Full version: Vädertråden 2019-20
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gossen Ruda
SMHI hävdar fortfarande att fronten som nu ligger över Danmark, Skagerack och Norge skall komma in över oss, men vad jag kan se har den legat still sen igår. Och hela tiden har det rört sig regn på själva fronten mot norr. Vi får se. Fast en fördel med torkan kan vara att våra spanska sniglar får det svårt. Jag har bara lyckats sparka på en här vid sommarstugan och det är den enda jag sett på hela året.
Huggorm
Dom har dragit ner på förväntad nederbörd rejält, nu tror dom bara på 11,4mm idag och 6,2mm idag. Får väl se om det blir något alls av det... Just nu är det inget som tyder på det, lika fin dag som de föregående 30
Mjärden
CITAT (Huggorm @ 27-04-2019, 00:36) *
Ja, jämfört med förra sommaren är det inte ett dugg torrt. Men det har ju inte funnits någon större grönska som kunnat suga upp vattnet, det är väl skillnaden. Sedan har denna torka inte hållit på mycket längre än en månad, det är också betydligt mindre än förra sommaren.

Men du måste jämföra med förra årets april och då regnade det till och från hela månaden, det var först i maj, som det slog över till nederbördsfritt väder och som varade i 3 månader.

Smhi förutspådde igår att regnet skulle komma mellan 17-18, men har nu ändrat prognosen till kl 02 i natt. Klart.se uppger med ung 25 % sannolikhet att att det skall komma 0,1 mm kl 13-14 och att den sen skall börja regna kl 23.
Dessa prognoser gäller inre södra Småland, får se vem som får rätt.
Bengalow
Här i sydvästra Skåne har det pöst ner hela natten och morgonen. Det är uppehåll nu, och något ljusare, så kanske blir det torrväder i e.m.
Gossen Ruda
Efter att jag ätit lunch funderade jag på att gå ut och sätta lite mer potatis. Fast först kollade jag SMHI. Ojdå, ett regnväder är på gång från söder så jag får skynda på. Tittade ut genom fönstret och konstaterade att det var redan här. Jag stannar nog inne. Det hörs tom på taket.
Mjärden
Först kom det lite dugg, sen vid 12.30 en kort kraftig skur, kommer mera ?


Gossen Ruda
Väderprofeterna fick rätt till slut, 10 mm har jag fått och än är det inte slut. Idag firar man nog på många brandstationer.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2019, 20:44) *
Väderprofeterna fick rätt till slut, 10 mm har jag fått och än är det inte slut. Idag firar man nog på många brandstationer.
Fira att strömmen av jour- och övertidspengar sinar? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Sen igår har det kommit 30 mm och än är det inte slut.
Huggorm
9,1 har det sammanlagt blivit här, och nu verkar det vara över för denna gång. Ganska långt ifrån de 67mm de trodde på fredagen
Uggi
Här blev det inte mycket 4 mm. Så det blev ingen gödning av gräsmattan.
Gossen Ruda
6 mm kom det ytterligare idag. Men nu är värmen tillbaka.
Uggi
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2019, 14:37) *
6 mm kom det ytterligare idag. Men nu är värmen tillbaka.


Toppen! tummenupp.gif
Mjärden
4 mm fick jag på min kolonilott, möjligen kan 1 mm avdunstat under dagen. På fredag kväll fick jag besök av en ovälkommen gäst på kolonin, liten brun och slemmig, den förpassades till de sälla jaktmarkerna per omgående.
Uggi
Kylan vill inte ge med sig, får hoppas att den kommande veckan blir bättre.
Huggorm
5 grader och småregn här, under dagen skall det sjunka till 2 grader och mera regn. Detta i mitten av maj. Är det miljöpartiets drivmedelsskatter som redan har effekt?
Huggorm
Se där ja, nu övergick det i snö. Mitten på maj, i en pågående panik över ett allt varmare klimat. Överallt sönderfrusna löv och runt om i skogen svälter fågelungar ihjäl för att det inte finns insekter för dom att äta.
Uggi
Jag håller med dig, det känns inte bra.
Gossen Ruda
Kylskåpsväder, jag hade 8 grader idag på middan. Plus en nordvästan som låg rätt på så när jag var ute och jobbade i trädgården var det vinterjacka och mössa som gällde.
Uggi
Lite synd med nattkylan, det var som lägst -3 grader kan gå illa åt fruktblomningen. thumbdown.gif
Huggorm
Ja, skall bli intressant att se om det blir några plommon i år, de hade precis blommat färdigt när kylan slog in runt 1 maj. Få se om fruktembryona frös sönder. Men nu är det åtminstone behagliga dagar med runt 20 grader även om nätterna fortfarande är lite småkyliga.
Huggorm
Tror jag har fem kart på hela plommonträdet, resten frös bort eller blev aldrig pollinerade. Förmodar att de fem åtminstone blir stora, och att trädet kanske inte tar viloår nästa år då.

I morgon tror SMHI vi skall få 20mm regn. Den här sommaren börjar åtminstone bra, det verkar inte bli någon repris på fjolåret. Men ännu kan mycket hända...
Gossen Ruda
Mitt plommonträd har gott om kart fast det verkar inte vara så mycket att jag behöver gallra. Äpplena ser värre ut.
Gunilla T
Och jag tycker att det är alldeles, alldeles underbart väder. Svalt så jag orkar arbeta i trädgården, jorden genomfuktig efter de senaste veckornas regelbundna regnskurar. Minns inte längre när jag senast upplevt detta sköna väder i trädgården bravo.gif

Det enda problemet är aspens jävla fröproduktion, det snöade fjunförsedda frön över oss under en hel vecka. Det såg ut som snödrivor och växterna var fullständigt inbäddade i detta ludd.

Nu gror det - överallt i minsta lila springa. Rabatterna är hel gröna, gångarna grönskar mellan stenarna tom täckbarken och mossan grönskar. Har aldrig upplevt något liknande.
Huggorm
Ja, det var mycket aspludd ett tag, men det var ju väntat. Jag har aldrig sett asparna blomma så mycket som de gjorde denna vår, träden var ju helt fyllda med blommor. De måste ha älskat den varma sommaren vi hade förra året. Och nu blommar rönnarna också extremt mycket, fast dom blir det ju inget ludd av. Men fåglarna kommer ha att äta i höst i alla fall.
Gunilla T
Jag tror det var en stressreaktion orsakad av torkan i fjol. Träden tror de skall avlida och sätter igång en abnorm fröproduktion. Asparna bildar sina blomanlag på hösten.

Björkarna reagerade likadant i fjol under torkan, vi dränktes i björkfrön ända fram tills det blev vinter och kallt.
Gossen Ruda
Jag instämmer i rönnarna. Mängder av blommor så då borde äpplena klara sig från rönnbärsmal. Om det blir några äpplen.
Gossen Ruda
En åskskur drog snabbt förbi över Göteborg nu på fm. Mest norr om, jag fick 5 mm medans SMHI bara fick en halv mm.
Mjärden
I natt vaknade jag vid 20 över 3 att det susade väldigt mycket. Efter en stund kom blixtarna och regnet och det var så häftigt att det lät som om någon kastade småsten på taket. Regnet varade i 10-15 minuter sen inget mer. Kollade regnmätaren idag och det det kom 10 mm på den korta stunden. Glädjande nog klarade sig mina två nyss utplanterade tomatplantor tack vare att de fick lite skydd bakom vinbärsbuskarna. Mer regn är att vänta i natt.
Kan bara instämma med Gunilla T att det växer så det knakar och tom mördarsniglarna lyser med sin frånvaro - bara 9 hittills - det har vi den torra sommaren att tacka för.
Gossen Ruda
Vädret är omväxlande. Ibland regn och kallt, ibland tvärtom. Nu blåser det sydliga vindar och tempen har passerat 25 grader. Tur att det fläktar ordentligt annars hade det blivit för varmt.
Huggorm
Ja, idag har det varit varmt, nästan onödigt varmt. Och nyss fick vi en kort men intensiv regnskur. Allt som saknas är åska men i Norge pratar alla om tornadovarning idag, vi får väl se om det blir något av det
Gossen Ruda
Det har regnat och åskat mycket över södra Norge idag. Även lite av den varan över Bohuslän, precis som SMHI varnade för. Hela södra Sverige har över 25 grader varmt, Göteborg är värst just nu av de större städerna med 29,4. Men det är trögt på SMHI:s sajt, troligen hårt belastad.
Huggorm
Nu har SMHI utfärdat varning för höga temperaturer för hela östsidan av Sverige, ända upp till Norrbotten. Men här i Bohuslän blir det inte över 18 grader på hela tiodygnsprognosen, bara kyla och regn sad.gif Det är allt eller inget av sommarväder nu för tiden. Förra året var det varmt och torrt, i år verkar det bli tvärtom.
Berith
Åska i några dagar, hoppas vi slipper det idag. Även rejäla skurar med regn. Vill inte ha det heller idag. Just nu är det lite solglimtar, lite vind och runt 19 grader.
Huggorm
Fint sommarväder, 21 grader sol och lite blåst. De sista sju veckornas regn verkar avta allt mera och nu ser det ut som vi har en torrperiod framför oss. Skogsbrandsvarning redan, det känns lite väl tidigt när det regnat flera gånger denna vecka...
Uggi
Nu går vi tillbaka till en mer normal sommartemperatur, vill gärna ha lite regn, få se vad det blir under den kommande veckan.
Huggorm
Både SMHI och YR spår 35 grader på fredag. Om det blir verklighet kan det eventuellt bli det högsta som någonsin uppmätts häromkring. Sverigerekordet är visserligen 38 grader men det är svalare här på västkusten.
Gossen Ruda
Då är det tur att jag har sjön nära och kan svalka mig när jag vill.
andersen
Över 30grader i Huddinge,jag gillar det inte.
Huggorm
Under 30 grader här, fast bara ett par tiondelar
Gossen Ruda
Samma här, tempen nuddade bara vid 30 grader.
andersen
Ja och med värmen, så har brandförsvaret utlyst eldningsförbud i Delar av landet, dom äldre och sjuka människor är mycket utsatta vid sådan hetta som vi har just nu, förra året dog ju ca 600 personer pga värmen som då var extrem nästan hela sommaren i Sverige.
Huggorm
Så det blev ytterligare en torrsommar då, den tredje på rad. Denna är mer som 2017 när det började lite senare, inte hela sommaren som det var i fjol.
Gunilla T
Här är det nog femte året som vi drabbas av förödande torka. Gick nyss en sväng genom trädgården och tittade på förödelsen. Min stora Magnolia tripetala dog för några veckor sedan och de stora torra bladen ligger som ett sorgligt dokument över surjordsplanteringarna. Vi har haft runt 31 grader och molnfritt den senaste veckan, det har inte gått att vistas ute i trädgården, inte för mig i alla fall.
Dags att lägga ner trädgården för det här är inget nöje längre, bara en kamp som jag inte kan vinna.
Uggi
CITAT (Gunilla T @ 29-07-2019, 08:57) *
Här är det nog femte året som vi drabbas av förödande torka. Gick nyss en sväng genom trädgården och tittade på förödelsen. Min stora Magnolia tripetala dog för några veckor sedan och de stora torra bladen ligger som ett sorgligt dokument över surjordsplanteringarna. Vi har haft runt 31 grader och molnfritt den senaste veckan, det har inte gått att vistas ute i trädgården, inte för mig i alla fall.
Dags att lägga ner trädgården för det här är inget nöje längre, bara en kamp som jag inte kan vinna.


Vad ledsamt Gunilla, förstår hur maktlös du känner dig.
tomas99
CITAT (Huggorm @ 28-07-2019, 10:12) *
Så det blev ytterligare en torrsommar då, den tredje på rad. Denna är mer som 2017 när det började lite senare, inte hela sommaren som det var i fjol.



Ja.
Gossen Ruda
Usch en sån natt. Vid midnatt nar det nästan 25 grader på utsidan och 27 på insidan. Tempen gick sedan inte under 20,9 grader innan den började stiga igen. En sk tropisk natt, inget jag önskar. Men nu är kallfronter, regn och åska på väg. Skönt.
Gossen Ruda
Väderomslag på gång! Vaknade till regnets smatter på fönstren. Började redan lite lätt sent i natt när jag vädrade. Skönt med lite omväxling till hettan, fast det dröjer nog bara några dagar tills klagomålen på regnandet hörs. rolleyes.gif 7 mm kom det i natt.
Gunilla T
Hoppas regnet når hit också, kruttorrt i markerna.

Somrarna nu för tiden har blivit en evig väntan på regnet.
Gossen Ruda
Det ser inte så bra ut för det, regnet torkar in på sin väg över land. Sen är det mycket skurar så det blir inte jämnt fördelat. Sen jag skrev det förra inlägget kom det in ett åskväder över Göteborgstrakten så jag har fått ytterligare ca 20 mm. Men bara en bit härifrån i Kungsbacka ser det ut att varit uppehåll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon