Full version: Bröllop med träd !
Orkidétjuven
En kompis till mig ska gifta sig nu hemma i sverige.
Hon är halvkiwi så hon har precis gift sig här med för att fira med sin sida av släkten här. Nu ska de fira på den svenska sidan. På bröllopet i nz här hade de inte snittblommor ( för det vill hon inte ha) utan små plantor av inhemska utrotningshotade träd och buskar som gästerna fick ta med sig hem och plantera i symboliskt för livet och för att göra en bra sak för miljön.

Nu vill de göra samma sak i Sverige.
Ngn som vet ngn odlare, eller företag/plantskola som har mindre plantor som de driver upp. Eller ngt förslag på vem hon skulle kunna kontakta? De ska inte vara stora utan ska vara i max 1 liters kruka. Vanliga svenska träd och buskar.

Mycket tacksam för svar.
ingrids
Jag tror att det enklaste är att tala med en plantskola - så små träd är beställningsvara. Det som möjligen kan ställa till är att de kanske inte är krukodlade utan måste grävas upp mitt i tillväxtsäsongen, det vet jag tyvärr för lite om. Annars är ju frågan om hon kan tänka sig vilda utrotningshotade växter istället, vilket om det kniper kan finnas på fröpåse.
Nettan8
Vilken rolig o bra ide´. Hoppas ni lyckas hitta plantor till festen
Orkidétjuven
Visst är det en kul ide. Ideen var en succe på bröllopet här och själv kom jag hem med 6 kassar av träd, då alla inte hade möjlighet till tomt eller utplantering. Själv komme rjag plantera ut dem i områden där de har vuxit, men skövlats och försvunnit för länge sen.

Ni kanske kan hjälpa mig med förslag på inhemska svenska arter av träd och buskar. Gärna ovanligare sorter eller hotade. Gärna sådna som tex bra för fåglar i form av mat eller bostad. för insekter osv...

Peztis
Underbar idé!

Hittade denna text på Artdatabanken:

Ask och alm nu på svenska rödlistan
Förlusten av biologisk mångfald i Sverige fortsätter trots politiska mål att hejda förlusten till 2010. Detta framgår av Sveriges nya rödlista som publiceras idag. Samtidigt har det blivit bättre för flera arter tack vara naturvårdsinsatser.

Av de nästan 21 000 arter i Sverige som ArtDatabanken bedömt är det över 4000 arter som inte bedöms vara långsiktigt livskraftiga i Sverige. Sämst är utvecklingen i havet, och det finns tecken på att situationen försämras även i fjällen. I skogen och jordbrukslandskapet är situationen tyvärr oförändrad – det är fortfarande där som de allra flesta rödlistade arterna lever. Däremot har ett långsiktigt naturvårdsarbete med sötvatten börjat bära frukt och här har bl.a. en del grodor fått en bättre situation.

Bland de nya arterna på rödlistan finns fiskar som stenbit (sjurygg), vitling och lake eftersom de minskat kraftigt. Ålen är fortfarande Akut hotad och pigghaj har hamnat i samma kategori. Den svenska flodkräftan minskar så kraftigt till följd av kräftpesten och även den är Akut hotad.

Trädet ask – symbolen för Världsträdet Yggdrasil – liksom alla landets tre almarter (skogalm, lundalm och vresalm) har också blivit rödlistade. – De har drabbats av svampsjukdomar som dödar träden.

Men det är viktigt att inte hugga ned träden i onödan eftersom många småkryp och kryptogamer är beroende av dem, säger professor Ulf Gärdenfors. Men det finns också glädjeämnen på den nya rödlistan. Varg, lo, järv och björn har alla listats i en lägre rödlistekategori än i förra rödlistan – björnen har helt fått lämna listan då den nu betraktas som livskraftig. Fiskarna mal och asp har också klassificerats i lägre kategori, efter flera års naturvårdsinsatser. Klockgroda har helt lämnat rödlistan, precis som lövgroda och ätlig groda kunde göra i samband med förra rödlistan, som följd av framgångsrika åtgärder.

Rödlistan presenteras den 28 april vid ArtDatabankens årliga konferens Flora- och faunavård i Uppsala på SLUs Ultunacampus. Läs mer om rödlistan
Piccante
Vissa askar verkar ha resistens mot askskottsjukan. Kan man få tag på ask av frisk härkomst så vore det jättebra att sprida askar över landet. Finns många hundraåriga hamlade askar som har en mkt rik flora och fauna bunden till sig men de förnyas inte. Inga träd nyhamlas idag och askar dör ut och ersätts med "parkträd" som är hybrider elelr med utländsk proviens.
Orkidétjuven
Nu ger ni mig ngt att arbeta med när jag flyttar hem till Sverige igen.
Myosotis
Jag ger gärna bort småplantor av lönn, avenbok, bok och eventuellt ask, lind och ek (om jag hittar). Framförallt lönnen frösår sig något så enormt (har 5 stora lönnar), jag drar upp lönnar som ogräs här. Men de flesta är ju små, födda i år. De kanske ska vara större?

Ang. trädslag så är väl ek, rönn, fågelbär och avenbok bland de bästa.
mojan
Glöm inte björk-det är väl svenskt. wub.gif
Solstorm
Jag har obegränsat med asksly och askfröplantor. Ni får mer än gärna komma och hämta obegränsat och utrota dem hos mig. Jag har svårt att förstå att det är en hotad art, den sprider ju sig något så eländigt.
Peztis
CITAT (mojan @ 16-06-2010, 18:06) *
Glöm inte björk-det är väl svenskt. wub.gif

Fast grejjen var väl att den "helst" skulle vara hotad. Tror som tur är att björk inte faller under det kriteriet.
Orkidétjuven
Tack alla smile.gif Jag ska vidare befordra detta så får vi se vad det blivande brudparet säger smile.gif
Peztis
CITAT (Orkidétjuven @ 20-06-2010, 22:00) *
Tack alla smile.gif Jag ska vidare befordra detta så får vi se vad det blivande brudparet säger smile.gif

Det skulle vara väldigt trevligt att höra vad de säger, kanske t o m ett foto från tillfället med alla de små träden!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon