Sidor: 1, 2
Huggorm
Svensk kökultur rolleyes.gif
Mony
CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 18:06) *
Jag släpper gärna fram en merca eller BMW, men aldrig någon hyundai eller renault. Man vill ju att de skall gasa på så man slipper bli liggande bakom.

Haha!
tomas99
CITAT (Azur @ 20-05-2012, 22:37) *
Bakgrund: vår stuga ligger i uppland, och där finns massor av sommarstugor, så i slutet av varje helg är det kö på norrtäljevägen söderut mot Stockholm. Vägen är en 1+2 väg, dvs omväxlande enfilig och tvåfilig. Köerna uppstår för att folk kör förbi kön i vänsterfilen och sen tränger sig in när det blir enkelfiligt, vilket leder till att vänsterfilen går fort medan högerfilen står helt still och inte kommer någonstans alls.

Över till hjälten. Idag när jag åkte hem från stugan såg jag en man som konsekvent la sig i vänsterfil och höll samma hastighet som högerfilen. Resultat: bägge filerna flöt långsamt men säkert, utan kaos och stopp. Bra initiativ, men det skulle bli bättre: alla som hade vanliga bilar förstod vad han gjorde och la sig snällt i högerfilen, men folket i lyxbilar vägrade förstå utan försökte tränga sig fram. Han hade till slut en hel karavan med nya svarta porschar och nya svarta BMW bakom sig. Jag har aldrig sett något liknande, det såg ut som ett begravningsfölje för en knarkhandlare. Allra mest stressad var en porsche SUV som körde slalom och försökte tränga sig förbi honom på höger sida, så jag fick äran att assistera hjälten genom att blockera med min gamla rishög. Det hela var ett underbart spektakel som gjorde det till ren underhållning att sitta i bilkö. Till slut brast det fullständigt för porsche SUV'n och han la sig på tutan - och först då släppte vardagshjälten förbi karavanen svarta lyxbilar.

Jag önskar bara jag kunnat tacka hjälten personligen och gratulera honom till hans goda omdöme, civilkurage och solida kulor av rostfritt stål.


Vilken djävla dåre...han vet ju inte vilka han hindrade för att tex ta sig till sjukhus.


CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 22:43) *
Samtidigt är en kedja aldrig snabbare än sin svagaste länk, och bilköer går aldrig fortare än den som kör långsammast. Exempelvis kan det vara en långtradare som gör max 80 även om andra får köra i 110 på vägen, som saktar ner till 40 uppför backarna samt behöver en kilometer för att komma upp i fart efter varje rondell




+1
Gossen Ruda
Tomas 99 har presenterat sig, igen. laugh.gif Risken är nog störst att dårarna som trängs hamnar på sjukhus via ambulans pga sitt dåliga körsätt.
tomas99
CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2012, 12:15) *
Tomas 99 har presenterat sig, igen. laugh.gif Risken är nog störst att dårarna som trängs hamnar på sjukhus via ambulans pga sitt dåliga körsätt.


Har du aldrig kört någon sjuk människa till sjukhus? kan lova dej att är det liv som står på spel så lägger man hastighetsbegränsningarna åt sidan!!!
Myosotis
CITAT (tomas99 @ 22-05-2012, 13:25) *
Har du aldrig kört någon sjuk människa till sjukhus? kan lova dej att är det liv som står på spel så lägger man hastighetsbegränsningarna åt sidan!!!

Jag skulle säkert också köra för fort i en sån situation, men det är fortfarande fel, det finns ambulanser.
Vinterflickan
Människor vill i allmänhet inte ringa ambulans om man inte har riktigt goda skäl för det (och det är väl egentligen bra?) Det finns ju också exempel där man måste snabbt in till sjukhuset men man tror inte att är så dålig så att man måste ta ambulans, vid getingstick tex och man är osäker på om man har reagerat eller inte - eller en gravid som känner att det är dax... man ringer inte ambulans för det men likväl vill man inte ligga i 80 efter en söndagsresenär som inte anser sig ha någon brådska... (märk väl att jag inte syftar på de med släp, lastbilar etc som inte får köra snabbare än 80).

Sen är det väl inte så att man per automatik tränger sig bara för att man ligger i vänsterfilen när det är tvåfiligt, av den anledningen att man kör fortare än dem i högerfilen?
2-1 systemet är ju tänkt så att man ska kunna köra om där... ?
Har man problem med att bli omkörd av andra bilister borde man kanske inte vara ute & köra alls, åtminstone inte på 2-1 vägar?

Sen tycker inte jag heller att bilister ska tvinga sig in i minimala luckor - men det är minst lika vanligt att det ligger tjuriga bilister i högerfältet som har svårt med prestigen att bli omkörda, och som därför skapar minimala luckor och vägrar släppa in personer som kört om dem i vänsterfältet...
Om man anser att det är att "trängas" borde man hålla sig till landsvägar där man slipper förödmjukelsen att bli omkörd....

MEN - som sagt innan, om man folk visade medtrafikanter respekt & sunt förnuft skulle sånt här inte ens behöva diskuteras...
*Stintan*
CITAT (Vinterflickan @ 22-05-2012, 13:54) *
Människor vill i allmänhet inte ringa ambulans om man inte har riktigt goda skäl för det (och det är väl egentligen bra?) Det finns ju också exempel där man måste snabbt in till sjukhuset men man tror inte att är så dålig så att man måste ta ambulans, vid getingstick tex och man är osäker på om man har reagerat eller inte - eller en gravid som känner att det är dax... man ringer inte ambulans för det men likväl vill man inte ligga i 80 efter en söndagsresenär som inte anser sig ha någon brådska... (märk väl att jag inte syftar på de med släp, lastbilar etc som inte får köra snabbare än 80).

Sen är det väl inte så att man per automatik tränger sig bara för att man ligger i vänsterfilen när det är tvåfiligt, av den anledningen att man kör fortare än dem i högerfilen?
2-1 systemet är ju tänkt så att man ska kunna köra om där... ?
Har man problem med att bli omkörd av andra bilister borde man kanske inte vara ute & köra alls, åtminstone inte på 2-1 vägar?

Sen tycker inte jag heller att bilister ska tvinga sig in i minimala luckor - men det är minst lika vanligt att det ligger tjuriga bilister i högerfältet som har svårt med prestigen att bli omkörda, och som därför skapar minimala luckor och vägrar släppa in personer som kört om dem i vänsterfältet...
Om man anser att det är att "trängas" borde man hålla sig till landsvägar där man slipper förödmjukelsen att bli omkörd....

MEN - som sagt innan, om man folk visade medtrafikanter respekt & sunt förnuft skulle sånt här inte ens behöva diskuteras...


bravo.gif
Fotograf Johanna
CITAT (Myosotis @ 22-05-2012, 13:28) *
Jag skulle säkert också köra för fort i en sån situation, men det är fortfarande fel, det finns ambulanser.


Det finns läkare som har tillstånd att köra fort med sin privata bil om de är på väg till sjukhuset för att ta hand om ett akutfall, så det är dumt att leka polis och hindra fortkörare. (Men jag tycker i och för sig att dessa borde ha blåljus eller nåt annat som visar att de har extra bråttom.)

Fast i fallet som diskuteras i den här tråden så hjälper det ju inte om man släpper fram de som vill köra om, är det kö så kommer de i alla fall inte fortare fram.
Myosotis
trodde folk hade blåljus i såna fall? typ civila poliser och så.
Fotograf Johanna
CITAT (Myosotis @ 22-05-2012, 14:12) *
trodde folk hade blåljus i såna fall? typ civila poliser och så.

Det tycker jag de borde ha, det finns ju lösa blåljus som de sätter ut när de behövs, men min bekant har i alla fall inget sådant.
Gossen Ruda
Privatbilister har ingen rätt att bryta mot trafikregler hur ömmande fallet än är. Att sen en del gör det ändå är en annan sak.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2012, 14:49) *
Privatbilister har ingen rätt att bryta mot trafikregler hur ömmande fallet än är. Att sen en del gör det ändå är en annan sak.

Är man skitnödig gäller inga trafikregler.
Anma
Vad jag menar med tränger sig när en bil i vänsterfilen trycker sig emellan fem bilar före blixtåsets början i tron att vinna 5 meter på det, eller kryssar mellan filerna bara för att ena filen synbart går snabbare just för ögonblicket, eller tränger sig emellan i blixtlåset så att det blir två bilar på en och samma gång från ena filen. Dessa bilister orsakar ännu mer stopp för de bakomvarande bilarna.

Angående bryta mot lagen. Vi fick köra lika fort som framförvarande misstänkta rattfyllerist när jag hade polisen i luren och assisterade dem till oss. Det gick i både 90 och 100 på femtioväg.
Aqvakul
En del trafikanter ser bara till sig själva och samarbetar inte alls. Det är inget unikt i samhället i stort. Fast i trafiken blir det ofta väldigt tydligt.
Azur
CITAT (tomas99 @ 22-05-2012, 11:14) *
Vilken djävla dåre...han vet ju inte vilka han hindrade för att tex ta sig till sjukhus.

Ja, det borde finnas nåt sätt att tala om för andra bilister att fara föreligger...

Hjälten släppte förbi dem när de tutade.
Tuta får man bara göra om fara föreligger, så vi får väl utgå ifrån att porsche-SUV'n hade en gravid kvinna med värkar eller en skadad person i bilen, och inte bara blev upprörd av att tvingas köa med de vanliga människorna.
CITAT (Vinterflickan @ 22-05-2012, 13:54) *
Har man problem med att bli omkörd av andra bilister borde man kanske inte vara ute & köra alls, åtminstone inte på 2-1 vägar?

Återigen är problemet alltså inte att bli omkörd, det är att alla i högerfilen blir helt stillastående pga de som hoppar förbi kön. De som kör lugnt och enligt reglerna blir blockerade, medan de som kör hänsynslöst får en gräddfil förbi kön.
Jag är förvånad att så få verkar ha sett det här. Är det ovanligt med långa köer på 2+1 vägar?

Eftersom man inte kan räkna med att det ska komma nån hjälte och styra upp situationen och det inte är bra att blockera när vänsterfilen ska tillbaks in i högerfilen så är den enda lösningen att alla gör som köhopparna och omedelbart byter till vänster körfält när det blir tvåfiligt och sen byter tillbaks till höger när det blir enkelfiligt.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 23-05-2012, 08:19) *
Ja, det borde finnas nåt sätt att tala om för andra bilister att fara föreligger...

Hjälten släppte förbi dem när de tutade.
Tuta får man bara göra om fara föreligger, så vi får väl utgå ifrån att porsche-SUV'n hade en gravid kvinna med värkar eller en skadad person i bilen, och inte bara blev upprörd av att tvingas köa med de vanliga människorna.

Återigen är problemet alltså inte att bli omkörd, det är att alla i högerfilen blir helt stillastående pga de som hoppar förbi kön. De som kör lugnt och enligt reglerna blir blockerade, medan de som kör hänsynslöst får en gräddfil förbi kön.
Jag är förvånad att så få verkar ha sett det här. Är det ovanligt med långa köer på 2+1 vägar?

Eftersom man inte kan räkna med att det ska komma nån hjälte och styra upp situationen och det inte är bra att blockera när vänsterfilen ska tillbaks in i högerfilen så är den enda lösningen att alla gör som köhopparna och omedelbart byter till vänster körfält när det blir tvåfiligt och sen byter tillbaks till höger när det blir enkelfiligt.


Så hjälten fick tränga sig in i högerfilen då? giggle.gif
Du vet väl att man ska ta hänsyn till övriga trafiken, även de som ligger bakom alltså, samt att det är förbjudet att utan anledning köra för långsamt. Din hjältes maskande hindrade bakomvarande utan anledning eftersom det var fritt framför honom.

Långa köer på 2+1 vägar blir det väl bara om alla promt ska envisas med att åka hem samtidigt från sommarstugorna på söndagarna. Samma fenomen ser man ju även på enfiliga vägar. Många kör om kön för att det är fritt fram i motsatt körbana och så måste dom plötsligt in i kön igen när det blir möte. Skillnaden är bara att dessa omkörningar är mer riskabla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon