Full version: Dagens kattbild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Fenja
Chippen wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
frugb
Hej, vilka underbara katter! Och intressant med genetiken. Är det ovanligt med tvåfärgade ögon? Min lilla Maja speglar ett öga i rött och ett i grönt - vad säger det - hon är helt kritvit? Vad skulle hon få för färg på ungarna? Jag tror att det är det ljusblåa ögat som blir rött och det gulbruna som blir grönt i blixtljus. Ser ganska coolt ut.

Visst är hon söt?
[attachment=12964:Maja1.JPG]
[attachment=12965:maja4.JPG]
Myosotis
oh vad fin hon är! Speciellt med vita katter! Man får titta noga innan man sätter sig på den sängen...
Fenja
CITAT (frugb @ 06-02-2008, 21:57) *
Hej, vilka underbara katter! Och intressant med genetiken. Är det ovanligt med tvåfärgade ögon? Min lilla Maja speglar ett öga i rött och ett i grönt - vad säger det - hon är helt kritvit? Vad skulle hon få för färg på ungarna? Jag tror att det är det ljusblåa ögat som blir rött och det gulbruna som blir grönt i blixtljus. Ser ganska coolt ut.

Visst är hon söt?
[attachment=12964:Maja1.JPG]
[attachment=12965:maja4.JPG]


Min vita Lizzy har ett ljusblått och ett ljusgrönt öga, hon väntar bäbbar med en kolsvart hane nu i slutet av februari. Som jag förstår det så ska hanarna bli vit, silver, grå, svart och honorna bli grå, silver, svart. Ögonens ärftlighet har jag förstått är svår att säga något om. Men snart så får vi ju se!! biggrin.gif Mest orolig är jag över att få vita döva kissar, då dövhet följer med vit färg och blå ögon. Det är väl lite ovanligt med tvåfärgade ögon, men nog förekommer det här och där. Här kommer en bild i repris:



Mvh
Fenja


Blomstertanten
[attachment=12971:Bonnie_vill_bada.jpg]
Men matte , fyll på lite vatten nån gång ! sleep.gif
Jag behöver verkligen bada bort allt spackeldamm !
Myosotis
CITAT (Fenja @ 06-02-2008, 22:16) *
Min vita Lizzy har ett ljusblått och ett ljusgrönt öga, hon väntar bäbbar med en kolsvart hane nu i slutet av februari. Som jag förstår det så ska hanarna bli vit, silver, grå, svart och honorna bli grå, silver, svart. (...)

Nej de blir schackrutiga ska du se!! giggle.gif
Kathy
CITAT (Blomstertanten @ 06-02-2008, 22:21) *
[attachment=12971:Bonnie_vill_bada.jpg]
Men matte , fyll på lite vatten nån gång ! sleep.gif
Jag behöver verkligen bada bort allt spackeldamm !


*Vill gärna se Bonnies riktiga ögonfärg*...


whistling.gif
Fenja
CITAT (Myosotis @ 06-02-2008, 22:33) *
Nej de blir schackrutiga ska du se!! giggle.gif


DET vore något!! *håller tummarna* biggrin.gif
Mvh
Fenja
MariaS
Om en av Lizzys föräldrar är röd eller creme, får du dessutom sköldpadd honor som färgvariant. De färger du nämnt hitintills kommer väl bara från den svarta hanens sida. Eller är silverfärgerna från Lizzie?

CITAT (frugb @ 06-02-2008, 21:57) *
Hej, vilka underbara katter! Och intressant med genetiken. Är det ovanligt med tvåfärgade ögon? Min lilla Maja speglar ett öga i rött och ett i grönt - vad säger det - hon är helt kritvit? Vad skulle hon få för färg på ungarna? Jag tror att det är det ljusblåa ögat som blir rött och det gulbruna som blir grönt i blixtljus. Ser ganska coolt ut.

Visst är hon söt?
[attachment=12964:Maja1.JPG]
[attachment=12965:maja4.JPG]

vilka bebisarnas färger blir, beror på vilka färger som ligger bakom hennes mamma och pappa. Men ett rött öga i blixten, tyder på de solida färgerna.
Myosotis
Vad mycket ni kan om genetiken! bravo.gif Berätta mer! Jag vill också lära mig! Har lyckats lära mig lite om hur islandhästens färger ärvs, det är jättespännande.
Trefärgade katter är ju alltid honor, sägs det. Men en kattuppfödare sa en gång att hannar i mycket sällsynta fall också kan bli trefärgade, fast jag minns inte förklaringen. Det måste ju nästan vara något med könskromosomerna då. Någon som vet?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 18:31) *
Vad mycket ni kan om genetiken! bravo.gif Berätta mer! Jag vill också lära mig! Har lyckats lära mig lite om hur islandhästens färger ärvs, det är jättespännande.
Trefärgade katter är ju alltid honor, sägs det. Men en kattuppfödare sa en gång att hannar i mycket sällsynta fall också kan bli trefärgade, fast jag minns inte förklaringen. Det måste ju nästan vara något med könskromosomerna då. Någon som vet?

Oj! Det är tyvärr inget som skriv ner bara sådär. Men jag kan försöka sammanfatta...
1. Solid. Hanar: svart, röd. Honor: +vartsköldpadd.
2. Dillution. Hanar: Svart är då blå och röd är creme. Honor:+blåsköldpadd
3. Choklad. Hanar: Svart och röd blir choklad och blått, creme blir lila. Honor:+svartsköldpadd=chokladsköldpadd och blåsköldpadd=lilasköldpadd.
4. Till ovan tre huvudgrupper kan man lägga till silver och Agouti (Tabby) i samtliga varianter samt ögonfärger i vissa fall.

För att få ett säkert utfall, bör man sen veta upp till tretton generationer bakåt, vilka färger som ligger bakom.

Utfallet blir då alltid enligt grupp ett i kombinationerna:
Hane Hona Unge Hane Unge Hona
svart svart svart svart
svart röd svart, röd svart, sköldpadd
röd svart svart, röd svart, sköldpadd
röd röd röd röd
svart sköldpadd svart, röd svart, sköldpadd
röd sköldpadd svart, röd svart, röd, sköldpadd
Flest färger i utfall blir då alltid i kombinationen: röd hane sköldpadd hona.

En vit katt är inte genetiskt vit, utan genetiskt någon av ovan nämnda färger. Men avel med vit katt, ger även färgen vit i ovan kombinationer på bägge kön.

Sen ska man vara medveten om att det i slutänden finns över hundra färg och ögonkombinationer. Det tog mig över tre år att göra hela detta genetikschema på samtliga färger i alla kombinationer och tretton generationer, som sedan SVERAK använde som bedömningsgrund innan man kom på den geniala lösningen med färgbestämning via DNA.


glömde: Till detta ska också resesiva anlag läggas till. Det vill säga att bägge könen måste bära på anlaget, för att få en kattunge med utfall. Till resesiva anlag hör bl.a. dilution och chokladanlagen.
Fenja
Oj Maria! Tack för en jättebra förklaring. Jag vet ju inget om Lizzys bakgrund tyvärr, det är en som "kan" lite färger som sa att det nog blir som jag skrev innan. Då kan det ju bli riktigt spännande...
Mvh
Fenja
Myosotis
Ojoj!! Jag förstår att det tar lite tid att sätta sig in i det!! Du är ju verkligen expert på det här! En sak till som jag funderat på: På min i huvudsak vita honkatt fanns både röda och grå-svart-randiga fläckar. Hur vet fläckarna att de ska vara randiga? crazy.gif Hur vet de överhuvudtaget var de ska vara? Det är ju oftast öron, svans och så några fläckar på kroppen. Eller en vanlig randig katt: vad är det som styr var ränderna hamnar?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 21:17) *
Ojoj!! Jag förstår att det tar lite tid att sätta sig in i det!! Du är ju verkligen expert på det här! En sak till som jag funderat på: På min i huvudsak vita honkatt fanns både röda och grå-svart-randiga fläckar. Hur vet fläckarna att de ska vara randiga? crazy.gif Hur vet de överhuvudtaget var de ska vara? Det är ju oftast öron, svans och så några fläckar på kroppen. Eller en vanlig randig katt: vad är det som styr var ränderna hamnar?

Din hona är altså genetsikt svartsköldpaddstabby/tigre. Ränderna är altså genetiskt bundna och visar sig i de fält där katten har färg. (Vit var ju ingen färg...) Sen var fläckarna hamnar, ja det är med dem som med våra leverfläckar. De bara hamnar där, men oftas visar de sig på kallare partier först. Det vill säga partierna som är mer Kylda=öron svans tassar och ansikte.
Sen kanske jag ska förklara med agoutin. Den finns i tre varianter
TAbby: ser ut som mussleformade ringar främst på höften och ut.
Tigre: Randig katt, ibland övergår dessutom ränderna till prickar mot magen
Spotted: Hela katten prickig INGA ränder.
Gemensamt för dessa tre är vita eye-lines och ett M i pannan. Finns inte dessa båda tecken med säkerhet, så är det en solid katt med falska agouti-tecken. (Vanligt på röd och creme)
Kathy
Ikaros i sommarpäls, taget i somras på landet.




Ikaros, bilden togs nyss.



Tyvärr är det dålig ljuskvalité hemma.

En viss skillnad på päls. tongue.gif

Den inramade bilden bredvid Ikaros är på vår första birma Elliot wub.gif som bara blev knappt 8 månader gammal.
MariaS
Ulltottar wub.gif
Kathy
CITAT (MariaS @ 08-02-2008, 19:10) *
Ulltottar wub.gif



Ulltott, menar du? flirting.gif
För det är en och samma kisse, tro't eller ej. wink.gif
Fenja
Goding!! wub.gif
Mvh
Fenja
MariaS
CITAT (Kathy @ 08-02-2008, 19:16) *
Ulltott, menar du? flirting.gif
För det är en och samma kisse, tro't eller ej. wink.gif

Jamen den på bilden bredvid var väl inte på Ikaros?
Myosotis
CITAT (MariaS @ 08-02-2008, 13:46) *
Din hona är altså genetsikt svartsköldpaddstabby/tigre. Ränderna är altså genetiskt bundna och visar sig i de fält där katten har färg. (Vit var ju ingen färg...) Sen var fläckarna hamnar, ja det är med dem som med våra leverfläckar. De bara hamnar där, men oftas visar de sig på kallare partier först. Det vill säga partierna som är mer Kylda=öron svans tassar och ansikte.
Sen kanske jag ska förklara med agoutin. Den finns i tre varianter
TAbby: ser ut som mussleformade ringar främst på höften och ut.
Tigre: Randig katt, ibland övergår dessutom ränderna till prickar mot magen
Spotted: Hela katten prickig INGA ränder.
Gemensamt för dessa tre är vita eye-lines och ett M i pannan. Finns inte dessa båda tecken med säkerhet, så är det en solid katt med falska agouti-tecken. (Vanligt på röd och creme)

Tack Maria! Jag är mycket imponerad över ditt kunnande. Det här med kalla partier har väl inget med verklig temperatur att göra? Jag har hört någonting om kaniner som får en annan färg där solen skiner på dem eller nåt... hade svårt att tro det. Minns tyvärr inte riktigt.
Kathy
CITAT (MariaS @ 08-02-2008, 19:37) *
Jamen den på bilden bredvid var väl inte på Ikaros?


Om du menar den inramade bilden, så var det på vår lille Elliot.
Krolliljan
CITAT (Kathy @ 08-02-2008, 18:45) *
Ikaros i sommarpäls, taget i somras på landet.

Ikaros, bilden togs nyss.

wub.gif Så go.
Kathy
...
MariaS
Ansvarsfull styvfar wub.gif
Kathy
CITAT (MariaS @ 11-02-2008, 13:38) *
Ansvarsfull styvfar wub.gif


biggrin.gif Ja, han var nog det.

Såhär såg det ut hos mig för en stund sen.
Hugo trodde han ville gå ut, tills han kom ut och upptäckte hur kallt det var om tassarna.
Solidarisk som han är så lät han sig hållas medan Ikaros promenerade. Däremot krävde han av matte att bli buren. innocent.gif


Myosotis
CITAT (Myosotis @ 08-02-2008, 20:53) *
Det här med kalla partier har väl inget med verklig temperatur att göra? Jag har hört någonting om kaniner som får en annan färg där solen skiner på dem eller nåt... hade svårt att tro det. Minns tyvärr inte riktigt.

Nu har jag tagit reda på vad det var jag pratade om. Rysk Kanin ser ut så här:

OBS! Detta är ingen katt!

Det jag hört talas om var att man i ett försök rakade av lite av pälsen på ryggen. När den växte ut igen var den svart!! I detta fall var färgen alltså faktiskt temperaturstyrt (om det nu verkligen är sant)! Så fungerar det inte på katter.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 12-02-2008, 20:13) *
Nu har jag tagit reda på vad det var jag pratade om. Rysk Kanin ser ut så här:

OBS! Detta är ingen katt!

Det jag hört talas om var att man i ett försök rakade av lite av pälsen på ryggen. När den växte ut igen var den svart!! I detta fall var färgen alltså faktiskt temperaturstyrt (om det nu verkligen är sant)! Så fungerar det inte på katter.

Om du tar en siameskatt och rakar den på ryggen, blir stället mycket riktigt färgad! Detta kallas för kalla spots. Men när pälsen byts i nästa fällning, återgår den till vitt.
Kalla områden kallas så för där finns de mindre blodkärlen, samma som på oss människor. Dess ställen på oss, skyddar vi i regel då med vantar, mössa och strumpor. Är det mycket kallt tar vi även till en halsduk framför ansiktet. Altså samma ställen som på en siames. Är vi nakna, är det också dessa ställen som först blir kalla. =Cold spots.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 12-02-2008, 22:07) *
Om du tar en siameskatt och rakar den på ryggen, blir stället mycket riktigt färgad! Detta kallas för kalla spots. Men när pälsen byts i nästa fällning, återgår den till vitt.
Kalla områden kallas så för där finns de mindre blodkärlen, samma som på oss människor. Dess ställen på oss, skyddar vi i regel då med vantar, mössa och strumpor. Är det mycket kallt tar vi även till en halsduk framför ansiktet. Altså samma ställen som på en siames. Är vi nakna, är det också dessa ställen som först blir kalla. =Cold spots.

Det här är ju jättespännande! Gäller det bara på siameser och ryggar? För när min "vita" katt (svartsköldpaddstabby/tigre som jag fick lära mig att det heter) blev rakad på magen växte det ju ut vitt! Och dessutom: när kattungen kommer ut är öronen etc. redan mörka. Hur vet de att de kommer att bli kalla områden?
MariaS
Jag har svarat i den nystartade genetiktråden istället, så håller vi oss till bilderna i denna smiley_small_hug.gif
MariaS
Vet inte om Chippen är som han ska ibland confused.gif Igår visade han ett nytt betende. När han inte kunde hitta någon leksak, så for han upp i sängen hos husse och lekte med...... Ja gud vet vad
[attachment=13382:Ligglek1.jpg][attachment=13383:Ligglek2.jpg]
[attachment=13384:Ligglek3.jpg]
Azola
Han är för härligt charmig han Chippen... biggrin.gif
Azola
CITAT (Kathy @ 11-02-2008, 21:27) *
biggrin.gif Ja, han var nog det.

Såhär såg det ut hos mig för en stund sen.
Hugo trodde han ville gå ut, tills han kom ut och upptäckte hur kallt det var om tassarna.
Solidarisk som han är så lät han sig hållas medan Ikaros promenerade. Däremot krävde han av matte att bli buren. innocent.gif



Hi hi... tycker mig känna igen de där härligt håriga bakdelarna, ser ut så här hemma också då vi går ut.
Någon lite tös som önskar att få följa med ut i kylan... vi har varandan in-nätad så hon får mer än gärna hänga på ut ...det brukar bli ett varv runt och snabb kolla/suga in alla dofter. Sedan ska det lilla livet in i värmen igen med en "jäkla" fart naughty.gif
Kathy
CITAT (Azola @ 14-02-2008, 12:37) *
Hi hi... tycker mig känna igen de där härligt håriga bakdelarna, ser ut så här hemma också då vi går ut.
Någon lite tös som önskar att få följa med ut i kylan... vi har varandan in-nätad så hon får mer än gärna hänga på ut ...det brukar bli ett varv runt och snabb kolla/suga in alla dofter. Sedan ska det lilla livet in i värmen igen med en "jäkla" fart naughty.gif



Hehe....ja.....ungefär såhär är det....matte/husse säger: "Jaså, ni vill gå ut? *Plocka fram selar, knäppa, knäppa, knäppa på*


(Hugo och Ikaros) ....*vänta på en seg matte eller husse som bara måste ha på sig skor och ytterkläder*.....*humpidumpidump*........*nu så*.......Sswoooosch*.....*snabbt, snabbt ner för trappan och vänta vid porten*.....*slääääääpp uuuut oss*.......(väl ute, utanför porten).....*jääääävl-------rs vad det var kalltkalltkallt om tassarna*.......(20 sekunder senare) *vi vill iiiiiiiiiinn*.........*släääppp iiiiin osssss*.......*trycker nosarna mot portens glasruta*......

CITAT (MariaS @ 14-02-2008, 10:37) *
Vet inte om Chippen är som han ska ibland confused.gif Igår visade han ett nytt betende. När han inte kunde hitta någon leksak, så for han upp i sängen hos husse och lekte med...... Ja gud vet vad


Fantomleksak? laugh.gif
Eller "man tager vad man haver och haver man inget så haver man i alla fall fantasi"
MariaS
När husse inte är hemma, ser Chippen till att hålla kontorsstolen varm åt honom!
[attachment=13616:Bavakning.jpg]
Prinsen får vacker vänta på golvet, efter att ha rivit ner mattes blommor i fönstret!
Blomstertanten
Bonnie har hittat ett nytt favoritställe. Men det är visst fler som vill ligga där ! biggrin.gif [attachment=13783:Bonnie_i...cksängen.jpg]
MariaS
Jamen det är ju klart, hon vill ju också ha en säng!
Blomstertanten
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 13:43) *
Jamen det är ju klart, hon vill ju också ha en säng!

Jomen , självklart att världens mest bortskämda katt ska ha egen hängmatta , eget solarium och egen säng biggrin.gif
anncharlotte
CITAT (Blomstertanten @ 21-02-2008, 23:51) *
Jomen , självklart att världens mest bortskämda katt ska ha egen hängmatta , eget solarium och egen säng biggrin.gif



Jo så klart att hon ska ha det ! Jag hoppas att hon har personal hemma hos sej också så att det räcker till :-), så hon blir väl omhändertagen menar jag. Härligt att hon har det så bra !
smiley_small_hug.gif Krama Bonny från mej !
Blomstertanten
CITAT (anncharlotte @ 22-02-2008, 01:03) *
Jo så klart att hon ska ha det ! Jag hoppas att hon har personal hemma hos sej också så att det räcker till :-), så hon blir väl omhändertagen menar jag. Härligt att hon har det så bra !
smiley_small_hug.gif Krama Bonny från mej !

Ja, då ! Hon har personal så det både räcker och blir över biggrin.gif Nummera har hon både egen målare , elektriker , snickare och nu försöker hon anställa bovärden oxå. Dessutom har hon alla grannar som sina underdåniga undersåtar .
Hon ser till att få så mycket kel hon vill ha , utan hänsyn till om personen i fråga vill kela med henne eller ej ! tongue.gif
Hittar hon ett knä hon vill ligga i så lägger hon sej där, vare sig folk vill det eller ej ! rotfl.gif
Hon skickar en kram tillbaks ! smiley_small_hug.gif
MariaS
CITAT (Blomstertanten @ 22-02-2008, 08:14) *
Ja, då ! Hon har personal så det både räcker och blir över biggrin.gif Nummera har hon både egen målare , elektriker , snickare och nu försöker hon anställa bovärden oxå. Dessutom har hon alla grannar som sina underdåniga undersåtar .
Hon ser till att få så mycket kel hon vill ha , utan hänsyn till om personen i fråga vill kela med henne eller ej ! tongue.gif
Hittar hon ett knä hon vill ligga i så lägger hon sej där, vare sig folk vill det eller ej ! rotfl.gif
Hon skickar en kram tillbaks ! smiley_small_hug.gif

Typiskt Devon. De har en förmåga att adoptera alla människor i sin omgivning UTAN UNDANTAG!
Virriz
Min gosiga snöbengal Lewis igår på uteplatsen!


Wilmer
Ojoj så fin.
Azola
Oh så härliga bilder ni skickar in, de förgyller dagen nu när jag äntligen har tid att vara här inne igen! tummenupp.gif
Krolliljan
CITAT (Virriz @ 25-02-2008, 15:42) *
Min gosiga snöbengal Lewis igår på uteplatsen!


wub.gif Vilken sötnos.
Fenja
Lewis wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Snöflinga
CITAT (Virriz @ 25-02-2008, 15:42) *
Min gosiga snöbengal Lewis igår på uteplatsen!


Vilken skönhet wub.gif Kikade i ditt album om du hade fler bengalfoton men där fanns ingenting, tycker de är så vackra ...
anncharlotte
O så fin han är smile.gif



Här kommer en bild på min Måns Marzipan



Blomstertanten
CITAT (anncharlotte @ 26-02-2008, 23:51) *
O så fin han är smile.gif
Här kommer en bild på min Måns Marzipan

Vilken söt marsipangris ! wub.gif
MariaS
CITAT (anncharlotte @ 26-02-2008, 23:51) *
O så fin han är smile.gif
Här kommer en bild på min Måns Marzipan

Sicken goding wub.gif
Virriz
CITAT (Snöflinga @ 26-02-2008, 18:48) *
Vilken skönhet wub.gif Kikade i ditt album om du hade fler bengalfoton men där fanns ingenting, tycker de är så vackra ...


TACK!! Jag kanske ska göra något åt det där med albumet då och lägga in några bilder! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon