Sidor: 1, 2
TantGredelin
En valp går nog inte så bra, det tar ett par år (och en massa jobb) att få den såpass att den känner sig trygg nog att vakta er. Men undersök om ni inte kan få tag i en tränad hund, såna där människor brukar förstå när det är på riktigt.
Jag vill tillägga att jag känner djupt medlidande med er och att jag förstår ert dilemma helt och hållet, eftersom även jag har erfarenhet av livet på landet.
carita
CITAT (Netha @ 10-06-2007, 22:56) *
Men snälla! Kontakta media! Ni har inget att förlora.
Tycker sååå synd om er.
Nutidens myndigheter som t.ex polisen m. fl tycks ha mer att göra vid skrivbordet än att ta hand om och hjälpa människor som råkat illa ut.
Styrkekramar till hela familjen! wub.gif



Tack, kan behövas...Vi har haft funderingar på att gå till media, en av grannarna känner en som skulle vara väldigt intresserad av att ta sig an fallet...men det är ju om man vågar, snart står det väl med än en mc här utanför och brummar....

Det har varit lugnt på hotfronten hittills, vi har ju väntat på att när ska "helvetet" bryta loss, (sonen frisläpptes alldeles nyligen och det är han som är hundägaren) och fram tills igår så har det varit "lugnt"...

grannen har vi knappt sett till idag, och vi hoppas på att han fick ett litet återfall med spriten och lugnar ner sig lite, fast trygga till 100% känner vi oss inte.
carita
CITAT (TantGredelin @ 10-06-2007, 22:58) *
En valp går nog inte så bra, det tar ett par år (och en massa jobb) att få den såpass att den känner sig trygg nog att vakta er. Men undersök om ni inte kan få tag i en tränad hund, såna där människor brukar förstå när det är på riktigt.
Jag vill tillägga att jag känner djupt medlidande med er och att jag förstår ert dilemma helt och hållet, eftersom även jag har erfarenhet av livet på landet.



Vi vet inte om vi är "kapabla" till att ta hand om en fullvuxen hund, eftersom ingen av oss haft hund, tänkte/trodde att det var "lättare" med en valp (fel av mig kanske, det är nog mer jobb). Mina föräldrar har tagit hand om en hund som då var ett år, den hunden hade dom förra ägarna inte behandlat väl...dom har stora problem med den hunden (huggit dom ett antal gånger). Så man måste veta att den fullvuxna hunden är väl behandlad, polishundar borde ju vara det...
Netha
CITAT (carita @ 10-06-2007, 23:23) *
Tack, kan behövas...Vi har haft funderingar på att gå till media, en av grannarna känner en som skulle vara väldigt intresserad av att ta sig an fallet...men det är ju om man vågar, snart står det väl med än en mc här utanför och brummar....

Det har varit lugnt på hotfronten hittills, vi har ju väntat på att när ska "helvetet" bryta loss, (sonen frisläpptes alldeles nyligen och det är han som är hundägaren) och fram tills igår så har det varit "lugnt"...

grannen har vi knappt sett till idag, och vi hoppas på att han fick ett litet återfall med spriten och lugnar ner sig lite, fast trygga till 100% känner vi oss inte.


Tror iaf att media kan vara sista utvägen för er och hoppas så klart att ni så småningom ska få lugn och ro och slippa oroa er för ev attacker.
MammaMattsson
CITAT (carita @ 10-06-2007, 23:23) *
Tack, kan behövas...Vi har haft funderingar på att gå till media, en av grannarna känner en som skulle vara väldigt intresserad av att ta sig an fallet...men det är ju om man vågar, snart står det väl med än en mc här utanför och brummar....

Det har varit lugnt på hotfronten hittills, vi har ju väntat på att när ska "helvetet" bryta loss, (sonen frisläpptes alldeles nyligen och det är han som är hundägaren) och fram tills igår så har det varit "lugnt"...

grannen har vi knappt sett till idag, och vi hoppas på att han fick ett litet återfall med spriten och lugnar ner sig lite, fast trygga till 100% känner vi oss inte.


Vilken tråkig situation ni har hamnat i, jag lider med er...

Nåväl, jag är ingen gangster, men, jag känner en del VÄLDIGT gangstriga människor. innocent.gif
En är fullvärdig medlem i hells Angels.
Jag kan tala om för dig att dessa gossar INTE ställer upp för en "väntjänst" av sådant slag som din granne använder. Det är mycket sannolikt INTE Hells Angels som åker hoj utanför ert hus, utan annat valfritt drägg.

"Min" HA-medlem tar ut en taxa ( Även om du är hans bästa vän ) för att skrämma folk litegrann, det börjar vid 5000 kronor för ett kort telefonsamtal och ett kort hembesök utan våld.
Sedan stiger den.

Har din granne dessa pengar?
Det är väl inte troligt eller?

Och MC-gäng brukar inte vara pigga på att skrämma småbarnsfamiljer heller, då de flesta där faktiskt har egna barn.
Tror du inte att din granne njuter av dessa rykten? de gör ju att han får makt på ett sätt!
Klart att puckogrannen tycker det är toppen. Hans söner också. De kan vara hangarounds hur mycket de vill. Utpressning kan betyda mycket olika saker, det bästa är om du ringer till rätten och begär ut en kopia på hans dom. Då ser du EXAKT vad sonen hittat på.

Men,
NU ÄR DET DAGS FÖR MOTELD.

NI skall inte flytta. Inte de rädda grannarna heller. Här är en förslagslista:

1. Ha ett möte med alla berörda grannar samtidigt, för att diskutera vad ni skall göra för att dokumentera alla störningar, hundens beteende och ALLT, precis ALLT som kan tolkas som hot eller ofredande.

2. Skaffa videokamera, alternativt, filma med mobilen. Filma när han står med kikare och glor, filma om det kommer motorcyklar och väsnas, filma, ja, allt!
För övrigt tycker dessa aspiranter för hells angels inte om att fastna på film, då de skall hålla låg profil utåt.

3. Varje gång ni skall förbi där hundjäkeln kan vara, filma promenaden. Varje gång!! Polisen älskar direkta bevis.


Om ni slår er samman ( alla rädda grannar ) så är jag säker på att idiotens makt kommer att brytas. Han KAN inte kontrollera er alla. Han KAN inte hota er alla, för om ni anmäler fort som tusan, så åker han fast.

Så finns det då något elaka saker att göra.
Som till exempel glykol ( till bilen) som är sött och gott, men dödligt giftigt. Hundar lapar glatt i sig detta.
carita
CITAT (MammaMattsson @ 11-06-2007, 00:51) *
Vilken tråkig situation ni har hamnat i, jag lider med er...

Nåväl, jag är ingen gangster, men, jag känner en del VÄLDIGT gangstriga människor. innocent.gif
En är fullvärdig medlem i hells Angels.
Jag kan tala om för dig att dessa gossar INTE ställer upp för en "väntjänst" av sådant slag som din granne använder. Det är mycket sannolikt INTE Hells Angels som åker hoj utanför ert hus, utan annat valfritt drägg.

"Min" HA-medlem tar ut en taxa ( Även om du är hans bästa vän ) för att skrämma folk litegrann, det börjar vid 5000 kronor för ett kort telefonsamtal och ett kort hembesök utan våld.
Sedan stiger den.

Har din granne dessa pengar?
Det är väl inte troligt eller?

Och MC-gäng brukar inte vara pigga på att skrämma småbarnsfamiljer heller, då de flesta där faktiskt har egna barn.
Tror du inte att din granne njuter av dessa rykten? de gör ju att han får makt på ett sätt!
Klart att puckogrannen tycker det är toppen. Hans söner också. De kan vara hangarounds hur mycket de vill. Utpressning kan betyda mycket olika saker, det bästa är om du ringer till rätten och begär ut en kopia på hans dom. Då ser du EXAKT vad sonen hittat på.

Men,
NU ÄR DET DAGS FÖR MOTELD.

NI skall inte flytta. Inte de rädda grannarna heller. Här är en förslagslista:

1. Ha ett möte med alla berörda grannar samtidigt, för att diskutera vad ni skall göra för att dokumentera alla störningar, hundens beteende och ALLT, precis ALLT som kan tolkas som hot eller ofredande.

2. Skaffa videokamera, alternativt, filma med mobilen. Filma när han står med kikare och glor, filma om det kommer motorcyklar och väsnas, filma, ja, allt!
För övrigt tycker dessa aspiranter för hells angels inte om att fastna på film, då de skall hålla låg profil utåt.

3. Varje gång ni skall förbi där hundjäkeln kan vara, filma promenaden. Varje gång!! Polisen älskar direkta bevis.


Om ni slår er samman ( alla rädda grannar ) så är jag säker på att idiotens makt kommer att brytas. Han KAN inte kontrollera er alla. Han KAN inte hota er alla, för om ni anmäler fort som tusan, så åker han fast.

Så finns det då något elaka saker att göra.
Som till exempel glykol ( till bilen) som är sött och gott, men dödligt giftigt. Hundar lapar glatt i sig detta.



Sönerna är inte dom högst "värderade" inom HA, utan dom är långt, långt nere, de små springpojkarna som utför ärenden...vi tror inte heller att han som kom dundrande förbi här var någon "högre person", utan det var antagligen grannen som i fyllan och villan sa till honom att han kan väl dundra förbi våran tomt.

Den som vi är rädda för är grannens son (hundägare), vi har hört en hel del av honom. Innan vi flyttade hit så högg hans förra hund en av grannbarnen i ansiktet, för 4 år sedan. Efter att de polisanmält händelsen började det hända saker, det var sönerna/pappan, de hotade både dom och deras släktingar, kastade in stenar genom fönstrena, förstörde båtar/bilar.

Ja, vad vi grämer oss över att vi inte filmade när han sprang ut i vägen och viftade med papper och penna....vi var lite smått chockade över hans beteende...

Hm...vi känner också några "gangstriga typer", sambon har en fd arbetskompis som är nära vän med HA (vet inte om han är medlem själv??) sambon funderar på om inte han ska be honom att ta med sig några polare över på fika...

Grannen njuter av att ha makt, det har vi förstått, annars skulle han inte gå runt här och tala om att vi får inte gå nära hunden för "Hunden är vass!"....ändå har han den lös...

Tack för användbara tips, vi får se till att träffas alla grannarna (grillfest utan han??), det var en bra idé att ha med sig videokameran när vi ska förbi honom. Vi har sånt framme här ändå, för att filma barnen (en bra ursäkt), ifall grannen kommer hit så kommer vi att försöka filma dom...
Maria_z5
Hej!

Kämpa på Carita!! smiley_small_hug.gif

Låt inte det där drägget ranting.gif vinna över er. Det kommer vara tufft ett tag men ge inte upp för man kan inte låta slembollar som han styra världen!
Jag fortsätter att följa din kamp och tänker på er!

Lycka till! trostar.gif
Kakaduan
Jag älskar hundar. Verkligen. Men i det här fallet funderar man på gevär och ordentliga kulor...

Principiellt tycker jag man skall anmäla, kämpa emot, etc. Men rent praktiskt vete 17. Man vill inte bråka med de där MC-typerna. Hörde senast imorse på radion om en familj som råkade illa ut med en påhittad skuld på 1,5 miljoner som de försökte driva in genom att skjuta pappan i sängen. De hade skyddade identiteter och hade fått lämna hela sin tillvaro nu.

Finns det inte särskilda grupper inom polisen som jobbar just med MC-verksamhet? Kanske i storstäderna? Polisen på orten kanske inte vill/vågar/kan ta i sådana frågor och då kan man kanske ställa lite frågor till de poliser som jobbar med sådant och få lite råd och hjälp.

Kakaduan
troja
Jag hade tagit mig till HAs lokaler och knackat på och berättat vad som försegår hemma hos er, jag kan nästan garantera att dom tar tag i det för dom vill inte förknippas med sådan här skit, jag rekomenderar vidare att det är du som kvinna som går dit det biter bättre, dom är inte farliga för dig som "vanlig" människa utan kommer att hjälpa dig och respektera dig, vet att det kan va skrämmande men det är värt ett försök, och jag kan nästan lova att det fungerar.
LYCKA TILL
Kakaduan
Jag skulle INTE gå till HA:s lokaler! Inte för att jag skulle vara för rädd, men för att en önskan om att få vara ifred kan ses som något man blir "skyldig dem" något för senare. Det där är ju lite deras grej - att ha en hake på folk.

Kakaduan
Sailor Pluto
CITAT (Kakaduan @ 11-06-2007, 14:25) *
Jag skulle INTE gå till HA:s lokaler! Inte för att jag skulle vara för rädd, men för att en önskan om att få vara ifred kan ses som något man blir "skyldig dem" något för senare. Det där är ju lite deras grej - att ha en hake på folk.

Kakaduan


Ja, det kan du ha rätt i. Fast samtidigt undrar jag hur bra de skulle kunna utnyttja haken, när den gäller en helt vanlig barnfamilj? Det skulle väl i så fall vara att de vill ha betalt g.gif . Fast å andra sidan så vet jag absolut ingenting om deras verksamhet eller vad man ska kalla det. Kanske skulle de göra det gratis bara för att slippa bli förknippade med Herr Kriminell och det som han gör?
pejori
CITAT (carita @ 10-06-2007, 22:42) *
Vi satt inatt och roade oss med att titta på rottweilervalpar som var till salu via nätet, men vi har ingen erfarenhet av hundar och det är väl ingen bra hund att börja med....men vi känner att vi måste göra något. Vi har sagt ALDRIG hund, vi har släktingar som har små ettriga, skällande hundar...dvs de har ingen större pli på dom, "De är ju så söta..."..säger dom.


Hej hopp i sommarvärmen inget ont menat nu, men gör du som du säger och börjar din hundkarriär med en rottis, är risken överhängande att ni snart har TVÅ bångstyriga hundar i kvarteret....
så snälla, SKAFFA INTE EN ROTTIS som första hund...använd lagen och polismakten istället..
förövrigt kämpa på och hoppas ni får ordning på eländet smiley_small_hug.gif
carita
CITAT (pejori @ 11-06-2007, 23:26) *
Hej hopp i sommarvärmen inget ont menat nu, men gör du som du säger och börjar din hundkarriär med en rottis, är risken överhängande att ni snart har TVÅ bångstyriga hundar i kvarteret....
så snälla, SKAFFA INTE EN ROTTIS som första hund...använd lagen och polismakten istället..
förövrigt kämpa på och hoppas ni får ordning på eländet smiley_small_hug.gif



Vi förstår själva att det inte är att "bara" skaffa en hund och sen kommer det att lösa sig av sig självt, med uppfostran mm...det krävs mer om man skaffar sig en rottweiler...det är därför det stannade vid att att vi bara tittade på nätet.
Boxer
Hur går det? Har det hänt något mer?

Tänker på er ofta smiley_small_hug.gif
carita
Det är lugnt...pappan som härjade i lördags var antagligen full (som vi misstänkte), nu har vi knappt sett till honom... En av sambons vänner som i sin tur har många vänner i både HA och Bandidos skulle "luska" lite om sönerna...

Och jag har begärt en kopia av domsakten, för att se vad han verkligen har gjort...


Tack för tanken!
HelénE
CITAT (carita @ 08-07-2006, 15:13) *
Vad ska vi göra? Vi har en granne vars hund är en "kamphund", dom har "uppfostrat" honom till det.

För ett tag sedan hade han två hundar, en äldre och en yngre, den äldre hunden avlivades för några veckor sedan på grund av ålderdom...jippi tänkte vi...för tre år sedan högg han en av grannpojkarna som då var 6 år. Och efter den händelsen så måste han ha hunden kopplad, vilket han aldrig har!!

Nu visar det síg att den yngre hunden är likadan, för några dagar sedan fräste, morrade och försökte hugga en av grannens barnbarn, men ägaren hann precis gå emellan men sitt mopedhjul!

Vad ska vi göra, vi bor på landet och jag vågar inte ens gå ut i skogen med mina barn av rädsla för att möta på honom i skogen, eftersom han aldrig har hunden kopplad. Våra barn är 2 och 4 år och vi flyttade ut till "lugnet" på landet för 1 1/2 år sedan.

Det är ingen som vågar säga något till honom heller eftersom han har kontakt med Hells Angels/Bandidos, sonen sitter just nu inne för en massa brottsligheter...Vi tror att det är hans sätt att visa sin makt här i området.

Den äldre hunden var den grand danois och den yngre är något liknande rottweiler/pit bull


Ett tips kan vara att kontakta kommunen jaktvårdare, eller den/de som har jakträtten på marken kring er. Hundar får inte löpa fritt och riskera att driva vilt, speciellt inte nu sommartid, varför de kan finna intresse i att problemet åtgärdas.

Länsveterinären är ett annat tips, samt kommunens djurskydd.

Annars kan det ju vara idé också att kontakta Rober Ashbergs insider, och föreslå ett program om hur tafatta myndigheterna är när de anmäler om hundar som löper fritt. Kamphundsdebatten är ju på topp nu, så kanske nappar de...För det finns faktiskt gott om människor som har samma problem som du och som inte får hjälp när polisen kontaktas.

Helén
carita
Sonen satt inne för att han har pistolshotat och slagit en affärsinnehavare med ett bollträ på knäna...mysiga grabbar...
mamamaggan
Och dem har ni som grannar ? Förstår att ni blir rädda emellanåt.

Hur går det för er ? Kan ni och grannarna komma överens om att anmäla allt som ni kan komma på som lagvidrigt hela tiden?
Shangalia
stakars er...
MammaMattsson
Stå på er!

Och, gå ihop ni, alla grannar. Se gärna till att de filmar allt de bara kan också. Som sagt, det finns ju mobiler som filmar helt okej.

Ensam är inte stark, men tillsammans kan NI få puckot att vantrivas / lägga av / flytta.

Komihåg det.

Följer denna tråd....
mamamaggan
Undrar så hur det går för er. Hur har ni det nu?
carita
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2007, 21:59) *
Undrar så hur det går för er. Hur har ni det nu?


Tack för omtanken...

Det är rätt så lugnt (peppar, peppar..) men det märks att pappan i huset är irriterad på oss, när jag cyklade iväg igår för att hämta barnen med cykel/cykelkärra, så kommer han (pappan) efter mig med bil på "våran" lilla grusväg och stryker cykelkärrans hjul när han kör förbi och sen efter gasar han för fullt...

Sönerna bor ju inte längre hemma (tack för det), men de är ju hos pappan några gånger i veckan, och då kommer kameran snabbt fram i beredskap. Men än så länge har sönerna inte visat några tendenser till hot mot oss, men det känns som om det bara är en tidsfråga efter vad de gjort mot dom andra grannarna...Sönerna är "vid sina sinnens fulla bruk", sägs det, när dom är "drogfria", men när dom får något olämpligt i sig så blir dom väldigt aggressiva.
Kakaduan
Sätt en "stingpinne" bak på kärran. Sätt fast den stadigt så att den inte åker av om han tar emot, och sätt en vass spik ytterst. Tror inte han vill repa sin bil på den.

Kakaduan
skogstroll
fy vilken jobbig situation, de verkar ju inte kloka.
carita
Han som körde motorcykel förbi med dunder och brak när vi hade barnkalas har börjat "hänga" hos grannen (pappan) var och varannan dag...hujedamej....sambon och jag börjar bli paranoida, tittar ut genom fönstrena stup i kvarten, låser dörrar, vi har tagit kort på mc-åkaren (+ reg numret på mc:n)...ifall det skulle bli något...
mamamaggan
Men snälla nå'n! Så ni har det. Ni kan ju inte orka hur länge som helst. Har ni någon möjlighet att åka bort ett tag iaf så ni kan få vila upp er lite?
Boxer
Jag skulle vilja ha lite uppdatering! Hur är det?
mamamaggan
Har också undrat hur det är.
carita

Tack för omtanken....

Här är det lugnt, några motorcyklister har vi inte sett till på länge, sist vi såg till sönerna var för en månad sedan, pappan ser vi heller knappt till, bara när han hämtar posten och åker i väg med bilen...så för tillfället är det "lugnt".

Det är andra grannar lite längre bort (som inte ville, vågade?, vara med när vi för ett år sedan gjorde en anmälan) som har börjat "provocera" grannen, de går förbi med barnvagn och har deras hund lös...

mamamaggan
Låter bra att det lugnat ner sig. De verkar ju ha annat för sig som tar hela deras uppmärksamhet.

Skönt för er iaf .
carita
Tralla, la, la, la ,la....som dottern skulle ha sagt....

Hej igen, är så glad, grannen håller precis på att sätta upp en hög, tät gärdsgård runt HELA sin tomt, nu är det bara för honom att hålla grindarna stängda! tummenupp.gif

Och sonen sitter häktad IGEN, först för narkotikabrott och medan han har suttit häktad så har han våldfört och hotat tjänstemän (polisen)...
Inga från Närke
Grattis!
Hoppas att det kommer att fungera för er, det är inte kul med sådana grannar.
Uppdatera gärna denna tråden vid tillfälle.
carita
Hej igen, nu är det slut på friden... sonen är ute.... sad.gif

Idag var sonen på visit hos fadern och efter besöket så tog han omvägen förbi vårat hus i en väldans fart och kör upp några meter på våran uppfart och backar tillbaka till vägen och gasar iväg... Vi är sista huset på våran gata och hade han kört fem meter till så hade det funnits en återvändsplan där...är rädd igen...

Tur att inte barnen var ute och cyklade!

Känner mig så maktlös...man får hoppas att han gör ett misstag igen och åker in igen!
DragonLady
Ring o fråga polisen om han verkligen har körkort... o nämn att han kört vårdslöst på er uppfart o att ni har barn där... ligg på polisen Innan det händer barnen något...
carita
Ringde polisen för att rådfråga dom om vad man kan göra, de sa att man kan göra en anmälan om hemfridsbrott...men ärligt talat så VÅGAR jag inte....vet inte vad konsekvenserna blir av det!
Bettis
Å carita har nu läst igenom hela tråden och lider med er, har missat denna tråd tidigare. Har läst att många tycker att du ska gå till media och det håller jag med om, TV och tidningar samt gå på polisen i ett kör, sonen är nog inte ute så länge han försvinner nog snart in igen. Idag finns det ett spray att köpa, liknar pepparspry men är till hundar som ev anfaller, har naturligtvis glömt namnet på det men det ska finnas i välsorterade hundaffärer, kommer hunden så sprutar du det på den och den kommer inte att anfalla dig just då iaf. Hoppas att ni håller ut förstår att det måste vara väldigt kämpigt med denna grannen, var bor ni? vi kanske kan komma och hälsa på, vi på Odla! skulle så gärna hjälpa dig, du har iaf vårat stöd trostar.gif
gunvor
CITAT (carita @ 11-09-2006, 07:22) *
vi har tagit kort, direkt när det hände, några timmar senare och så här såg han ut igår...



Och vi ska anmäla, men allt vad det kommer att eventuellt innebära, söndeslagna båtar, bilar, hotelser...




Hur är det egentligen - har inte läkarna ngn form av anmälningsplikt när det gäller hundbett?? Eller är det bara för statistiken?? Ser på bilden o känner hur ont det måste göra!!


CITAT (DragonLady @ 01-05-2008, 19:38) *
Ring o fråga polisen om han verkligen har körkort... o nämn att han kört vårdslöst på er uppfart o att ni har barn där... ligg på polisen Innan det händer barnen något...



ta bilnumret - med lite tur kanske bilen är stulen eller falskskyltad!
carita
Han var här idag igen, men det var lugnt, satt på passagerarsidan.

Igår var han här själv och körde, var antagligen påverkad av något (narkotika/alkohol) därav hans beteende, men han har inget körkort kvar, kommer ihåg det nu eftersom förra sommaren satt han alltid på passagerarplatsen.
DragonLady
Anmäl honom för olovlig körning då också.. ju mer anmälningar ju mer kan polisen göra..... haha vad naiv jag är.... det såg vi ju hur bra det gick i rödby.................mm.mm.mm.mmmm.. det enda som tydligen hjälper är o ta fram hagelbössan.. suck.. vart är det här landet på väg..................................................... sos.gif
Solstorm
CITAT (DragonLady @ 02-05-2008, 23:25) *
Anmäl honom för olovlig körning då också.. ju mer anmälningar ju mer kan polisen göra..... haha vad naiv jag är.... det såg vi ju hur bra det gick i rödby.................mm.mm.mm.mmmm.. det enda som tydligen hjälper är o ta fram hagelbössan.. suck.. vart är det här landet på väg..................................................... sos.gif



Fast som i Rödby, så är det nog bra att ha gjort några polisanmälningar INNAN man tar fram hagelbössan. Tror att mannen i Rödby hade fått ett värre straff om han inte hade kontaktat polisen flera gånger. Fast om han polisanmäls så får du nog se till att ha något att försvara dig med. Pepparspray?
Lemonne

Vad ledsen jag blir att det fortfarande inte har löst sig sad.gif Jag förstår verkligen er rädsla och frustration. Kommer fortsätta hålla tummarna för er, hoppas allt kommer att lösa sig innan det händer något! smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Nu har jag läst om all denna bedrövelse ända ifrån början fast i omgångar, för att se hur allting går och förlöper...

Har många gånger tänkt göra inlägg men avstått...
Nu kan jag inte längre hålla mig...

Jag är hundägare...
..och som hundägare har man enligt lag bara skyldigheter. Det vill inte säga lite...

Jag har haft (i.o.f.s. för många år sedan, men kraven kvarstår dock) flera kurser i hunduppfostran och unghundslydnad tillsammans med en mer välrenommerad hundlydnadsinstruktör.

Som hundägare får man INTE sätta skräck i omgivningen med till exempel en lös skräckinjagande hund.
Inte ens om hunden verkligen ÄR snäll får den gå lös, om det är på andra människors rädslans bekostnad.

Om jag t.ex. har en hund som sitter bakom lås och bom, dvs tex. i en hundgård med en skylt som det står "Varning för Hunden" på, och "någon" går förbi och vill klappa den, och blir biten, så åker jag dit, trots varningsskylten, eftersom det finns ju analfabeter som inte kan läsa. Så även barn. Detta ska i förväg tas i beaktning av hundägaren.

Det räcker med att "någon" är rädd för hundar, så ska de hållas kopplad enligt lag.
Det finns ingen anledning till att hunden ska vara lös, utan koppel, över huvud taget!!!!!!!!!!!
(förutom vid jakt)

Det är bara hundägaren som "tycker" att sin hund måste få springa och vara lös för att få motion.
Samt att de tror att sin hund inte gör något skadligt.

ANMÄL TILL POLISEN DIN GRANNES LÖSSPRINGANDE HUND SAMT "RÄDSLAN" ALLA GRANNAR KÄNNER!!!!!!!!
Samt skadorna din man (?) fått! Samt skadestånd!!!!!!!!!!!

...........Samt önskan om "djur-förbud"!!!!!!!!

Detta gäller nu bara hunden....
Ni hade ju en hel del andra saker att ta itu med också om jag förstod det hela rätt...

Mvh. Susanne.

Sussie F-Flower
Nu får vi nog inga flera svar för nu är klockan "mitt-i-natten"!

..............
carita
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-05-2008, 00:27) *
ANMÄL TILL POLISEN DIN GRANNES LÖSSPRINGANDE HUND SAMT "RÄDSLAN" ALLA GRANNAR KÄNNER!!!!!!!!
Samt skadorna din man (?) fått! Samt skadestånd!!!!!!!!!!!

...........Samt önskan om "djur-förbud"!!!!!!!!

Detta gäller nu bara hunden....
Ni hade ju en hel del andra saker att ta itu med också om jag förstod det hela rätt...

Mvh. Susanne.



När sambon blev biten, för 1 1/2 år sedan då gjorde vi en polisanmälan tillsammans (tre grannar till, de som bor intill hans tomt tordes inte, de hade haft MYCKET att säga) alla grannarna gjorde en egen skrivelse av sina olika händelser och så skickade vi in tillsammans, men tyvärr så hände INGET! Vi överklagade, var hos polisen öga mot öga... har gett upp hoppet om rättsystemet, det fungerar inte! Nu har jag för mig att de har skärpt lagen.

Efter att han satte upp ett staket så vågar vi iallafall gå förbi tomten, men ner till sjön tar vi fortfarande oftast bilen, det är 300 m till sjön och då måste vi gå runt hans tomt och gå där vi kan möta honom längs en smal väg med kohage (taggtrådsstaket) på ena sidan och fullt av vass/blött på andra sidan dvs man har ingenstans att ta vägen om man skulle möta honom. Det är längs hans promenadstråk...


Tycker att de borde "lugna ner sig" lite det har ju snart gått 2 år, men de har tydligen ingen annat för sig än att reta upp sig på oss. Vi funderar ibland på att flytta...hade vi inte haft småbarn så hade jag nog stått ut, men nu är man ju livrädd för vad de kan hitta på...vi bor på landet med skogen inpå knuten men törs ändå inte släppa ut barnen utanför tomtgränsen!
Snigelhatare
Tyvärr så är polisen helslapp när det gäller lösspringande hundar. Väldigt många människor är rädda också för snälla hundar så de borde ju inte heller få springa lösa. Ändå struntar polisen i det oavsett om det är snälla eller aggressiva hundar. Trots att de bryter mot lagen så struntar polisen i det ända tills någon blir biten. Fast här struntade man ju i bettet om jag förstod rätt? Då ska man ju kunna gå vidare och klaga på polisens arbete.
A-C E
Hej!
Det går ju inte att sätta sig in i hur ni har det. Håller med ngn föreg. talare om att dokumentera ALLT du ser. Få grannarna att göra det samma. Konf. ej grannen i detta skede, avvakta....låt honom tro att han "styr"....sen ta till ring -knepet som ngn föreslog. Det är synd att "mata" hunden, då det är hundägarens fel alltihop. Kan nästan lova att med "ny" ägare= ny hund. Det finns en lag som förbjuder folk att äga djur. Vet ej vad den heter......men en sådan skulle ni kräva. Då kan han inte skaffa en ny hund, ifall ngn granne skulle "mata" hunden.
Vad du än gör!!!!!!!!!!ställ inte ut ngt "riktigt" ätbart. Då lär du bara hunden att denna gård har mat = ingår i mitt revir...blir värre. Tro mig!
Ha alltid kamera, videokamra med. Ps skaffa en liiten inspeln.apparat typ som läkarna har när de läser in din journalanteckning. Vet ej i skrivande stund vad de kallas. Ha den i fckan, spela in hot om det förekommer.
Kämpa på.....om det är lite jävlar anamma i din grannar, ta en fika och prata ihop er.
Mvh
Anki

Hej!
Kom på en sak till.

Ring runt tillde större dagstidningarna.
Anspela på att här är en större grannfejd än den som går på tv:n.
Hur polisen gör inget osv....
Mvh
Anki
Sussie F-Flower
God morgon Carita! biggrin.gif

Det verkar som om poliserna, i det län du bor i, antingen är mutad, eller så är dom fega och rädda för den där "klubben", eller så är dom väldigt oerfaren när det gäller sådana här ärenden.
Hoppas att någon polis läser det här.......

gunvor
Bjud in lokalpressen - vi hade en följetång för ngt år sedan betr lösa hundrar som skrämde livet ur folk i en by ute på slätten - det blev ordning!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon