Full version: Förskoleverksamhet
råse-marie
Hur är det med 6 årsgrupp ( förskoleverksamhet ) är det obligatoriskt eller inte ?
Jag funderar om barnen är tvungna att gå varje dag eller om man kan låta dom vara hemma någon dag .
Någon som vet var jag kan läsa om det .
Magdis
Jag tror inte att det är obligatoriskt. Vi har just skrivit in vår dotter i förskoleklass (6-årsverksamhet) och man kunde även välja att barnet skulle skrivas in i första klass direkt. Eller så kan man välja att hoppa över ett år och låta barnet börja förskoleklass ett år senare, eller skriva in direkt i skolan då. Så det verkar inte som att 6-årsverksamheten är något obligatoriskt.

Lady Hamilton
Barnen har skolplikt från höstterminen de fyller 7 år
Skollag (1985:110) Skollagen Läs på 3 kap. §7

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19851100.HTM

Testar att skriva in adressen då

Skolpliktens inträde och skolstarten

7 § Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år.
Om det finns särskilda skäl, får hemkommunen på begäran av ett barns vårdnadshavare besluta att barnet skall börja fullgöra sin skolplikt först höstterminen det kalenderår då barnet fyller åtta år.
Beslut i ärenden enligt andra stycket får överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd. Lag (1997:1212).


8 § Om ett barns vårdnadshavare begär det, skall barnet redan höstterminen det kalenderår det fyller sex år jämställas med skolpliktiga barn i fråga om rätten att börja skolan.


9 § har upphävts genom lag (1991:1111).


Skolpliktens upphörande

10 § Skolplikten upphör vid utgången av vårterminen det kalenderår då barnet fyller 16 år eller, om barnet fullgör skolplikten i specialskolan, 17 år.
Om barnet dessförinnan tillfredsställande slutför högsta årskursen i grundskolan eller motsvarande i någon annan skola där barnet får fullgöra sin skolplikt, upphör därmed denna. Skolplikten upphör också, om barnet vid särskild prövning visar att det har motsvarande kunskaper. Sådan prövning anordnas av styrelsen för utbildningen.
Beslut av styrelsen för utbildningen i ärende om skolpliktens upphörande får överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd. Lag (1995:1248).




Elisabeth P
Att gå i förskoleklass är inte obligatoriskt.
Men det är ytterst få som väljer att avstå från verksamheten, vilket kan vara bra att veta innan man bestämmer sig.
Ta kontakt med den skola som är aktuell och se vad ni själva tycker och prata med personalen, säkert får ni göra ett besök hos dem så kan ni se hur det fungerar.
Lady Hamilton
Förskola

2a kap. Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg
1 § Varje kommun svarar för att barn som är bosatta i Sverige och som stadigvarande vistas i kommunen erbjuds förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. Verksamheterna kan också anordnas av enskilda.
Förskoleverksamheten avser barn som inte går i skolan.
6 § andra stycket. Förskoleverksamheten skall i sådana fall omfatta minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan. Lag (2000:1375).


7 § När vårdnadshavaren har anmält behov av plats inom förskoleverksamheten eller skolbarnsomsorgen, skall kommunen erbjuda plats utan oskäligt dröjsmål. Kommunen kan fullgöra sin skyldighet enligt 6 § också genom att utan oskäligt dröjsmål hänvisa barnet till en motsvarande plats i enskild förskola eller enskilt fritidshem.
Kommunen skall ta skälig hänsyn till vårdnadshavarens önskemål om omsorgsform när den erbjuder plats inom förskoleverksamheten eller skolbarnsomsorgen enligt första eller andra stycket. Lag (1998:352).


16 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453). Lag (2001:462).


10 § För plats i förskola, fritidshem och familjedaghem som kommunen anordnar får skäliga avgifter tas ut enligt grunder som kommunen bestämmer. Avgifterna får dock inte överstiga kommunens självkostnader.
För sådana platser i förskola som avses i 8 a och 9 §§ får avgift tas ut endast till den del verksamheten överstiger 15 timmar i veckan eller 525 timmar om året. Lag (2000:1375).


11 § I ärenden som avser myndighetsutövning mot någon enskild skall följande bestämmelser i förvaltningslage tillämpas:
14 § första stycket om en parts rätt att meddela sig muntligen,
16 och 17 §§ om en parts rätt att få del av uppgifter,
20 § om motivering av beslut, samt
26 § om rättelse av skrivfel och liknande.
Bestämmelserna i 16 och 17 §§ förvaltningslagen gäller dock inte uppgifter som rör någon annan sökande i ett ärende om plats i förskola eller fritidshem. Lag (1997:1212).


3 § och avgifterna inte är oskäligt höga. Sådant bidrag bör lämnas med ett belopp per barn som inte oskäligt avviker från kommunens kostnad per barn i motsvarande verksamhet. Lag (2006:1447).

17 a § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur kommunens bidrag skall bestämmas i stället för det som anges i 17 § tredje eller fjärde stycket, om statsbidrag lämnas till kommunen för ett barn som har tagits emot i enskild förskoleverksamhet eller enskild skolbarnsomsorg. Lag (2006:1447).


18 § Den som är eller har varit verksam inom yrkesmässigt bedriven enskild förskoleverksamhet eller skolbarnsomsorg får inte obehörigen röja vad han eller hon därvid har fått veta om enskildas personliga förhållanden. Lag (1997:1212).


19 § Kommunens beslut i ärenden om tillstånd enligt <A title="2 a kap. 13 § : 13 § Ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild individ som yrkesmässigt vill driva en förskola eller ett fritidshem skall ha tillstånd till detta av den kommun där verksamheten skall bedrivas." href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19851100.HTM#K2_aP13">13 § och om föreläggande eller återkallande av tillstånd enligt 16 § får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
Kommunens beslut om föreläggande eller återkallande av tillstånd enligt 16 § och domstols motsvarande beslut gäller omedelbart.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (1997:1212).
20 § Till böter döms den som utan tillstånd bedriver verksamhet som avses i <A title="2 a kap. 13 § : 13 § Ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild individ som yrkesmässigt vill driva en förskola eller ett fritidshem skall ha tillstånd till detta av den kommun där verksamheten skall bedrivas." href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19851100.HTM#K2_aP13">13 §.
Allmänt åtal får väckas endast efter medgivande av den kommun där verksamheten bedrivs eller av Statens skolverk. Lag (1997:1212).
Lady Hamilton
2 b kap. Förskoleklassen

Allmänna bestämmelser om förskoleklassen inom det offentliga skolväsendet

1 § Utbildningen i förskoleklassen skall stimulera varje barns utveckling och lärande. Den skall ligga till grund för fortsatt skolgång.
Särskilt stöd skall ges till barn som behöver det. Lag (1997:1212).


2 § För barn som är bosatta i Sverige skall den kommun där barnet stadigvarande vistas anvisa plats i förskoleklassen från och med höstterminen det år då barnet fyller sex år till dess att barnet skall börja fullgöra sin skolplikt. Förskoleklassen skall omfatta minst 525 timmar om året.
<A name=K2_bP2S2>Barn får tas emot i förskoleklassen före höstterminen det år då barnet fyller sex år.
Kommunen får sluta avtal med någon annan om att utföra kommunens uppgifter beträffande förskoleklassen. Genom ett sådant avtal får en kommun tillhandahålla tjänster åt en annan kommun. Uppgifter som innefattar myndighetsutövning får dock inte med stöd av denna bestämmelse överlämnas till ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild individ. Lag (1997:1212).


3 § Plats i förskoleklassen skall anvisas så nära barnets eget hem som möjligt med beaktande av vad som krävs för att effektivt utnyttja lokaler och andra resurser. Skälig hänsyn skall också tas till vårdnadshavarens önskemål.
Kommunen skall verka för att barnen utnyttjar den anvisade platsen och informera föräldrarna om verksamheten och syftet med denna. Lag (1997:1212).


4 § Om ett barn vårdas på sjukhus eller i någon institution, skall huvudmannen för institutionen sörja för att barnet får tillfälle att delta i verksamhet som motsvarar den som erbjuds i förskoleklassen. Lag (1997:1212).


5 § Utbildningen i förskoleklassen skall vara avgiftsfri. Till den del verksamheten överstiger 15 timmar i veckan eller 525 timmar om året får dock kommunen ta ut skäliga avgifter enligt grunder som kommunen bestämmer. Skäliga avgifter får också tas ut för barn som tas emot med stöd av 2 § andra stycket. Avgifterna får dock inte överstiga kommunens självkostnader. Lag (1997:1212).


Godkännande m.m. för enskilda att bedriva utbildning motsvarande förskoleklassen

6 § Utbildning som motsvarar förskoleklassen får bedrivas yrkesmässigt av ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild person, om utbildningen är godkänd enligt <A title="2 b kap. 7 § : 7 § Utbildning som avses i 6 § skall godkännas, om¨7 §. Ärenden om godkännande prövas av den kommun där utbildningen skall bedrivas, om inte annat följer av andra stycket.
Ärenden om godkännande av utbildning som motsvarar förskoleklassen för sådana fristående skolor som avses i <A title="9 kap. 1 § 2 st. : Ärenden om godkännande av fristående skolor som motsvarar grundskolan eller särskolan prövas av Statens skolverk. 9 kap. 1 § andra stycket prövas av Statens skolverk.
Godkännande behövs inte för sådan utbildning som kommunen genom avtal enligt 2 § tredje stycket har överlämnat till en enskild att utföra. Lag (1999:321).


7 § Utbildning som avses i <A title="2 b kap. 6 § : 6 § Utbildning som motsvarar förskoleklassen får bedrivas yrkesmässigt av ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild person, om utbildningen är godkänd enligt 7 §. Ärenden om godkännande prövas av den kommun där..6 § skall godkännas, om
1. den stimulerar varje barns utveckling och lärande och kan ligga till grund för fortsatt skolgång, och den även i övrigt svarar mot de allmänna mål och den värdegrund som gäller för utbildning inom det offentliga skolväsendet.
Utbildning som bedrivs av en godkänd fristående skola som motsvarar grundskolan eller särskolan skall godkännas, om villkoren enligt 7 § Utbildning som avses i 6 § skall godkännas, om första stycket är uppfyllda, och om
1. skolan står öppen för alla barn som har rätt till utbildning inom förskoleklassen, med undantag för sådana barn som det skulle medföra betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter att ta emot för den fristående skolan,
skolan för undervisningen använder lärare, förskollärare eller fritidspedagoger som har en utbildning avsedd för den undervisning de i huvudsak skall bedriva, dock med undantag för fall då personer med sådan utbildning inte finns att tillgå eller det finns något annat särskilt skäl med hänsyn till eleverna, och
3. skolan uppfyller de ytterligare villkor som regeringen föreskriver i fråga om utbildningen och om antagningen till och ledningen av sådan utbildning. Lag (2002:159).


8 § Utbildning som avses i <A title="2 b kap. 6 § : 6 § Utbildning som motsvarar förskoleklassen får bedrivas yrkesmässigt av ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild person, om utbildningen är godkänd enligt 7 §. Ärenden om godkännande prövas av den kommun där...6 § står under tillsyn av den kommun där utbildningen bedrivs, om inte annat följer av andra stycket. Kommunen har rätt att inspektera utbildningen och får hämta in de upplysningar och ta del av de handlingar som behövs för tillsynen.
Utbildning som bedrivs av fristående skolor står under tillsyn av Statens skolverk. Skolorna är skyldiga att delta i den uppföljning och utvärdering av skolväsendet som genomförs av Skolverket.
Den kommun där den fristående skolan är belägen har rätt till insyn i skolans verksamhet, om skolan får bidrag enligt <A title="2 b kap. 10 a § : 10 a § En fristående skola som av Statens skolverk har fått godkännande att anordna utbildning som motsvarar förskoleklassen skall av Skolverket förklaras berättigad till sådant bidrag som avses i 10 b §.10 a §. Skolan är också skyldig att i den utsträckning som kommunen bestämmer delta i den uppföljning och utvärdering som kommunen gör av sitt eget skolväsende.
Den kommunala tillsynen och den tillsyn som utövas av Statens skolverk skall också omfatta kontroll av att huvudmannen iakttar sina skyldigheter enligt lagen (2000:873) om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg. Lag (2000:875).


9 § Om en utbildning som avses i 6 § Utbildning som motsvarar förskoleklassen får bedrivas yrkesmässigt av ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild person, om utbildningen är godkänd enligt 7 §. Ärenden om godkännande prövas av den kommun där...6 § inte längre uppfyller kraven för godkännande och bristerna inte avhjälps efter påpekande för huvudmannen skall kommunen eller, när det gäller utbildning som bedrivs av en fristående skola, Statens skolverk återkalla godkännandet.
Ett godkännande skall återkallas om huvudmannen inte iakttar sina skyldigheter enligt lagen om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg och bristerna inte avhjälps efter påpekande för huvudmannen. Lag (2000:875).
Elisabeth P
Jag menar inte på något vis att man inte ska gå i förskoleklass, men du har forfarade inte skolplikt förrän du börjat ettan.
En helt annan sak är det att kommunerna har skyldighet att erbjuda alla denna verksamhet (som brukar vara mycket uppskattad). Förskoleklassverksamhet ska finnas i varje kommun och då gäller vissa regler vad det gäller timmar mm (vilket finns att läsa i Hamiltons inlägg).
En tydlig sak vad det gäller detta är att Fr.o.m år 1 måste du söka ledighet hos Lärare/rektor När du vill vara ledig utöver loven. I förskoleklass behövs inte detta utan då räcker det att meddela sin lärare/fröken när man vill vara ledig.
Däremot tycker inte jag att det är att rekomendera att vara ledig en dag i veckan, eftersom detta ändå är grunden inför skolstarten.

Lady Hamilton
angel_not.gif Ok kanske jag "skrev/skickade" lite väl överdrivet. Men det blev bara strul när jag skulle länka. Sedan upptäckte jag att jag kopierat fel. Och istället för att ta bort tidigare så fyllde jag på. Samtidigt så finns det ju även svar för de som ev. har följdfrågor whist.gif
Elisabeth P
Ja, jag svarade bara just ang skolplikt eller ej. Men visst finns det mycket att läsa för att få veta exakt vad som gäller inom både förskoleverksamheten och skolan.
Hoppas du blir något klarare i dina funderingar efter våra inlägg smile.gif
Leia
Jag har ju´min Max på 6 årsverksamhet just nu. Det är inte ett måste, du får ta ledigt åt ditt barn när du vill. Men vi har valt att inte göra det mer än någon enstaka gång, jag tror att det blev en dag förra terminen och en dag denna terminen då vi åkte och badade. Och anledningen till att vi inte tagit ledigt åt honom är för att det är förberedande inför skolan, de missar saker om de inte är där. Men oftast har han bara behövt vara där de "rena" 6-års timmarna som bara är ca 3 timmar per dag. smile.gif
råse-marie
Anledningen till att jag funderade var att min granne som arbetar på förskola 1- 6 år
var lite snorkig mot mig när jag lät min tjej vara hemma en dag.
Jag har fattat det så att man har rättighet att gå på 6 årsverksamhet men inte skylldighet
förrän du börjar i 1:a klass .
Jag tyckte det var konstigt att hon inte vet vilka regler som gäller som faktiskt arbetar inom yrket.
tack´ biggrin.gif
Tesa
Jag kan inte hjälpa det men jag blir vansinnig på alla dessa normalnormer som innebär att man "måste" för annars missar man en massa...Visserligen är 6-årsverksamheten skolförberedande men om man själv vill tillbringa mer tid med sina barn tycker jag att det är absolut att rekommendera att de är hemma ibland...för vad missar de inte i kontakten med sina föräldrar och syskon om de är på förskola vareviga dag...
Vet inte varför det är fult att vilja ha sina barn hemma...när dom börjar skolan har man inte det valet längre..då är det för sent.. no.gif
Näe...fram för barnens rätt till sina föräldrar och föräldrars rätt till tid med sina barn bravo.gif
MrNorth
Såvitt jag kom ihåg från när jag gick förskola så var dagarna inte speciellt långa, man gick dit vid 9-10 tiden om kom hem vid 1 tiden. Fanns massvis med tid både att umgås med mamma, pappa samt att träffa kompisar och lära sig det sociala livet.... Jag hade nog inte blivit speciellt mera lycklig av att vara hemma hela dagen...

/Henrik
Magdis
6-årsverksamheten är mellan 8.20-13.20. Man kunde även välja att bara ha mellan 8.20-11.20 och då utan lunch. Jag tycker det verkar vara en bra övergång från dagis till skola, de får vänja sig lite mjukt.
Snöflinga
Klart att förskolan är viktig för barnen ... där lär de känna sina blivande klasskamrater och bli trygga i den gruppen. Det är ändå så mycket nytt när de börjar 1:a klass ... Har ännu inte träffat någon sexåring som tycker det är tråkigt med "lekis" som det hette på min tid. rolleyes.gif I de flesta fall får de väl också faddrar i "sin" lärares avgångsklass som de får bekanta sig med, så visst är den förberedande verksamheten viktig tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon