Full version: Världens bästa katt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Myosotis
Tänkte vi skulle göra ett försök med en bondkattbildtråd. Är ni med?
Först ut: Kasper, världens bästa katt. Han skulle fyllt 7 nu i vår, men tyvärr har han varit försvunnen i över ett år. Han kommer nog inte mer... -cry-.gif Jag saknar honom så, en sån speciell katt kommer jag aldrig mer att ha. wub.gif



Kathy


Maffig. wub.gif
Synd att han har gett sig av. trostar.gif
Lilla Birka
Jättefin, har du fått någon ny?
Myosotis
Jag har hans mamma Cora. Ålder okänt.
... ops, hittar ingen bild just nu. Får återkomma med det. Hon är svart i alla fall.
Lilla Birka
Min fina katt hittar du under rubriken Kan katter sova varsomhelst? och den andra under "Jag är så glad för min nya kamera", de går ut och in genom kattluckan som de vill, men kräver ändå att jag ska öppna dörren på framsidan när de vill ut! Möss fångar de också, det är jättebra!
Myosotis
Ska titta på bilderna! Men du får väl också lägga in några här? Det var du som gav mig idén till tråden ju! kompiskram.gif
edit: jo men de trådarna hade jag ju läst ju! Söta katter!
Lilla Birka

Här är han mattes stolthet, ligger med tassen på escapeknappen!
Myosotis
så fin han är! Så han tycker bättre om escape-knappen än om musen...
skogstroll
Här är hittekatten Findus som flyttade in, med fästingar o allt, i höstas

[attachment=12874:tissetatten.JPG]
Myosotis
Så söt han är! Han ser ut att ha det gott hos dig!
sqrulan
Svinto 14 år

Sqrulan 4 år troligen lite skogskatt.

Svinto är en riktig jägare,han bär hem både det ena och det andra för att bjuda oss på mat.

Sqrulan däremot leker mest med sina offer,humlor och andra flygande insekter gillar hon att
jaga.
Myosotis
hur uttalas sqrulan? Det har jag undrat länge...
sqrulan
Ha,ha jag säger Skrulan,byt q,et mot k.Förstod du? giggle.gif
Myosotis
CITAT (sqrulan @ 05-02-2008, 11:14) *
Ha,ha jag säger Skrulan,byt q,et mot k.Förstod du? giggle.gif

javisst! då slipper jag undra mer... Fina katter i alla fall. Och jag gillar namnet Svinto, har lagt det på minnet till framtida katter.
Myosotis
Nu har jag hittat en bild på Cora.


Knepig katt, men jag älskar henne ändå. Hon har en massa fobier (plastpåsar, doften av handkräm, ljudet av nyckelknippan...), jag vet ju inget om hennes bakgrund, hon har säkert gjort en massa dåliga erfarenheter. Men det har blivit mycket bättre! När man klappar henne blir hon alldeles till sig och rosslar och dreglar. Konstant vrålhungrig är hon också, skriker för mycket för min smak. Mat! Mat! Mat!
Snöflinga
Vilka gosiga kissar ni har wub.gif Undrar över en sak ... i min barndom såg jag aldrig katter med den färg (rödbruna) som din, lilla birka är ... bara svarta, vita, svart-vita och grårandiga ... Har de kommit på senare tid eller fanns de, fast jag inte såg dem confused.gif
Lilla Birka
CITAT (Snöflinga @ 05-02-2008, 17:09) *
Vilka gosiga kissar ni har wub.gif Undrar över en sak ... i min barndom såg jag aldrig katter med den färg (rödbruna) som din, lilla birka är ... bara svarta, vita, svart-vita och grårandiga ... Har de kommit på senare tid eller fanns de, fast jag inte såg dem confused.gif

De fanns förr också, men är kanske vanligare på en del platser. Där han kommer ifrån (Ferdinand heter han förresten, för han luktade jämt på blommor när han var liten) är det en gård där de har ladugårdskatter i massor och de flesta är som han. Nej, förresten HAN kom ju inte därifrån, det var hans mor som kom därifrån!

CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 16:15) *
Nu har jag hittat en bild på Cora.


Knepig katt, men jag älskar henne ändå. Hon har en massa fobier (plastpåsar, doften av handkräm, ljudet av nyckelknippan...), jag vet ju inget om hennes bakgrund, hon har säkert gjort en massa dåliga erfarenheter. Men det har blivit mycket bättre! När man klappar henne blir hon alldeles till sig och rosslar och dreglar. Konstant vrålhungrig är hon också, skriker för mycket för min smak. Mat! Mat! Mat!

Oh, Cora vilken sötnos, wub.gif stackarn, vad har hon varit med om? Men nu har hon det säkert gott hos nya matte!
Myosotis
CITAT (Snöflinga @ 05-02-2008, 17:09) *
Vilka gosiga kissar ni har wub.gif Undrar över en sak ... i min barndom såg jag aldrig katter med den färg (rödbruna) som din, lilla birka är ... bara svarta, vita, svart-vita och grårandiga ... Har de kommit på senare tid eller fanns de, fast jag inte såg dem confused.gif

Röda katter är kanske inte så vanliga, i alla fall har jag förstått att de är eftertraktade. Röda honkatter måste vara sällsynta, jag har bara sett en enda!

Ferdinand...vad gulligt!
Inga från Närke
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 23:32) *
Här är han mattes stolthet, ligger med tassen på escapeknappen!

Vilken fin katt du har Lilla Birka. Jag tycker om röda katter. Har haft både en svart hona som hette Snuttan och en gul hane som hette Sim men de är i katthimlen numera sedan ca 12 år tillbaka. Snuttan p.g.a. av ålder och Sim blev sjuk.
Ni andra har givetvis fina katter också.
Lilla Birka
Här är bilder från 1997 när Ferdinand var liten. Den ena där han sover gott på mammans rygg och den andra när han fått sin första mus av mamman. Det ska böjas i tid...[attachment=12893:skanna0002.jpg][attachment=12892:skanna0001.jpg]
Myosotis
SÖÖÖT!!
Och mamman är också röd. Då har jag sett två röda honkatter nu.
Eva-Helene
Ujujuj så fin Ferdinand! Jag ska genast skanna lite bilder på mina hädangågna katter (Lilja den 1:a fick mååååånga ungar så....). Har ett gammalt foto på en crémefärgad liten sötnos, han fick tyvärr kattpest och dog när han var bara 3 månader sad.gif
Eva-Helene
Här får ni se den crémefärgade Grabben
[attachment=12899:Grabben.JPG]
sqrulan
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 11:26) *
javisst! då slipper jag undra mer... Fina katter i alla fall. Och jag gillar namnet Svinto, har lagt det på minnet till framtida katter.


Då han var liten så hette han "negerbarnet" då han blev större fick han gråahår(svinto)i öronen och då döptes han till Svinto.Så kan det gå till,ha... giggle.gif
MariaS
HAr letet förtvivlat efter mina gamla kattalbum. Jag hittar dem inte -cry-.gif Där hade jag också röda katter... Honor och bonnisar. Får leta vidare.

Till er andra. GOSEKATTER! wub.gif
Fenja
Jag gör det enkelt för mig och länkar till mina album:
Katter 2007
Inglans katter Marvin och Morris som bäbisar
Katt 2008
Alla äro de bondkatter av bästa sort!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
Harvey

Kokkos.JPG

Min Kokkos
yenny
Här kommer Frida, snart 14 år.

[attachment=12908:Frida_gosar__.JPG]
Boxer
Åh vad goa katter! wub.gif

Här är min ögonsten


Och här är en av stallkatterna

Siska
Vilka goa kisse missar wub.gif
Lilla Birka
Oj, vad många goa katter det finns! Synd Eva att din lille Grabben inte fick bli stor, så fin han skulle blivit! Och Boxer, är det samma älskling på de båda översta bilderna? Jag gissar att det är en hon , har jag fel? Såna har jag haft flera av genom åren, min nuvarande , Julia , är 11 år i år. Hon har också den där fina teckningen med M i pannan, så som det ska va!
Kathy
CITAT (Boxer @ 05-02-2008, 21:31) *
Här är min ögonsten



Ååååh, smaragdgröna ögon. wub.gif



....................................................................
*Suck*... wub.gif
Vilka ljuuuvliga kissar ni har alla. wub.gif
Boxer
CITAT (Lilla Birka @ 05-02-2008, 22:01) *
Oj, vad många goa katter det finns! Synd Eva att din lille Grabben inte fick bli stor, så fin han skulle blivit! Och Boxer, är det samma älskling på de båda översta bilderna? Jag gissar att det är en hon , har jag fel? Såna har jag haft flera av genom åren, min nuvarande , Julia , är 11 år i år. Hon har också den där fina teckningen med M i pannan, så som det ska va!


Det är samma katt, men det är en kastrerad hankatt på 10 år. Han tror att han finns till för att roa mig, och har tar sitt kall på största allvar. yes.gif
tettan
boxer- exakt som din översta katt ser ut ska en katt se ut enligt mitt tycke, den är perfekt med den där ljusa goa hakan å dom där ögonen. fantastisk wub.gif tummenupp.gif
sqrulan
wub.gif Så fina kattor ni har allihopa,bondkatter är så vackra.
Eva-Helene
Här en trio med moster Randi, Liebling och mamma Skrållan år 1975. Liebling använde badkaret när hon var kiss-nödig och inte blev utsläppt på en gång. Smart, eller hur?
[attachment=12936:Randi__L...Skrållan.JPG]
Anma
Vilka fina katter ni har! Saknar min lilla Elsa, hon har varit borta i 10 år redan. Blev 12 år och vi avlivade henne tillslut pga gubbens kattallergi. sad.gif
Har inga foton men hon var vackraste bonnkatten jag sett. (Är inte ett dugg partisk! fniss..)

Hon var vit med rödrandiga och svart sköldpaddsfärgade fläckar, ja, det är sant! Sen hade hon svarta fläckar också. Ögonen var tvåfärgade, gröna och gula. Snacka om att naturen inte kunde besämma sig för hur hon skulle se ut... Halvlånghårig var hon också, sådär lagom som inte tovade sig alls.
Har sett några få katter med vit botten och fläckar, men ingen som hade sådan blandning av olika slags fläckar som Elsa. Hon såg ut som att någon hade klippt ut bitar av en helt annan katt och klistrat på henne.
Lilla Birka
Någonting i stil med Ferdinands syster, kanske? [attachment=12938:skanna0001.jpg]
Anma
CITAT (Lilla Birka @ 06-02-2008, 12:36) *
Någonting i stil med Ferdinands syster, kanske? [attachment=12938:skanna0001.jpg]

Nja, Elsas fläckar var runda och inte alls så där jämnt tecknat som hon verkar vara. Det såg verkligen ut som att någon klippt ut pälsbitar av andra katter och klistrat på henne...

Men det var väldans söta katter de där!
Azola
Härliga bilder, tänk så mycket vackert det finns på 4:a ben !! tongue.gif
Marita i Vasa
Mozze och forumet! Ups! Fel forum!
[attachment=12941:2008_Mozze_b.jpg]





Mozze har identitetsproblem. Sover ofta nattetid på sängmattan.

[attachment=12942:2008_Mozze_a.jpg]
Fenja
Det är något särskilt med röd-vita katter wub.gif
Mvh
Fenja
Myosotis
Här kommer en bild på mor och son tillsammans. Sommaren 2001.

När Cora först började smyga omkring här tidigt på våren ´01 var hon så skygg så hon sprang och gömde sig när hon såg mig. Då anade jag inte att hon dessutom fått en unge ute i ladan. Vilken tur att det inte var tio! Jag såg honom inte förrän han var kanske några veckor, alltid på långt håll. Hon lärde honom att människor är det farligaste som finns, och han blev ju aldrig präglad på människor. Med mycket lirkande och tålamod fick jag honom så småningom att äta ur min hand. Kontakten underlättades av att Cora på sommaren kom på att hon egentligen älskade människor, hennes beteende vände på en dag från panik till att komma fram och vilja bli klappad. Knäpp katt.
Men hur som helst, det är nog denna speciella bakgrund som gjorde honom till den han är/var. Alltid på helspänn, mer som en tämjd räv eller nåt kanske. Ingen fick klappa honom mer än jag. Men när han väl hade bestämt sig för att lita på mig, gjorde han det till hundra procent. Han var bara min katt. wub.gif Han kunde klättra upp i mitt knä för att söka skydd från något som skrämde honom.
MariaS
wub.gif katter!
Boxer
CITAT (Myosotis @ 06-02-2008, 21:32) *


Vilken läckert tydlig täckning på den randiga katten. Dessa två ser ut som en tiger och en panter. wub.gif
frugb
Härlig tråd! Måste visa vår lilla Maja Gräddnos, född den 17:e maj förra året. Första katten för oss, född på grannön och vår för 100 kr per öga... En bondkatt vars mamma föder mest kritvita ungar.

Maja är helt och hållet vit, ingen annan färg och har ett blått och ett gulbrunt öga. Extremt härlig personlighet, både kelig och med integritet. Vi är grymt förtjusta i henne. Hon är ute när vi är hemma än så länge men vi kanske ska fixa kattlucka senare.

:-)

[attachment=12953:Maja1.JPG]
[attachment=12954:maja2.JPG]
[attachment=12955:maja3.JPG]

Lilla Birka
wub.gif såååå söt! Ja, visst är det underbart med katter!
GrönAnna
Underbara katter!
Här kommer en röding till: Alice snart 15 år. Den keligaste katt jag någonsin haft, men bara med mig - snacka om att känna sig utvald! Alla andra struntar hon i, är riktigt "oartig" när folk kommer på besök, blänger på dem så fort de kliver in i hallen, fräser lite och går in och lägger sig i ett annat rum.

DSCN4244.JPG

Sen har jag Sigge oxå, 17 år i år. Han är generös och delar med sig av sin trevlighet till alla, som tur är. Hoppas han hänger med länge till!

DSCN4235.jpg
Måste lägga in en bild på båda tillsammans också, från en regnig och åskig dag förra sommaren.

DSCN4253-red.jpg

Ursäkta bildstorlek, jag har väldigt svårt att få kläm på det där... confused.gif
Wilmer
Ojojoj så mysiga katter wub.gif
Fenja
Ni vet väl att huskatten har ett eget forum?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon