Full version: Birma utan stamtavla
Sidor: 1, 2, 3
Fenja
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:48)
Okay, då fattar jag, fast jag är både man och helt urblåst sleep.gif enligt somliga,hrmm. sleep.gif Vad jag då fortfarande inte fattar (förmodligen för att jag är man) är hur du bara tar för givet att alla andra "rassnobbar" skulle va´tankeläsare, hade det inte vart bättre att ni två fortsatt erat snack via pm? Som det är nu så är jag mest bara förbannad för att du drar in rasistparaleller och ifrågasätter sånt som du tycker är en självklarhet att alla borde fatta att du diskuterat via pm med nån annan blink.gif wacko.gif Sen undrar jag hur faen kan man bara ifrågasätta varför nån skaffar sig en raskatt, speciellt när frågan ställs till Scrollan, saknar du helt hjärta med tanke på vad hon gått igenom med Elliot? Shame on you! huh.gif

Återigen Reserv har jag ingenstans sagt att alla som har eller föder upp raskatter är rassnobbar, jag har till och med poängterat att jag inte tycker så. Däremot tycker jag att Scrollans agerande i den här frågan är svårt att uppfatta på något annat sätt.
Att man har haft det svårt på något sätt ger en inte automatiskt rätt att ge sig på andra hur som helst innan man tagit reda på fakta. Men det är en riktigt tråkig historia med Elliot.
Mvh
Fenja
Reserv
Scrollan, det är nog inte otillåtet att lägga ut sina egna skrivna pm, bara svaren man fått, eller om nån skickat nåt. rolleyes.gif
Reserv
Du får ursäkta mig Fenja, men hela ditt agerande har fått mig på helt andra tankar om såna som medvetet avlar på bonnkatter, som du så fint själv nämnde, det finns juh så många katthemskatter som skulle behöva ett hem. Även om inte dina småkatter hamnar på nåt hem så har dom istället berövat nån behövande katthemskatt ett nytt hem, det är väl nästan lika illa det? jag hade aldrig ens tänkt tanken åt det här hållet, men jag får tacka dig Fenja för att du öppnat ögonen på mig. Du förstår, jag ser bra, trots att jag är man. sleep.gif
Fenja
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:59)
Du får ursäkta mig Fenja, men hela ditt agerande har fått mig på helt andra tankar om såna som medvetet avlar på bonnkatter, som du så fint själv nämnde, det finns juh så många katthemskatter som skulle behöva ett hem. Även om inte dina småkatter hamnar på nåt hem så har dom istället berövat nån behövande katthemskatt ett nytt hem, det är väl nästan lika illa det? jag hade aldrig ens tänkt tanken åt det här hållet, men jag får tacka dig Fenja för att du öppnat ögonen på mig. Du förstår, jag ser bra, trots att jag är man. sleep.gif

Exakt VAD är det som gör dig så säker på att de som köper mina och andras bondkatter skulle välja en katthemskatt om de inte köpte våra?Det finns dagligen annonser i lokalpressen om bonkatter som skänks bort...
De kanske precis som de som köper raskatter vill veta lite om kattens bakgrund, föräldrar, farföräldrar, temperament o s v.
Varför har inte du och Scrollan till exempel tagit hand om de raskatter som sitter på katthemmen?
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 25-01-2006, 19:11)
Varför har inte du och Scrollan till exempel tagit hand om de raskatter som sitter på katthemmen?
Mvh
Fenja

Kan bara svara för mig själv, för att jag inte har utgett mig för att va´nåt mer än jag är. Jag sitter inte och rackar ner på dom som skaffar raskatter, jag sitter inte och höjer katthemskatterna till skyarna......samtidigt som jag avlar på bonnkatter. Jag har två skogisar, och inte för att det angår dig, men vi har en skogiskille på G från katthemmet. Städa framför din egen dörr innan du kastar skit på andra
pejori
HM..ska väl inte ge mej in i den här diskusionen men...
om jag möter en schäferuppfödare, så frågar jag inte henne automatiskt "varför avlar du på schäfer. det finns så många redan som far illa"
den frågan får jag varje dag, för att jag avlar på blandraser.
JAG avlar för att jag vill tillvarata MIN hunds/katts egenskaper, på samma sätt som en raskattsuppfödareeller en pudeluppfödare.
INGEN ifrågasätter dina motiv när det gäller en renrasig katt eller hund, men är det en blandras, så tas det förgivet att du är oseriös och "bara vill tjäna pengar"

denna frågan var uppe för något år sedan och då sa en odlait nåt som jag tycker stämmer rätt bra. "varför skaffa barn, när det finns så många i världen som behöver ett nytt hem"

jag är INTE för eller emot rasdjur, men det ena behöver inte utesluta det andra.
jag gillar min bondkatt lika bra som min skogis, och jag gillar mina blandraser lika mycket som jag skulle gilla dom om dom var renrasiga, JAG gillar djuret, inte stamtavlan.
OM jag skulle skaffa en ny katt, blev det INTE en katthemskatt.
flera av våra katthem placerar inte sina katter om det finns andra djur.
sen vill jag veta vad mitt djur har för ursprung, det är DEN garantin du "köper" med stamtavlan. smile.gif smile.gif smile.gif skitsmailisar som inte vill fungera wub.gif
LadyG
Vilken frän ton alla använder blink.gif

Om ni går på såhär länge till blir ni väl osams på riktigt och det vill iaf inte jag. sad.gif

Kan ni inte släppa det här och sova på saken? Låta adrenalinet sjunka undan lite?

*duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också blink.gif
pejori
CITAT (LadyG @ 25-01-2006, 19:23)
Vilken frän ton alla använder blink.gif

Om ni går på såhär länge till blir ni väl osams på riktigt och det vill iaf inte jag. sad.gif

Kan ni inte släppa det här och sova på saken? Låta adrenalinet sjunka undan lite?

*duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också blink.gif

tycker väl inte att alla gör det, men jag förstår vad du menar smile.gif sad.gif
Reserv
CITAT (LadyG @ 25-01-2006, 19:23)
*duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också blink.gif

Nädu, då får du allt söka dig till receptavdelningen biggrin.gif
pejori
tror det heter spade här laugh.gif smile.gif wub.gif
LadyG
CITAT (pejori @ 25-01-2006, 19:25)
CITAT (LadyG @ 25-01-2006, 19:23)
Vilken frän ton alla använder  :blink:

Om ni går på såhär länge till blir ni väl osams på riktigt och det vill iaf inte jag.  :(

Kan ni inte släppa det här och sova på saken? Låta adrenalinet sjunka undan lite?

*duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också  :blink:

tycker väl inte att alla gör det, men jag förstår vad du menar smile.gif sad.gif

Sorry, du hann posta innan jag plitat klart smile.gif

Du är för snabb smile.gif
LadyG
CITAT (pejori @ 25-01-2006, 19:32)
tror det heter spade här laugh.gif smile.gif wub.gif

Det vore mest logiskt smile.gif
Gunvor Nilsson
Det är ett väldigt 'kattrakande' i forumet - tyvärr får Odla.nu lite dåligt rykte som tjafsforum. Gör inte forumansvariga den otjänsten!

Även blandraskatten är accepterad och representerad på kattutställningar så lägg ner diskussionen

Huskatter = katter som inte är rasrena

/Gunvor
som har både raskatt och huskatt
Reserv
Tack Gunvor, den ligger bland favoriterna nu wub.gif
kerstin z5-6
En gång stängdes odla helt pga av en infekterad katt tråd:(
För mej som har haft och har bägge delar känns diskussionen konstig och trist.
Mina husdjur har själ och personlighet -med eller utan stamtavla .

Jag skulle gärna köpa en birma med stamtalva, eller en Main coon som är min favvokattras, och jag älskar mina europeiska korthår - det är väl så "bondkatter" heter .. så jag är nog för korkad, och alldeles för oinsatt - för att fatta vad ni bråkar om ....
pejori
ja det är tråkigt när det blir så. sad.gif
alla känner sig trampade på och blir missförstådda, när det i slutändan ändå handlar om våra älsklingars väl och ve.
skulle också gärna ha en birma eller en colourpoint, men priset avskräcker mig än så länge. wub.gif wub.gif
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2006, 22:17)
Jag skulle gärna köpa en birma med stamtalva, eller en Main coon som är min favvokattras,  och jag älskar mina europeiska korthår - det är väl så "bondkatter" heter  .. så jag är nog för korkad, och alldeles för oinsatt - för att fatta vad ni bråkar om ....

Du är inte ensam Kerstin, jag fattar inte heller. sad.gif Folk får väl ha vilka katter de vill, fattar inte vad det är att bråka om. Det finns inget roligt i detta egentligen men jag kommer bara att tänka på den där historien om mannen som fick två slipsar av sin svärmor och bar den ena på sin födelsedagsfest och svärisen surt utbrister: jaså den andra dög inte!? Som sagt, ni får ursäkta att jag associerar till roliga historier just nu men jag kan inte hjälpa det. rolleyes.gif
forget-me-not
Läser i tråden och blir bara så sad.gif
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2006, 22:17)
En gång stängdes odla helt pga av en infekterad katt tråd:(

Oj, det har jag missat! ohmy.gif unsure.gif Kerstin, när var det?

Tar inte parti för någon i ursprungsfrågan i den här eller de andra trådarna. Lite av "leken" Två slår den tredje...

Men blev väldigt nyfiken på det Kerstin skriver, för jag har inget minne av nån stängning. Det kanske var på gamla forumet? Kanske till och med före kraschen där? unsure.gif
Lady Hamilton
CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 19:07)
Min drömkatt.......
Brittisk korthår. wub.gif

För din skull har jag lagt upp ett nytt album med några bilder av min systers katter. Hon föder upp Brittiskt kort hår smile.gif Kolla i Albumet Katter
forget-me-not
CITAT (Hamilton @ 26-01-2006, 10:31)
CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 19:07)
Min drömkatt.......
Brittisk korthår.  :wub:

För din skull har jag lagt upp ett nytt album med några bilder av min systers katter. Hon föder upp Brittiskt kort hår smile.gif Kolla i Albumet Katter

wub.gif
Lavine
Jag fattar inte varför det är Fenjas fel att det finns hemlösa katter. Det måste väl rimligtvis vara de som slänger ut katternas fel! De som inte kastrerar katterna så de råkar få ungar utan att man har nån som helst plan på vad man ska göra med dem och så vidare. Det är inte Fenja som gör så, såvitt jag förstår.

När vi skulle skaffa katt LETADE jag aktivt efter nån som Fenja, utan att hitta någon. Jag ville ha en huskatt, för jag tycker mycket mer om dem än om renrasiga (bara renrasig tycker jag är ett läskigt ord som ger mig otrevliga associationer) men samtidigt ville jag veta något om kattens bakgrund (lite grann beroende på att vår ena katt (också med okänd bakgrund) i alla fall tidigare var rätt aggresiv ibland och det trodde veterinärer m fl berodde på hans pappa!). Vad är det för fel med det?

/Lavine
forget-me-not
CITAT (Lavine @ 26-01-2006, 16:48)
Jag fattar inte varför det är Fenjas fel att det finns hemlösa katter. Det måste väl rimligtvis vara de som slänger ut katternas fel! De som inte kastrerar katterna så de råkar få ungar utan att man har nån som helst plan på vad man ska göra med dem och så vidare. Det är inte Fenja som gör så, såvitt jag förstår.

När vi skulle skaffa katt LETADE jag aktivt efter nån som Fenja, utan att hitta någon. Jag ville ha en huskatt, för jag tycker mycket mer om dem än om renrasiga (bara renrasig tycker jag är ett läskigt ord som ger mig otrevliga associationer) men samtidigt ville jag veta något om kattens bakgrund (lite grann beroende på att vår ena katt (också med okänd bakgrund) i alla fall tidigare var rätt aggresiv ibland och det trodde veterinärer m fl berodde på hans pappa!). Vad är det för fel med det?

/Lavine

Välkommen hit får jag väl säga. Ser att du är ny här. För det är du va? unsure.gif
Nutten
Hrmm, vet knappt om jag vågar ge mig in i diskussionen, det var rätt dåliga ordval som förekom här i tråden... unsure.gif

Först till det ursprungliga inlägget i den här tråden - biten om stamtavla. Jag hade aldrig köpt en birma där jag INTE fått med en stamtavla när en sådan faktiskt fanns. Stamtavlan är ett bevis på att katten är vad uppfödaren säger att den är, ett bevis som gäller i alla sammanhang. Utan stamtavla kan du aldrig bevisa, rent tekniskt, att det är en renrasig katt, oavsett vad du faktiskt vet. Dessutom, i stamtavlan så står ju släktträdet med vilka färger och namn katterna har. Lätt att kolla upp hur det har gått för katterna osv.
Att uppfödaren sedan inte ville att birman skulle gå i renrasig avel, är inget som helst skäl att hålla på stamtavlan. Kan man inte acceptera avel på katten så får man väl lämna ifrån sig den kastrerad då! Eller lägga in avelsförbud i stamtavlan, men då ska det till allvarliga saker som sjukdomar mm för att det ska gå att belägga med avelsförbud. Saker som verkligen inte får föras vidare. Annars får man skita högaktningsfullt i om nya ägaren avlar på katten eller ej.

Vad gäller rasrena katter, husisar och hemlösa...det har sagts tidigare, men folk tenderar glömma att alla är lika mycket värda. Folk tycker inte mer om en raskatt för att det ÄR en raskatt. Sluta lägg in en massa dåliga paralleller till rasism och annat, det är så fel! Skillnaden mellan raskatter och de klassiska huskatterna, är att när du köper raskatt så vet du mer vad du får gällande temparement, utseende, sjukdomsbild och i de allra flesta fall (finns som vanligt undantag) en katt som har fått en trygg och bra uppväxt och inte lämnat sin mor för tidigt. Det går tyvärr inte att säga i många fall när det gäller huskatter.

Att säga att det är fel att lägga en massa pengar på en katt som har en dokumenterad bakgrund, det är fel. Dessutom, de rasrena katterna finns för att det ska finnas en katt till varje typ av människa. Inte går väl en allergiker och skaffar sig en skogis eller en husis när det enda de tål är sphynxar och rexkatter?

Huskattavel, om den bedrivs seriöst (inga oplanerade parningar, har åtminstone viss koll på sjukdomsbilden, är beredd att lägga massa pengar på ex akut kejsarsnitt, vaccinerar och avmaskar katterna, ger bra mat, hittar seriösa hem etc) tycker jag är okej. Det FINNS en marknad för det, så varför ska alla som vill ha huskatt tvingas ta de på katthemmen etc? Att skaffa katt från katthem ska inte vara ett tvång, utan något man gör för att man vill. Finns massor av underbara katter på katthemmen. smile.gif

Det som ställer till det för kattens status, är alla dessa som tar kull på sin katt "för hon är så söt" (hallå, vilken katt är INTE söt?), eller pga okunskap (ex "måste få en kull innan kastrering", eller för att en del folk inte bryr sig om vad deras katter gör. Så finns de som inte har tänkt igenom vad det innebär att leva med en katt - där får vi alla dessa slit och slängmissarna...de stackarna som köpts för att barnet har tjatat...eller de katter som fått leva som ensamkatt (utan att vara ensamkatt), börjat protestera och husse/matte tröttnar. Finns många fler exempel...

Tror jag har fått fram andemeningen med mitt inlägg och därför sätter jag punkt här (plus att jag håller på och lagar mat tongue.gif ).


Kan tillägga att jag är ägare till en husis, en bengal och så är jag stödhem åt en kisse.
zaaritha
Varför ska ni gräla om raskatter o huskatter?
Huskatter är lika mycket värda som förnäma "raskatter"!
Om inte annat så är sk huskatter oftast friskare o klokare än raskatter!
Och ni som bara har katter för att ställa ut dem, torftigt!
LadyG
Om bara Ingemar kunde stänga den här tråden!!!
zaaritha
Varför det?
LadyG
Vi behöver inte fler gräl om katter. Som någon sa, sist stängdes hela Odla pga en infekterad katt-tråd.
zaaritha
När--det har jag missat!
LadyG
CITAT (Berith @ 26-01-2006, 08:20)
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2006, 22:17)
En gång stängdes odla helt pga av en infekterad katt tråd:(

Oj, det har jag missat! ohmy.gif unsure.gif Kerstin, när var det?


Jag hoppas på att Kerstin tittar in och berättar det, jag är också nyfiken tongue.gif

Inte för att jag varit här så länge att jag skulle kunna minnas det, men någon borde ju varit med länge nog för att ha minne av det tycker jag.
Susanne i Linköping
Ett inlägg trots det heta klimatet...

Efter att ha läst era inlägg anar jag dessa två skäl till att avla på huskatter, om det sen är rätt eller fel att göra det får någon annan avgöra:

1) Man har en (helst två!) väldigt trevlig(a) katt(er) vars gener man tycker det vore värt att föra vidare
2) Efterfrågan på kattungar är större än tillgången

Eftersom det finns katthem med massor av katter verkar 2) vara otänkbart, men tänk på att det finns folk som inte vet var de ska leta efter en katt. Det kan ju vara så att de absolut vill ha en kattunge och ingen vuxen katt. Kanske hade katthemmet inga ungar när de var där och tittade (om de ens hittade dit) och så "beställer" de en av Fenja istället.

Jämför med situationen att Nisse vill ha tag i en viss sorts gammaldags barnstol, Kalle i andra änden av stan har en sådan men har ingen nytta av den utan slänger den. Istället köper Kalle IKEAs billigaste stol och nöjer sig med den. Hade de känt till varann hade de båda tjänat på det. Tradera, killar! Blocket!

Ja, nu tyckte jag att jag var filosofisk, men jag kanske bara gör ont värre. *hukar mig inför den annalkande stormen*
zaaritha
Jag ska då inte "storma"!
Men jag accepterar renras o huskatt! rolleyes.gif
Berith
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 23:08)
CITAT (Berith @ 26-01-2006, 08:20)
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2006, 22:17)
En gång stängdes odla helt pga av en infekterad katt tråd:(

Oj, det har jag missat! ohmy.gif unsure.gif Kerstin, när var det?

Jag hoppas på att Kerstin tittar in och berättar det, jag är också nyfiken tongue.gif

Inte för att jag varit här så länge att jag skulle kunna minnas det, men någon borde ju varit med länge nog för att ha minne av det tycker jag.

Jaa jag är fortfarande nyfiken. unsure.gif Och jag har varit med länge, fast det har ju egentligen inte nån betydelse hur länge man varit med.

CITAT (zaaritha @ 27-01-2006, 23:04)
När--det har jag missat!

Skönt zaaritha, att höra att vi åtminstone är två som undrar. biggrin.gif Fast Kerstin kanske kommer ihåg fel... kan ju ha varit nåt annat forum som stängde ner.

Kerstin! Stilla vår nyfikenhet! När hände det här? biggrin.gif rolleyes.gif
kristerh
CITAT (zaaritha @ 27-01-2006, 22:58)
Huskatter är lika mycket värda som förnäma "raskatter"!
Om inte annat så är sk huskatter oftast friskare o klokare än raskatter!
Och ni som bara har katter för att ställa ut dem, torftigt!

Jag har läst hela tråden och hittar inte något skrivet om att någon tycker att huskatter skulle vara mindre värda än raskatter wink.gif annat än de som har huskatter insinuerar att vi som har raskatt tycker så wink.gif

Jag har ju raskatt som ni känner till och ni borde oxså veta att jag tycker att alla katter är lika värda, förutom priset men det kan man ju inte göra nåt åt wink.gif

Och vilket underlag finns på påståendet att huskatter är klokare än raskatter wink.gif tror nog att det finns dumma okloka katter ialla raser.

och slutligen tror jag inte att någon har katter bara för att ställa ut dem wink.gif
sedan kan det ju vara så att vissa springer på utställningar med sina kissar
ofta men det tror och hoppas jag de gör för att de älskar sina katter och vill visa för andra hur underbar deras katt är och för att få bekäftelse på det. Sedan kan det ju givetvis spåra ur men det är nog inte så vanligt.
krister
AnitaO
CITAT (zaaritha @ 27-01-2006, 22:58)
Om inte annat så är sk huskatter oftast friskare o klokare än raskatter!

Så underbart när någon slänger ur sig nåt sånt blink.gif
Snälla Zaaritha kan du inte visa var det finns belägg för ett sånt påstående.
Jag sätter en hundring på att du inte klarar det.

Möjligtvis är det så att det inte förs någon statistik när det gäller huskatter, eftersom ingen har intresse av att göra det.
När det gäller raskatter så finns oftast en rasklubb som har intresse av att bekämpa sjukdommar och liknande.
Lady Hamilton
Min syster som föder upp raskatter har det lite av ett "levnads sätt". Hon åker runt på utställningar o träffar likasinnade. Hon är med i kattklubb där de hittar på alla möjliga aktiviteter. Hon har så mycket vänner genom det här med kattuppfödningen/utställning. För ärligt talat så har hon nog inte så mycket utbyte av att disskutera katter med mig, som mest har dem för sällskap och som "musfångare". Vi som inte är kattintresserade på "det" sättet har nog svårt att förstå "att de orkar hålla på". Men min syster och hennes gelikar verkligen ÄLSKAR det.

Kanske man kan jämföra med OSS?! ohmy.gif
Vilka av oss har inte mött oförstående människor som inte tycker att det är så "märkvärdigt/intressant" med växter. För de kan en Pelargon o Citrus vara desamma. De köper det som de tycker är snyggt, sköter om det tills det dör och iväg och köpa nytt. Inte bryr de sig om "hur de ska skötas".
Det är många som inte kan förstå att jag "orkar" driva upp så mycket plant och sedan även måsta ta hand om växterna på vintern, med belysning och allt vad det innebär. Det finns även de som frågat andra -Vad är det för mystisk belysning som Hamilton har i sitt uterum? blink.gif -Det lyser ju så starkt.....VAD gör hon om hon är där inne?
kristerh
Du är klok du hamilton, fast du är politiker wink.gif laugh.gif
krister
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 28-01-2006, 12:55)
Du är klok du hamilton, fast du är politiker wink.gif  :lol:
krister

rolleyes.gif Passa dig du kristerh.......................
(vem vet vi kanska träffs snart..........)
Gillan
Bara såååå perfekt talat Hamilton. Det är ju precis så det är laugh.gif



Sen ifråga om ifall "raskatter" skulle vara klokare än hus-
katter. Ja, det vete hundan?

Våran Fantast, är ju en Main Coon. Och han är då rakt inte
vare sig smart eller klok. Han är i våra ögon "den dummaste
katt som vi nånsin haft. Ändå har han en stamtavla som slår
det mesta. Hans kattpappa var tom Europachampion. Vi
älskar honom och skrattar gott åt honom när han sitter
på "musjakt" tex. Vi vet ju att han nästan aldrig lyckas.

Vi har honom inte till utställning utan "bara" som den gosekatt
han är. Vi har även haft en "skogis" som vi heller inte hade
till utställning. Det ligger helt enkelt inte för oss.

Vi satsar all vår energi på trädgården och huset. Precis som
du sa, Hamilton.

/Gillan
Tufsan
Hej på Er!

Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif

Jag läste på länken om huskatterna tidigare och där stod det att en katt bör kosta minst 500:- pga kostnader för mat, veterinär etc. Men finns det fler kostnader för raskatterna?

Själv har jag två underbara huskatter som jag har tagit hand om i färdigvuxen ålder, Knut var sex år och Tova 1,5 när de kom till oss. Jag älskar stora katter och min dröm är att någon gång ha en Main Coon wub.gif wub.gif wub.gif men de är ju så dyra.
Jag betalar gärna för mina djur med varför så mycket? wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:06)
...Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif .......

Det kan jag inte ge ett riktigt svar på..........
Men då kan man ju även fråga sig varför Hundvalpar kostar så mycket?.......
Tufsan
Absolut! Det har jag nämligen också undrat.
Nu är det ju som det är och jag kommer någon gång att betala mycket pengar för att få förmånen att få ha en Main Coon precis som jag betalade vad det kostade för min kille Loke (Weimaraner).

Saken är den att jag älskar ju Tova och Knut lika mycket som jag älskar Loke trots att de inte kostade en massa pengar smile.gif
Jag tycker det bara är synd att de är så dyra att inte fler kan välja en "skräddarsydd" katt för sina behov sad.gif
*Felix matte*
Grannen min betalade 10.000kr för sin Bichon Frisévalp i somras. wub.gif
Fenja
CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:06)
Hej på Er!

Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif

Jag läste på länken om huskatterna tidigare och där stod det att en katt bör kosta minst 500:- pga kostnader för mat, veterinär etc. Men finns det fler kostnader för raskatterna?

Själv har jag två underbara huskatter som jag har tagit hand om i färdigvuxen ålder, Knut var sex år och Tova 1,5 när de kom till oss. Jag älskar stora katter och min dröm är att någon gång ha en Main Coon wub.gif wub.gif wub.gif men de är ju så dyra.
Jag betalar gärna för mina djur med varför så mycket? wink.gif

Åh, vad fin hund du har!! wub.gif wub.gif wub.gif Weimaraner... berätta lite om den! Det är nog bland det vackraste jag sett och då föredrar jag egentligen schäfrar laugh.gif
Fina katter också, jag gillar Tovas teckning, min Tova är en röd liten dam.
Mvh
Fenja
zaaritha
Weimaraner är en underbart vacker hundras!
Önskade mej en för ca 10 år se´n--men avråddes av s.k. experter--rasen skulle helst användas till jakt; ansåg dessa?
pejori
CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:06)
Hej på Er!

Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif

Jag läste på länken om huskatterna tidigare och där stod det att en katt bör kosta minst 500:- pga kostnader för mat, veterinär etc. Men finns det fler kostnader för raskatterna?

Själv har jag två underbara huskatter som jag har tagit hand om i färdigvuxen ålder, Knut var sex år och Tova 1,5 när de kom till oss. Jag älskar stora katter och min dröm är att någon gång ha en Main Coon wub.gif wub.gif wub.gif men de är ju så dyra.
Jag betalar gärna för mina djur med varför så mycket? wink.gif

ja det finns det. smile.gif
du betalar för en massa annat också.
det är inte gratis att para en raskatt, om du inte äger en hane. smile.gif
det är jättesvårt att hålla en okastrerad hane, och det är dyrt att para med rätt katt. smile.gif (engångsavgift plus pris för varje levande född kattunge)
dessutom tillkommer kostnader för resor till utställningar, utställningsavgifter på föräldrar, registreringsavgifter, m.m. wub.gif wub.gif
ALLA kostnader som en uppfödare har för föräldrarna och deras meritering får köparen betala wub.gif wub.gif

ni som håller på, rätta mej om jag har fel smile.gif smile.gif wub.gif
Tufsan
[Åh, vad fin hund du har!! Weimaraner... berätta lite om den! Det är nog bland det vackraste jag sett och då föredrar jag egentligen schäfrar
Fina katter också, jag gillar Tovas teckning, min Tova är en röd liten dam.
Mvh
Fenja ]

Kul att du gillar min kille! Loke är ca. 8 månader och helt underbar. Att det blev just en Weimaraner var faktiskt en ren slump. Jag har länge velat ha hund men hade nog tänkt mig en liten hund typ Parson Russel eller Border terrier. Min man däremot ville ha en stor hund och jag var bara glad att han kunde tänka sig en hund alls tongue.gif
Vi fick veta att en jobbarkompis till min man hade en valp av sju kvar men vi visste inget om rasen, så vi läste på. Sedan såg vi en bild på Loke och vi var sålda wub.gif

Weimaraner är väldigt mångsidiga. De är utmärkta jakthundar (vi jagar inte), draghundar och någon sa att de är tredjen mest populära agility rasen i England (vet inte om det är sant).
Jag är ingen hundexpert men om man aktiverar sig med sin hund ,vad det än är, så tror jag att man kan ha de flesta raser.
Vi har gått valpkurs med Loke och skall fortsätta gå kurser och även träna agility när han är gammal nog.
Har tre barn, 6, 11 och 13 år, två katter och två kaniner och Loke passar oss utmärkt!

Tova kom till oss när hon var 1,5 år efter att ha varit innekatt. Hon var jätte skygg och mager. Nu är hon 3 år och en helt annan katt! Hon är ute och fångar möss och gillar att bli kelad med. Visst är hon fin?
Fenja
CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 23:27)
Kul att du gillar min kille! Loke är ca. 8 månader och helt underbar. Att det blev just en Weimaraner var faktiskt en ren slump. Jag har länge velat ha hund men hade nog tänkt mig en liten hund typ Parson Russel eller Border terrier. Min man däremot ville ha en stor hund och jag var bara glad att han kunde tänka sig en hund alls tongue.gif
Vi fick veta att en jobbarkompis till min man hade en valp av sju kvar men vi visste inget om rasen, så vi läste på. Sedan såg vi en bild på Loke och vi var sålda wub.gif

Weimaraner är väldigt mångsidiga. De är utmärkta jakthundar (vi jagar inte), draghundar och någon sa att de är tredjen mest populära agility rasen i England (vet inte om det är sant).
Jag är ingen hundexpert men om man aktiverar sig med sin hund ,vad det än är, så tror jag att man kan ha de flesta raser.
Vi har gått valpkurs med Loke och skall fortsätta gå kurser och även träna agility när han är gammal nog.
Har tre barn, 6, 11 och 13 år, två katter och två kaniner och Loke passar oss utmärkt!

Tova kom till oss när hon var 1,5 år efter att ha varit innekatt. Hon var jätte skygg och mager. Nu är hon 3 år och en helt annan katt! Hon är ute och fångar möss och gillar att bli kelad med. Visst är hon fin?

Han är verkligen underbart fin! Du har rätt i att man förebygger många problem med att aktivera sin hund rätt. Låter spännande med agilityn, du får hålla oss uppdaterade! Jag har mest hållit på med schäfrar och ren bruks som lydnad, spår, skydds och så. Nu har vi en pyrenéerhane som vi tog hand om när han var strax under ett år och ganska misshandlad och olycklig. Det är inte min typ av hund, men han är hur go som helst och vänligheten personifierad!
Jag har en son som är 18, nio vuxna katter och en kull på fem treveckorsbäbbar. Alla är bondkatter och de långhåriga av perser/norskkogkattblandning. Ett par av dem är sådana jag tagit hand om som du med din Tova. Rädda, magra, misskötta katter och det är en stor glädje att se dem idag. Du kan se allihop i mina album. Det har funnits några andra hundar här med och kaniner, men de är omplacerade i bra hem nu.
Trevligt att ha dig här! Ta gärna mera bilder på djuren och trädgård i vår och visa. Din Tova är kanonfin! wub.gif wub.gif Hankatten ser ut som en riktigt huskatt ska göra, jag är förtjust i tabby.
Mvh
Fenja
Nutten
CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:06)
Hej på Er!

Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif

Jag läste på länken om huskatterna tidigare och där stod det att en katt bör kosta minst 500:- pga kostnader för mat, veterinär etc. Men finns det fler kostnader för raskatterna?

Själv har jag två underbara huskatter som jag har tagit hand om i färdigvuxen ålder, Knut var sex år och Tova 1,5 när de kom till oss. Jag älskar stora katter och min dröm är att någon gång ha en Main Coon wub.gif wub.gif wub.gif men de är ju så dyra.
Jag betalar gärna för mina djur med varför så mycket? wink.gif

Till er som undrar varför raskatt kostar, titta här:
Kullkostnad

Efter att ha läst det borde ni förstå att det kostar att avla! Å alla de som tar 500 kr för en huskatt kan inte annat än gå back om de är 100% seriösa. Bara grundvaccinationen (2 vaccinationer med 3 veckors mellanrum) går ju loss på närmre 500 kr....Summa summarum så borde även huskatter kosta. Att de inte gör det hänger på kattens låga status.

Till vem det nu var som påstod att huskatter skulle vara klokare än raskatter: tänk igen! En katt blir varken mer eller mindre intelligent för att den har en stamtavla.

Inte heller har folk raskatter för att ställa ut dem - en katt är en högt värderad familjemedlem, det är grundsyftet med katten (åtminstone för oss kattägda). För mig är en utställning ett sätt att träffa likasinnade och att få beundra en massa vackra och personliga katter. Jag har hittills inte ställt ut någon katt själv, men det gör det inte mindre roligt att gå på kattutställning. Sedan kan jag tillägga att det går att ställa ut huskatter med! Något folk lätt glömmer bort...
Inga från Närke
CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:32)
Nu är det ju som det är och jag kommer någon gång att betala mycket pengar för att få förmånen att få ha en Main Coon

Här en länk till dig:

http://www.basar.nu/?type=NORMAL&cat=19&id=340559
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon