Full version: Världens bästa katt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Myosotis
CITAT (Meriona @ 04-12-2009, 19:53) *
Varför gråter smileysen i mitten? unsure.gif

Glädjetårar... -cry-.gif
Meriona
Jaha - phu... laugh.gif Nu får du offentlig-göra vilket namn du bestämt dig för tycker jag, nu är han ju bevisligen hemma! wub.gif
Wilmer
bravo.gif kram2.gif Så skönt Myo!!
Myosotis
Skulle kanske skriva lite mer kom jag på nu när jag lugnat ner mig lite. Ställde ut mat genom terrassdörren som vanligt, smög dit igen efter en stund, tände ytterlampan och kikade ut som jag brukar varje kväll. Då brukar man se a) en röd katt eller b) ingen katt alls. Idag såg jag en röd katt med en konstig svart skugga. Innerst inne förstod jag med en gång men jag fick titta länge till i en helt omöjlig vinkel innan jag var helt säker. Katten och skuggan rörde sig inte synkront. Sen lyfte skuggan på huvudet och hade en vit haklapp. Han tittade rakt på mig flera gånger, han satt typ 20 cm framför mina fötter fast med en stängd dörr emellan. De turades om att äta ur samma skål som gamla kompisar. Jag smög efter kameran och öppnade tyst dörren (för mörkt för att fota utan blixt; med blixt skulle jag bara fotat min spegelbild i fönsterglaset), de sprang först men sen kom han tillbaka och åt lite till, fast när jag manövrerade ut kameran genom dörrspringan sprang han en bit bort och satte sig där och bara tittade på mig. Nu har jag äntligen något att gå efter, mata vid samma tid i morgon fast med dörren på glänt och så får jag långsamt vänja honom vid mig igen. Det är inte förrän man känner den enorma lättnaden som man inser hur orolig man har varit egentligen.
Christina i Taxinge~
Men oj! du skriver så man får en klump i halsen.... -cry-.gif

Du ska se att misse blir innekatt till vintern - om det blir kallt förstås, annars får du nog fortsätta att titta på honom genom fönstret.
Huvudsaken att det inte går nån nöd på honom!
Meriona
kram1.gif wub.gif Han är bästis med Rinat.....
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 22-11-2009, 17:32) *


wub.gif

wub.gif

CITAT (Myosotis @ 15-11-2009, 14:44) *



biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 04-12-2009, 21:21) *
biggrin.gif

Ja, han blev blöt på ryggen. Men han valde att ligga där i alla fall. slap.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 04-12-2009, 21:29) *
Ja, han blev blöt på ryggen. Men han valde att ligga där i alla fall. slap.gif

giggle.gif
Meriona
Katter är så vackra att ägarna borde betala katt-skatt! wub.gif
Wilmer
Jag är så glad att det stryker en katt utanför nya huset också, jag kommer sakna de som hälsade på vid förra crying.gif
Meriona
Den vita magra... vem tar hand om den nu Wilmer? wacko.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 04-12-2009, 21:55) *
Katter är så vackra att ägarna borde betala katt-skatt! wub.gif

fear.gif Får man rabatt om den har ett trasigt öra?
Wilmer
CITAT (Meriona @ 04-12-2009, 22:28) *
Den vita magra... vem tar hand om den nu Wilmer? wacko.gif

Den verkar ta hand om sig själv finfint, den som har en ägare är ännu magare och okastrerad, vilket ger resultat... Tyvärr. Nu är det ju musår, så han blir nog fet och fin i vinter den vite rackarn.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 04-12-2009, 22:33) *
fear.gif Får man rabatt om den har ett trasigt öra?


Nja du får nog betala lagnings-avgift, så det blir dubbelt så dyrt.... crying.gif

-fear-.gif ranting.gif
CITAT (Wilmer @ 04-12-2009, 22:44) *
Den verkar ta hand om sig själv finfint, den som har en ägare är ännu magare och okastrerad, vilket ger resultat... Tyvärr. Nu är det ju musår, så han blir nog fet och fin i vinter den vite rackarn.

Himmelåjösses, en kastration är ändå ganska billig.... ranting.gif
Wilmer
Inte för en bonde angel_not.gif inte så vanligt hos dem har jag fått för mig genom åren, eller har jag fel?
Myosotis
Haha, min kompis svarade just på mitt mail, jag hade skickat med bilden också men hon tyckte det såg ut som " en fladdermus med två lampor ovanför huvudet". rotfl.gif Okej, bildkvalitén är inte så där jättebra... tongue.gif
Risberg
Så otroligt många fina små katt-"bäsar" smiley_small_hug.gif Blir glad av att se så mycket kärlek!

Måste bidra med bilder på några av våra och "trädhuset" som jag byggde till dom i somras, hanarna har lagt beslag på det och blivit ett mycket populärt tillhåll =)

[attachment=45010:aliceco.gif] Alice, Sudden och Felicia.
[attachment=45011:kerstin.gif] Kerstin
[attachment=45012:katthuset.gif] Katternas hus i äppelträdet.

Myosotis
w00t.gif Vilket häftigt hus! Ja det förstår jag att det är populärt. Och så fina katter! Kerstin är ju fantastiskt vacker, och vilken teckning på den randiga (är det Sudden?), så tydlig, det var snyggt!!
Meriona
Oj ja, det var ett maffigt katthus! wub.gif Och jättefina katter!
Wilmer
CITAT (Risberg @ 04-12-2009, 23:33) *
Så otroligt många fina små katt-"bäsar" smiley_small_hug.gif Blir glad av att se så mycket kärlek!

Måste bidra med bilder på några av våra och "trädhuset" som jag byggde till dom i somras, hanarna har lagt beslag på det och blivit ett mycket populärt tillhåll =)

[attachment=45010:aliceco.gif] Alice, Sudden och Felicia.
[attachment=45011:kerstin.gif] Kerstin
[attachment=45012:katthuset.gif] Katternas hus i äppelträdet.


Nuttenutt, vilket soff-mys wub.gif
Christina i Taxinge~
Älskade, älskade Majsan gillar att ha koll på matte i trädgården!


[attachment=45024:DSCN0552.JPG]



Myosotis
En till med sån där vacker färg! Vad söt hon är.
Myosotis
Har inte sett honom idag än. Man kan ju inte heller ställa ut maten kl. sju och ta in den igen efter en kvart och låta honom svälta. Svårt det här. g.gif KKS-tjejen som matade honom där han kommer ifrån berättade ju också att han i motsats till de andra katterna inte var där varje dag, ibland inte på flera dagar. En väldigt speciell och självständig katt wub.gif bara lite opraktiskt ibland.
sqrulan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-12-2009, 14:22) *
Älskade, älskade Majsan gillar att ha koll på matte i trädgården!
[attachment=45024:DSCN0552.JPG]

wub.gif Sååå söt och full av liv! Precis som min lill Sqrula!!
Meriona
CITAT (Myosotis @ 05-12-2009, 23:09) *
Har inte sett honom idag än. Man kan ju inte heller ställa ut maten kl. sju och ta in den igen efter en kvart och låta honom svälta. Svårt det här. g.gif KKS-tjejen som matade honom där han kommer ifrån berättade ju också att han i motsats till de andra katterna inte var där varje dag, ibland inte på flera dagar. En väldigt speciell och självständig katt wub.gif bara lite opraktiskt ibland.


Han kanske är en riktig sorkjaktsexpert och äter sig mätt på sork? confused.gif Hur får man in honom maskmedel tro?
Myosotis
Mycket bra fråga. Upptäckte igår att det är dags igen att avmaska den andre. Man vill ju rimligen göra det samtidigt på båda. Flytande medel som man blandar i fodret måste man ge tre dagar i följd så det faller bort. Jag tror inte han går med på att jag stoppar en tablett i munnen på honom, så enda sättet är att ge en tablett i burkmat och hoppas att han sväljer. Vildkatter brukar äta det mesta i alla fall. Någon som vet om man får krossa tabletten? Så får jag hålla den röde inne tills jag vet att den svarte har fått i sig maskmedel och sen avmaska honom efter det. Det är inga problem i alla fall, han bara sväljer och spinner. Jag har bara haft såna supersnälla katter.
Meriona
Ingen aning, men det borde man väl kunna göra tycker jag? Krossa och blanda i? Bara det inte smakar för konstigt så borde det ju funka. Kanske bäst att höra med apoteket ändå om man går miste om något när man krossar.
Man tycker att katter ska vara lättare att ge maskmedel än små gerbiler, men när de inte är så himla tama ännu, så är det lite klurigt förstås... Du luskar nog ut nåt sätt ändå, Myo.... kompiskram.gif
Myosotis
Han var här igen, kl. 19.24 kom han fram till maten och jag stod och tittade på honom medan han åt. yahoo.gif
Meriona
Nämen! wub.gif Det är tålamod som gäller med honom verkar det som. Men oj vilken glädje varje kväll han kommer och mumsar i sig maten! yahoo.gif
Myosotis
Ja, MYCKET tålamod. Han får ta den tid han behöver. Bara jag får se honom ibland så jag vet att han lever.
Myosotis
Kissen har varit framme nästan varje kväll. En kväll kom där en tredje katt som skrämde bort båda mina sos.gif , men den har jag inte sett fler gånger sedan dess. Nu är det slut på obevakad mat ute i flera timmar.
Igår kväll var mina båda där samtidigt, han är ju mycket mindre skygg när kompisen är med. Så jag testade att öppna dörren så tyst och försiktigt som möjligt, han ryckte till några gånger eller sprang några steg bort men kom tillbaka på en gång. Nu stod jag knappt en halvmeter ifrån honom utan dörr emellan. Gick ner på knä och höll i kanten på skålen, han kom fram och åt ändå, och när han kom åt min hand var jag tvungen att klappa honom lite på huvudet wub.gif Han t.o.m. satte framtassarna på tröskeln (jag trodde han var mätt och tog in skålen varpå den röde följde med in och fortsatte att äta och den svarte skulle kolla vad han gjorde). Nu börjar vi komma någonvart!! yahoo.gif
Wilmer
kompiskram.gif Härligt! Små små pissesteg bara wub.gif
Meriona
Men det är ju underbart! wub.gif Jag är imponerad av ditt tålamod! tummenupp.gif
pejori
CITAT (Myosotis @ 11-12-2009, 15:29) *
Kissen har varit framme nästan varje kväll. En kväll kom där en tredje katt som skrämde bort båda mina sos.gif , men den har jag inte sett fler gånger sedan dess. Nu är det slut på obevakad mat ute i flera timmar.
Igår kväll var mina båda där samtidigt, han är ju mycket mindre skygg när kompisen är med. Så jag testade att öppna dörren så tyst och försiktigt som möjligt, han ryckte till några gånger eller sprang några steg bort men kom tillbaka på en gång. Nu stod jag knappt en halvmeter ifrån honom utan dörr emellan. Gick ner på knä och höll i kanten på skålen, han kom fram och åt ändå, och när han kom åt min hand var jag tvungen att klappa honom lite på huvudet wub.gif Han t.o.m. satte framtassarna på tröskeln (jag trodde han var mätt och tog in skålen varpå den röde följde med in och fortsatte att äta och den svarte skulle kolla vad han gjorde). Nu börjar vi komma någonvart!! yahoo.gif


Du ska se, att till sommaren när dörren är öppen, kommer han att följa med den andre in...
Han blir snart en katt som ligger utanför och stannar där när du visar dej...
Kompisen lär honom... tummenupp.gif
Myosotis
Ja, det är en stor hjälp att ha en tam katt som visar och förklarar för vildkatten. Vet inte om jag skulle klarat detta utan honom.
Idag fick jag vänta i 1½ timme innan de kom. Öppnade dörren igen och tog in skålen, så hela vildkattsframdelen har varit inne! Jag håller i skålen så jag får röra vid honom... wub.gif
pejori
CITAT (Myosotis @ 11-12-2009, 22:47) *
Ja, det är en stor hjälp att ha en tam katt som visar och förklarar för vildkatten. Vet inte om jag skulle klarat detta utan honom.
Idag fick jag vänta i 1½ timme innan de kom. Öppnade dörren igen och tog in skålen, så hela vildkattsframdelen har varit inne! Jag håller i skålen så jag får röra vid honom... wub.gif



Bättre lärare kan han inte få... tummenupp.gif
Någon som visar var värmen och maten finns, det är oslagbart... tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Han lär sig varje dag, av tamkatten, att man kan lita på "tvåbeningar" utan päls...... tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 11-12-2009, 22:47) *
Ja, det är en stor hjälp att ha en tam katt som visar och förklarar för vildkatten. Vet inte om jag skulle klarat detta utan honom.
Idag fick jag vänta i 1½ timme innan de kom. Öppnade dörren igen och tog in skålen, så hela vildkattsframdelen har varit inne! Jag håller i skålen så jag får röra vid honom... wub.gif


smiley_small_hug.gif Vildkattsframdelen....så sött uttryckt.
Härliga framsteg! tummenupp.gif
Myosotis
Framdelen är ju den delen som äter upp all den dyra maten. Fast kanske roligare ändå än att bara ha bakdelen inne... giggle.gif
Meriona
Oh ja, fast det är ju baken de vänder åt en när man klappar dem.... Hoppas att det gått lika bra ikväll! yes.gif Jag har ont om tummar nu när jag håller en får kissen och en för korven..... wacko.gif
Myosotis
Koncentrera dig på Indra du, katten har ju kommit tillrätta!
Myosotis






Biggan_
Ja där ser man! yahoo.gif bravo.gif
Christina i Taxinge~
Så hääääääärliga bilder! biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
Meriona
Men oiiiih vilka härliga bilder, dessa har jag missat! Vilka vapendragare! wub.gif Går ingen nöd på den svarte, han ser inte direkt magerlagd ut... yahoo.gif En knäkatt - en knäkatt -en knäkatt.... thanks.gif kompiskram.gif (saknar fortfarande en home-run-smiley)
Myosotis
[attachment=45328:flitz.gif] Du får ta den här så länge.
Knäkatt, ja. Han har faktiskt varit uppe i knät också. Fast inte idag för idag kom han ensam, två timmar senare än den andre.
Det har hänt något de senaste 2-3 dagarna, han hoppar inte till längre så mycket alls och har blivit mycket lugnare.
Meriona
Han har lite fel på klockan bara, det kan vara snön som ställer till det kanske. yes.gif
Det är väl så att han äntligen insett att det är bekvämast att lita på den där människan som ger så god mat och ett varmt ställe att sova på. smiley_small_hug.gif
Myosotis
Jag får inte upp värmen i huset, 15° i vardagsrummet. Helt normalt då att sitta på golvet bredvid den öppna terrassdörren, med dubbla tröjor och långkalsonger förstås, när det är -7° ute. slap.gif Men det funkar, han var inne idag med. Idag såg jag honom dessutom för första gången ute i trädgården, det var innan matdags, jag hade glömt att låsa ladan och så var han plötsligt där, bara en liten bit framför mig och inte alls särskilt rädd.
Meriona
Du ser, det är bara du som är seg med maten! Han hade kanske väntat länge! wub.gif Supergott att det funkar, snart är det vardagsrutiner och inget du kommer att tänka på speciellt.... yahoo.gif
Myosotis


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon