Full version: Dagens kattbild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Wilmer
Ser ingen annan tråd än, eller?

Börjar med denna otroligt charmiga herre som bodde i vårt nyköpta hus fram tills nu. Han vill gääärna komma in igen! Det är så svårt att skrämma iväg honom crazy.gif När jag bara vill släppa in honom egentligen help.gif wub.gif Men han måste ju bo kvar hos sin gamla familj... (Eller.... shy.gif )



jag vill in
Snöflinga
Stackars lilla katt no.gif Har hört sägas att katter fäster sig vid huset och inte i lika hög grad människorna .... Prata med tidigare ägare, de kanske kan tänkas låta kissen bo kvar, om ni vill ta hand om honom dunno.gif
sqrulan
crying.gif Men stackars kisse,han vill ju komma hem!
Wilmer
smiley_small_hug.gif Lilla kissen... Han bor numera 200 meter bort, så det är väl inte helt lätt för honom. Han är och jagar på sina gamla jaktmarker, så tar han svängen förbi luckan. Deras honkatt lämnar inte gården, så henne ser vi inte! Jag vill ha katt, men inte min sambo. Så länge vi har marsvin vågar jag inte i vilket fall. Han vänjer sig nog..

WIlma
Eva-Helene
Ett litet bidrag från mig. Det är ena sonens kattpojke, en orädd och nyfiken kille.

Mitt "barnbarn" Nex

skogstroll
Ingen kattbild från mig idag, men enligt uppgift kom två vilsna stora hundar glatt lufsande in därhemma idag vilket ledde till att katten (hittekatten) flög upp högt i en tall och sitter sannolikt där än om hon inte frusit till is och trillat ner eller sambon klättrat upp efter henne...

Katten flyttade ju in på det spontana viset så hundarna får gärna göra det också wub.gif
MariaS
Här kommer en bild från vår nya databevakare, Chippen. Liggandes på mina växtlistor...
[attachment=11220:DAtakatt.jpg]
anilin
Min inackordering, Kitty, sonens katt. Sonen är i Brasilien från jul och januari ut. Först var hon lite vilsen, men stormtrivs nu.
Hälsningar anilin
Wilmer
w00t.gif Chippen vill inte ha grönskande konkurrens!
MariaS
CITAT (Wilmer @ 04-01-2008, 22:49) *
w00t.gif Chippen vill inte ha grönskande konkurrens!


Snarare spanar han nog in vad som går att konsumera... whistling.gif
Eva-Helene

Lilja
Passar på att ta mera kort på denna damen, nu när hon har upptäckt att kameran inte är farlig. (Hon kan ju få för sig att den är det igen!)
MariaS
Detta hittade jag under täcket, när jag skulle bädda wub.gif
[attachment=11375:Under_täcket.jpg]

Prinsen och Chippen
Kathy
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 15:37) *
Detta hittade jag under täcket, när jag skulle bädda wub.gif


Äsch, avslöjade du deras gömställe? wink.gif
renate

Första snön denna vinter,när jag gick rundan i trädgården följde Murvel och Fritz me.Oj som de slogs,eller var det lek?Jag hade kameran i handen och det såa klick.



[attachment=11392:PICT0020__Large_.JPG] [attachment=11393:PICT0021__Large_.JPG]
MariaS
Prinsen tänker (Den stora svarta):
Undrar hur man får tag i den där lille typen?
[attachment=11426:undrar....jpg]
Kanske om jag gör såhär då?
[attachment=11427:kanske....jpg]
Nähä. Han hann undan denna gången också.
malin72
ja dom är för roliga våra små liv....här kommer bilder på en som blev jätte glad över julklapparna iår tummenupp.gif
[attachment=11448:frodo2.jpg] vaddå var den här till ena killen..ja men jag är ju kille whist.gif
[attachment=11449:frodo3.jpg] ni ska se när han bäddar säcken..innan så la han sig bara och då låg han på sniskan, eftersom att säcken blir som en liten fotölj rotfl.gif men sen så fattade han att om man kliver in i mitten då kan man bädda runt där och se så skönt det blir rolleyes.gif
renate
Vilken fin julklapp till en kattherre. Jag lade en ren duk på bordet idag,hmm Fritz trodde tydligen det var till honom .
Han satt sig mitt på bordet på den nystrukna duken grrr.

[attachment=11477:PICT7770__Large_.JPG] [attachment=11478:PICT7771__Large_.JPG]

Kathy
CITAT (renate @ 09-01-2008, 17:49) *
...//....Jag lade en ren duk på bordet idag,hmm Fritz trodde tydligen det var till honom...//....


Jamen, det är väl klart att den nystrukna, rena duken var till enbart för honom. wink.gif wub.gif
vindspel
En av grannens katter i somras. Det var första gången de var ute....
Fenja
Min svårfotograferade vackra vita Lizzy:





Hennes ljusblå och ljusgröna ögon får aldrig rätt färg inomhus.
Mvh
Fenja
Krolliljan
De är så söta alla era katter wub.gif
MariaS
Har du en odd-eyed Fenja! Vad är det för ras? Skogis?
Fenja
Jag vet ingenting om henne MariaS, jag räddade henne från avlivning när ägaren fått ett förläggande att minska ner sitt kattbestånd på ett 20-tal katter. Det var en annons jag såg. Hon var alldeles gul och stank ladugård, trots att det inte fanns någon ladugård där. Så man kan ju gissa hur det såg ut där inne...
Lizzy är en liten katt och lite lätt krokig i frambenen, så vetten tror att hon svalt som unge och under uppväxten. Hon har en ottofantiskt lång svans i alla fall! Jag gissar att det är en skogis/bondkattskorsning.
Världens raring nu när hon flyttat ut från under badkaret där hon bodde första tre veckorna. Ska försöka ta bild ute så att hennes fina ögon syns sen!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 10-01-2008, 19:19) *
Jag vet ingenting om henne MariaS, jag räddade henne från avlivning när ägaren fått ett förläggande att minska ner sitt kattbestånd på ett 20-tal katter. Det var en annons jag såg. Hon var alldeles gul och stank ladugård, trots att det inte fanns någon ladugård där. Så man kan ju gissa hur det såg ut där inne...
Lizzy är en liten katt och lite lätt krokig i frambenen, så vetten tror att hon svalt som unge och under uppväxten. Hon har en ottofantiskt lång svans i alla fall! Jag gissar att det är en skogis/bondkattskorsning.
Världens raring nu när hon flyttat ut från under badkaret där hon bodde första tre veckorna. Ska försöka ta bild ute så att hennes fina ögon syns sen!
Mvh
Fenja

Nu ser du att det inte är så lätt att ta en bild så ögonen ser ut som dom ska !!!!!!!!!!!
CITAT (Fenja @ 13-11-2007, 17:39) *
Men du får allt skärpa dig med kameran så att vi får se hennes vackra, vackra blå ögon! wink.gif
Mvh
Fenja

Skärpning alltså Fenja ! tongue.gif

Simba
[attachment=11523:RIMG0408.JPG]VAd alla era kissar e fina! Här e en bild till på Simba. Närbild skulle man kunna säga:-)! Det känns som att det antingen blir det eller en svans...en halv nos...ett bakben...nåja, han har nog inte tänkt bli fotomodell så man får väl ta det. Förresten..om det är någon här med en liten kattunge eller en liten katt som vill ha en sele (nästan oanvänd) med koppel så säg till. Min lilla skit har vuxit ur kattunge selen och stoltserar nu i vuxensele:-)! Jag skickar den mot portokostnad. Jag tror den kostade 90 när jag köpte den! (Hmm...undrar om bilden blir på sidan nu...antagligen men jag vet inte hur man gör...ni får lägga huvudet på sned och titta:-))
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 11-01-2008, 07:48) *
Nu ser du att det inte är så lätt att ta en bild så ögonen ser ut som dom ska !!!!!!!!!!!

Skärpning alltså Fenja ! tongue.gif


Skadegläden är den enda sanna... och så vidare!! coolgleam.gif Kunde väl inte jag veta, jag har aldrig haft en katt med blå eller för all del ljusgröna ögon innan!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
MariaS
Ja det är inte lätt det där med ögon. Har ni märkt att olika katter får olika färger på blixtögonen också. Vissa ögon blir röda, andra blir gröna och faktiskt får några katter blå speglar på kort. Det hänger på pälsfärgen och vilka pälsfärganlag de bär på (I avel).

I vilket fall. Jag har hittat ett till av pojkarnas gömställen idag. Kontorspapperskorgen (av alla ställen)
[attachment=11555:P1110001.JPG]

PS. Bägge mina killar får det där lite grönaktiga i ögonen. De lämnar altså blått och creme också. (Dillutionsanlag) Om de hade haft åt det mer blå hållet, visar de på att de bär på choklad också. Röda ögon ger bara basfärgerna svart, rött och svartsköldpadd.
Fenja
Åh, Maria du som verkar kunna det där med genetiken, menar du att ögonfärgen hänger ihop med vad det blir för färg på ungar och så? Jag har frågat någon om det tidigare som sa att det är svårt att säga, för flera år sedan förvisso. Jag blir så impad av er som kan det där ungefär som ett rinnande vatten biggrin.gif Jag undrar också om du på ett enkelt sätt kan förklara hur man ser om en katt är solid i sin färg?
Tack på förhand!
Fenja
MariaS
CITAT (Fenja @ 12-01-2008, 00:23) *
Åh, Maria du som verkar kunna det där med genetiken, menar du att ögonfärgen hänger ihop med vad det blir för färg på ungar och så? Jag har frågat någon om det tidigare som sa att det är svårt att säga, för flera år sedan förvisso. Jag blir så impad av er som kan det där ungefär som ett rinnande vatten biggrin.gif Jag undrar också om du på ett enkelt sätt kan förklara hur man ser om en katt är solid i sin färg?
Tack på förhand!
Fenja


Det handlar mycket om genetik som sagt. Satt en gång för ca tjugo år sedan och gjorde hela genetikschemat åt Alva Uddin på SVERAK. Var även behjälplig vid färgbestämning på den tiden. Många svarta katter reggas tyvärr som silverkatter pga av den vita kattunge-ullen och liknande. Idag kräver de visst DNA-test för att få regga silverkatter, i alla fall på Devon. Långhårskatterna är ju betydligt lättare.

PS. Har avlagt domarexamen på långhår, men aldrig dömt. Just när jag var klar, skulle plötsligt perserkatterna ha noll näsa! Det var då jag gick över till Devon! JAg är ju dessutom veterinärbiträde. DS
Kathy
CITAT (MariaS @ 12-01-2008, 11:01) *
....//.....Satt en gång för ca tjugo år sedan och gjorde hela genetikschemat åt Alva Uddin på SVERAK....//.....

....//.....Har avlagt domarexamen på långhår, men aldrig dömt. Just när jag var klar, skulle plötsligt perserkatterna ha noll näsa!....//....



Ahh, har du varit med och gjort genetikschema åt Alva Uddin.
Men....att du aldrig ens jobbat som domare??
Vad jag förstått så har en domare grundexamen i en kategori, men kan döma andra kategorier också?
MariaS
CITAT (Kathy @ 12-01-2008, 13:07) *
Ahh, har du varit med och gjort genetikschema åt Alva Uddin.
Men....att du aldrig ens jobbat som domare??
Vad jag förstått så har en domare grundexamen i en kategori, men kan döma andra kategorier också?


Det är inte BARA att döma andra kategorier. Man måste vara påläst också och avlägga både praktiska och teoretiska prov. Jag har nöjt mig med att gå assistent istället. Tappade liksom intresset när rasstandarden för persern plötsligt ändrades från sund till exstrem.
Hålls mest hemma med katterna numera och ställer ut bilar istället.
Kathy
CITAT (MariaS @ 12-01-2008, 13:43) *
Det är inte BARA att döma andra kategorier. Man måste vara påläst också och avlägga både praktiska och teoretiska prov. Jag har nöjt mig med att gå assistent istället. Tappade liksom intresset när rasstandarden för persern plötsligt ändrades från sund till exstrem....//.....


Jag förstår att man bör vara påläst om man ska döma andra raser än den man examinerat i.
Trist att Persern blivit så extrem med plattnosen.
Fenja
Oj, du har du en massa kött på benen Maria! Visst är det synd på persern som ju är en så himla trevlig ras. Gertie visade bilder innan på sina silvershaded från den tiden när persern var en frisk och vacker katt, de är underbara!
Mvh
Fenja
inglan

Våran ståtliga Morris
Numera kallad SIR Morris! En såå ståtlig och lite reserverad (högdragen? tongue.gif ) herre!

Marwin
Också ståtlig men framför allt gosig, och kärvänlig!
Båda helt underbara katter! biggrin.gif

hälsningar Inglan
Kathy
Å, så fina tabbisar. wub.gif
Fenja
CITAT (inglan @ 13-01-2008, 12:48) *

Våran ståtliga Morris
Numera kallad SIR Morris! En såå ståtlig och lite reserverad (högdragen? tongue.gif ) herre!

Marwin
Också ståtlig men framför allt gosig, och kärvänlig!
Båda helt underbara katter! biggrin.gif

hälsningar Inglan

Jag är sååååå glad att de kom att bo hos er Inglan! Här är en ny bild jag fick på pappa Gustav, visst är de lika?



Mvh
Fenja
MariaS
Gud vilka mysiga lurvisar ni har wub.gif Ibland är det nästan så man saknar en... rolleyes.gif
Krolliljan
vilka sötnosar wub.gif
inglan
Hej Fenja!
Vi är såå glada över dem som du väl vet!


De är sin far upp i dagen! smile.gif
Fast han har vitt på alla fyra tassarna, annars just ingen skillnad.
Blomstertanten
[attachment=11654:Bonnie_i...ängmatta.jpg]

Bonnie i sin "hängmatta"
MariaS
JAg ser lite blått i ena ögat Blomstertanten!
VAd mysigt hon har det. Mina rexar älskar också sina hängmattor.
MariaS
Vet inte om jag har så mysig katt längre?! Har undrat ett par dagar vart alla pappersrullar tar vägen. Finns inga spår helt enkelt... För några minuter sedan lyckades jag fånga detta på bild!
[attachment=11666:Papperstjuv.jpg]
Sekunden efter var både katt och rulle spårlöst borta. Undrar vad han ska ha förådet till... confused.gif
Pjater
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 18:09) *
Vet inte om jag har så mysig katt längre?! Har undrat ett par dagar vart alla pappersrullar tar vägen. Finns inga spår helt enkelt... För några minuter sedan lyckades jag fånga detta på bild!
[attachment=11666:Papperstjuv.jpg]
Sekunden efter var både katt och rulle spårlöst borta. Undrar vad han ska ha förådet till... confused.gif


Classic bilsport, bra tidnings val ^^
Söt kisse föressten, hehe
Azola
Härliga bilder på "våra härliga katter" !! Tack för dem!
(har nu en ny kamera men kan inte hantera den ännu, så bilder på kissen här hemma KANSKE det kommer flera av ...år 2010) ninja.gif crazy.gif duh.gif whist.gif
MariaS
CITAT (Azola @ 14-01-2008, 18:27) *
Härliga bilder på "våra härliga katter" !! Tack för dem!
(har nu en ny kamera men kan inte hantera den ännu, så bilder på kissen här hemma KANSKE det kommer flera av ...år 2010) ninja.gif crazy.gif duh.gif whist.gif

Gärna lite fortare va...
Krolliljan
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 18:09) *
Vet inte om jag har så mysig katt längre?! Har undrat ett par dagar vart alla pappersrullar tar vägen. Finns inga spår helt enkelt... För några minuter sedan lyckades jag fånga detta på bild!
[attachment=11666:Papperstjuv.jpg]
Sekunden efter var både katt och rulle spårlöst borta. Undrar vad han ska ha förådet till... confused.gif

rotfl.gif
Kathy
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 18:09) *
...//....Sekunden efter var både katt och rulle spårlöst borta. Undrar vad han ska ha förådet till... confused.gif


Du får smyga efter och spana.... laugh.gif
Lemonne
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 18:09) *
Vet inte om jag har så mysig katt längre?! Har undrat ett par dagar vart alla pappersrullar tar vägen. Finns inga spår helt enkelt... För några minuter sedan lyckades jag fånga detta på bild!
[attachment=11666:Papperstjuv.jpg]
Sekunden efter var både katt och rulle spårlöst borta. Undrar vad han ska ha förådet till... confused.gif


Hmmm... något liknande händer hemma hos mig... rullen finns kvar men det ser ut som om den har blivit dödad då det ligger tussar över hela golvet. Och sen när man ska torka sig är pappret fullt avhål. Jag trodde jag hade någon slags elakartat mal hemma, men nu tror jag bestämt jag får ställa min röding här hemma till svars.

MariaS
Är det månne den här grabben som varit på besök?


Det är Prinsen, fångad när han var i Chippens ålder ungefär (5-6månader gammal) Nu väger han sex kilo mer, men ser exakt likadan ut, när han får tag i en toarulle. Så här får alla gäster sträcka sig långt och till kattsäkert avstånd, innan de kan torka sig w00t.gif
Fenja
Härliga bilder! Har Devon Rex någon sorts förkärlek för pappaersmassa i toarulleform? biggrin.gif biggrin.gif Våran Maxi brukar samla ihop alla kattleksakerna på ett hemligt ställe, man hittar dem när man städar!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon