Full version: Birma utan stamtavla
Sidor: 1, 2, 3
Kathy
CITAT
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 15:23)
men stamtavlan finns hos uppfödaren smile.gif Den följde inte med för att katten såldes som 1 åring (återlämnad) och uppfödaren vill inte att han ska gå i rasavel eftersom han är något liten i typen.

Väldigt söt kisse wub.gif men jag tycker det verkar mystiskt att du inte kan få stamtavlan pga att de inte vill att han skall gå till avel wink.gif det brukar ju stå på stamtavlan isåfall,eller iallafall i någonslags register wink.gif
krister


Kan bara hålla med om att förklaringen låter mycket märklig. blink.gif
Har man köpt en katt, så har man. Och i köpet inkluderas stamtavlan.
En katt som sätts på avelsförbud har en sk "defekt" såsom svansknick, hakfläck eller polydaktyli, t.ex.
Förr kunde uppfödaren sätta katten i reservregistret om uppfödaren inte ville att katten skulle gå i avel men samtidigt inte kan påvisa några defekter. Reservregistrets syfte var nog i första hand för uppfödarens del att ha kontroll över "sina" linjer.
Numera är detta register borttaget, vilket gör att en del uppfödare väljer att kastrera sina katter redan vid 12 veckors ålder.
Det går även att skriva in en klausul i köpekontraktet om att uppfödaren måste ge sitt medgivande till hur katten ev ska gå i avel.
Reserv
CITAT (Scrollan @ 24-01-2006, 16:05)
CITAT
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 15:23)
men stamtavlan finns hos uppfödaren smile.gif Den följde inte med för att katten såldes som 1 åring (återlämnad) och uppfödaren vill inte att han ska gå i rasavel eftersom han är något liten i typen.

Väldigt söt kisse wub.gif men jag tycker det verkar mystiskt att du inte kan få stamtavlan pga att de inte vill att han skall gå till avel wink.gif det brukar ju stå på stamtavlan isåfall,eller iallafall i någonslags register wink.gif
krister


Kan bara hålla med om att förklaringen låter mycket märklig. blink.gif

Instämmer till fullo. För det priset och dessutom ett år gammal så borde stamtavlan ingått wink.gif Vet många omplaceringskatter från uppfödare där katterna inte kompat ihop, priserna ligger på 1000-2500 inklusive stamtavla. 2500kronor.!!?? Det låter lite dyrt tycker jag rolleyes.gif
Kathy
Sen finns det mindre roliga berättelser som den här t.ex;

"Birma" utan stamtavla för 3500kr.

Mer att läsa, samma köpare som gjorde ovan inlägg.
Kathy
CITAT (Reserv @ 24-01-2006, 17:31)
Vet många omplaceringskatter från uppfödare där katterna inte kompat ihop, priserna ligger på 1000-2500 inklusive stamtavla.

Ja, precis. smile.gif
Fenja
Jag förstår inte varför man köper två raskatter för 12 000 kr när det finns så många hemlösa katter på katthemmen? Om man tog hand om två därifrån för kanske 2000 kr så skulle man kunna donera resterand 10 000 kr till katthemmet så att de kan göra ett ännu bättre arbete... om man nu är kattvän...

Men det kanske ligger samma mekanik bakom som gör att vissa arbetsgivare hellre anställer en svensk än en "blatte"....

Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 17:51)
Jag förstår inte varför man köper två raskatter för 12 000 kr när det finns så många hemlösa katter på katthemmen? Om man tog hand om två därifrån för kanske 2000 kr så skulle man kunna donera resterand 10 000 kr till katthemmet så att de kan göra ett ännu bättre arbete... om man nu är kattvän...

Men det kanske ligger samma mekanik bakom som gör att vissa arbetsgivare hellre anställer en svensk än en "blatte"....

Mvh
Fenja

Jag tycker tonen verkar va´rätt otrevlig huh.gif Om jag, Scrollan och fler med oss väljer att ha raskatter så måtte väl ändå det va´våran ensak. Hur kan du ens jämföra rasism med att vi andra väljer raskatter? blink.gif Det är verkligen ett enormt bra jobb dom gör som har katthem, och det ger många människor möjligheten att göra en god gärning samtidigt som dom hittar en katt som kanske passar deras börsar bättre. Men jag förstår dig Fenja, du försvarar väl din egen ställning, för om jag förstått det rätt så har du ingen raskatt alls av alla dina. Men för nån så är dom minst lika mycket värda som våra raskatter, så det är inte för att förringa dina katter, men du ska inte förringa våra heller. Vi andra kanske vill ha till avel, utställning, vem vet?
Kathy
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 17:51)
Jag förstår inte varför man köper två raskatter för 12 000 kr när det finns så många hemlösa katter på katthemmen? Om man tog hand om två därifrån för kanske 2000 kr så skulle man kunna donera resterand 10 000 kr till katthemmet så att de kan göra ett ännu bättre arbete... om man nu är kattvän...

Men det kanske ligger samma mekanik bakom som gör att vissa arbetsgivare hellre anställer en svensk än en "blatte"....

Mvh
Fenja

Alla vill inte köra Volvo.
Skämt åtsido, smaken är som baken - delad.
Och, nej Fenja, jag tror du inte kan förstå mitt val, och det begär jag inte av dig heller. wub.gif Men låt bli att ifrågasätta mitt val och jämföra den med diskriminering, tack.

För övrigt så kan jag tala om att jag redan donerar en del pengar till ett av Sthlms katthem, eftersom jag tycker de gör ett fantastiskt jobb. (vill dock inte nämna några summor här, av förklarliga skäl, för då kanske det också ska diskuteras wink.gif )
När Elliot blev sjuk, så hade jag bl.a en del torrfoder kvar i storpack som inte var öppnade plus en hel del kattmat på burk och denna mat donerade vi efter hans bortgång eftersom sorgen efter honom var så stor att vi aldrig trodde vi skulle skaffa oss någon ny familjemedlem. Katthemmets personal blev jätteglada i alla fall. wub.gif

Säg mig, Fenja, hur kommer det sig att du avlar på huskatter, när det redan finns så många hemlösa huskatter på katthemmen?
Reserv
CITAT (Scrollan @ 24-01-2006, 18:12)
Säg mig, Fenja, hur kommer det sig att du avlar på huskatter, när det redan finns så många hemlösa huskatter på katthemmen?

Det ligger nog mer än en poäng i den frågan rolleyes.gif
Fenja
CITAT (Scrollan @ 24-01-2006, 18:12)
Säg mig, Fenja, hur kommer det sig att du avlar på huskatter, när det redan finns så många hemlösa huskatter på katthemmen?

DET har jag redan svarat dig på, sedan du började pm:a mig och ifrågasätta detta! Du får GÄRNA lägga ut mina svar här.
Vad är det förresten för skillnad på att ifrågasätta dina val, det var ju precis det du började göra med mina när du pm:ade. Eller hur? Var ville du komma med dina pm?!!
Jag har INTE jämfört dig med rasister, jag undrar bara om det är samma mekanik som ligger bakom kanske... Och jag tycker innerligt illa om det rassnobberi som du representerar.
Mvh
Fenja
forget-me-not
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:25)
Och jag tycker innerligt illa om det rassnobberi som du representerar.
Mvh
Fenja

Men kära nån... ohmy.gif

Börjar fundera över om det är "säkert" att skriva något här överhuvudtaget utan att någon ska ha synpunkter på det. unsure.gif
Fenja
CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 18:28)
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:25)
Och jag tycker innerligt illa om det rassnobberi som du representerar.
Mvh
Fenja

Men kära nån... ohmy.gif

Börjar fundera över om det är "säkert" att skriva något här överhuvudtaget utan att någon ska ha synpunkter på det. unsure.gif

Om rassnobbarna ivrade lika mycket för ALLA katter, även de onödiga huskatterna och tillskrev dem samma status som raskatterna så skulle inte katthemmen vara överfulla av hemlösa huskatter.
Det är tackvare sådana åsikter som Scrollan representerar som huskatten fortsätter att vara en statuslös oönskad individ.
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:25)
CITAT (Scrollan @ 24-01-2006, 18:12)
Säg mig, Fenja, hur kommer det sig att du avlar på huskatter, när det redan finns så många hemlösa huskatter på katthemmen?

DET har jag redan svarat dig på, sedan du började pm:a mig och ifrågasätta detta! Du får GÄRNA lägga ut mina svar här.
Vad är det förresten för skillnad på att ifrågasätta dina val, det var ju precis det du började göra med mina när du pm:ade. Eller hur? Var ville du komma med dina pm?!!
Jag har INTE jämfört dig med rasister, jag undrar bara om det är samma mekanik som ligger bakom kanske... Och jag tycker innerligt illa om det rassnobberi som du representerar.
Mvh
Fenja

Hmmft sleep.gif Jag föredrar också rasrena katter, men snobberi??? blink.gif Det va´juh du Fenja som ifrågasatte varför man betalar så mycket pengar som vi med rasrena katter gör, istället för att köpa katter av katthemen, för att det finns så många hemlösa katter. Då är väl frågan Scrollan ställer rätt befogad, tycker du inte? Om hon nu fått svar via pm så är det inget vi andra vet om, så frågan återstår ändå. Jag undrar också varför man "avlar" på huskatter om man nu vurmar så mycket för redan hemlösa stackars djur unsure.gif huh.gif
forget-me-not
CITAT (Reserv @ 24-01-2006, 18:33)
Jag undrar också varför man "avlar" på huskatter om man nu vurmar så mycket för redan hemlösa stackars djur unsure.gif huh.gif

Vill också gärna veta. unsure.gif
Fenja
Nej, jag tycker inte att frågan är befogad alls. Inte när Scrollan pm:ade mig och inte nu heller. Jag förväntar mig inget svar på min fråga till Scrollan heller, jag vill bara visa hur jävla fånig frågan är.
Mvh
Fenja
forget-me-not
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:32)
Det är tackvare sådana åsikter som Scrollan representerar som huskatten fortsätter att vara en statuslös oönskad individ.

Är det verkligen det? Vad tar du t ex för dina kattungar när du säljer dem?
Reserv
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:39)
Nej, jag tycker inte att frågan är befogad alls. Inte när Scrollan pm:ade mig och inte nu heller. Jag förväntar mig inget svar på min fråga till Scrollan heller, jag vill bara visa hur jävla fånig frågan är.
Mvh
Fenja

Scrollan svarade juh på din fråga huh.gif ....ja, ja, fråga och fråga, spydiga komentar va´väl mera rätt ord då. Men vi är juh fler som undrar, och varför ifrågasätta oss när du är ovillig att själv svara? Jag och Scrollan har gett dig vårt svar på varför vi valt att ha raskatter, varför väljer du att avla på huskatter?
Fenja
CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 18:40)
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:32)
Det är tackvare sådana åsikter som Scrollan representerar som huskatten fortsätter att vara en statuslös oönskad individ.

Är det verkligen det? Vad tar du t ex för dina kattungar när du säljer dem?

Jag tar mellan 750-1500 kr för mina kattungar beroende på om de är långhåriga eller inte. De sälja veterinärbesiktade och vaccinerade. Jag tar också tillbaka den katt som någon eventuellt inte kan behålla.
OM du nu har att göra med det egentligen?
Mvh
Fenja
forget-me-not
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:42)
OM du nu har att göra med det egentligen?

Nu får du allt ta och tagga ner lite. Var det inte du som i en annan tråd ifrågasatte varför du inte fick skriva och lägga ut bilder som du ville och att man inte kan äga en tråd? Har jag då inte rätt att skriva här vad jag vill? Om du anser att bara du och Scrollan har rätt att uttala er så tycker jag du ska ta den här diskussionen via pm.

Tar du mer för de långhåriga kattungarna? Har de högre status och representarar ett högre värde än de korthåriga? Är inte det snobberi?
Fenja
CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 18:47)
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:42)
OM du nu har att göra med det egentligen?

Nu får du allt ta och tagga ner lite. Var det inte du som i en annan tråd ifrågasatte varför du inte fick skriva och lägga ut bilder som du ville och att man inte kan äga en tråd? Har jag då inte rätt att skriva här vad jag vill? Om du anser att bara du och Scrollan har rätt att uttala er så tycker jag du ska ta den här diskussionen via pm.

Tar du mer för de långhåriga kattungarna? Har de högre status och representarar ett högre värde än de korthåriga? Är inte det snobberi?

Du får naturligtvis skriva precis vad du vill och jag med. Till och med katthemmen tar mer för långhåriga bondkatter och det är därifrån jag tillägnat mig det eventuella snobberiet.
Mvh
Fenja
Reserv
Jag förstår ändå inte varför man väljer att avla på huskatter, är det inte bättre att kastrera/sterilisera dom? Om alla gjorde så så vart det inga oönskade hemlösa huskatter till slut, det är juh knappast för andra seriösa uppfödares åsikter som det finns ett överflöd av ovälkomna katter. wink.gif
forget-me-not
CITAT (Reserv @ 24-01-2006, 18:53)
Jag förstår ändå inte varför man väljer att avla på huskatter

Det är en intressant fråga och det är synd att vi inte kan få en förklaring på det här.
forget-me-not
Min drömkatt



Brittisk korthår. wub.gif

*duckar*
Reserv
Just den va´jättevacker, annars så är jag ingen älskare av britter, tycker att många av dom ser ut som vanliga huskatter. Mina favoriter är skogisar och Maine coon, en och annan sibirisk har smugit sig in i hjärtat också. Och självklart.....Scrollans små gossar wub.gif
Kathy
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:25)
CITAT (Scrollan @ 24-01-2006, 18:12)
Säg mig, Fenja, hur kommer det sig att du avlar på huskatter, när det redan finns så många hemlösa huskatter på katthemmen?

DET har jag redan svarat dig på, sedan du började pm:a mig och ifrågasätta detta! Du får GÄRNA lägga ut mina svar här.
Vad är det förresten för skillnad på att ifrågasätta dina val, det var ju precis det du började göra med mina när du pm:ade. Eller hur? Var ville du komma med dina pm?!!
Jag har INTE jämfört dig med rasister, jag undrar bara om det är samma mekanik som ligger bakom kanske... Och jag tycker innerligt illa om det rassnobberi som du representerar.
Mvh
Fenja

Nej, Fenja, jag lägger inte ut privata pm eftersom jag inte tycker det är okej emot den som författat pm:en att göra det.
Men du får självklart lägga ut dina egna pm här om du vill. smile.gif

Jag har aldrig ifrågasatt dig, din avel, ditt val av dina katter i pm:en.
Däremot så ställde jag en del nyfikna frågor, som du så gärna svarade på via pm:en.
Jag tror att hade du känt dig ifrågasatt av mig, så hade du nog inte varit så trevlig i pm:en, som du faktiskt var. wub.gif

Fenja, jag förstår faktiskt inte varför du tänder på alla cylindrar, om allt är i sin ordning? unsure.gif
Och om du nu inte är ute efter att ha en renrasig katt själv (jag antar att du inte är det eftersom du kallar det för "rasnobberi") så blir jag fundersam över hur det då kommer sig att du väljer ut en birma att para din huskatt med? Det är kanske bättre att para din huskatt med en annan huskatt, då lär avkommorna knappast likna birmor. wink.gif
Kathy
CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 19:07)
Min drömkatt



Brittisk korthår. wub.gif

Nallebjörn! wub.gif wub.gif
forget-me-not
CITAT (Reserv @ 24-01-2006, 19:10)
Just den  va´jättevacker, annars så är jag ingen älskare av britter, tycker att många av dom ser ut som vanliga huskatter.

De är ganska så lika huskatter men ändå inte. Jag ser direkt när det är en britt eftersom jag älskar rasen och känner till utseendet. Ansiktet, öronen, tassarna, benen, pälsen - allt skiljer sig från huskatten. Pälsen på en britt är otroligt mjuk och härlig att ta på och de brukar kallas för nallebjörnar för de är så goa att kela med. wub.gif Den främsta anledningen till att jag fastnat för rasen är för dess temperament, de har ett perfekt temperament för mig, de är lagom busiga och lagom lugna i en perfekt kombination.
Kathy
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:32)
Det är tackvare sådana åsikter som Scrollan representerar som huskatten fortsätter att vara en statuslös oönskad individ.
Mvh
Fenja

Nejdu, Fenja, det är inte tack vare mina åsikter som gör att katthemmen överbefolkas av hemlösa katter.

Här kan du läsa en mer korrekta orsaker till varför huskatter har så låg status.

Kattstatus - för ett bättre kattliv
Reserv
CITAT (Scrollan @ 24-01-2006, 19:27)
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:32)
Det är tackvare sådana åsikter som Scrollan representerar som huskatten fortsätter att vara en statuslös oönskad individ.
Mvh
Fenja

Nejdu, Fenja, det är inte tack vare mina åsikter som gör att katthemmen överbefolkas av hemlösa katter.

Här kan du läsa en mer korrekta orsaker till varför huskatter har så låg status.

Kattstatus - för ett bättre kattliv

Och ska man se det riktigt krasst så är det såna som Fenja som gör så att hemlösa katter blir utan nya ägare. Självklart så väljer juh en kattköpare hellre en kattunge än en ungkatt eller en katt med några år på nacken. Att tillhandahålla medvetet avlade huskatter gagnar juh knappast dom stackars katter som sitter på hemmen och väntar på att avlivas, att som Fenja då kritisera oss raskattägare och kalla det för snobberi och skylla skulden på dom hemlösa på såna som oss är äcklig, stinkande dubbelmoral.
Fenja
Jag har INGENTING emot raskatter, jag tror att få här missat att Nuttens bengal Helios är en av mina favoriter. Cornisch Rex är en annan.
Det jag vänder mig emot är att det ALLTID är "rasfolk" (ägare eller uppfödare) som kommer med små insinuanta pm som är mer eller mindre oförskämda om mina kattungar. Det är aldrig någon som har huskatt som säger något. Sedan fattar jag inte varför? Jag pm:ar inte folk som köper raskatt och frågar varför de gör det när det finns så många katter på katthemmen. Lev och låt leva!
Jag tar mitt ansvar för de kattungar jag sätter till världen, de är till största delen bokade på förhand, de säljs förhållandevis dyrt med tanke på att många huskatternskänks bort. De kommer från friska föräldrar, är veterinärbesiktade och vaccinerade.
Jag skänker också till katthemmen och tycker att de gör ett underbart bra arbete. Men JAG bidrar lika lite som raskattsuppfödarna till alla stackars djur som finns där. Den som tänker lämna sin katt ute efter vistelsen i sommarstugan köper inte en veterinärbeskitad och vaccinerad kattunge för 1000 kr.
Jag älskar katter, jag älskar kattungarna därför avlar jag när jag har minst tre kattungar förhandsbokade. De flesta av mina katter får bara tre, hon som fått nu är ett undantag. Jag gissar att de flesta som avlar har de skälen och om det gäller raskatter, kanske för förtjänstens skull också.
Dessutom vet jag att jag inte är ensam om att avla så "seriöst" det nu går på huskatt, utan stamtavla och att även de får sådana får sådana här "nyfikna" frågor av "rasfolk". DET är tröttsamt och vad det än nu kallas rätt oförskämt.
Mvh
Fenja
Annlo
Men kära nån! ohmy.gif Vilken ton, Fenja... sad.gif

Det är väl ändå upp till var och en vad man väljer för kattras!

Det är jättebra att det finns katthem för dom som vill ta hand om hemlösa katter, men låt för guds skull folk göra som dom vill! huh.gif

Att kalla det rassnobberi.... mad.gif och beskylla dessa (Oss!) för att det finns hemlösa katter är väl ändå att börja i fel ände...
Annlo
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 20:00)
Den som tänker lämna sin katt ute efter vistelsen i sommarstugan köper inte en veterinärbeskitad och vaccinerad kattunge för 1000 kr.

Nej just det! Lika lite som vi "rassnobbar" skulle göra det, som nu tydligen betalar ännu mer! Förstår faktiskt inte vart du ville komma eftersom ingen här avlar kattungar för att sätta ut på gatan... huh.gif
Kathy
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 20:00)
Jag har INGENTING emot raskatter, jag tror att få här missat att Nuttens bengal Helios är en av mina favoriter. Cornisch Rex är en annan.
Det jag vänder mig emot är att det ALLTID är "rasfolk" (ägare eller uppfödare) som kommer med små insinuanta pm som är mer eller mindre oförskämda om mina kattungar.

Okej, Fenja.

Nu har du insuerat nog om otrevliga pm.
Vet du, jag tycker verkligen du ska skicka dessa pm till de ansvariga på odla-forumet, så att denne medlem kan uteslutas.
Kathy
CITAT
Jag pm:ar inte folk som köper raskatt och frågar varför de gör det när det finns så många katter på katthemmen.
Nä, du gör det öppet i trådar. tongue.gif



CITAT
(Fenja @ 24-01-2006, 17:51)
Jag förstår inte varför man köper två raskatter för 12 000 kr när det finns så många hemlösa katter på katthemmen?

Mvh
Fenja
*Grodan*
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 18:32)
Om rassnobbarna ivrade lika mycket för ALLA katter, även de onödiga huskatterna och tillskrev dem samma status som raskatterna så skulle inte katthemmen vara överfulla av hemlösa huskatter.
Det är tackvare sådana åsikter som Scrollan representerar som huskatten fortsätter att vara en statuslös oönskad individ.
Mvh
Fenja

Du menar väl inte att du medvetet avlar på huskatter?! Det finns ju alldeles för många redan!

Det kan väl inte vara vi "rassnobbars" fel att katthemmen är överfulla med HUSKATTER, det måste väl vara de som avlar på huskatter som bidrar till detta?
kristerh
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 20:00)
Det jag vänder mig emot är att det ALLTID är "rasfolk" (ägare eller uppfödare) som kommer med små insinuanta pm som är mer eller mindre oförskämda om mina kattungar. Det är aldrig någon som har huskatt som säger något.

Jag har oxså en birma och vill definitivt inte kalla mig snobb wink.gif
Jag tänkte berätta om hur det gick till när jag bestämde mig för just en birma;
Det var nämligen så att jag fick besök i trädgården av en vasinnigt söt, nyfiken katt som var det vackraste jag sett i kattväg wub.gif
och tänkte för mig själv att en sådan katt ska jag skaffa mig om jag ska ha en katt. Och nåt år senare läste jag ett reportage i nån tidning om birman, och kände igen den, det var ju en sådan kisse jag hade haft i trädgården wink.gif Därefter ringde jag en kattungeförmedlare som birmasällskapet har, och fick på det sättet kontakt med en uppfödare.
Så att jag skaffade en raskatt var en ren slump, det hade lika väl kunnat vara en "vanlig" simpel bondkatt wink.gif
Och efter att ha kamperat tillsammans med Greta i 5 år har jag bestämt mig för att skaffa en till, och det enbart för att det är en underbar, lugn, trevlig katt som jag verkligen kan rekommendera om man ska skaffa raskatt. wub.gif
visst finns det väl snobbar i raskattsbranchen, fast jag tror inte de är snobbar egentligen utan de värnar bara om kattens rykte o rasrenhet.

Och jag har absolut inget emot folk som har andra kattraser, alla katter är underbara och har sin egen charm wub.gif

Det är som någon tidigare skrev att alla vill inte ha en volvo, och om du nu väljer att ha en ford så kan du inte kalla den volvo wink.gif
krister
Klematis
Konstig diskussion tycker jag. Folk köper ju hundar och många andra djur med och utan stamtavla. Vi köpte en kanin när jag var liten. Den vi fastnade för när vi var och tittade var en liten grå sötnos. Den råkade ha en stamtavla och var visst "blå". Kanin var söt så vi köpte den även om den var dyrare än de andra, inte på gund av stamtavlan och det dyrare priset utan för att vi just då föll för honom. Jag tror inte att någon av oss har en aning om vart "pappret" tog vägen. Men kanin var våran gullegris i många år.
Fenja
CITAT (kristerh @ 25-01-2006, 11:52)
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 20:00)
Det jag vänder mig emot är att det ALLTID är "rasfolk" (ägare eller uppfödare) som kommer med små insinuanta pm som är mer eller mindre oförskämda om mina kattungar. Det är aldrig någon som har huskatt som säger något.

Jag har oxså en birma och vill definitivt inte kalla mig snobb wink.gif
Jag tänkte berätta om hur det gick till när jag bestämde mig för just en birma;
Det var nämligen så att jag fick besök i trädgården av en vasinnigt söt, nyfiken katt som var det vackraste jag sett i kattväg wub.gif
och tänkte för mig själv att en sådan katt ska jag skaffa mig om jag ska ha en katt. Och nåt år senare läste jag ett reportage i nån tidning om birman, och kände igen den, det var ju en sådan kisse jag hade haft i trädgården wink.gif Därefter ringde jag en kattungeförmedlare som birmasällskapet har, och fick på det sättet kontakt med en uppfödare.
Så att jag skaffade en raskatt var en ren slump, det hade lika väl kunnat vara en "vanlig" simpel bondkatt wink.gif
Och efter att ha kamperat tillsammans med Greta i 5 år har jag bestämt mig för att skaffa en till, och det enbart för att det är en underbar, lugn, trevlig katt som jag verkligen kan rekommendera om man ska skaffa raskatt. wub.gif
visst finns det väl snobbar i raskattsbranchen, fast jag tror inte de är snobbar egentligen utan de värnar bara om kattens rykte o rasrenhet.

Och jag har absolut inget emot folk som har andra kattraser, alla katter är underbara och har sin egen charm wub.gif

Det är som någon tidigare skrev att alla vill inte ha en volvo, och om du nu väljer att ha en ford så kan du inte kalla den volvo wink.gif
krister

Jag menar inte och har inte skrivit någonstans att alla som har eller föder upp raskatter ägnar sig år rassnobberi. Men det är från den gruppen de som anser sig ha rätt att tala om för mig hur jävla dum i huvudet jag är som avlar på huskatter kommer. Och just DE människorna är höggradigt irriterande, rigida och utan nyanser.
Jag tycker också att birman är en underbar katt och diskussionen om den utan stamtavla uppstod när jag berättade för Scrollan att jag får använda den som pappa i år. Att hon som köpte Sesam samtyckte med uppfödaren om att hon inte behövde ha stamtavlan för att katten inte skulle gå i rasavel och hon inte har några som helst planer på att rasavla gör inte katten mindre rasren rent tekniskt. Det finns inget suspekt eller annat bakom att stamtavlan är kvar hos uppfödaren och att min vän tyckte att katten var värd 2500 kr i vilket fall som helst är väl också ett sätt att höja kattstatusen? Istället för att hånas och misstänkliggöras som här...
Jag avlar på exakt samma premisser som en rasuppfödare gör. Tar en kull när jag har tre kattungar förhandsbokade på en mamma och pappa. Mina katter får mestadels tre ungar. Jag släpper inte ut mina honkatter och låter den paras med vem som helst eller när som helst och hoppas på att kunna bli av med ungarna. Men tydligen är det somliga som inte ens orkar läsa hela tråden innan de hemfaller åt upprörda utrop och kategoriska uttalanden. (Jag menar inte dig nu Kristerh.)
När folk köper mina bondkattungar för mellan 750-1500 kr så skulle jag tro att jag bidrar till HÖJA huskattsstatusen i betygligt högre grad än vad många rasuppfödare någonsin gör. Om jag sänker huskattens rykte genom att avla "seriöst" på dem så vet jag inte riktigt hur man ska göra för att förbättra det? Visst är det bra att värna om friska fina raskatter, men det är snudd på imbecillt att inta den ställningen att huskatten på sikt ska utrotas och inte avlas på. Det är en ras på sitt sätt, så väl som birmor om än utan stamtavla. Det är väl egentligen "urkatten" på något vis. Och det är en lika rasistisk åsikt som att man borde förbjuda bland äktenskap.
Nu tror jag inte att jag har något mer att säga om detta och jag vore glad om jag slipper en massa påhopp och pm om detta i framtiden.
Mvh
Fenja
Reserv
Som man bäddar får man ligga, heter det juh rolleyes.gif Om man skriver att det är onödigt att kasta 12000 på två raskatter istället för att köpa två bonnkatter från nåt katthem och donera 10000 till dito, och dessutom skyller skulden på raskattägare att det finns så många hemlösa katter, då får man ta mig tusan också tåla lite kritik. Det skrevs inte i nån av trådarna att vi skulle se ner på din avel av huskatter, funderingarna och frågorna kom inte förrän du själv kritiserade typ Scrollans köp av småpojkarna. Jag tror du bäddade jädrans illa den här gången, för nu har åtminstånne jag fått en helt annan syn på det här med huskattsavel, det om nåt gagnar inte dom hemlösa katterna som kunde fått ett nytt hem istället för en avlivningsspruta för att nån istället köpte dina kattungar Fenja. huh.gif
Fenja
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 14:59)
Som man bäddar får man ligga, heter det juh rolleyes.gif  Om man skriver att det är onödigt att kasta 12000 på två raskatter istället för att köpa två bonnkatter från nåt katthem och donera 10000 till dito, och dessutom skyller skulden på raskattägare att det finns så många hemlösa katter, då får man ta mig tusan också tåla lite kritik. Det skrevs inte i nån av trådarna att vi skulle se ner på din avel av huskatter, funderingarna och frågorna kom inte förrän du själv kritiserade typ Scrollans köp av småpojkarna. Jag tror du bäddade jädrans illa den här gången, för nu har åtminstånne jag fått en helt annan syn på det här med huskattsavel, det om nåt gagnar inte dom hemlösa katterna som kunde fått ett nytt hem istället för en avlivningsspruta för att nån istället köpte dina kattungar Fenja. huh.gif

Eftersom du inte har en aning om vad som föregick denna diskussion här så ska du kanske inte uttala dig fullt så kategoriskt om vad som sagt eller inte.
Är du inte läskunnig eller väljer du att inte se det som inte passar in i din tolkning tro?
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 25-01-2006, 15:04)
Är du inte läskunnig eller väljer du att inte se det som inte passar in i din tolkning tro?
Mvh
Fenja

Näe, jag är juh rassnobb sleep.gif Klart jag kan läsa, men du gjorde ett uttalande om huruvida Scrollans katter skulle va´värda mer än katthemskatterna och talade också om att såna som hon är orsak till eländet med hemlösa katter blink.gif Hur ? får jag inte fram det till, men eftersom jag stödjer Scrollans ställning här så är jag väl lika mycket orsak och en jädra rassnobb jag med. Och du verkar gilla att dra rasistiska paraleller i den här frågan också, men undviker gärna kärnfrågan här som vi är fler som undrat över. Varför avlar man medvetet på huskatter, när det finns så många hemlösa katter på katthemmen? Ursäkta, det kan verka en aning tjatigt, men vi är faktiskt några som undrar över det.
Fenja
Jag är ledsen Reserv om du inte fattar det ännu så är jag inte människa att förklara det så att du förstår.

Kanske är "män" med två pungar lite mindre perceptiva än andra.... unsure.gif blink.gif

funderar
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 25-01-2006, 15:20)
Jag är ledsen Reserv om du inte fattar det ännu så är jag inte människa att förklara det så att du förstår.

Kanske är "män" med två pungar lite mindre perceptiva än andra.... unsure.gif blink.gif

funderar
Fenja

Okay, ska det till att va´så förbaskat otrevlig för att man ställer en enkel fråga. mad.gif Jag skiter högaktningsfullt i att du inte avlar på katterna förrän du har minst tre beställda kattungar, det finns juh ändå så många hemlösa katter som kunde fått ett nytt hem istället för dina nyavlade. Och än har jag inte märkt av att nån sagt att du är dum i huvet som avlar på huskatter, men du läser väl in det du vill i raderna här. Men du anser mig va´dumare än andra, antyder att jag inte skulle va´man nog, och det har du gjort vid ett flertal tillfällen. Fy fan rent ut sagt för bittra kärringdjävlar!! mad.gif Om nån sen har kallat dig nåt via pm så inte fasen gör det oss andra till tankeläsare, och har nån nu gjort det så har jag full förståelse för den personen. sleep.gif
kristerh
Peace wub.gif wub.gif wink.gif
krister
ifibi
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 17:51)
Jag förstår inte varför man köper två raskatter för 12 000 kr när det finns så många hemlösa katter på katthemmen?

När jag skaffade katt var det viktigt för mig att kunna ge den ett så bra hem som möjligt som den skulle kunna trivas i. Det vill ju alla vi som gillar djur. Eftersom jag bor i en etta utan utemöjligheter var det en förutsättning att skaffa en katt som klarade av detta. Därför valde jag att överta en lite äldre perser som varit innekatt i hela sitt liv och eftersom de har rykte om att vara väldigt lugna katter. Det kanske hade fungerat lika bra med en huskatt, men man kan ju inte vara lika säker och jag ville vara så säker som jag bara kunde vara på att det skulle fungera. Faktum är att man vet lite vad man får om man väljer en raskatt.

Varje människa måste ju få välja själv. Om min levnadssituation sett annorlunda ut så hade jag förmodligen skaffat en hemlösing. Jag övervägde det men ville inte chansa. Kanske nästa gång? smile.gif
netaave
Jag är inte kunnig i kattfrågor, men utifrån det lilla jag vet och framförallt ser av katter som springer vind för våg och ställer till irretationer och elände för folk i dess omgivning, funderar jag på om det inte är bättre att "satsa på" lite finare raser för att helt enkelt bevara dom.
Aldrig någonsin har jag fått ovälkommet besök av en raskatt, inte heller har någon sådan skitit i mina blomrabatter eller barnens sandlåda.
Nej av irretationsmoment vad gäller katter så är det enbart huskatter som står för det.
Det är också den "rasen" som införskaffas av barnfamiljer till tjatande barn, och som sen får springa vind för våg när familjerna inte orkar med dom längre.
Det är också enbart s.k. huskatter som jag sett överkörda efter E4.

Att avla på huskatt ter sig för mig lika vansinnigt som att avla på husmöss, det kryllar av dom redan.
Nej satsa på finare raser och ta hand om katterna!
ifibi
Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.

Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen...
Reserv
CITAT (ifibi @ 25-01-2006, 18:01)
Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.

Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen...

Näe, tycker i och för sig inte jag heller. Men att ifrågasätta varför vi andra "slänger" ut så mycket pengar på våra raskatter istället för att köpa en katthemskatt och donera resten av pengarna dit, då kan man fundera på varför man avlar på huskatter (istället för att låta köparna ta sina katter från katthemmen) Det va´själva dubbelmoralen jag opponerade mig emot, inte själva avlandet i sig, det finns många vackra huskatter också.
Fenja
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:06)
CITAT (ifibi @ 25-01-2006, 18:01)
Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.

Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen...

Näe, tycker i och för sig inte jag heller. Men att ifrågasätta varför vi andra "slänger" ut så mycket pengar på våra raskatter istället för att köpa en katthemskatt och donera resten av pengarna dit, då kan man fundera på varför man avlar på huskatter (istället för att låta köparna ta sina katter från katthemmen) Det va´själva dubbelmoralen jag opponerade mig emot, inte själva avlandet i sig, det finns många vackra huskatter också.

Tack Ifibi! Vilken fin katt du har, underbar röd färg, en perserdam gissar jag?

Reserv, om du läser hela tråden så kommer du att se att jag redan förklarat detta, men jag tar det igen nu när jag förstår vad du är arg på:
Jag har lagt ut bilder på min kattungar, INGEN (utom de som är mina vänner) på Odla VET något om hur jag bedriver min avel, seröst eller inte...
DÅ pm:ar Scrollan mig och i frågasätter: Hur kan du avla på huskatter när det finns så många hemlösa katter på katthemmen?
Det är inte första gången det händer och jag tycker att det är lika oförskämt som när jag ställde samma fråga till Scrollan här på forumet för att försöka visa hur korkad frågan är. Inte för att jag tycker det jag skrev. Utan bara för att visa, ok?
OM man undrar över varför jag avlar som jag gör är det väl lämpligt att fråga om det och inte påstå att jag med min avel bidrar till ökningen av katter på katthemmen, för mina katter är inte där lika lite de flesta raskatter. Men som Ifibi påpekar så finns det även raskatter på katthemmen...
Problemet med huskattena är inte vi få som bedriver en seriös avel utan det stora antalet misskötta hemlösa katter. Katter som ränner runt och förökar sig utan kontroll.
Det pågår ett seröst arbete för att höja kattstatusen och på sikt försöka komma ifrån detta med att bondkatter är rena skiten och skänks bort. Inget av detta blir bättre för att man kastar sig över mig som faktiskt tar lika stort ansvar för mina kattungar som vilken rasuppfödare som helst.
Mvh
Fenja
Reserv
Okay, då fattar jag, fast jag är både man och helt urblåst sleep.gif enligt somliga,hrmm. sleep.gif Vad jag då fortfarande inte fattar (förmodligen för att jag är man) är hur du bara tar för givet att alla andra "rassnobbar" skulle va´tankeläsare, hade det inte vart bättre att ni två fortsatt erat snack via pm? Som det är nu så är jag mest bara förbannad för att du drar in rasistparaleller och ifrågasätter sånt som du tycker är en självklarhet att alla borde fatta att du diskuterat via pm med nån annan blink.gif wacko.gif Sen undrar jag hur faen kan man bara ifrågasätta varför nån skaffar sig en raskatt, speciellt när frågan ställs till Scrollan, saknar du helt hjärta med tanke på vad hon gått igenom med Elliot? Shame on you! huh.gif
Kathy
Nu får du ge dig, Fenja!
Jag har aldrig ifrågasatt din kattavel - jag frågade av ren nyfikenhet hur det kommer sig att du avlar på huskatter. smile.gif

Jag vet att det inte är tillåtet att lägga ut pm, men tydligen är det helt i sin ordning att citera ifrån pm, utifrån sin tolkning. ohmy.gif

Som jag sagt tidigare, om du nu anser att jag varit oförskämd i pm till dig, så tycker jag verkligen att du ska vidarebefodra dem till forumsansvarig så att han kan stänga av mig, istället för att hålla på och insuera en massa skit. sleep.gif

Därmed är det streck i pm-debatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon