Full version: Världens bästa katt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Gertie
CITAT (Monarda @ 06-06-2010, 12:43) *
Gamle Bassen fyller 19 år i dagarna och varma dagar vill han helst sova i skuggan under en vinbärsbuske. På nätterna är det dock hålligång som vanligt. Tyvärr har han tappat mycket av sin hörsel på sistone och lever väl lite farligt på grund av det. För oss är han världens bästa och mycket speciell. wub.gif

[attachment=50786:P6051210.jpg]



Du säger HAN!?! Det ser ju ut att vara en "padda"!
Eller är det solen som spelar oss ett spratt? confused.gif
Katie
Detta är min prins, Bengt. wub.gif

Han är 'pappa' till Kurt och imorgon kommer en 'son' till, Morgan, att flytta in hit.

Bengt är nåt av det snällaste som existerar. Mot folk! Ja, mot husets hundar är han också snäll.

Mot räv och mink däremot är han rent livsfarlig. För ett par månader sedan vaknade jag vi två tiden på natten av ett herrans liv utanför sovrumsfönstret. När jag och hundarna kom ut fick vi se vad det var. Det var Bengt som attackerade en ungräv som ett rabiat monster. devil.gif Jag visste, innan den natten, inte att min älskade prins kunde se så grym ut. fear.gif Det var inte samma katt. När han äntligen släppte rävstackaren tog hundarna över och jagade iväg det chockade djuret.

Idag fick jag med egna ögon se minken. Att den funnits här vet vi. Vi har sett bevisen när den lyckats ta sig in till fjäderfäna. angry.gif

Efter att jag gjort morgonsysslorna ute så satte jag mig på kontoret. Hör plötsligt ett vansinnesvrål från utsidan. ohmy.gif Tittar ut genom fönstret och får då se Bengan tumla ur syrénbersån med nåt brunt djur. Inte förrän han släppte det kunde jag se att det var en mink. Minken lär nog fundera ett tag på om det är värt att komma tillbaka hit. Först blir han attackerad av en galen katt sen kommer en människa och hund sättandes efter den.

Denna katten är rent otrolig.
För lite drygt en vecka sedan kunde han inte använda bakbenen. Han har förmodligen blivit sparkad av någon av våra hästar. Han har en förkärlek till att stryka sig mot deras ben. nono.gif
Ryggen, höfterna och svansen svullnade rejält och bakbenen bar inte. Tror aldrig jag grinat så över en katt som blivit kraftigt skadad. crying.gif
I går gick han ut för första gången efter olyckan. En smula vinglig och strakbent men han vägrade vara inne. Han skulle med ut till fåren som han alltid brukar. (vi har våra rutiner wink.gif ) Idag slogs han med en mink. fear.gif Inte en enda skada fick han.

Han är min prins, min (p)älskling, min (s)katt. wub.gif
Bondbönan
Hej!
Jag bidrar med en bild på en katt som jag kanske ska ta mig an.
Men jag har inte bestämt mig!
Kan ni hjälpa mig?
Jag har aldrig haft katt förut, har till och med varit lite rädd för dem.
Nu har jag och min man flyttat ut på landet (villaområde) och kan ha katt om vi vill...
Jag försöker komma på nackdelar och fördelar med katten:

Nackdelar:
¤ Min man vill egentligen ha en kattunge i stället
¤ Min mamma blev jättesur när jag berättade om katten. Hon har en hund som typ äter katter...
¤ Hårar ner (väldigt mycket, enligt min mamma)
¤ Kräks hårbollar
¤ Drar in halvdöda möss
¤ Har något ämne i bajset som kan ge missfall (ja, vi planerar barn)

Fördelar:
¤ Just den här katten verkar vara väldigt trevlig! Snäll och gosig, rivs eller bits aldrig.
¤ Kastrerad, öronmärkt och vaccinerad
¤ Jag gör en god gärning (kanske räddar livet på den) om jag väljer en vuxen katt
¤ Sällskap (min man är mycket bortrest)


katten.jpg

Kan ni kattägare komma på fler positiva fördelar? (eller nackdelar)

Kan man ändra namnet på en vuxen katt? Han heter Magneto vilket jag tycker är lite svårt att uttala... Kan man modifiera det på något sätt?

Tack! (ledsen om jag gör ett litet snedsteg i trådens tema...)
ingrids
Förklara för din man att en färdigfostrad katt är mycket snällar mot sin mattes och husses nerver, möbler och nattsömn. Dessutom kan det vara lite knöligt att bedöma en kattunges temprament medan en vuxen katt med utvecklad snällhet och gosighet är ett säkert kort. Det är din mors jobb som hundmatte att se till att hennes hund inte skadar andras djur och ett ansvar hon inte borde ha något emot att ta. En korthårskatt fäller inte horribelt mycket och många katter älskar att bli borstade. Visst kräks katter en del hårbollar, men inte överdrivet mycket. Jag lackade mitt ekgolv eftersom oljad ek och hårbollar nog inte är så bra, men parketten tål det lilla kisse ställer till.
Det kan vara vettigt att din man gör rent kattlådan medan du är gravid för att vara 1000% säker, mest för att ni inte ska behöva oroa er.
Anki på Öland
Klart du skall ta katten! Hundar hårar ju också och att kunna hjälpa en vuxen katt till ett bra liv är väl toppen!!
Anki
Christina i Taxinge~
CITAT (Katie @ 23-09-2010, 23:53) *
Detta är min prins, Bengt. wub.gif

Han är 'pappa' till Kurt och imorgon kommer en 'son' till, Morgan, att flytta in hit.

Bengt är nåt av det snällaste som existerar. Mot folk! Ja, mot husets hundar är han också snäll.

Mot räv och mink däremot är han rent livsfarlig. För ett par månader sedan vaknade jag vi två tiden på natten av ett herrans liv utanför sovrumsfönstret. När jag och hundarna kom ut fick vi se vad det var. Det var Bengt som attackerade en ungräv som ett rabiat monster. devil.gif Jag visste, innan den natten, inte att min älskade prins kunde se så grym ut. fear.gif Det var inte samma katt. När han äntligen släppte rävstackaren tog hundarna över och jagade iväg det chockade djuret.

Idag fick jag med egna ögon se minken. Att den funnits här vet vi. Vi har sett bevisen när den lyckats ta sig in till fjäderfäna. angry.gif

Efter att jag gjort morgonsysslorna ute så satte jag mig på kontoret. Hör plötsligt ett vansinnesvrål från utsidan. ohmy.gif Tittar ut genom fönstret och får då se Bengan tumla ur syrénbersån med nåt brunt djur. Inte förrän han släppte det kunde jag se att det var en mink. Minken lär nog fundera ett tag på om det är värt att komma tillbaka hit. Först blir han attackerad av en galen katt sen kommer en människa och hund sättandes efter den.

Denna katten är rent otrolig.
För lite drygt en vecka sedan kunde han inte använda bakbenen. Han har förmodligen blivit sparkad av någon av våra hästar. Han har en förkärlek till att stryka sig mot deras ben. nono.gif
Ryggen, höfterna och svansen svullnade rejält och bakbenen bar inte. Tror aldrig jag grinat så över en katt som blivit kraftigt skadad. crying.gif
I går gick han ut för första gången efter olyckan. En smula vinglig och strakbent men han vägrade vara inne. Han skulle med ut till fåren som han alltid brukar. (vi har våra rutiner wink.gif ) Idag slogs han med en mink. fear.gif Inte en enda skada fick han.

Han är min prins, min (p)älskling, min (s)katt. wub.gif



Vilket hääääärligt inlägg och vilken häääääärlig katt! wub.gif
Hoppas ni får ha varandra länge!


Katie
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 24-09-2010, 21:49) *
Vilket hääääärligt inlägg och vilken häääääärlig katt! wub.gif
Hoppas ni får ha varandra länge!

Min plan är att han ska finnas här i MINST 15 år. haha Får se hur länge planen håller men jag kommer göra allt jag kan för att den ska hållas. tongue.gif

Igår fick jag hem Morgan. 1 dag försenat blev det.
Bengt tog genast hand om den lille ligisten. Han visade maten och kattlådan för honom sen fick rackarungen en tvätt.
Till och med Kurt tog direkt till sig den lille TROTS att han nu fick konkurens om Bengts uppmärksamhet.

Min prins är nu 'pappa' till två små röda gangstrar och han älskar det. wub.gif
omk
CITAT (Bondbönan @ 24-09-2010, 10:17) *
Kan man ändra namnet på en vuxen katt? Han heter Magneto vilket jag tycker är lite svårt att uttala... Kan man modifiera det på något sätt?



Åh, vilken vacker katt !

Jag föredrar vuxna katter framför kattungar.
Precis som ingrids skriver, personligheten är tydlig redan från början.
Har själv tagit omhand 6 vuxna katter och JAG tycker det är KLART mkt lättare än en liten kattunge (även om di små är så förtvivlat söta ....).
Ta hand om honom, ni kommer INTE att ångra er !!

Vad sägs om namnet Magnus ?
Katie
CITAT (Bondbönan @ 24-09-2010, 10:17) *
Nackdelar:
1 Min man vill egentligen ha en kattunge i stället
2 Min mamma blev jättesur när jag berättade om katten. Hon har en hund som typ äter katter...
3 Hårar ner (väldigt mycket, enligt min mamma)
4 Kräks hårbollar
5 Drar in halvdöda möss
6 Har något ämne i bajset som kan ge missfall (ja, vi planerar barn)

Fördelar:
1 Just den här katten verkar vara väldigt trevlig! Snäll och gosig, rivs eller bits aldrig.
2 Kastrerad, öronmärkt och vaccinerad
3 Jag gör en god gärning (kanske räddar livet på den) om jag väljer en vuxen katt
4 Sällskap (min man är mycket bortrest)

Nackdelar:
1 Den är bara en söt kattunge tills den är 4 månader sen är den en ohängd k-f som hittar på rackartyg som bara var söta när den var 8-10veckor
2 Din mamma kanske skulle lära sin hund att uppföra sig eller inte ta med den till ditt och kattens hem. Det är inte din mamma som ska ha katten
3 Ja & Nej. Visst hårar katten men inte mer än en hund. Ha som rutin att borsta katten varje dag tex när du tittar på TV. Blir en mysstund för dig och pissen.
4 Det är inte så vanligt som folk tror att katter kräks upp hårbolla och om du borstar varje dag så kommer katten inte ha mycket hår att spy upp.
5 Mycket sällan. Här tas de in döda (om de kan ta sig förbi matte som är som en hockeymålvakt, inget släpps in)
6 Det är mycket sällan som en människa smittas av kattens bakterier om man inte är väldigt närgången. Är du rädd att smittas, tvätta händerna noga varje gång du gjort rent i kattlådan.

Fördelar:
1 Alla katter rivs och bits men sällan om de inte blivit provocerade. Då denna är vuxen så finns det ju dem som kan berätta om hennes beteende.
2 Tacka och ta emot. Nu behöver du bara bekymmra dig om vidare vaccinationer. Du slipper kastrera katten själv.
3 Perfekt!! Tänk om fler valde att ta en vuxen katt som redan vet hur man ska sköta sig i ett hem.
4 Det finns inget bättre sömnmedel än en varm go katt som spinner intill örat. Katter är oftast väldigt sociala djur som äger sin människa. (tro inget annat flirting.gif ) Han kommer snabbt komma in i rutiner som ni tillsammans har.

Ta hem honom. Du kommer inte att ångra dig. Det är heller inga problem att döpa om honom. Magnus, som omk föreslog, låter väl bra.
Bondbönan
Tack för alla svar!

Min man har blivit mer positivt inställd till vuxna katten! Vi ska åka och titta på honom i morgon!
Dock fortsätter min mamma att komma på fler nackdelar med katt... Nu är hennes favorit-fras att "tillsammans med katten på huvudkudden finner du ofta en klase fästingar...MYYYsigt!!"
Jag blir så trött, hon kan vara så töntigt omogen...
Hennes airdelterrier-tik (som vi kallar för Alf, efter den där kattätande utomjordingen från åttitalet om ni minns) är dessutom väldigt sällan här. Och när hon är här kommer katten säkert hålla sig borta.
Eftersom min mamma (och pappa) inte gillar katter har de inget intresse i att uppfostra hunden... *suck*

Magnus är ett bra namn! Dock heter en utav mina närmaste killkompisar det... smile.gif
Det kanske blir Mange i stället.

Om någon är nyfiken kan jag skriva igen och berätta hur det gått!


Myosotis
Vilken tuff katt du har, Katie! wub.gif

CITAT (Bondbönan @ 24-09-2010, 10:17) *
...ledsen om jag gör ett litet snedsteg i trådens tema...

Det gör absolut ingenting, jag tycker det är fånigt när folk blir hysteriska så fort man skriver minsta lilla OT. Skriv du om din kisse här. Klart du ska adoptera honom! Det måste ju vara meningen om det känns rätt, du kommer ju inte bara att kunna glömma honom igen nu när du har träffat honom. Katter är inte som hundar, jag tycker inte det är något problem att ändra namn på en vuxen katt till något som låter helt annorlunda. Om din man vill ha en kattunge så kan ni ju skaffa en till så småningom. Man ska inte göra rent kattlådan när man är gravid, det får din man göra under tiden. Din mamma bor inte hos dig, du måste väl få välja husdjur själv. Att ta hand om en katthems-/ hemlös katt är en god gärning. Det finns massor massor av hemlösa katter, katthemmen är överfulla.
Självklart är vi nyfikna, du måste berätta hur det blir! [attachment=55150:Katze.gif]
malcolm
Denna sekvens som sonen har filmat och lagt ut på You Tube älskar jag, tycker det ser speciellt kul ut när katten tittar på baksidan av printern för att se varifrån pappret kommer.

http://www.youtube.com/watch?v=Zy1YZUgyQlw
malcolm
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 23:07) *
Tänkte vi skulle göra ett försök med en bondkattbildtråd. Är ni med?
Först ut: Kasper, världens bästa katt. Han skulle fyllt 7 nu i vår, men tyvärr har han varit försvunnen i över ett år. Han kommer nog inte mer... -cry-.gif Jag saknar honom så, en sån speciell katt kommer jag aldrig mer att ha. wub.gif


Din katt är en kopia på vår Saga, lite större kanske...
omk
Till Bondbönan: Oh ja ! Iaf JAG vill gärna veta hur det går ! smile.gif

Att katter sover på huvudkudden ...
Nja, EN av mina 4 gör det, men bara då ingen mänska ligger i sängen. Annars, om vi är i sängen, ligger det en eller möjligen 2 vid fotändan ovanpå täcket.
Vill du /ni inte ha "Mangen" i sängen, är det bara att fösa ner, fösa ner, fösa ner osv. Till slut fattar han eller också ger du/ni upp (vilket är troligare), för det är ganska mysigt ... giggle.gif

Och det där med fästingar ... Det behöver man inga husdjur för att få ...
Och dessutom, har HUNDEN inga alls, eller ?? confused.gif

Din mamma bor inte hos dej, ta du hand om Mangen med gott samvete. Du kommer INTE att ångra dej !! biggrin.gif
Meriona
Jag håller med de andra Bondbönan, såklart Magneto-Magnus ska flytta hem till dig! wub.gif
Bondbönan
Tack snälla söta ni!

Kolla va söt han är när han ligger på rygg biggrin.gif


katten slappar.jpg

Vad kan ni ge för tips när man tar hem en katt?
Han är van vid att vara ute, har fått klara sig själv mycket den senaste tiden. (Har tydligen fått bo utanför några som matat honom men varit för allergiska för att kunna ta in honom) Tidigare har han visst växt upp i ett kollektiv som brutit upp. (det är de som försöker omplacera honom)

Ska jag ha honom inomhus första veckan/dagarna?
Vad ska man köpa för grejer? Har du något tips på bra kattprylar?
Ska man helst köpa maten hos en veterinär? för att få "rätt sammansatt kost"
Har du försäkrat din bondkatt?
Har du kattlåda fast det är en utekatt? (känner några som inte har det)

Nu börjar jag få fjärilar i magen! *pirrig*
Katie
CITAT (Myosotis @ 27-09-2010, 14:33) *
Vilken tuff katt du har, Katie! wub.gif

Ja, han är en riktig goding. kiss.gif När jag nyss kom hem, efter att ha jobbat natt, så kom han och mötte mig. Han talade minsann om att jag varit borta SSSÅÅÅÅ länge. wub.gif
Tänk vad han måste ha lidit utan sin matte att krypa intill och sova på hennes arm. Stackars Bengt. giggle.gif
Katie
CITAT (Bondbönan @ 28-09-2010, 10:23) *
Tack snälla söta ni!

Kolla va söt han är när han ligger på rygg biggrin.gif

Vad kan ni ge för tips när man tar hem en katt?
Han är van vid att vara ute, har fått klara sig själv mycket den senaste tiden. (Har tydligen fått bo utanför några som matat honom men varit för allergiska för att kunna ta in honom) Tidigare har han visst växt upp i ett kollektiv som brutit upp. (det är de som försöker omplacera honom)

Ska jag ha honom inomhus första veckan/dagarna?
Vad ska man köpa för grejer? Har du något tips på bra kattprylar?
Ska man helst köpa maten hos en veterinär? för att få "rätt sammansatt kost"
Har du försäkrat din bondkatt?
Har du kattlåda fast det är en utekatt? (känner några som inte har det)

Nu börjar jag få fjärilar i magen! *pirrig*

En riktig myskatt. happy.gif

När jag får hem en ny katt håller jag den alltid inomhus tills den lugnt rör sig fritt inne. Den vet vart maten serveras, har koll på OCH går på lådan. + det viktigaste, den rör sig fritt bland hundarna utan att få slaget. Den måste ju våga komma in igen.
Det brukar ta en till två veckor ungefär. Om man nu inte räknar med Morgan, mitt senaste tillskott. Den tokfan gick direkt fram till hundarna och strök sig mot dem. Det höll nästan på att kosta honom livet.
Min gammle hane visade tänderna mot honom och morrade. Då vänder sig Morgan om och ger hunden en rak höger. fear.gif Som tur var så såg jag alltihop så jag hann stoppa gamlingen innan han gjorde köttfärs av den lille. Han accepterar katterna och rör dem aldrig. Om de inte ger sig på honom, vilket de andra katterna är väl medvetna om. Denne lille skitkatt var en smula övermodig men tar nu en liten omväg runt hunden efter att hunden gjorde ett Baloo-vrål rätt över honom. rotfl.gif

Kattlåda med huv är inte dumt. Det blir inte en massa 'spill' med kattsand utanför då.
En klöspelare är bra att ha så man skonar möbler och tapeter. Har funkat kanon här. (om man bortser från Kurt som fattat tycke för mina stegar i hallen angry.gif )
Jag köpen min kattmat på Maxi eller Granngården, har Mjau kyckling till mina pojkar.
Mina grabbar är inte försäkrade, ÄN. Ska prata med försäkringsgubben om höjning på ena hunden och tänkte göra två flugor på smäller och ta med katterna också. Jag har Folksam.

Kattlåda har jag inne trots att mina går ut. På sommaren använder de sällan lådan alls men på vintern är den välanvänd (och om det är regnrusk ute, då kommer mammis bebisar in flirting.gif ).
Myosotis
Håll honom inne i några veckor, han kan ju inte veta annars att det är meningen att han ska bo där nu! Innan han kommer tycker jag att du ska fundera på var han ska få ligga så han får en egen plats där han får vara ostörd. Han verkar ju vara tam men när jag tagit hand om vildkatter har jag en låg låda med tak, känner de sig otrygga vill de gärna krypa in under soffan och liknande annars. Så istället för att behöva krypa omkring och leta efter katten vet du alltid var han finns, men då måste man respektera den platsen och aldrig störa honom där. Det funkar med en transportbur också, en sån måste du ändå skaffa för att kunna ta honom till veterinären vid behov. Det underlättar om katten gillar att ligga i den och frivilligt går in i den.
Kastrerade hankatter får ofta njurproblem när de blir äldre. Billigt torrfoder innehåller för mycket salter som inte är bra för njurarna, veterinärfodret ska vara bättre. Det är faktiskt inte särskilt dyrt heller, för man behöver inte ge så mycket, det är koncentrerat och en sån säck räcker i evigheter. Många tycker att man bara ska ge blötfoder, men torrfoder är ju bra för tänderna. Det naturligaste för en katt är att äta möss, de äter både ben, päls, hjärna, maginnehåll, allt. Burkmat innehåller bara kött så jag undrar om det inte blir lite för ensidigt, det hade varit bättre om de hade malt ner hela kossor. Mina är utekatter som tar en del möss, ibland får de burkmat, oftast veterinärtorrfoder och ibland vanligt torrfoder från affären, men inte billigt skräp. De vill inte vara inne så de har ingen kattlåda. Men jag har en stående, det kan ju behövas om någon blir sjuk och måste bli innekatt.
Bondbönan
CITAT (Katie @ 28-09-2010, 11:17) *
Om man nu inte räknar med Morgan, mitt senaste tillskott. Den tokfan gick direkt fram till hundarna och strök sig mot dem. Det höll nästan på att kosta honom livet.
Min gammle hane visade tänderna mot honom och morrade. Då vänder sig Morgan om och ger hunden en rak höger. fear.gif Som tur var så såg jag alltihop så jag hann stoppa gamlingen innan han gjorde köttfärs av den lille. Han accepterar katterna och rör dem aldrig. Om de inte ger sig på honom, vilket de andra katterna är väl medvetna om. Denne lille skitkatt var en smula övermodig men tar nu en liten omväg runt hunden efter att hunden gjorde ett Baloo-vrål rätt över honom. rotfl.gif

men på vintern är den välanvänd (och om det är regnrusk ute, då kommer mammis bebisar in flirting.gif ).


Oj, övermodiga kattungar lever farligt! (eller är han en kattunge?) sweatingbullets.gif
Vi har inga andra djur just nu, men grannen har tre feta kissar som jag hoppas "Mange" kommer överrens med!

Hihi, mammis bebisar... rolleyes.gif
Katie
CITAT (Bondbönan @ 28-09-2010, 11:39) *
Oj, övermodiga kattungar lever farligt! (eller är han en kattunge?) sweatingbullets.gif
Vi har inga andra djur just nu, men grannen har tre feta kissar som jag hoppas "Mange" kommer överrens med!

Hihi, mammis bebisar... rolleyes.gif

Alla mina djur är min bebisar. Jag har inga barn så de får bli 'mammis bebisar' istället. yes.gif

Fåren kallas 'Mina flickor' alt 'Houdinigänget'
Hästarna 'tanter'
Katterna 'mina pojkar' alt 'mammis bebisar'
Hundarna 'Dårarna', 'galningarna', 'mina pälsklingar' (beroende på humör och hyss)

Jodå, Morgan är en kattunge på 14 veckor. Får jag tummen ur så kommer det bilder på även Kurt & Morgan.
skånepåg
Mitt lilla (barn) Pappas älskling ju ^^
omk
CITAT (Myosotis @ 28-09-2010, 11:39) *
Det funkar med en transportbur också, en sån måste du ändå skaffa för att kunna ta honom till veterinären vid behov. Det underlättar om katten gillar att ligga i den och frivilligt går in i den.



DET skulle jag ju gjort !! duh.gif
Här är det tredje världskriget varje gång nån av Gang of Four måste in i transportburen !! OM jag öht HITTAR den som ska åka ... De andra 3 svansar omkring, men den det gäller = puts väck !! angry.gif

Har t.o.m hört om en veterinär som slutat ta emot katter, eftersom beställda tider oftast blir avbeställda ... whistling.gif Patienten hittas inte ...
Myosotis
Det kan du väl fortfarande göra, omk!

CITAT (malcolm @ 27-09-2010, 18:31) *

wub.gif






Meriona
Vilken fin bild på Ostbåge-fantasten Myo! bravo.gif
Jag är väldigt mallig att ha fått klappa honom, vildkatt - pyttsan! wub.gif
Skruttis
Han är väldigt stilig din "vilding", Myosotis.
Blir så frestad att skaffa katt när jag ser sådana bilder.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 30-09-2010, 18:12) *
Vilken fin bild på Ostbåge-fantasten Myo! bravo.gif
Jag är väldigt mallig att ha fått klappa honom, vildkatt - pyttsan! wub.gif

Ja biggrin.gif jag borde ha köpt ostbågar tidigare, att jag inte fattade det slap.gif Han har inte glömt det än, frågar om jag har ostbågar varje gång han ser mig. Att du fick klappa honom beror på att du har det rätta lugna sättet så han litade på dig. De flesta får aldrig ens se honom.
Meriona
Oh blush.gif .

Bra tips för den som ska fånga in rädda vildkatter, funkar inget annat - prova med ostbågar. biggrin.gif
Katie
Ostbågar är väldigt bra att ha som muta.

Min prins, Bengt är aldrig påstridig i sitt tiggande... förutom när det gäller ostbågar. Där får jag bygga upp ett försvar, ungefär som i Amerikansk fotboll för att få ha ostbågarna i fred.

När det är dags för avmaskning har jag ostbågar att stoppa framför näsan på dem.
Trycker in tabletten ger dem en ostbågen och VIPS så har de glömt att harkla och spotta ut tabletten. flirting.gif
Bondbönan
Hej!
Liten uppdatering:
Katten Mange/Magneto kommer nog inte hem till oss trots allt....
Känner irritation, uppgivenhet och misströstan.
Det hela faller på kommunikationen med tjejen som typ ansvarar för katten nu.
Jag har varit redo för att hämta Magneto hela veckan ju!
I tisdags skulle jag hälsa på honom, men det blev avblåst för att katten inte var "på plats".
I går kunde jag komma men fick inget svar.
I dag skulle vi hämta honom var det bestämt!
Min granne som är van kattägare skulle komma med och hade skyndat hem ifrån jobbet.
Men katten är fortfarande inte på plats. (Det är ju ingen vildkatt! "Han är en snäll och gosig katt, uppväxt i ett kollektiv. Han är van vid folk och snäll mot barn" har de skrivit om honom bland annat.)
Det känns så nonchalant.

*suck*

Så nu sitter jag här med god kattmat, lyxig kattsand, fin transportbur men ingen gosig katt...

no.gif crying.gif sad.gif

Meriona
En utekatt kommer ju inte alltid hem varje dag, du ska se att han bara varit på lite längre sorkjakt, Bondbönan, inte ge upp! smile.gif Låt människorna som ska överlämna honom att ringa närhelst han dyker upp.
Myosotis
Det är klart att han kommer till er, misströsta inte! Många djur känner på sig att något är på gång, de är så duktiga på att läsa vårt kroppsspråk. Mina undulater var omöjliga att få in i buren när de skulle till veterinären eller när vi skulle åka på semester, aldrig annars. De visste precis. Kanske håller han sig undan av den anledningen. De som ska fånga honom kanske känner sig dumma plus att de försöker och försöker så det är bara därför de inte har hört av sig. Eller nåt. Någon förklaring finns det säkert. Det ordnar sig!
Bondbönan
Magneto har kommit hem!
Jag och min man åkte och hämtade honom i lördags!
Vi fick aldrig träffa den skumma tjejen som hade honom, hon hade lämnat ytterdörren öppen så att vi skulle kunna hämta honom när hon inte var hemma... (Var hon inte intresserad av att träffa dem som tog hand om honom?)

Han var lite stressad i transportburen men gick runt och spann när han väl blev utsläppt i vår källare där han har matplatsen och lådan. Maten accepterandes, lådan provades och allt undersöktes noggrant.
Sen somnade han utmattad i en bokhylla.

Senare på kvällen fick han komma upp i resten av huset, som han undersökte rum för rum mycket metodiskt.

På morgonen därpå såg han glad ut när han hittade mig i sovrummet! Hoppade upp och la sig raklång ut med min kropp. *mys*

Min händige make sågade upp källardörren och satte in en kattlucka som katten fick använda första gången i går. Fatta att jag var nervös, tänk om han inte skulle hittar tillbaka! Men efter att ha varit ute hela dagen satt han på trappan halv sju. Han verkar tyvärr inte riktigt förstå att han kan gå IN genom luckan också. Får kanske försöka visa honom... rolleyes.gif

Han är otroligt kelig! När man bär omkring på honom vill han i bland inte bli nedsläppt! Han är dock ganska tung! 5 kilo svart, gosig hankatt!
wub.gif

Myosotis
yahoo.gif Grattis vad roligt! Det var modigt att släppa ut honom redan, duktig kisse som kom in igen yes.gif
Bondbönan
Det kanske var tidigt, men han är klok katten smile.gif (Fast inte tillräckligt klok för att förstå att man kan gå in samma väg som ut...)
I dag verkar han dock ha en innedag. smiley_small_hug.gif gosekatten
Katie
bravo.gif Vad roligt att du fick hem honom och att det gick så bra direkt.
smiley_small_hug.gif Kissen.
Monarda
Gamle Bassen njuter av höstsolen.

[attachment=55452:PA100278.jpg]
omk
Åh, vad kul Bondbönan, att Mangen ÄNTLIGEN kommit HEM !! yahoo.gif
Hos er VILL han bo, helt klart !! Mat, låda, kel, din säng, kattlucka... Vad mera kan en katt önska ?? g.gif
Lägg 2-3 skalade räkor (frysta, INTE färska, de är för salta) innanför luckan (när Mangen är ute) så ska du se att han så småningom fattar att man även kan gå IN gm luckan och inte bara ut ... biggrin.gif
Åh, 5 kilo svart gosig hankatt ... wub.gif
LYCKA TILL ! Och som jag skrivit förut, du kommer INTE att ångra dig ! Jag (och de andra här på sidan ?) vill gärna veta mera om era framsteg, tokigheter och busigheter !! biggrin.gif
sobbe
Våra killar Jacson och Ozzy gillar vårt döda plommonträd.
Myosotis
Svårt att ta bilder på en katt som står på ens fötter hela tiden...



Men sen tröttnade han på mig och blev camouflagekatt.








Biggan_
Så fina dina kissar är Myo! wub.gif
Den röda är ju jättegrann!
Oops! Där var ju en anka också!
Skruttis
Väldigt snygga katter du har Myosotis.
Bilden på den röda framför stenen är ju kanonfin. Vilka färger.
Och den svartvita, kan man motstå en sådan ögonsten..... flirting.gif
Eva-Helene
Nu har våra fyrbenta pojkar blivit stora - men minst lika fina som när dom först flyttade in hos oss wub.gif

[attachment=55526:Tv__pojkar_maj_10.JPG]
Biggan_
CITAT (Eva-Helene @ 12-10-2010, 14:22) *
Nu har våra fyrbenta pojkar blivit stora - men minst lika fina som när dom först flyttade in hos oss wub.gif

[attachment=55526:Tv__pojkar_maj_10.JPG]


Den svartvite är ju lite lik Myos kisse!
Anki på Öland
Vår kära Felix som bor och älskas på den gruppbostaden jag jobbar på.

[attachment=55546:ATT00266.jpg]

Anki
omk
CITAT (Myosotis @ 11-10-2010, 14:40) *
Svårt att ta bilder på en katt som står på ens fötter hela tiden...



Åååhhh ! Vilken BRA bild !! Sicket litet socker-gryn !! tongue.gif Kolla framtassen !!
Mina är nästan ALDRIG så stilla att jag kan ta en bild, möjligen när de sover (eller låtsas sova ...) whistling.gif
Ska verkligen försöka få in lite bilder på mina små älsklingar på Odla-sidorna !! smile.gif

CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2010, 23:28) *
Vår kära Felix som bor och älskas på den gruppbostaden jag jobbar på.

[attachment=55546:ATT00266.jpg]

Anki



Att han älskas, förstår jag !! giggle.gif
Vilken sötnos !!!
skånepåg
Min lilla älskling ^^
omk
Oj, så söt !! wub.gif
Påminner om min lilla Mollis ...
Bondbönan
Hej igen!
Nu har Mange funnit sig väl till rätta!


Mange

Kattluckan klarar han utan problem, lådan inne har han nästan slutat gå på helt.
Han äter som en häst! (Trodde inte katter kunde "föräta sig" som tex hundar och guldfiskar, men han äter gärna dubbelt så mycket som står rekommenderat på säcken. Det är lightmat... han som är så aktiv kanske inte behöver äta det? Det var det som rekommenderades i djuraffären till kastrerade katter)

Han har även haft några riktiga brottningsmatcher med grannkatten. -fear-.gif In med klorna i varandra och rulla runt på leriga gräsmattan samtidigt som de skriker! Usch! ser och låter läskigt! Men det är liksom inte mycket man kan göra. Han är alldeles tuffsig i pälsen och får små sårskorpor i nacken. sad.gif
Han har även lyckats tappa sitt halsband (Misstänker våldsamma grannkatten...) Irriterande, ett sånt kostar ju ändå en del... liten rulle med namn och telefonnummer, magneten till kattluckan, det dyra fina halsbandet... morr.

Är det någon som har ett tips på bra kattborste? Han är inte helt korthårig men inte speciellt långhårig heller...


Kli under hakan är bäst!


Mange


Ha en bra dag!
Myosotis
Han ser välmående ut! Vad kul att han har fått det så bra.
Ingen vits att ge lightmat om han äter dubbel mängd av den, så blir det ju om han har fri tillgång till mat hela tiden.
Jag har gett upp med halsband, de bara tar av sig det hela tiden. Det måste vara elastiskt för att det inte ska hända en olycka, men då får de av det oavsett hur hårt man tycker att man spänner åt. Min förre katt lyckades en gång få igenom frambenen så att halsbandet satt runt midjan slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon