Full version: Dagens kattbild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Anic
CITAT (Fenja @ 22-03-2008, 17:55) *
Här är våran ännu så länge odöpta nya lilla hankatt på fem månader. Okänd härkomst, gissar att det är en hel del perser i alla fall. Vi behandlar de rinnande ögonen med koksalt just nu så de är ännu rinnigare av det. Hjälper inte detta så blir det vetten efter helgen. Han är en tuff, klok, modig och enormt nyfiken liten grabb, hälsade på alla katter och hundar första dagen och idag så har han upptäckt kattluckan och varit ut och luftat sig. Han har bara varit innekatt innan.



Kom gärna med namnförslag wink.gif.
Mvh
Fenja


Tyckte också att clyde var passande till eran Bonnie. Annars gillar jag namn som betyder något, ex

Tapio - Finskt pojknamn som betyder "skog, härskare över skog och jakt".
Shu - är i egyptisk mytologi luftens gud, särade på himmel och jord genom att ställa sig mellan sina två barn.

Gillar konstiiga namn, eller snarare namn som inte är vanliga. I sommras hade vi disskusioner om vad våran nya katt skulle heta, jag ville att hon skulle heta Nyx - nattens gudinna(eftersom molly är svart) eller liknande. Men fick inte som jag ville utan det blev Molly(tråkigt och vanligt, men ändå gulligt namn), Min pojkvän hejade på Wilma, som är att extremt vanligt namn på människor, djur, och butiker dessutom. Molly visade sig vara rätt så vanligt, men är ett namn jag alltid gillat, dessutom är det ett smeknamn på Mary, som den äldsta katten heter. Så det blev som det blev.

Till min syster tyckte jag Bootes var ett bra namn på deras katt. Bootes betyder björnvaktare, hennes pojkvän heter Björn, tyckte det var smart och så blev det. Bootes är dessutom en stjärnbild.

Hoppas ni hittar något roligt/passande namn.
chilihead
Mitt bidrag till kattråden. En actionbild smile.gif

Vår settervalp som aldrig låter henne vara ifred. Nu var det dags att slå tillbaka!
Azola
Clyde borde bli passande med tanke på Bonnie:) va söt han är!!! wub.gif
Fenja
Jag föreslog Clyde som varit rätt roligt, men lilla Bonny börjar numera passa rätt bra för smeknamnet "Bitchie" och husse har nu "bestämt" sig för att Bilbo är ett bra namn på lillen så då får det bli så! Modig nyfiken och äventyrlig, det passar rätt bra! Lyckades faktiskt ta en bild idag utan blixtblänk i ögonen på Lizzy!! Hon gillar lilla Bilbo tack och lov för hon är rätt avvisande mot de andra katterna. I natt fick han till och med sova en stund i min säng tillsammans med henne!




CITAT (chilihead @ 24-03-2008, 15:08) *
Mitt bidrag till kattråden. En actionbild smile.gif

Vår settervalp som aldrig låter henne vara ifred. Nu var det dags att slå tillbaka!


Härlig actionbild! wub.gif
Mvh
Fenja
sqrulan
blush.gif Ohhh vilka sötnos katter ni har,jag har ju bara en som vill bli fotad så här kommer hon igen.Hon
är helt underbar,go och snäll.Men oj så mycket hår hon lossar nu,suck!!!! slap.gif





sobbe
Åhh vilka vackra katter ni har. Har ingen egen just nu, hon gick bort i september 2007. Men huset är fortfarande väldigt tomt. Håller just nu på att övertala gubben att vi ska ha en eller två till sommaren. Så jag fortsätter att läsa och titta på era katter så länge. Bifogar en bild på våran Duva.
Fenja
CITAT (sobbe @ 24-03-2008, 20:43) *
Åhh vilka vackra katter ni har. Har ingen egen just nu, hon gick bort i september 2007. Men huset är fortfarande väldigt tomt. Håller just nu på att övertala gubben att vi ska ha en eller två till sommaren. Så jag fortsätter att läsa och titta på era katter så länge. Bifogar en bild på våran Duva.


Åh så fin!! wub.gif
Mvh
Fenja
Lemonne
Bidrar med en bild på min lilla bonde, Benzin

[attachment=15687:Benzin.JPG]
sqrulan
Men så söta!Benzin var ett roligt namn!
Anic
Här är Molly, mitt lilla busfrö, som inte har den ringaste respekt för blommor. Är 10 månader nu, de växer så fort. Funderar på att ta en kull efter henne, men har beslutsånget efter som alla säger att man inte skall skaffa mer katter, för det finns så många. Men jag vill så gärna har kattbebisar, de är så söta. För söta, blir väl som med duvorna, det slutar med att jag behöll dem för ingen var värdig att få ta hand om dem. Andra problemet är ju att hitta en pojke till henne.

[attachment=15727:Molly_P3200001.jpg]
Fenja
CITAT (Anic @ 25-03-2008, 17:58) *
Här är Molly, mitt lilla busfrö, som inte har den ringaste respekt för blommor. Är 10 månader nu, de växer så fort. Funderar på att ta en kull efter henne, men har beslutsånget efter som alla säger att man inte skall skaffa mer katter, för det finns så många. Men jag vill så gärna har kattbebisar, de är så söta. För söta, blir väl som med duvorna, det slutar med att jag behöll dem för ingen var värdig att få ta hand om dem. Andra problemet är ju att hitta en pojke till henne.

[attachment=15727:Molly_P3200001.jpg]


Vilken fin Molly! wub.gif Självklart så ska du ta en kull kattungar om du vill, det är faktiskt bland det roligaste som finns. Jag avlar på långhåriga bondkatter och har har fått en massa skit för det naturligtvis. Men vad är det som säger att det är rumsrenare att avla fram eller köpa en dyr raskatt i stället för att ta hand om en katthemskatt, det skulle jag bra gärna vilja veta? Eller är det bara "alla andra" utöver raskattfolket som ska ta sitt ansvar?
Om du vaccinerar, chippar och veterinärbesiktigar din kull, tar ett vettigt pris för kattungarna och ställer krav på kattungeköparen så brukar det gå bra att hitta seriösa och livslånga hem till dem.
Jag är mitt emellan två hankatter nu, en som juckar i ryggpälsen duh.gif och ersättaren som bara är 6 månader och inte könsmogen ännu, annars hade du kunnat låna av mig. Sätt ut en annons på eniro, blocket eller så, så får du säkert tag på en bra hane.
Mvh
Fenja

sofiaq
CITAT (Fenja @ 09-01-2008, 19:53) *
Min svårfotograferade vackra vita Lizzy:





Hennes ljusblå och ljusgröna ögon får aldrig rätt färg inomhus.
Mvh
Fenja



Jag passade en katt som var lik din, med olikfärgade ögon. Han var döv och hetter Jasper. Roligast var när han gick vilse och man inte kunde ropa på honom. Det hände varje gång jag passade honom..
sofiaq
[attachment=15781:image_up...4_759543.jpg]Här är mitt bidrag! Den här katten kommer från mitt koloniområde, där vi haft en hel hop katter. För att göra en lång historia kort, så hotades katterna av avlivning, och jag ville undvika detta. Det här är den nästsista katten som fångades in, och den som mest behövde hjälp. Hennes ena bakben skadades på något sätt under julen, eventuellt har hon råkat i händerna på någon som ogillar katter. När vi fick in henne stack benpipan ut, och hade gjort det ett bra tag. Hon fick komma till veterinär, fick operera tassen och bli steriliserad samt ompysslad för att se hur hennes allmäntillstånd var.
Sen i torsdags bor hon hos min vän, och tillbringade fredag-måndag under vasken. Idag satt hon coh solade i fönstret och blev klappad, och spann för första gången! Hon är en väldigt tapper liten tunn varelse, som jag tror att det kommer gå mycket bra för.
Jag tackar katt-sos i Malmö för all deras hjälp!
AvalonC
Julia, på promenad med matte och husse i skogen...




Carisma, ligger på sin favoritplats, över min dataskärm, så att hon kan se ut över rummet... Mattes lilla minibjörn.. hon är så gosig... smile.gif



Pi, finns tyvärr inte med oss längre... sad.gif
Husse hade tagit hem en fisk till honom, han brukar äta ALLT... men fisken var han inte ett dugg intresserad av... husse fick gräva ner den istället....
Lotta22
Här är Kattis, en 4 månaders kattflicka som vi tog hand om under sportlovet. Åhh, vad det var svårt att lämna tillbaka henne!!


Kattis

Krolliljan
Oh så söta era katter är. wub.gif
Blomstertanten
[attachment=15967:Bonnie_i_fåtöljen.jpg]
zaaritha
Katter är fantastiska djur!
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 29-03-2008, 20:12) *
[attachment=15967:Bonnie_i_fåtöljen.jpg]


Inga röda ögon?!!!?!!! unsure.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 29-03-2008, 22:50) *
Inga röda ögon?!!!?!!! unsure.gif
Mvh
Fenja

Nä, hon har hållit sig nykter ett bra tag nu så .... tongue.gif
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2008, 00:11) *
Nä, hon har hållit sig nykter ett bra tag nu så .... tongue.gif


laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Snöflinga
CITAT (sofiaq @ 26-03-2008, 02:39) *
[attachment=15781:image_up...4_759543.jpg]Här är mitt bidrag! Den här katten kommer från mitt koloniområde, där vi haft en hel hop katter. För att göra en lång historia kort, så hotades katterna av avlivning, och jag ville undvika detta. Det här är den nästsista katten som fångades in, och den som mest behövde hjälp. Hennes ena bakben skadades på något sätt under julen, eventuellt har hon råkat i händerna på någon som ogillar katter. När vi fick in henne stack benpipan ut, och hade gjort det ett bra tag. Hon fick komma till veterinär, fick operera tassen och bli steriliserad samt ompysslad för att se hur hennes allmäntillstånd var.
Sen i torsdags bor hon hos min vän, och tillbringade fredag-måndag under vasken. Idag satt hon coh solade i fönstret och blev klappad, och spann för första gången! Hon är en väldigt tapper liten tunn varelse, som jag tror att det kommer gå mycket bra för.
Jag tackar katt-sos i Malmö för all deras hjälp!


Stackars lilla kissekatt, vad hon måtte ha lidit sad.gif Så skönt att hon fått vård och kommit till din vän ... önskar henne allt gott wub.gif
DragonLady
Här sitter min främste jägare (fotat med mobilen därav hemsk kvalitet) o frustrerar sig för att han inte får tag på firrarna.. wub.gif som sagt just detta oändliga tålamod gör att jag är hemskt tveksam till att mina blivande dammfirrar blir så långlivade eller många blink.gif
sofiaq
CITAT (Snöflinga @ 30-03-2008, 21:30) *
Stackars lilla kissekatt, vad hon måtte ha lidit sad.gif Så skönt att hon fått vård och kommit till din vän ... önskar henne allt gott wub.gif



Jag fick träffa henne igår. Hennes tass håller på att läka nu, och när hon går så verkar hon till och med sätta ner den i golvet. När hon springer gör hon det på tre ben, hon är rätt snabb den lilla rackaren!
Nu har hon upptäckt tonfisk, och aptiten börjar komma tillbaka. Det är lustigt, hon äter inte ur matskålarna som står placerade i närheten, utan hon äter bara ur handen på min kompis (ja, min hand också för den delen). Hon låg i mitt knä länge länge och lät sig bli klappad, och mös. Jag mös ännu mer smile.gif
Azola
[attachment=16062:Rosie__6...2008_012.jpg]
Rosie i väntan på våren ;o)
aanderss
Min mammas katt



embees
CITAT (sofiaq @ 31-03-2008, 05:55) *
Jag fick träffa henne igår. Hennes tass håller på att läka nu, och när hon går så verkar hon till och med sätta ner den i golvet. När hon springer gör hon det på tre ben, hon är rätt snabb den lilla rackaren!
Nu har hon upptäckt tonfisk, och aptiten börjar komma tillbaka. Det är lustigt, hon äter inte ur matskålarna som står placerade i närheten, utan hon äter bara ur handen på min kompis (ja, min hand också för den delen). Hon låg i mitt knä länge länge och lät sig bli klappad, och mös. Jag mös ännu mer smile.gif


Varning för att hon kommer att bli besvärlig med maten när hon väl är helt frisk. Det är hur lätt som helst att införa ett felaktigt beteende utan att man tänker på det.
En katt som är hungrig svälter inte ihjäl frivilligt såvida den inte protesterar mot att ha bytt miljö t ex. men det brukar aldrig gälla strykarkatter.

Jag tog hand om en strykarkatt för sex år sedan och de första dagarna gick jag med henne till matskålen för att vara säker på att hon skulle äta ordentligt. Men det skulle jag aldrig ha gjort. Efter det så åt hon inte om inte jag 'bjöd' henne först. Det slutade med, efter några år, att om jag inte 'bjöd' henne, så gick hon och kissade ner över allt.
Jag fick tyvärr avliva henne på gr a det här beteendet som jag själv från början präntade i henne och som det inte gick att få bort sedan.
ingrids
Tänkte passa på när det lilla djuret nyss fastnat på bild smile.gif
katt med svart tassar

sudden
sööööta sleep.gif

får väl bjuda på mina oxå då tongue.gif

vilda:

[attachment=16203:vilda.jpg]

skalman:

[attachment=16204:skalman.jpg]

visst syns det att dom är systrar tongue.gif wub.gif
Whiskuchi
En av mina. Hon tyckte att lådan var alldeles lagom stor. Och det var den ju också. Och hade ett fönster. [attachment=16217:Kattkartong.jpg]
Fenja
CITAT (Whiskuchi @ 02-04-2008, 22:24) *
En av mina. Hon tyckte att lådan var alldeles lagom stor. Och det var den ju också. Och hade ett fönster. [attachment=16217:Kattkartong.jpg]


wub.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
DragonLady
Åhå.. ett perfekt gömställe.. ingen ser mig men jag ser ALLT yahoo.gif
Gertie
CITAT (ingrids @ 02-04-2008, 20:50) *
Tänkte passa på när det lilla djuret nyss fastnat på bild smile.gif
katt med svart tassar



Åh, vilken mysig Exotic. wub.gif Chinchilla? Shaded Silver?
Whiskuchi
CITAT (DragonLady @ 03-04-2008, 01:07) *
Åhå.. ett perfekt gömställe.. ingen ser mig men jag ser ALLT yahoo.gif


Hon trodde nog att hon var osynlig därinne ja, hon satt och smög på de andra katterna och hoppade fram när de gick förbi (men de hade ju redan sett henne och blev inte särskilt rädda) a0a.gif
ingrids
Hej Gertie, katten med de svarta tassarna - även kallad Sasja, oficiellt stambokförd som Smurf - är (svart) shaded silver. Han är precis så mysig som han ser ut - fast det kan vara rätt mycket fart i en sjumånaders ungkatt . Tog en titt på dina snygga persrar - både chincilla och shaded misstänker jag. Visst ser de ockå ut att ha mer nos än många andra? Har hört om en avelstrend från USA som kallas "classic" och undrar om dina katter följer den linjen.
Gertie
Det är en mycket snygg katt du har. Önskar att jag kunde få tag på en lika snygg.
Mina är från 80- och 90-talet, så ingen av dem finns kvar.
Samtliga har amerikanska linjer, och ja, det är både chinchilla och shaded silver.
De är inte resultat av någon medveten avel på längre nosar.
På den tiden fanns helt enkelt inte silver-perser med kortare nos.
Man parade in solida katter för att få bättre typ, och då blev ögonen gul-gröna.
När man så parade tillbaka för att få rätt ögonfärg, så försvann typen.
Det gjorde att domarna godkände dem med den något längre nosen.
Mina var mycket framgångsrika på utställningar.

Vad har din för linjer?
Fenja
Gosekatten Bella!




Intensiv svanstvätt!

Mvh
Fenja
Inga från Närke
Har ingen egen katt men grannarna har på båda sidorna. Nemo har fullt upp ibland. Här kommer 2 bilder.

[attachment=16496:2008_04_...e_bild_1.JPG]
Sigge heter han. Nemo och han brukar jaga varandra tills han smiter upp i ett träd.
[attachment=16497:2008_04_..._bild__2.JPG]
Kommer inte ihåg vad hon heter men hon är inte höjdrädd i alla fall. Bilden är tagen när hon varit på sin runda uppe på hustaket.
När Nemo närmar sig kryper hon snabbt in i kattluckan som finns i källarfönstret.
Virriz
Fortsätter med katter på tak biggrin.gif
Min Jerry vet inte betydelsen av ordet höjdrädsla... Här försöker han komma åt fågelholkarna som sitter under taket.

´



Fenja
Virriz, det är underbart att se en bengal (för det är det va?) fri ute i sitt rätta element naturen! wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Virriz
CITAT (Fenja @ 10-04-2008, 21:46) *
Virriz, det är underbart att se en bengal (för det är det va?) fri ute i sitt rätta element naturen! wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja


Japp, Jerry bengal!
Vi har landställe "ute i skogen" så där får han gå fritt och jaga råttor biggrin.gif
Storåtjejen
Hade för mig att katter gillar att ligga mjukt och gosigt. Det kan man väl inte kalla att Legoklossar är giggle.gif

[attachment=16567:Samba_i_legolådan.JPG]
Samba som har det så skönt laugh.gif
ingrids




Oh, en så fantastiskt vacker katt! Kommer inte på något som helst smartare att säga smile.gif
Fenja
Storåtjejen, våran Bella brukar mysa i klädnypskorgen laugh.gif Lika mjukt och gott där som i en legolåda!
Mvh
Fenja
inglan
Hej!
Här kommer två bilder på mina godingar Morris och Marwin.
Sams nästan jämt!

Gosekatterna!


Utsiktsplatsen, Marwin och Morris

Tosan
Vår nyaste familjemedlem, lilla Mirabella, drygt 4 månader

[attachment=16588:100_0578__Large_.JPG]
Fenja
De är för ljuvliga Inglan! wub.gif wub.gif Vilken näpen liten dam Tosan, jättesöt!
Mvh
Fenja
inglan
Jaa, Fenja, helt underbara är de! wub.gif
De är ganska olika personligheter, men vi tycker lika mycket om dem bägge två! Vi är såå glada att vi bestämde och fick köpa två av dig!!! thanks.gif blomma.gif

hälsningar Inglan smile.gif
Tosan
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 21:52) *
De är för ljuvliga Inglan! wub.gif wub.gif Vilken näpen liten dam Tosan, jättesöt!
Mvh
Fenja

Ja och hon är jättesnäll och jättegosig wub.gif Mormor tyckte att hon var så besvärlig och busig, men här har hon inte varit det minsta besvärlig. Än iaf...
Fenja
Tosan, det är väl den där busig- och besvärligheten som är charmen med kattungar! Vi försökte att ge vår mormor en katt med, men det funkade inte så den fick flytta till min mor.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon