Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Blomstertanten
Men George Clooney skulle gärna få rensa i mina rabatter ! biggrin.gif
sanna
Vem som helst skulle gärna få rensa mina rabatter, to m Gert Fylking om han envisades...
Blomstertanten
Gert Fylking iklädd rosa pyjamas o gummistövlar ! biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Fenja
Hmmm..... tanken svävar vidare till en annan trädgårdsarbetare.... hette han Emil tro?!! tongue.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
String Emil ! tongue.gif



Men bara för verkligt modiga kvinnor ! tongue.gif

Kännsliga tittare varnas !
Smekajsa
Jaa du Tant B .....
men den var ju gammal laugh.gif biggrin.gif
Floppy
String- Emil hade inte jag sett tidigare...missar alltid det roliga....

Men han hade INTE fått rensa i min trädgård...för då hade jag fått ligga på sjukhuset med magkramper...det är nära inpå att jag får åka in nu....

Askul....
Smekajsa
Din Trädgård på Örebro mässan

För de som inte kan, vill eller orkar till Stockholmsmässan
kan detta vara ett alternativ.
Fenja
CITAT (Floppy @ 14-02-2006, 15:41)
String- Emil hade inte jag sett tidigare...missar alltid det roliga....

Men han hade INTE fått rensa i min trädgård...för då hade jag fått ligga på sjukhuset med magkramper...det är nära inpå att jag får åka in nu....

Askul....

laugh.gif laugh.gif Håller med dig, men, men ett gott skratt förlänger livet tongue.gif
Mvh
Fenja
sanna
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 15:50)
Din Trädgård på Örebro mässan

För de som inte kan, vill eller orkar till Stockholmsmässan
kan detta vara ett alternativ.

Hur lång tid tar det att köra från norra Sthlm till Örebro? Hyfsat lagligt... rolleyes.gif
Fenja
CITAT (sanna @ 14-02-2006, 16:46)
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 15:50)
Din Trädgård på Örebro mässan

För de som inte kan, vill eller orkar till Stockholmsmässan
kan detta vara ett alternativ.

Hur lång tid tar det att köra från norra Sthlm till Örebro? Hyfsat lagligt... rolleyes.gif

2-2,5 timmar så där. 18,7 mil.
Mvh Fenja
renate
Ha ha,var tvungen och kolla länken,nä rensar i min trädgård hade han inte fått göra.Han ser inte ut att vara trädgårdskunnigt he he he.Undrar om han tjänar några penger på sin uppvisning,men det finns jag alltid sådana som sätta in 10 € på hans konto. Inte jag i alla fall....Tur han inte är min son,då j...........namana!
Men hallå var detta TRÄDGÅRDSSVAMMEL?
Ursäktar men jag kunde inte låter bli att kommentera "trädgårs Emil"
Annars är det lungt i trädgården än så länge här,det är bara fåglarna som är där.Men sakteligen börjar snön krympar ihop.
Kul tråd det här. rolleyes.gif tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif
AnitaO
CITAT (Blomstertanten @ 14-02-2006, 14:27)
String Emil ! tongue.gif


Trädgårdshjälp

Men bara för verkligt modiga kvinnor ! tongue.gif

Kännsliga tittare varnas !

Det var ju bra att du varnade.
Modig är jag så det räcker, men det var nog det mest osmakliga jag har sett på länge. wacko.gif
Varken vackert eller roligt.
renate
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2006, 18:04)
CITAT (Blomstertanten @ 14-02-2006, 14:27)
String Emil !  :P


Trädgårdshjälp

Men bara för verkligt modiga kvinnor !  :P

Kännsliga tittare varnas !

Det var ju bra att du varnade.
Modig är jag så det räcker, men det var nog det mest osmakliga jag har sett på länge. wacko.gif
Varken vackert eller roligt.

Instämmer Anita!
Fenja
Varför tittar man om man nu vet med sig att man är känslig, när det finns en varning?
Mvh
Fenja
AnitaO
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 18:19)
Varför tittar man om man nu vet med sig att man är känslig, när det finns en varning?
Mvh
Fenja

Jag är inte känslig. Det skrev jag ju .....
Men jag behöver ju inte tycka om det för den skull?
Det var ruskigt smaklöst, bara en åsikt.
Smekajsa
Måste bara berätta om mina stamfuchsior som jag nämnde i tråden tidigare idag.
Plocka in dem från ett kallförråd strax före helgen nu .....
och om ni visste vad skott de sätter !!!!

Jag har aldrig sett maken wub.gif
Fenja
Åh, vad jag blir avundsjuk, tittade till min och den är STENDÖD trots att jag försökt att göra som man ska... Men jag gissar att jag inte har det tillräckligt svalt helt enkelt. Det har gått troll i fuchsiorna inga lever så det blir till att handla nya minsann...
Mvh
Fenja
Smekajsa
Det är faktiskt första gången de har klarat sig.
Jag brukar få köpa nya varje sommar.

Det kan ju ha med sorten att göra iofs!?!?
Tidigare år har jag haft Beacon men i somras köpte jag Display.

Well well kul är det i alla fall smile.gif
sanna
Ack ja, visst känns det skönt när knoppar brister?
Smekajsa
CITAT (sanna @ 14-02-2006, 19:55)
Ack ja, visst känns det skönt när knoppar brister?

Något ........

wub.gif wub.gif
Milex
Fastän jag skulle hålla mig undan såträsket har jag i "utbildningssyfte" (försöker alltså lura mig själv tongue.gif ) beställt och fått Jelittokatalogen. Jösses vilken katalog.
På mindre än en halvtimme är jag uppe i minst 30 sorter som jag vill ha.
Den är ju livsfarlig. unsure.gif
Det är ju så inne med kognitiv beteendeterapi nu så har ni några tips hur jag ska klara mig undan att skicka in beställningen så kom med dom nu!
Snabbt!!!!
sanna
laugh.gif Önskar att jag hade hjälp och råd att ge! Men tyvärr jag är lika förtappad som du... laugh.gif
Fenja
Tyck om dig själv Milex, tänk på dig själv! Våga säga JA! Alldeles för många går omkring och förnekar sig en massa saker! laugh.gif laugh.gif tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Milex
Så var det inte meningen att ni skulle svara tongue.gif
37 sorter and ticking.....
sanna
Ok, vill du ha ett bra argument: har du tänkt på VAD KRÅNGLIGT det blir att beställa från utlandet?!?!
Smekajsa
Tänk vad du kommer att ångra dig om du INTE beställer ....
Fenja
Vi vill veta VILKA Milex!! Berätta! Jag har en del över med om du inte får ihop tillräckligt *haha*
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 20:05)
Vi vill veta VILKA Milex!! Berätta! Jag har en del över med om du inte får ihop tillräckligt *haha*
Mvh
Fenja

De som finns i heltäckningsmattan blink.gif
Milex
Ähhh, det var som jag misstänke. Kognitiv beteendeterapi funkar inte rolleyes.gif
Återkommer om några timmar med listan. Ska försöka minimera den något. Utan att hitta några fler under tiden....

Men Juncus filiformis Spiralis kommer nog med...... biggrin.gif
Fenja
laugh.gif laugh.gif Jag har faktiskt andra fröer med Smekajsa sleep.gif
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 20:15)
laugh.gif laugh.gif Jag har faktiskt andra fröer med Smekajsa sleep.gif
Mvh
Fenja

Är det säkert .....
sanna
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 20:15)
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 20:15)
laugh.gif  :lol: Jag har faktiskt andra fröer med Smekajsa sleep.gif
Mvh
Fenja

Är det säkert .....

Har du fröer med Kajsa, Fenja?
Vem är pollineraren i ert förhållande då?
Fenja
Vi kör med naturlig pollinering Sanna! Bin och flugor och annat sådant där som flyger...
Åh tänk att få ligga i en hängmatta och lyssna till surret från äppelträdet! wub.gif
Mvh
Fenja
Almdalen
Tack alla!
laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Det här var det roligaste jag läst på länge, både jag och maken har skrattat gott den senaste halvtimmen. String Emil skulle jag inte vilja ha till hjälp i trädgården, men gärna någon annan.unsure.gif
På tal om frötapet såg jag att den nu finns med blandade sallader kanske är de bra att tapetsera med, då får man ju färdig blandad sallad!!!
/Ingegerd
lena:-)
Frötapeter? skall även de kallstatifieras måntro? ( ser ni vad jag slänger mig facktermer!!!) Skall man hänga in dem i kylskåpet först? ( hoppsan, nu dök det upp igen..en fråga...finns det varmstatifiering, eller heter det bara statifiering, eller vad heter det ohmy.gif ??)
På tal om statifiering alltså:
Jag hade nåt i kylskåpet förra året som jag inte visste vad det var och för att rädda resterna av den redan decimerade familjen fick lådan flytta ut..nu vet jag inte vart...men nu tror jag mig veta att det var helleborusar i lådan. odling = moment 22
Fenja
Verkar vara en toppenidé Ingegerd!! Jag tar sådana till ena väggen, så himla bekvämt laugh.gif laugh.gif Roligt att ni gillar tråden fortsätt att vara med!
Lenasch, det som göms i snö kommer upp i tö... tongue.gif
Mvh
Fenja
renate
CITAT (Almdalen @ 14-02-2006, 21:09)
Tack alla!
laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Det här var det roligaste jag läst på länge, både jag och maken har skrattat gott den senaste halvtimmen. String Emil skulle jag inte vilja ha till hjälp i trädgården, men gärna någon annan.unsure.gif
På tal om frötapet såg jag att den nu finns med blandade sallader kanske är de bra att tapetsera med, då får man ju färdig blandad sallad!!!
/Ingegerd

J köket ja så praktiskt,ska ändå tapesera köket varför inte en sallatstapet.Hi Hi hi
kerstin z5-6
HMMM .. stRatifiering kan ske både varmt och kallt smile.gif
Exempel på fröslag som varmstratifieras är Alströmeria-som hålls i + 25-28 grader för att gro bra , Hosta kan behöva en svettkur i + 22 för att gro:)


Visst lät det bra laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Angående jelitto -de har förresten bägge ovan nämda sorter Milex -så
är det inte ett dugg svårt att beställa från jelitto -jag beställer via mail
se till att nr namn pris är med .
Klart du behöver 37 sorter laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Du kan inte begära att VI ska AVRÅDA frököp ....det är bara för mycket .. wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
frugb
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 13:30)
Från Göteborg ligger den lite norr om Borås, men hör av dig när du vill åka så bjuder jag på lunch och visar vägen!! Om du vill, annars får du en vägbeskrivning, butiken heter Clarius.

Försvann i mötesträsket... måste ju ta hand om mitt jobb trots att det är så lockande att längta efter våren med er!

Fenja - gulligt!! laugh.gif Jag hör av mig om jag får krukbehov!!

Hur mycket vind som helst inatt och idag - man blåser bort på ön... För övrigt har jag sått mitt livs första perenner och kört ut dem under en snödriva. Hoppas hoppas att de kommer upp. wub.gif wub.gif wub.gif

En dag närmare ljuset och våren... wub.gif
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 14-02-2006, 21:17)
Frötapeter? skall även de kallstatifieras måntro? ( ser ni vad jag slänger mig facktermer!!!)

WOW Lena, nu blev jag impregnerad ....... ohmy.gif ohmy.gif
Fenja
Solen kikar fram mellan en massa grå moln, har ni tänkt på vilken enorm skillnad de här små strålarna gör efter vintermörkret? Men blir som ny!! Den där filten av vintertrötthet och enengibrist blir mycket tunnare. SNART är det vååååååååååååååååååååår!!!!
Mvh
Fenja
sanna
Apropå beställning från utländska fröfirmor: hur gör man bäst med POD? Jag får hem deras kataloger och varje år blir jag så sjukt sugen, speciellt i år med deras utökade grönsaksavdelning, men jag har fortfarande inte kommit mig för med att beställa. I två år har de lovat att online-beställningen ska sätta igång, men det kommer ju aldrig. Ska man skicka en check eller växla in till pund eller hur gör man? Kerstin, du har säkert ett och annat tips att ge en frömissbrukare med abstinens?
Fenja
Undrar om inte ett Visakort är användbart i sådana fall Sanna... men Kerstin vet säkert exakt hur man gör. Vad är det för fröer som lockar nu då? Mina Litchie vill inte gro *snyft*hur sjutton ska jag få dem att fatta?
Mvh
Fenja
lyckero
Mina litchisar vill inte heller komma upp, trots lockrop och varm placering. Jag ska också passa på att tacka för underhållningen. Jag har tränat smilgroparna både i går och idag.
mvh Lyckero
kerstin z5-6
POD -Visa kort -om man nöjer sig med mindre sortiment brukar rockdala ha återförsäljning -jag är inte nöjd med grobarheten på perennerna-men har hört att kvaliten -direkt från firman är mkt bättre smile.gif
Smekajsa
CITAT (lyckero @ 15-02-2006, 12:38)
Mina litchisar vill inte heller komma upp, trots lockrop och varm placering. Jag ska också passa på att tacka för underhållningen. Jag har tränat smilgroparna både i går och idag.
mvh Lyckero

Välkommen i gänget då laugh.gif biggrin.gif smile.gif
Fenja
CITAT (lyckero @ 15-02-2006, 12:38)
Mina litchisar vill inte heller komma upp, trots lockrop och varm placering. Jag ska också passa på att tacka för underhållningen. Jag har tränat smilgroparna både i går och idag.
mvh Lyckero

Ja fick lära mig att de har kort grobarhet, jag satte mina efter två dagar undrar om det kan ha varit för sent i alla fall... Nu har jag visat papperkorgen för dem och hotat med ond bråd död, så jag hoppas att de skärper sig!! laugh.gif
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Jag stoppade litchiefrö direkt från munnen ner i jorden för någon vecka sedan, och de har grott nu. En väldigt ståtlig liten planta är det än så länge. smile.gif

Grobarheten är nog väldigt kort...
sanna
Det kan också vara så att du har för ändamålet perfekt bakteriebalans i din saliv, pisanggoreng! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon