Full version: trädgård i tv
Sidor: 1, 2
malarmaster
någon som såg trädgårdsprogrammet i fredags på svt 2? Reaktioner?.Varför gör inte svt riktiga egna program som handlar om trädgård ,uppbyggnad o växter? när de sänder något svenskproducerat är det så urvattnat o ointressant att man inte orkar titta.Man får vara glad för det lilla som kommer från England även om det inte är det bästa de har. Ulf
lorentz
Kan bara hålla med, att man dessutom skall laga mat i trädgårdsprogram tycker jag är underligt
Bassam
Hej!

Jag undrar vilken tid programmet som du nämnde kommer på tv?

H: Bassam
skogstroll
det jag kan se på tvåan är danskt.... lite småmysko men bättre än inget...Har vi verkligen inget i Sverige?
malarmaster
engelska trädgårdar går 21.30 på fredagar . Krockar med Lets dance? därför ingen ser det?Nej det finns inga svenska trädgårdsprogram just nu o när det finns något är de så dåliga så man undrar om programledarna ens har det minsta intresse själva.Producenterna har det bevisligen inte.Det var bättre förr. då importerade man t.ex "Den viktorianska trädgården" Heligans gömda trädgård" o flera andra höjdare. T.o.m det svenska "Gröna rum" var sevärt ibland. För mig är ett trädgårdsprogram inte bara ögonfröjd utan ett undervisningsprogram som visar växter,varianter,uppbyggnad osv. Ulf
Peztis
Fast jag tycker att alla typer av trädgårdsprogram bör finnas i utbudet.
* de som har som första uppgift att undervisa och informera.
* de som är rent inspirerande.
* de som visar mer av köksträdgården och vad man kan göra av sin skörd.
* de som har lite tävling, gör om eller liknande.

Dessa varinater finns ju i alla andra ämnen, så varför inte i ämnet trädgård. Kanske man inte är intresserad av gör om-varianten, titta då på den undervisande om det passar bättre. Andra kanske hellre vill ha mer inspirerande...

Hur många tv-timmar finns det i tvkanalgrundutbudet egentligen (SVT 1, 2, 4, Kunskapskanalen, SVT24...3 och 5 har väl de allra flesta också tillgång till precis som 4+)? Trädgård får 30 minuter på en fredagskväll då de flesta antagligen tittar på Idol/Let's Dance eller någon film med familjen. Jag har missat VARENDA avsnitt sedan de började visa det denna tid. Och jag missar ALLTID att spela in... (Vet att jag får skylla mig själv, jag har ju möjligheten att spela in el se via internet.)
Jo, sedan finns det u lite trädgård i Äntligen Hemma och Bygglov, men det är ju inte så mycket...
Alexander-VG-zon3
Tinas trädgård ska ju börja på tisdag på tv4+ tror jag det var.

jag gillar engelska trädgårdar (har sett det innan också) och jag gillar det bara för att jag vill se trädgårdarna och växterna och att få inspiration. men något mer svenskt program hade så klart varit mer roligt.
Annetorp
jag hoppas att tinas program blir bättre i år än förra året. Jag tappade intresset efter ett par avsnitt.

Mvh
A
malarmaster
Tina vem? aldrig sett men så har jag inte heller några kabel/extrakanaler,Inte mat-Tina? Kan hon någonting om trädgård? Ulf
Peztis
Tina Ahlin
http://www.hemmakanalen.se/1.1556403
malarmaster
den Tina!.hade ingen aning om att hon var trädgårdsproffs.men är det inte mycket matlagning o annat trams här också?i vilket fall så har jag inte 4+ så det är inget för mig. Tack för upplysningen Ulf
Peztis
Du kan ju se den förra säsongen här om du vill ge det ett försök. Har faktiskt inte själv sett det men tänkte det...
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/tinas_tradgard
Platinum
Och jag kan informera om att det går ett avsnitt av Engelska trädgårdar idag på 2:an med start om en minut dvs. 19.30.
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 21-03-2010, 10:21) *
Tinas trädgård ska ju börja på tisdag på tv4+ tror jag det var.


Förra omgången var väl ingen succé precis, väldigt amatörmässigt och inte alls lärorikt.. thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 22-03-2010, 19:43) *
Förra omgången var väl ingen succé precis, väldigt amatörmässigt och inte alls lärorikt.. thumbdown.gif


jag kommer inte ihåg förra gången dom visade avsnitten. så jag kan inte säga vad jag tycker om det, kanske har jag skrivit det innan på forumet vad jag tyckte om det. men jag ska nog se det ändå i brist på annat.
HelénE
CITAT (malarmaster @ 20-03-2010, 08:48) *
någon som såg trädgårdsprogrammet i fredags på svt 2? Reaktioner?.Varför gör inte svt riktiga egna program som handlar om trädgård ,uppbyggnad o växter? när de sänder något svenskproducerat är det så urvattnat o ointressant att man inte orkar titta.Man får vara glad för det lilla som kommer från England även om det inte är det bästa de har. Ulf


Tyvärr finns det ju inte nåt riktigt bra. Jag saknar Gunnel, det var BRA trädgårdstv.

Helén
NattyFred
Aloha! själv har jag bara en sak att tillföra den här debatten, Trädgårdsfredag rules!!! Gustav Mandelmann är det absolut bästa alternativet vi har som ny statsminister!!! SOm jag har förstått saken rätt så är nya program av denna underbara serie under inspelning.
skogstroll
Tinas trädgård kl 21.... lite dumt klockslag tycker jag. Får ju inte en chans...
Peztis
Om man har tillgång till TV4+ så börjar det om några minuter en annan serie som heter Jamie Duries Trädgårdstävling, från Australien. Verkar gå varje dag kl 12 med repris nästkommande dag kl 7.05.
Aqvakul
CITAT (HelénE @ 22-03-2010, 20:21) *
Tyvärr finns det ju inte nåt riktigt bra. Jag saknar Gunnel, det var BRA trädgårdstv.

Helén


Absolut! tummenupp.gif
theseraphim
Det är väl antagligen så att underlaget är för litet för ett riktigt program på bra sändningstid. tio minuter med Bosse Rapne på bästa sändningstid ok, men en timme är för mycket och har inte tillräcklig bredd för att få samma tittarsiffror som tex Äntligen Hemma, bygglov osv.
Bassam
Hej
Jag är i Sverige nästan 22 år och jag såg inte Tv program som går på Sverige trädgård problem .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
hmm såg tinas trädgård idag, och det var ingen höjdare. flamsigt och töntigt. och gav inte så mycket inspiration och lärde mig inte nånting.
aldo
CITAT (flaxss @ 23-03-2010, 22:11) *
hmm såg tinas trädgård idag, och det var ingen höjdare. flamsigt och töntigt. och gav inte så mycket inspiration och lärde mig inte nånting.



Som förra omgången då .
Jag tittar inte på programmet .Alldeles för kort tid + all reklam thumbdown.gif
renate
Fredagens program om engelska trädgårdar är repris från förra året så det skipper jag,Tinas trädgård glömde jag bort.Kan titta på webben om det är nåt att titta på.Sedan de tog bort BBC prime har vi inte möjlighet till de engelska trädgårdsprogrammen.
zissi
CITAT (flaxss @ 23-03-2010, 22:11) *
hmm såg tinas trädgård idag, och det var ingen höjdare. flamsigt och töntigt. och gav inte så mycket inspiration och lärde mig inte nånting.

Håller med dig flaxss!
Vi är nog för proffsiga för det programmet Man vill ju att det ska tillföra något till ens trädgårdskunskaper. Jag bara fick en sån otroligt längtan efter vår- och sommarblommorna...och det är ju inte dum känlsa i och för sig...
Peztis
BBC Prime hade faktiskt en hel del skoj program (tittade mycket på det när jag var mammaledig 2005 och inte orkade göra något vettigt).
Bassam
Hej
Vi behöver svensk program istället för English program.
H:Bassam
Peztis
Nej Bassam, vi behöver alla typer av program, inte bara trista svenskproducerade.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 25-03-2010, 08:31) *
Nej Bassam, vi behöver alla typer av program, inte bara trista svenskproducerade.


tycker jag också, de engelska tycker jag är roliga att se och därifrån får jag mycket inspiration. och på en del utländska program kan jag faktiskt lära mig nåt.

medan de svenska för det mest är för de som aldrig odlat i en trädgård innan. tinas trädgård är ett skinande exempel.

däremot tycker jag att det borde finns två olika svenska program en som är som tinas trädgård och en som är mer som gunnelsprogram. för ett tag sne var där ju ett program där gunnel åkte runt och tittade på trädgårdar och det tycxkte jag var trevligt att se.
skogstroll
CITAT (aldo @ 23-03-2010, 22:16) *
Som förra omgången då .
Jag tittar inte på programmet .Alldeles för kort tid + all reklam thumbdown.gif


ja i slutänden blir det ju inte så mycket trädgårdsprogram överhuvudtaget pga all reklam (och låååång är reklamen också... och högljudd)
Bassam
Hej
Det är roligt att titta på program från hela världen men vi har svårt klimat i Sverige vi ska tänka mera på den.
H:Bassam
Platinum
Ett trädgårdsprogram jag saknar är trädgårdsfredag, tyckte om kombinationen blomsterodling och grönsaksodling och så ärligt talat så tyckte jag familjen Mandelmann var ganska charmiga också.
vanjalarsa
CITAT (Platinum @ 25-03-2010, 20:28) *
Ett trädgårdsprogram jag saknar är trädgårdsfredag, tyckte om kombinationen blomsterodling och grönsaksodling och så ärligt talat så tyckte jag familjen Mandelmann var ganska charmiga också.


Jag håller med. Trädgårdsfredag var bra.
Ett annat program som jag gillade var Annes have. Ett danskt trädgårdsprogram. Väldigt bra!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Najsan
Är det någon som har information om det blir mera trädgårdsfredag??

Jag har förövrigt köpt potatis till årets land nu, köpte en tidig sort som hette Maria och en sen Mandel... Tänkte på familjen Mandelmann då smile.gif

Ha ha, svarar på min egen fråga,

Mer trädgårdsfredag blir det, men inte hos Mandelmann, utan med kolonivinkling på det hela, med en ny trädgårdsmästare. Totalt 20 program, 8 i vår och 12 i höst.

smiley_small_hug.gif hoppas det är lika bra som förra säsongen.
pleximaster
Trädgårdsfredag gillar jag skarpt, kanske inte så mycket för informationen man får, fakta hittar man ju lätt i böcker och på nätet och man får snabbt ganska mycket kunskap om man är intresserad. Nä det som trädgårdsfredag förmedlar är en underbar känsla, stämningsskapande och gör att man vill ut i sin egenträdgård. Det är helt underbart filmat men vackert ljus, tillskillnad från engelska trädgårdar där de brassar på med bygglampor och allt blir så otroligt platt. Inte ens på en 56 tums plasma skärm blir bilderna tagna i engelska trädgårdar annat än en platt upplevelse. Förstår inte hur de kan ha sådana filmare där.

Sen har Trädgårdsfredag även en fantastiskt bra programledaruppställning.

Pernilla som man inte kan låta bli att bli lite småkär i, matchas väl av Tareqs charm, den uppsluppna stämningen och spänningen mellan dem gör det underhållande att titta på matlagningsdelen i programmet något som jag normalt sätt inte tittar på (matlagningsprogramm).

Sedan har vi hustomten Mandelmann själv som är tt sånt härligt orginal. Man vet aldrig vad han ska göra härnäst...

Tillslut har vi Marie som ger stabilitet, kvalite´ och trovärdighet till själva odlandet i programmet.

Förra sesången var svårslagen ska bli intressant att se hur de kan utveckla programidén men ändå behålla dess kärna.

plexi
Irene_L
Jag såg trädgårdsprogrammet igår med Tina....näää...jag gillar det inte!! Saknar såå trädgårdsfredag!
Får njuta av Mandelmanns blogg istället: http://mandelmanns.blogspot.com/
skogstroll
Har nån tittat på det där danska trädgårds/matprogrammet? De gör helkonstiga saker... flintasnaps... och testar att odla gräs med glatt och argt vatten... alltså lite jobbiga är de
Solstorm
Fru Mandelmann gillar jag skarpt men herr Mandelmann tål jag inte. Han pratar ju som om det var ett gäng dagisbarn han talar till.

Det är nog bara Gunnel som har gjort riktigt bra svenska trädgårdsprogram.
pianja
Finns motsvarande SvtPlay, Tv4Play i andra länder? Har googlat lite men inte hittat något. Någon som har tips på utländska program jag kan se i datorn? Engelska, Norska eller Danska fungerar ju otextat.

Eller har jag missat något svenskt? Tinas trädgård är tramsigt och Engelska trädgårdar vackert men ack så snuttifierat. Jag hinner knappt få inspiration. Trädgårdsfredag med Mandelmann var min andningspaus förra säsongen. En lagom mix av information, inspiration och vackra bilder.
skogstroll
Blir det inget Mandelmans i år?
Epikuros
Inspelningen pågår nu eller börjar inom en månad =)

River cottage finns att se på denna sida, det är ju lite relaterat åtminstone.
www.factualtv.com
skogstroll
aha nu såg jag att Trädgårdsfredag börjar i slutet av april smile.gif Kul när de lagar ovanlig mat på hemodlat, ser mycket godare ut än matprogram där de bara kör affärsmat. Jag ska pröva göra potatischips på en blå potatissort ... fast jag får väl vänta lite whistling.gif
octachoron
CITAT (pianja @ 01-04-2010, 10:46) *
Finns motsvarande SvtPlay, Tv4Play i andra länder? Har googlat lite men inte hittat något.

BBC lägger i regel upp alla sina trädgårdsprogram på nätet, dock så begränsar de tittarna till IP-adresser från Storbritannien vilket lägger krokben för de flesta svenska tittare:-(
BBC TV
Man kan dock lyssna på deras radioprogram om trädgård på nätet vilket kan vara intressant
Peztis
CITAT (octachoron @ 01-04-2010, 12:13) *
BBC lägger i regel upp alla sina trädgårdsprogram på nätet, dock så begränsar de tittarna till IP-adresser från Storbritannien vilket lägger krokben för de flesta svenska tittare:-(

Är det därför som detta inte funkar http://www.hgtv.com/hgtv8/videos/index.html, får bara en svart ruta....
Alexander-VG-zon3
dagens program av tinas trädgård tyckte jag var ett skämt, planterade växter hej vilt i marken utan att nämna härdighet (det ända hon sa var att man skulle täcka annassalvia) men trillingblomma som planterades i marken kommer ju knappast klara vintern lika så andra växter som planterades utan att det sa nåt om härdighet eller hur man övervintrar dom annars och om hur man övervintrar oliv och citrus.

det ända hon nämnde var lavendel och någon annan. men för den som inte vet borde man sagt nåt om dom andra växterna också, trillingblomma är ju ganska dyra att köpa och tråkigt om dom skulle frysa ihjäl.

och fruktansvärt fult blev resultatet. speciellt dom hängande rödapelargonerna i trådar. undra hur det kommer se ut efter ett oväder. och tvättlinan var väl ingen höjdare heller, vem vill ha sånt som fladdrar framför där man sitter.
Malin_MeL
Jag såg detta program för första gången idag, jösses vilket trist program!
zissi
CITAT (skogstroll @ 01-04-2010, 11:50) *
aha nu såg jag att Trädgårdsfredag börjar i slutet av april smile.gif Kul när de lagar ovanlig mat på hemodlat, ser mycket godare ut än matprogram där de bara kör affärsmat. Jag ska pröva göra potatischips på en blå potatissort ... fast jag får väl vänta lite whistling.gif


Så underbart att Trädgårdsfredag börjar snart! (efter att ha sett Tinas program i går sleeping.gif )

Gillar det programmet skarpt och liksom du skogstroll tycker jag det är så kul att se vad de lagar till för gott av det de odlar.
Laura
CITAT (NattyFred @ 23-03-2010, 11:48) *
Aloha! själv har jag bara en sak att tillföra den här debatten, Trädgårdsfredag rules!!! Gustav Mandelmann är det absolut bästa alternativet vi har som ny statsminister!!! SOm jag har förstått saken rätt så är nya program av denna underbara serie under inspelning.


Tyvärr är inte Mandelmann med i nästa serien sad.gif Det ska sändas från en kolonilott tydligen...
Laura
Jag hittade några bra klipp från Gardener's World (en av Englands bästa trädgårdsserier) på deras webbsida:

http://www.gardenersworld.com/how-to/proje...video-projects/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon