Sidor: 1, 2
Azur
Bakgrund: vår stuga ligger i uppland, och där finns massor av sommarstugor, så i slutet av varje helg är det kö på norrtäljevägen söderut mot Stockholm. Vägen är en 1+2 väg, dvs omväxlande enfilig och tvåfilig. Köerna uppstår för att folk kör förbi kön i vänsterfilen och sen tränger sig in när det blir enkelfiligt, vilket leder till att vänsterfilen går fort medan högerfilen står helt still och inte kommer någonstans alls.

Över till hjälten. Idag när jag åkte hem från stugan såg jag en man som konsekvent la sig i vänsterfil och höll samma hastighet som högerfilen. Resultat: bägge filerna flöt långsamt men säkert, utan kaos och stopp. Bra initiativ, men det skulle bli bättre: alla som hade vanliga bilar förstod vad han gjorde och la sig snällt i högerfilen, men folket i lyxbilar vägrade förstå utan försökte tränga sig fram. Han hade till slut en hel karavan med nya svarta porschar och nya svarta BMW bakom sig. Jag har aldrig sett något liknande, det såg ut som ett begravningsfölje för en knarkhandlare. Allra mest stressad var en porsche SUV som körde slalom och försökte tränga sig förbi honom på höger sida, så jag fick äran att assistera hjälten genom att blockera med min gamla rishög. Det hela var ett underbart spektakel som gjorde det till ren underhållning att sitta i bilkö. Till slut brast det fullständigt för porsche SUV'n och han la sig på tutan - och först då släppte vardagshjälten förbi karavanen svarta lyxbilar.

Jag önskar bara jag kunnat tacka hjälten personligen och gratulera honom till hans goda omdöme, civilkurage och solida kulor av rostfritt stål.
Huggorm
Jag har sett några gånger att långtradarchaufförer gör samma sak, de kör mitt mellan filerna för att blockera båda. En del blir vansinnigt sura, andra gör som jag och sitter och myser åt det biggrin.gif
gnon49
Fast det är väl olagligt att inte släppa förbi andra bilister, oavsett orsak.
Azur
CITAT (gnon49 @ 20-05-2012, 23:21) *
Fast det är väl olagligt att inte släppa förbi andra bilister, oavsett orsak.

Olagligt tror jag inte alls att det är - vad jag vet finns det ingen lag som säger att en bil måste byta fil för att släppa fram bilar bakom som vill köra snabbare.
Tapio
Halaj!


Jag skall försöka att förklara det här för dig, även om jag är rätt säker på att jag inte kommer att lyckas.
1+2vägar är inte till för att minska belastngen på vägen eller att minska köerna. Hur skulle de kunna göra det? Lika många bilar måste ju ändå fram där 2 blir en fil.
De är istället till för att långsamgående fordon skall kunna smidigt samsas med snabbare fordon på en och samma väg.
Förutsättningen för att det ska funka är ju förstås att den långsamma trafiken håller till höger så att den snabbare kan passera den i vänsterfilen.

Det här är nog första gången jag hör talas om att någon skulle få trafik att flyta smidigare genom att hindra trafik.

//T
Fotograf Johanna
CITAT (Azur @ 20-05-2012, 23:34) *
Olagligt tror jag inte alls att det är - vad jag vet finns det ingen lag som säger att en bil måste byta fil för att släppa fram bilar bakom som vill köra snabbare.


Jo, man får inte hindra andra i onödan. Är det dubbelfiligt så är den vänstra filen till för att köra om.

"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." /3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276)
Azur
CITAT (Tapio @ 20-05-2012, 23:36) *
Det här är nog första gången jag hör talas om att någon skulle få trafik att flyta smidigare genom att hindra trafik.

Klatjofs!
Jag ska förklara så du förstår: 90% av bilarna ligger i högerfil. 10% av bilarna kör om i vänsterfil. Filerna går ihop och eftersom vänsterfilen ska in i högerfilen blir det stopp i högerfilen. Resultat: 10% av bilarna kör i 110, 90% av bilarna står helt still och att byta fil är förenat med livsfara.
När han la sig i vänsterfil och höll samma hastighet som högerfilen tvingades 100% av bilarna att köra i 30 och kunde lätt dragkedja ihop sig när filerna gick ihop. Bonus: östermalmsfolk med aneurysmer.

Om du bor i stockholm kan du se ungefär samma sak på varje motorväg vid varje trafikplats i rusningstrafik: de bilar som "smiter förbi kön" genom att köra av genom trafikplatsen och sen upp på motorvägen igen orsakar kön.
RibesRubusVitis
”Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.”
http://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Vi vet aldrig vilka motiv den omkörande kan ha för att t ex bryta mot hastighetsgränser eller andra trafikregler.
Huggorm
Problemet med 1+2-vägar är att de bara fungerar så länge det är lite trafik. Då kan de som vill köra fort komma förbi de som vill köra sakta. Men när det är för mycket trafik funkar det inte, då blir det som i exemplet.

Nu skall de göra om E20 genom Skaraborg till 1+2-väg, alltså huvudvägen mellan landets två största städer. Det gick tydligen utmärkt att göra motorväg från Stockholm och genom Mälardalen förbi Örebro, men ungefär där Svealand blir Götaland blir det skitväg med ändlösa köer, massa långtradare och få omkörningstillfällen. "Dödens väg" kallas den, och det känns verkligen så när man kör på den.
KRT
CITAT (Azur @ 20-05-2012, 22:37) *
Jag önskar bara jag kunnat tacka hjälten personligen och gratulera honom till hans goda omdöme, civilkurage och solida kulor av rostfritt stål.

Jag förstår hur du menar (tro mig, jag förstår verkligen!) - MEN orsakar han en trafikolycka, oavsett om det bara blir plåtskador eller dödsfall är han ansvarig. Tycker du det är hjältemodigt att utsätta medtrafikanter för risker? Det är lika farligt att bete sig som honom, som det är att köra för fort eller göra idiotiska omkörningar. Det handlar om att man provocerar fram olyckor, och det kan ALDRIG vara bra! Om bästa sättet att undvika en olycka är att visa hänsyn eller "stå tillbaka" och inte hålla på "sin rätt" då är man som trafikant SKYLDIG till detta. Begriper man inte det har man inte på vägarna att göra!!!

Det kommer alltid finnas idioter, varför vara en själv? Som man pappa brukar säga.....
mamamaggan
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-05-2012, 00:04) *
”Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.”
http://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Vi vet aldrig vilka motiv den omkörande kan ha för att t ex bryta mot hastighetsgränser eller andra trafikregler.



Då blir min fråga , hur farligt är det att tränga in sig i en kö ? Blir så f-bannad när vi åker på 1+2 väg och det är kö. Då kommer det idioter , vanligtvis i dyra fina bilar , som ska in i kön.

De gör det inte när det fortfarande är " full " 2-väg utan väntar tills det är drygt en fil . De tvingar i stort sett andra bilister att nästan köra in i det yttre räcket för att släppa in dem.

Finns det inget i lagen som säger att man inte får bete sig så ?


Det värsta jag sett var när det var en olycka i motsatt riktning mot oss som tur var. Det blev naturligtvis köer och då , då kom de här idioterna och skulle fram. Det var kilometerköer , alla stod helt still , en del hade t o m gått ur sina bilar.

Då trodde idioterna att de skulle ta sig fram och förbi olycksplatsen genom att köra i högerfilen , försökte tränga ner de köande i vänsterfilen i diket i stort sett när det var enfiligt .

Men som sagt , fnns det ingen lag som säger att man inte får tränga sig in i en kö på trafikfarligt sätt ?
*Stintan*
Dom farligaste bilisterna och de som hindrar mest är nog de som ligger i högerfilen och retar upp sig och vägrar köra blixtlås när det går ihop till en fil. Kör kön i 30 går det faktiskt bra att hålla lite avstånd till framförvarande bil istället för att köra nästan i kofångaren på den så att ingen kan komma emellan. Det behövs inte mycket avstånd för att blixtlåset ska fungera och trafiken flyter om än långsamt. Vänsterfilen på en 2+1-väg är en omkörningsfil och inget annat. Att ligga i den och medvetet hindra bakomvarande är olagligt.
Lite mer vänlighet i trafiken vore bra istället för att sitta och bli förbannad på dom som i ditt tycke kör idiotiskt.
Sen fattar jag inte varför man inte åker från sin sommarstuga vid en annan tidpunkt när man vet att det är köer.
Cacki
När jag övningskörde på bilskolan sa min lärare en väldigt bra sak som faktiskt är ett bra tankesätt.
"I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter. Reglerna gäller bara den som lagtexten säger att man har skyldighet att... Gäller alla, allt från gångtrafikanter till långtradarchaufförer."
Klarar man inte av att rätta sej efter det har man inte ute i trafiken att göra. Självutnämnda trafikpoliser som sätter sej över trafikreglerna är utan tvekan de absolut farligaste trafikanterna.
Azur
CITAT (Fotograf Johanna @ 20-05-2012, 23:51) *
"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." /3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276)

Å andra sidan är det också olagligt att byta fil från vänster till höger när det är kö om det inte behövs för att svänga eller för att man har problem med bilen (3. kap 9 § trafikförordningen (1998:1276)) och farten ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver (3. kap 9 § trafikförordningen (1998:1276)) vilket enligt min mening var precis vad han gjorde.
CITAT (KRT @ 21-05-2012, 01:36) *
Jag förstår hur du menar (tro mig, jag förstår verkligen!) - MEN orsakar han en trafikolycka, oavsett om det bara blir plåtskador eller dödsfall är han ansvarig. Tycker du det är hjältemodigt att utsätta medtrafikanter för risker?

Han minskade risken för skador. Återigen är det alltså inte omkörningar vi talar om, utan kö. Det ena körfältet antingen står still (utan hjälte) eller kör i 30 (med hjälte), det andra körfältet antingen kör i 110 (utan hjälte) eller 30 (med hjälte). Risken för personskada är mycket större i fallet utan hjälte, eftersom folk hela tiden lämnar den stillastående filen och kör ut i filen där porsche-SUV'erna bränner förbi i 110.
Den enda skaderisk han ökade var risken för hjärnblödning hos medelålders porsche- och BMW-förare.
mamamaggan
Ingen som känner till om det finns lagar för den som tränger sig in i en kö eller för den som kör om när det uppenbarligen är för trångt ?

Vilka regler gäller för 2+1 vägar ?
*Stintan*
CITAT (Azur @ 21-05-2012, 08:44) *
Å andra sidan är det också olagligt att byta fil från vänster till höger när det är kö om det inte behövs för att svänga eller för att man har problem med bilen (3. kap 9 § trafikförordningen (1998:1276)) och farten ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver (3. kap 9 § trafikförordningen (1998:1276)) vilket enligt min mening var precis vad han gjorde.

Han minskade risken för skador. Återigen är det alltså inte omkörningar vi talar om, utan kö. Det ena körfältet antingen står still (utan hjälte) eller kör i 30 (med hjälte), det andra körfältet antingen kör i 110 (utan hjälte) eller 30 (med hjälte). Risken för personskada är mycket större i fallet utan hjälte, eftersom folk hela tiden lämnar den stillastående filen och kör ut i filen där porsche-SUV'erna bränner förbi i 110.
Den enda skaderisk han ökade var risken för hjärnblödning hos medelålders porsche- och BMW-förare.


Det gäller naturligtvis inte där 2+1-väg övergår till enfilig väg! Med ditt resonemang om hasigheten han höll så är alltså vänsterfilen inte längre en omkörningsfil på 2+11-väg. Dumheter! Vari ligger trafikfaran att köra om en bilkö som kör i 30 när det är fritt fram i vänsterfilen? Om någon vårdslöst byter till vänsterfil framför en bil som redan kör där så är det ju den personen som är vårdslös om något händer, inte personen som redan ligger och kör i den filen. Dessutom lär inte många kunna köra i 110 i omkörnigsfilen eftersom det snabbt blir kö även i den när det är rusningstrafik. Folk som skapar egna trafikregler är farliga och har inte ute i trafiken att göra.

Det står också att "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas." ( 3. kap. 2§ Trafikförordningen (1978:1276))
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 21-05-2012, 09:55) *
Ingen som känner till om det finns lagar för den som tränger sig in i en kö eller för den som kör om när det uppenbarligen är för trångt ?

Vilka regler gäller för 2+1 vägar ?


Avståndet till framförvarande bil skall anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas. Så står det i Trafikförordningen!
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 00:38) *
Problemet med 1+2-vägar är att de bara fungerar så länge det är lite trafik. Då kan de som vill köra fort komma förbi de som vill köra sakta. Men när det är för mycket trafik funkar det inte, då blir det som i exemplet.

Nu skall de göra om E20 genom Skaraborg till 1+2-väg, alltså huvudvägen mellan landets två största städer. Det gick tydligen utmärkt att göra motorväg från Stockholm och genom Mälardalen förbi Örebro, men ungefär där Svealand blir Götaland blir det skitväg med ändlösa köer, massa långtradare och få omkörningstillfällen. "Dödens väg" kallas den, och det känns verkligen så när man kör på den.

Håller med beträffande 1+2, det skall användas med tanke. Beträffande långbänken E20 så är det stolpskottet Losman (MP) som blockerar en vettig utbyggnad till motorväg.

Såg fö en tänkande lastbilschaffis för någon vecka sen. Det var kö nedför Kallebäcksbacken för man hängde upp en ny trafikskylt längst ner istället för den som blåste ner i vintras. En fil öppen, det var kö från toppen vid Delsjömotet. Jag och de flesta andra låg i högerfilen medans en del blåste ner i vänsterfilen. Plötsligt upphörde detta och i backspegeln såg jag orsaken, en lastbil som blockerade båda filerna. Resultatet blev givetvis att farten ökade i högerfilen. tummenupp.gif
Myosotis
Det kan ju bli köer utan att det finns något hinder, bara för alla inbromsningar. Om alla höll avståndet skulle man bara kunna köra och alla skulle komma fram snabbare. Men problemet är att om man håller korrekt hastighet och ett vettigt avstånd så ska genast någon idiot tränga sig in i den luckan och tvinga mig att bromsa om jag fortfarande vill ha mitt säkerhetsavstånd. Han bakom mig blir överraskad och bromsar lite för häftigt osv tills någon långt bakom faktiskt måste stanna. Detta påverkas effektivt av någon som lägger sig i vänsterfilen, smart idé egentligen, har jag aldrig hört talas om. Egentligen tycker jag inte det är okej att köra om om man inte har någonstans att ta vägen sen, det ser man väl innan man börjar köra om att det inte finns plats att ta sig tillbaka till högerfilen. Men det skiter de i. Det är farligt och irriterande och dumt och kan resultera i köer, men ändå tycker alla att "hjälten" är den som är dum. Nej, man ska kanske inte ta lagen i egna händer, vet inte vad jag ska tycka om det, men han verkade ju ha ett gott syfte medan de som hade velat köra om bara är egoister.
Anki på Öland
Har varit mycket diskussioner med både polis och trafiksäkerhetsverket om detta i lokalradio och -press eftersom Ölandsbron konstant är under reparation och det är ofta har varit enfiligt stora delar av bron. Varningsskyltar är uppsatta långt i förväg att vänsterfilen försvinner och man skall in i högerfilen. Dom flesta kör på ett intelligent sätt och kör in i högerfilen i god tid där det finns plats - men så finns samma idioter som uppe i Rosslagen, dom som kör vänsterfilen till den försvinner och tränger sig in. Eller rättare sagt försöker träng sig in, men eftersom det oftast är kö där filerna går ihop och hastigheten gått ner till 50 så ligger högerfältets bilar tätt och släpper inte in den som försöker tränga sig in.
Tydligen finns det inga klara regler för hur man ska köra men 99% av dom som kör över bron dagligen är ganska klara över att han som vill tränga sig in kan vänta tills det finns plats.....
Vinterflickan
Jag kör mycket bil och det absolut värsta jag vet är följande saker...

Folk som ligger alldeles för nära & väg-löss som inte håller den angivna hastigheten utan tvingar andra att köra lika sakta som dem (stanna hemma & ta taxi om du inte vågar köra i angiven hastighet!)...

Sen finns det de här idioterna som kryddar sitt kassa bilkörande med att ligga i angiven hastighet eller till & med snabbare när det är 2-filigt, för att sedan SAKTA NED när det blir enfiligt.... Ren idioti!

Sen förstår jag mig verkligen inte på varför man retar sig över att någon annan har en fin, dyr bil? (inte för att jag själv har det, men jag förstår inte avundssjukan.... eller rollen det spelar?)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Vinterflickan @ 21-05-2012, 12:51) *
Sen förstår jag mig verkligen inte på varför man retar sig över att någon annan har en fin, dyr bil? (inte för att jag själv har det, men jag förstår inte avundssjukan.... eller rollen det spelar?)


Det förstår inte jag heller,,, skulle ha nöjt mig med en gammal volvo eller nåt. Men sedan har jag aldrig varit intresserad av verken bil eller annat sånt, så kanske därför.
Aqvakul
Jag känner igen problemetfast i en snarlik variant. Vi har haft en masssa vägarbeten på "autostradan" norr om Malmö i flera års tid. När två körfält blir ett, byter de flesta till höger körfält i god tid. Men det finnas alltid en grupp aggressiva billister ofta körande dyra prestigemärken som fortsätter i högerfilen så lång det bara går och sen tränger sig in i vänsterfilen. Problemet är att deras beteende lönar sig, varje gång.
Någon avundsjuka gentemot deras fina bilar känner jag absolut inte, jag prioriterar annat, men tyvärr verkar det vare så att de som har dyra bilar också i stor utsträckning anser sig ha speciella rättigheter i trafiken.
mamamaggan
CITAT (Vinterflickan @ 21-05-2012, 12:51) *
Jag kör mycket bil och det absolut värsta jag vet är följande saker...

Folk som ligger alldeles för nära & väg-löss som inte håller den angivna hastigheten utan tvingar andra att köra lika sakta som dem (stanna hemma & ta taxi om du inte vågar köra i angiven hastighet!)...

Sen finns det de här idioterna som kryddar sitt kassa bilkörande med att ligga i angiven hastighet eller till & med snabbare när det är 2-filigt, för att sedan SAKTA NED när det blir enfiligt.... Ren idioti!

Sen förstår jag mig verkligen inte på varför man retar sig över att någon annan har en fin, dyr bil? (inte för att jag själv har det, men jag förstår inte avundssjukan.... eller rollen det spelar?)



Det är inte bilen utan attityden ägarna har som jag retar mig på .


Fortfarande ingen som vet vad lagen säger om de som tränger sig in i kön ? NI som skrev om andra lagar ang bilkörning , har ni någon aning om det finns lagar om att tränga sig in ?
Myosotis
CITAT (Vinterflickan @ 21-05-2012, 12:51) *
...Sen finns det de här idioterna som kryddar sitt kassa bilkörande med att ligga i angiven hastighet eller till & med snabbare när det är 2-filigt, för att sedan SAKTA NED när det blir enfiligt.... Ren idioti!...

Ja! Såna har jag också råkat ut för! Vad pysslar de med?!! Jag vill inte köra om när de håller laglig hastighet och det är tvåfiligt, och sen när de saktar ned går det inte att köra om för det är enfiligt blink.gif
Robbanp
I min körskolebok, som visserligen har 25 år på nacken, står det att man inte får påbörja en omkörning om det inte finns tillräckligt stora luckor mellan bilarna framför. Borde förvisso inte gälla på motorväg men ändå. Att man sen inte får ligga så nära varandra att inte omkörande bilar får plats att gå in emellan är en annan femma...
Många av de däringa trafikreglerna är så motsägelsefulla att det i praktiken är omöjligt att inte bryta mot vissa för att följa andra. Tänk ändå om det funnits klara regler för hur sunt förnuft skulle se ut!
De värsta i de här sammanhangen är väl ändå de idioterna som ska tränga sig framåt via vägrenen. De vill jag ha skottpengar på.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2012, 13:42) *
När två körfält blir ett, byter de flesta till höger körfält i god tid. Men det finnas alltid en grupp aggressiva billister ofta körande dyra prestigemärken som fortsätter i högerfilen så lång det bara går och sen tränger sig in i vänsterfilen. Problemet är att deras beteende lönar sig, varje gång.

Hur skall du ha det nu, skall man byta till höger körfält i god tid eller fortsätta i högerfilen så långt det bara går? flirting.gif

Angående det där med att sänka hastigheten när de två filerna går ihop till en så tror jag det är undermedvetet hos en del förare, när vägen blir smalare kör de automatiskt saktare. Väldigt irriterande.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 21-05-2012, 14:12) *
Det är inte bilen utan attityden ägarna har som jag retar mig på .


Fortfarande ingen som vet vad lagen säger om de som tränger sig in i kön ? NI som skrev om andra lagar ang bilkörning , har ni någon aning om det finns lagar om att tränga sig in ?


Det är väl självklart att det inte finns någon lag som säger att det är förbjudet. Om man håller avstånden som man är skyldig att göra så minimeras problemen och dom behöver inte tränga sig in i kön.

Visst är det irriterande men det innebär ju inte att man själv ska ge igen genom att inte släppa in dom.
kerstinbern
CITAT (Azur @ 20-05-2012, 22:57) *
......
Jag ska förklara så du förstår: 90% av bilarna ligger i högerfil. 10% av bilarna kör om i vänsterfil. Filerna går ihop och eftersom vänsterfilen ska in i högerfilen blir det stopp i högerfilen. Resultat: 10% av bilarna kör i 110, 90% av bilarna står helt still och att byta fil är förenat med livsfara.
....


Det är bara en återspegling av dagens samhälle i stort. Även ute i samhället så är det idag 10% av befolkningen som går före i köer och skor sig på 90%av befolkningen!
malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 21-05-2012, 16:03) *
Det är bara en återspegling av dagens samhälle i stort. Även ute i samhället så är det idag 10% av befolkningen som går före i köer och skor sig på 90%av befolkningen!

köp merca o gå före i kön??? ulf
Huggorm
Jag släpper gärna fram en merca eller BMW, men aldrig någon hyundai eller renault. Man vill ju att de skall gasa på så man slipper bli liggande bakom.
Gita
CITAT (mamamaggan @ 21-05-2012, 14:12) *
Det är inte bilen utan attityden ägarna har som jag retar mig på .
Fortfarande ingen som vet vad lagen säger om de som tränger sig in i kön ? NI som skrev om andra lagar ang bilkörning , har ni någon aning om det finns lagar om att tränga sig in ?

Vadå tränga sig in i kön? Självklart är det mest effektivt att utnyttja båda filerna om det finns två. Har du aldrig hört talas om blixtlåsprincipen (som någon nämnde tidigare i tråden))? Jättesmidigt när två filer blir en.
Gita
Gita
CITAT (kerstinbern @ 21-05-2012, 16:03) *
Det är bara en återspegling av dagens samhälle i stort. Även ute i samhället så är det idag 10% av befolkningen som går före i köer och skor sig på 90%av befolkningen!

Oj, vilken oerhört trist och missunnsam syn du har på dina livet och dina medmänniskor.
Det kan int vara särskilt kul att vara dig!!!
Gita
herkules
CITAT (Gita @ 21-05-2012, 20:01)
1550506[/url]']
Oj, vilken oerhört trist och missunnsam syn du har på dina livet och dina medmänniskor.
Det kan int vara särskilt kul att vara dig!!!
Gita

palla läsa ditt skit gita thumbdown.gif kerstinbern säger ju bara som det är.
Anma
CITAT (Gita @ 21-05-2012, 19:46) *
Vadå tränga sig in i kön? Självklart är det mest effektivt att utnyttja båda filerna om det finns två. Har du aldrig hört talas om blixtlåsprincipen (som någon nämnde tidigare i tråden))? Jättesmidigt när två filer blir en.
Gita

Blixtlåsprincipen har ingenting att göra med bilar som tränger sig in. I blixtlåsprincipen är det varannanbil, precis som du vet, i tränga sig in fallet är det någon som pressar sig in när det inte är dennes tur.
Huggorm
Men Gita har faktiskt en poäng. Det har slagits fast att det effektivaste är att båda filerna nyttjas hela vägen fram, och där tillämpas blixtlåsprincipen. Problemet är att när någon kommer i sin blanksvarta BMW 7-serie i vänsterfilen så kan det gå tio rostiga volvo i högerfilen innan någon släpper in.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 21-05-2012, 20:18) *
Blixtlåsprincipen har ingenting att göra med bilar som tränger sig in. I blixtlåsprincipen är det varannanbil, precis som du vet, i tränga sig in fallet är det någon som pressar sig in när det inte är dennes tur.


Bortsett från att ni tycker att dom ska köra i turordning så skulle det gå mycket smidigare om man körde enligt blixtlåsprincipen istället för att reta upp sig och försöka hindra.
Gita
CITAT (Anma @ 21-05-2012, 20:18) *
Blixtlåsprincipen har ingenting att göra med bilar som tränger sig in. I blixtlåsprincipen är det varannanbil, precis som du vet, i tränga sig in fallet är det någon som pressar sig in när det inte är dennes tur.

Fast problemet är nog snarare de som inte släpper in.
Speciellt vanligt verkar det vara om den som står i tur att bli insläppt har en fin, dyr bil, i alla fall av den här tråden att döma.
Gita
Vinterflickan
Vi kan nog i varje fall allesammans enas om att det visas lite för lite omsorg & respekt för andra i trafiken & att det borde förekomma lite mer sunt förnuft wink.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 20:23) *
Men Gita har faktiskt en poäng. Det har slagits fast att det effektivaste är att båda filerna nyttjas hela vägen fram, och där tillämpas blixtlåsprincipen. Problemet är att när någon kommer i sin blanksvarta BMW 7-serie i vänsterfilen så kan det gå tio rostiga volvo i högerfilen innan någon släpper in.

Jamen precis. Att nyttja båda filerna fullt ut har inget med trängande bilister att göra. Trängande bilister utnyttjar inte blixtlåsprincipen. De kryssar mellan filerna beroende på vilken som synbart verkar gå snabbast och orsakar trafikstockning bakom sig. Jag har pendlat 8 år i stockholms rusningstrafik och vet precis vad en trängande bilist kan orsaka.

CITAT (Gita @ 21-05-2012, 20:38) *
Fast problemet är nog snarare de som inte släpper in.
Speciellt vanligt verkar det vara om den som står i tur att bli insläppt har en fin, dyr bil, i alla fall av den här tråden att döma.
Gita

Kör alla fram till blixtlåset så är det varannan bil som gäller oavsett bilmärke.
Azur
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2012, 10:03) *
Det gäller naturligtvis inte där 2+1-väg övergår till enfilig väg!
Och där det blev enfiligt såg hela högerkön till att inte bara han utan även de stressade porscharna enkelt blixtlåsades in. Han körde långsamt i det tvåfiliga partiet för att synkronisera filerna, så det skulle gå smidigare vid övergången till enfiligt.

CITAT
Det står också att "Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas." ( 3. kap. 2§ Trafikförordningen (1978:1276))

Och? Det har ju ingenting med saken att göra? Hjältedådet var ju att han höll så stort avstånd till närmaste bil framför honom, inte att han höll för litet.

Sen spelar det egentligen ingen roll om det han gjorde var lagligt. Att vara hjälte innebär att modigt stå upp för det som är rätt, oavsett om det är enligt lagen eller inte - och enligt mig var den mannen en hjälte. Kanske lite åt "Falling Down"-hållet, men definitivt en hjälte.
Azur
CITAT (Myosotis @ 21-05-2012, 14:54) *
Ja! Såna har jag också råkat ut för! Vad pysslar de med?!! Jag vill inte köra om när de håller laglig hastighet och det är tvåfiligt, och sen när de saktar ned går det inte att köra om för det är enfiligt blink.gif

Det där har jag haft mycket tid att fundera på när jag sitter och kör till Norrtälje, och jag har kommit fram till att det är en kombination av att de gasar på när det är dubbelfiligt för att de tycker det är pinsamt att bli omkörda, och att de bromsar när det blir enkelfiligt för att de tycker vägen blir för smal (filen är ju bara fem meter bred...)
Gossen Ruda
Det effektivaste är givetvis om alla håller samma hastighet och kör i en fil. Så fort någon bryter sig ur kön och sen tvingar sig in störs trafikrytmen. Omköraren kanske tjänar ett antal billängder men alla omkörda förlorar lika mycket. Mycket enkel matematik som alla borde fatta.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 21-05-2012, 20:49) *
Jamen precis. Att nyttja båda filerna fullt ut har inget med trängande bilister att göra. Trängande bilister utnyttjar inte blixtlåsprincipen. De kryssar mellan filerna beroende på vilken som synbart verkar gå snabbast och orsakar trafikstockning bakom sig. Jag har pendlat 8 år i stockholms rusningstrafik och vet precis vad en trängande bilist kan orsaka.


Kör alla fram till blixtlåset så är det varannan bil som gäller oavsett bilmärke.


Men Anma nu pratade vi ju om en 2+1-väg och då kryssar dom väl inte så värst mycke när bilarna i högerfilen kör långsamt i kö, eftersom sträckan är så kort.
Det var ju när dubbelfilen tar slut som folk här retar sig på att fina bilarna i vänsterfilen tränger sig före. Jag bl.a. har ju hela tiden förespråkat blixtlåskörning där för att det är det absolut smidigaste för att trafiken ska flyta någorlunda.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 21-05-2012, 21:01) *
Och där det blev enfiligt såg hela högerkön till att inte bara han utan även de stressade porscharna enkelt blixtlåsades in. Han körde långsamt i det tvåfiliga partiet för att synkronisera filerna, så det skulle gå smidigare vid övergången till enfiligt.


Och? Det har ju ingenting med saken att göra? Hjältedådet var ju att han höll så stort avstånd till närmaste bil framför honom, inte att han höll för litet.

Sen spelar det egentligen ingen roll om det han gjorde var lagligt. Att vara hjälte innebär att modigt stå upp för det som är rätt, oavsett om det är enligt lagen eller inte - och enligt mig var den mannen en hjälte. Kanske lite åt "Falling Down"-hållet, men definitivt en hjälte.


Men vad spelar det då för roll för folket i kön i högerfilen om fina bilarna i vänsterfilen får vänta lite för att kunna blixztlåsas in i kön? Det måste ju vara att dom blixtlåses in för långt fram i kön enligt er som ni retar er på dom eller varför annars tvinga dom köra långsamt? Ett löjligt tilltag av din "hjälte" tycker jag faktiskt. Det är väl ingen jäkla kassakö på ICA man står i när man kör bil.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-05-2012, 21:34) *
Det effektivaste är givetvis om alla håller samma hastighet och kör i en fil. Så fort någon bryter sig ur kön och sen tvingar sig in störs trafikrytmen. Omköraren kanske tjänar ett antal billängder men alla omkörda förlorar lika mycket. Mycket enkel matematik som alla borde fatta.

Samtidigt är en kedja aldrig snabbare än sin svagaste länk, och bilköer går aldrig fortare än den som kör långsammast. Exempelvis kan det vara en långtradare som gör max 80 även om andra får köra i 110 på vägen, som saktar ner till 40 uppför backarna samt behöver en kilometer för att komma upp i fart efter varje rondell
Azur
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2012, 22:01) *
Men vad spelar det då för roll för folket i kön i högerfilen om fina bilarna i vänsterfilen får vänta lite för att kunna blixztlåsas in i kön?

De får inte vänta, och det blir inget blixtlås. Det är högerfilen som blir stillastående när bilarna i vänsterfilen hoppar förbi kön. Om det är oklart hur detta går till, så gör ett studiebesök på norrtäljevägen efter en storhelg.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 21-05-2012, 23:14) *
De får inte vänta, och det blir inget blixtlås. Det är högerfilen som blir stillastående när bilarna i vänsterfilen hoppar förbi kön. Om det är oklart hur detta går till, så gör ett studiebesök på norrtäljevägen efter en storhelg.


Fast du skrev ju i ditt förra inlägg att dom i högerkön såg till att dom blixtlåsades in. Hur ska du ha det? biggrin.gif

Åk senare!
mamamaggan
CITAT (Gita @ 21-05-2012, 19:46) *
Vadå tränga sig in i kön? Självklart är det mest effektivt att utnyttja båda filerna om det finns två. Har du aldrig hört talas om blixtlåsprincipen (som någon nämnde tidigare i tråden))? Jättesmidigt när två filer blir en.
Gita


Blev fel ! Ska inte var något inlägg .
Aqvakul
Det finns nog bara en lösning på "problemet". Nämligen att alla, även snälla och försynta bilister, fyller på i vänsterfilen och att det sen blir blixtlås därefter. Många kommer dock att föredra att gå in i högerfilen för att slippa att uppfattas som att man tränger sig....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon