Full version: Världens bästa katt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Myosotis
Och vem har sagt att han får vara på bordet rtfm.gif




Meriona
Troligen hans matte. giggle.gif
Myosotis
Tror han ja. angry.gif
Skruttis
Men Myosotis, han ligger ju så otroligt skönt där i solen. yes.gif
Inte kan du väl gräla på en sådan sötnos?
Bilden på din svartvita med blomman framför, skulle jag gör en tavla av om jag vore du. Jättefina bilder på båda.

Biggan, vilken sötnosar du har!
Din första bild skulle verkligen göra sig som tavla tycker jag. Jättefin bild.
Bondbönan
Hej igen!
Va kul att den här tråden fortfarande är igång!
Nu har det gått ett år sedan vi fick hem Mange, den svarta, gosiga femkilos hankatten smile.gif


Mange Mange övar till världsmästerskapen i egen längd

Han är verkligen en helt fantastisk katt!
Oerhört kelig, snäll och klok.

Han älskar människor och hatar katter...
Redan efter ett par veckor hade han, antagligen i ett slagsmål, fått ett fult sår på ryggen.
Hos veterinärer blev han sövd, fick dränage, medicin och tratt. De upptäckte även skabb i öronen.
Så han började med att kosta matte en mindre förmögenhet oförsäkrad som han var...

Hela vintern var han inomhus mycket. Slappade i soffan/sängen/strykbrädan...

När våren kom kom också en strid ström med "gåvor". Gärna levererade till sovrummet vid fyratiden på morgonen. Oftast döda men även levande... De flesta var stora sorkar men några var små möss, som han, om vi inte tog dem direkt, åt upp vid sänggaveln.... *kras kras tugga svälj*

Under sommaren och fram tills nu har han varit hemma väldigt lite. Bara kommit hem och tömt matskålen och sen gått igen.
Tråkigt men han har väl roligt ute har jag tänkt.
Fram tills i går...

I mataffären satt en lapp "Är det någon som äger en svart katt med halsband och bjällra, mycket kelig. Ring:XXX"

Hm.. Jag ringde direkt.
Det visade sig att han har en till familj... crying.gif
En tant i ett intilliggande kvarter har låtit honom komma in, antagligen matat honom och låtit honom sova hela dagarna på sin altan! ranting.gif

Hon sa att hon nu, när hon vet att han har ett hem, med bättre samvete kan slänga ut honom men att han "är ju så myyysig"

Mange är ju smart så han går ju så klart dit han får gos och mat...
Men hur ska jag vinna tillbaka honom???

Meriona
Bondbönan, inte vara arg på tanten. Hon hade ju satt upp en lapp för att söka kattens ägare. Namnlappen på halsbandet måste väl ha fallit av? trostar.gif
Bondbönan
Jag har tyvärr blivit tvungen att ta bort namn och nummer från halsbandet...
Mange älskar att kela barnen på skolgården, som hittade mitt nummer i halsbandet och började ringa till mig varje gång de lekte med katten.
Första gången blev jag livrädd att något hade hänt honom, men när fjärde barnet (årkurs tre ungefär) började skicka mms med bilder på Mange i deras knä tröttnade jag och tag av hänget.

Nä, jag är egentligen inte så arg på tanten. Tycker kanske det är lite naivt av henne att tro att en frisk, fin katt med halsband skulle vara hemlös.
Töntigt nog är jag mest sur på katten, som bedrar mig med en annan familj confused.gif
Flemming
Bidrar med en katt från stadsparken,kelen som bara den...

Om det sen är världens bästa katt men vi har väl ingen annan tråd för katt/katter ?
Myosotis
Bondbönan, jag skulle också vara ledsen och arg och besviken. Tyvärr finns det många som gör så utan att tänka på att det t.ex. kan vara en sjuk katt som behöver specialfoder. Eller att husse/matte blir ledsen.


CITAT (Flemming @ 09-10-2011, 17:55) *
Om det sen är världens bästa katt...

Nej det är det ju inte, det finns bara en som är/var det [attachment=65426:Katze.gif] Men hon är såklart välkommen till tråden ändå! smiley_small_hug.gif
Skruttis
Bondbönan, jag förstår att du känner dig sviken av Mange. När vi nyligen fick nya grannar som har två katter så började vår katt vara hos dem väldigt mycket på dagarna. Han kom bara hem och åt och sov på natten. Jag kände mig också sviken, typ jaha, har du det bättre hos dem eller?
Nu när det gått ett par veckor så har han blivit "normal" igen. Han är där och morsar på kompisarna och sniffar om de får någon god mat som han inte har hemma, i övrigt så är han lika kelen och bunden till oss som han brukar.

Om du förklarar för den här tanten att ni vill ha eran katt för er själva så hon slutar mata honom, tror du inte att han kommer tillbaka till er självmant då?
Med tanke på att han har bidragit till ert hushåll tidigare, med råttor t ex, så känner han säkert en stor samhörighet med er. Det är ju trots allt ni som gav honom ett tryggt hem, vård, mat och omtanke och jag inbillar mig i a f att katter minns sådant.

Tycker också att det är egoistiskt eller väldigt naivt av tanten att "lägga beslag" på en katt som är välmående och har halsband. Självklart finns det någon som saknar den.

Vi har "tagit" en katt men han var precis på gränsen till döden genom matbrist och förfrysning. Dessutom kollade vi noggrant upp hans bakgrund innan vi beslutade att behålla honom.
Synd att inte alla kan förstå att det inte "bara är en katt" utan att det faktiskt är en familjemedlem.

Lycka till med Mange! Jag hoppas att han snart kommer hem till er igen.
Bondbönan
Tack Skruttis!
Härligt med någon som förstår. Många andra jag nämnt detta för skrattar bara och säger -släng ut katten och skaffa dig en hund! *suck* hundmänniskor....

Ja, jag tror också att han förstår att det är vi som har huvudansvaret för honom. Det är bara vi som hjälper honom med fästingarna (som han älskar att vi tar bort) och avmaskar honom, tar honom till veterinären och köper den dyra nyttiga maten.
Just nu känns det som att han mest kostar och inte ger något tillbaka...

Men nu har jag faktiskt börjat stänga in honom några timmar på kvällen. Första dagarna blev han lite irriterad att han inte kunde gå ut direkt efter att han ätit men nu har han börjat vänja sig och kan ligga någon timme bredvid mig i soffan *hurra*


Skruttis
Bondbönan, det var kul att höra att Mange verkar ha "hittat hem" till er igen. yes.gif
Azur
Vi har fått ta över en fyraårig katthona, en liten men mycket bestämd dam, från en bekant som inte kunde ha henne längre.

Här sitter hon bredvid vår äldste katt Neo på vår balkong.

[attachment=65659:Neo_o_Si...DSC_7241.jpg]
Myosotis
Är det sköldpaddan som är den nya? Går de bra ihop?
Azur
Sköldis är den nya, ja. Det är inga problem alls. Bägge är kastrerade/steriliserade, och det sänker förstås aggressiviteten, men det har ändå gått över förväntan - inte ett enda slagsmål.
Myosotis
Det var ju bra!
skånepåg
Jag har en ny bild på mobilen på lille Sotiz men får se under dagen om jag orkar överföra tongue.gif
skånepåg
Lille marodören biggrin.gif
Myosotis
Vad är det för ansiktsuttryck hon har på första bilden?? Ser ut som om hon funderar på vad hon ska förstöra härnäst biggrin.gif
skånepåg
Haha typ, hon mycket fuffens för sig ^^
Myosotis


Liggunderlaget var inte tänkt som kattrulle, det bara hamnade där för jag hade det som frostskydd runt en blomma.

skånepåg
wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 18:56) *


Liggunderlaget var inte tänkt som kattrulle, det bara hamnade där för jag hade det som frostskydd runt en blomma.

Är så fascinerad av dina 2 kattpojkar som håller ihop i vått och torrt! smile.gif
Tapio
Halaj!

Eftersom det är Caturday får jag väl bidra med en bild.
Lite lustigt att vänster tass ligger på ratten.

//T
skånepåg
tummenupp.gif
Tapio
.
skånepåg
CITAT (Tapio @ 29-10-2011, 23:22) *
Halaj!

Nej, nej!
Hämtade bilder från nätet är fusk och ger rött kort!

Gränsen går, tycker jag, vid att du själv har tagit kortet.
Här kommer en där jag fotat, men inte äger vare sig hund eller katt.
Bättre må-bra-bild hittar du inte på nätet!

/T

Hihi ^^
Meriona
Kattrulle... wub.gif giggle.gif

Fina katter ni andra också!
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 29-10-2011, 20:24) *
Är så fascinerad av dina 2 kattpojkar som håller ihop i vått och torrt! smile.gif

Ja, de är så gulliga. Ibland kan den svartvite vara borta ett tag och då är den röde helt olycklig och letar och tjatar på mig.
herkules
CITAT (skånepåg @ 29-10-2011, 23:40) *

vilken otroligt fin katt du har!
skånepåg
CITAT (herkules @ 30-10-2011, 10:58) *
vilken otroligt fin katt du har!

Husses kelegris ^^
merlin68
CITAT (skånepåg @ 22-10-2011, 13:55) *
Lille marodören biggrin.gif




Ooooh nu blev jag kär! Vilken underbar "ondskefull" blick wub.gif tongue.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 29-10-2011, 17:56) *


Liggunderlaget var inte tänkt som kattrulle, det bara hamnade där för jag hade det som frostskydd runt en blomma.


Dom är för söta! wub.gif
Myosotis
Tittar igenom gamla bilder och hittade några som jag inte tror jag har visat förut:






Meriona
wub.gif Så söt Myo!
Klint
CITAT (Myosotis @ 06-01-2011, 15:48) *
Blev det Tilda som fick julpynta själv eller eller fick hon hjälp?



Oj hade glömt bort denna tråden! Nästan 1 helt år thumbdown.gif Nu har jag nog mycket intressant att ta igen

Tilda fick allt lite hjälp men inte blev det som vanligt,frågan är väl hur det blir i år?
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 19-11-2011, 12:48) *
Tittar igenom gamla bilder och hittade några som jag inte tror jag har visat förut:





Vilken sötnos! wub.gif
Myosotis
En söt kisse jag träffade hos bekanta. Hon spann så hela rummet skakade.



Meriona
Har de valt filten efter katten? wub.gif
omk
CITAT (Meriona @ 05-12-2011, 20:54) *
Har de valt filten efter katten? wub.gif

Katter är ju så anpassningsbara. giggle.gif
Hon passar ju både med flerfärgat och enfärgat vitt, beige, gult, brunt, svart, mörkblått, grått, ja egentligen med vilken färg som helst ! Utom möjligen i en röd silversoffa, men vem har en sån ?

(Jättefin ! biggrin.gif )
Skruttis
Här är våran lilla hittekatt, Tosan.
Hon har funnit sig riktigt bra tillrätta på Djurhemmet även om hon äter väldigt dåligt fortfarande.
Mysestunder med "husse och matte" är uppskattade. wub.gif
Mollis
Ååh Skruttis, vad jättefin hon är wub.gif (vet ni hur gammal hon är ungefär?)
Skruttis
De tror att hon är minst 10 år fyllda.
Jag är lite rädd för att det minskar hennes chanser att få ett nytt hem, trots att hon är så charmig, snäll och gosig.
Myosotis
Så fin. Hon är ju lite långhårig, det borde öka hennes chanser att hitta ett hem. Varför kan inte du ha henne?
omk
Det är snö på marken idag, dvs blött.
Dessutom blåser det kallt.

Hörru, matte ! Kan du fixa igång vedspisen ?

En timma senare: Zzzzznark .....

Biggan_
CITAT (omk @ 07-12-2011, 00:21) *
Det är snö på marken idag, dvs blött.
Dessutom blåser det kallt.

Hörru, matte ! Kan du fixa igång vedspisen ?

En timma senare: Zzzzznark .....


giggle.gif Det ser döskönt ut! giggle.gif
Skruttis
CITAT (Myosotis @ 06-12-2011, 16:37) *
Så fin. Hon är ju lite långhårig, det borde öka hennes chanser att hitta ett hem. Varför kan inte du ha henne?


Det är min ranting.gif allergi som ställer till det.
Trots maxdoser av medicin så funkar det ändå inte med långhåriga katter. no.gif
Skruttis
CITAT (omk @ 07-12-2011, 00:21) *
Det är snö på marken idag, dvs blött.
Dessutom blåser det kallt.

Hörru, matte ! Kan du fixa igång vedspisen ?

En timma senare: Zzzzznark .....


Jag tittade på bilden innan jag läste texten.

VAD HAR HÄNT?? fear.gif

Katternas paradis, varma små magar. tongue.gif
Härlig bild omk.
Myosotis
CITAT (Skruttis @ 07-12-2011, 07:54) *
Det är min ranting.gif allergi som ställer till det.
Trots maxdoser av medicin så funkar det ändå inte med långhåriga katter. no.gif

trostar.gif
skånepåg
Lille Sotiz ålar sig och välter ner allt och jamar hela tiden, hon löper biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon