det var läckert att stå där brevid... man kände sig som en fjärilsdrottning ... rolleyes.gif
Gossen Ruda
Många fjärilar besöker inte blommor utan dricker sav och fruktsafter. Framför allt nattfjärilar men även flera stora dagfjärilar. Nymphalider som sorgmantel och nässelfjäril mm. På den tiden jag fångade fjärilar gjorde jag flera gånger nattfångst på detta sätt.

Ingen som gissat på den vintervakna insekten? Det är honungsbiet. Vintern igenom håller dom ca 30 grader i kupan, det är därför dom måste samla honung. Genom kroppsaktivitet håller dom tempen uppe och då går det åt energi. Om sen biet är en svensk insekt eller införd av människan, ja därom tvistar både de lärde och olärde. Jag tror den är införd.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2004, 20:27)
Ingen som gissat på den vintervakna insekten? Det är honungsbiet. Vintern igenom håller dom ca 30 grader i kupan, det är därför dom måste samla honung. Genom kroppsaktivitet håller dom tempen uppe och då går det åt energi. Om sen biet är en svensk insekt eller införd av människan, ja därom tvistar både de lärde och olärde. Jag tror den är införd.

Här kan man läsa om Nordiska bin

Nordiska bin

moderföreningen

Ja sidorna verkar trasig fn på något sätt, i alla fall för mig....
Pia mitt i Skåne
Hmmm...
När jag var nere i stallet och tittade så kunde jag slått vad om att det var flugan som var aktiv under vintern, men nu vet jag ju bättre... tongue.gif tongue.gif
Pia
Gossen Ruda
Flugor räknas till dom som flyttat in hos oss. Blir det minusgrader i stallet så är flugaktiviteten låg.
Berith
Konstigt nog är en hel del bin i farten trots att det är alldeles för kallt för ett liv utanför kupan. Tog den här bilden igår när det var ca 5 minusgrader - stackarn hann inte så värst långt innan han somnade in för gott.

yla
CITAT (Berith @ 17-01-2004, 10:47)
Konstigt nog är en hel del bin i farten trots att det är alldeles för kallt för ett liv utanför kupan. Tog den här bilden igår när det var ca 5 minusgrader - stackarn hann inte så värst långt innan han somnade in för gott.


fast det blev en väldigt bra bild,dom e lätta att fota då dom är stilla unsure.gif
min fjäril sitter nu ute på balkongen i en springa o,,, ja tiden får utvisa om den kommer att greja att ha varit vaken en stund,,, ,vi får se ,,,vem vet har jag tur så komer jag se den då den flyger iväg eller också inte men nu är den antingen död eller i dvala wub.gif
Berith
Inte lätt att se om dom är döda eller bara sover. unsure.gif

Jag puttade ju inte på biet för att se om han sov. Vad han nu skulle ut i snön att göra... Han hade svårt att sova kanske med en massa andra runt omkring som snarkade. biggrin.gif
yla
CITAT (Berith @ 17-01-2004, 18:21)
Han hade svårt att sova kanske med en massa andra runt omkring som snarkade. biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif
eller så tyckte han de va svettigt i kupan
man vet ju hur det kan vara då många sover i samma sovsal laugh.gif laugh.gif
Berith
Ja jösses! Där är det nog inte ovanligt att vakna av en fot i ansiktet. laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon