Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Smekajsa
Här finns oxo yrvakna pelargoner ......

Tog in 2 st stamfuchsior, från kallförrådet, i slutet på förra veckan.
De hade redan börjat vakna till liv därute.
Men ni skulle se dem nu !!!!!!!
De är precis översållade med småskott och vissa av dem har knopp.
Det blir till att ta fram saxen snart .......
Fenja
I natt har det kommit nästan en dm snö till och det snöar ännu av och till blink.gif Stora våta flingor *snyft* NU VILL JAG HA VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!!!
Mvh
Fenja
lena:-)
Efter vintern kommer vår. wub.gif wub.gif wub.gif
Nu tar jag på mig kängorna och går genom skogen till gardencentret och köper på mig någon eventuell kanske liten minst möjligen pelargonstickling!
Här gäller det att mota bort snömodet
Fenja
*mutter* Finns la inga gardencenter här ute i träskmarkerna... *går och sår några fröer till* sleep.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Nu har jag klippt alla pelargoner puh ... inte blev de snygga precis -men de blir väl ..
Wilmer
Hoho! Mitt i kolla - på - snöyran utanför fönstret, råkade jag titta närmare på en pelargon jag vände på - KNOPPAR! Men dem ska man kanske ta bort så här tidigt eller är det bara att njuta?

Wilma
Fenja
En del av mina blommar också Wilmer. De som kan säger att man ska ta bort första knopparna så att växtern ägnar sig åt att växa i stället, men.... tongue.gif
Nu har jag sått en lite perenner och en faslig massa stockrosor i alla fall! Svarta enkla stockrosor och dubbla i färgmix. Resten av såjorden ligger ute så jag får ta in och tina den innan jag kan fortsätta! biggrin.gif
Mvh
Fenja
lena:-)
Hm, nu kom jag på en idé,....om jag skickar fröer till dig...
förodlar du dom åt mig?
Visst va det en smart affärsidé
Hem för övergivna fröer ellerfosterhem för fröer
FFFF
Fenjas fosterhem för fröer! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Wilmer
biggrin.gif biggrin.gif Här finns en skokartong med fröer som vill i jorden! Vassego Fenja, jag kan ta mig an dem när de klarar sig (nästan) själva igen!

Svarta stockrosor... Såg dem på det berömda Läckö i somras, mmmmm. Sugen. (Har faktiskt lyckats driva upp stockrosor!).

Jag låter knopparna vara. Vill dom så vill dom... tongue.gif
Fenja
CITAT (lenasch @ 19-02-2006, 13:36)
Hm, nu kom jag på en idé,....om jag skickar fröer till dig...
förodlar du dom åt mig?
Visst va det en smart affärsidé
Hem för övergivna fröer ellerfosterhem för fröer
FFFF
Fenjas fosterhem för fröer! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jupp, men skicka inga jag är nerlusad med fröer!! Ta släpet och kom i slutet av april så!!! biggrin.gif
Jag ska ha 30 % om du patentsöker idén tongue.gif
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 12:39)
Nu har jag klippt alla pelargoner puh ... inte blev de snygga precis -men de blir väl ..

Jag friserade mina stamfuchsior .......

Kunde inte hålla fingrarna i styr längre laugh.gif biggrin.gif
Maggan H
biggrin.gif Åh, vad jag blev upplivad av er, har läst hela tråden på en gång, kunde inte sluta! Fröer, George, Emil, fröer och Ernst, om vart annat biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif ...Maken kom in o kollade mig, trodde det hade slagit över helt o hållet nu.... tongue.gif Men jag är lika hagalen och sågalen jag, har sått ett brätt idag med olika sorter, och jag VÄGRAR, ABSOLUT VÄGRAR, laugh.gif att gå in på fler hemsidor och fröförsäljare, jag har absolut inte plats till mer, har redan börjat dela ut frö till folk...Mot att få plockade nya fröer till hösten... wub.gif
lena:-)
tja...svamla går an för endel av oss, vi som tom har svårt att förstå svammelpratet..sått ett brätt....? ...finns det ingen människa som kan skriva ihop en enkel ordlista.
Jag kom just på att jag är den människan... biggrin.gif biggrin.gif
Jag är de oförlösta listornas barnmorska............
PMa mig ( äntligen äntligen ) ge mig alla dina trädgårdsord och jag skall giva dig dem åter, listade samlade!
...

men de måste ju vara förklarade...annars så måste jag öppna en ny avdelning här på odla..ordavdelningen laugh.gif laugh.gif
Milex
CITAT (Fenja @ 18-02-2006, 00:06)
Knölvial är en fin cerice, doftande och perenn "luktärt"!! wub.gif  :wub:  :wub:



Mvh
Fenja

Du får inte lov att hålla på att visa dina knölvialer mad.gif I fjol var dom slut när jag skulle beställa och i år har jag inte hittat några. Och jag varken tid, råd eller plats att gå in på några fler frösäljarsidor.
Så nu får du faktiskt ge dig!

Drägel, drägel..... Måste ha, är det någon som vet var man kan hitta?

Brätt är nog en bricka eller ett sånt där emballage som du säkert sett hos plantskolan där det får plats en 8-12 krukor. Norrmän vallfärdar hit för att köpa brätt med Coca-Cola, dvs pappflak med 20 colaburkar. Förstod du lenasch eller lyckades jag göra det ännu mer obegripligt?
Fenja
Ska genast rota bland fjolårsfröerna Milex, det har tyvärr fungerat dåligt att flytta levande ex...

Roligt att du hittat hit Margatreta, vad sår du förnågot?


Mvh
Fenja
Maggan H
CITAT (Fenja @ 19-02-2006, 18:36)
Roligt att du hittat hit Margatreta, vad sår du förnågot?


Mvh
Fenja

Jag har idag sått hängpetunia, palettblad, purpurlobelia, salvia sclarea, svartöga, tvillingsporre, citrontemynta och fackelranka. rolleyes.gif Perennerna är ute sedan en månad och ska kommande vecka in under lysrör för vb till växthuset senare. Och ett brätt, eller brätte som vi skåningar också säger är som bilden visar: en samlingsplats för sådderna! biggrin.gif
kerstin z5-6
Snyggt och ordentligt märkt :)Margareta!


Just nu gror denna som attan här :)Lindelofia anchusoides

Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 18:57)
Snyggt och ordentligt märkt :)Margareta!


Just nu gror denna som attan här :)Lindelofia anchusoides


SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅåå snygg! Var hittar man den, är den perenn?
Mvh
Fenja
Milex
CITAT (Fenja @ 19-02-2006, 18:36)
Ska genast rota bland fjolårsfröerna Milex, det har tyvärr fungerat dåligt att flytta levande ex...

Du är en "knupp" Fenja wub.gif
Fenja
CITAT (Milex @ 19-02-2006, 19:07)
Du är en "knupp" Fenja wub.gif

Hmmm..... vill jag vara det? (Letar efter fjolårsfrölådan... har ställt den på ett säkert ställe undran katterna...)
Mvh
Fenja
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 18:57)
Snyggt och ordentligt märkt :)Margareta!


Just nu gror denna som attan här :)Lindelofia anchusoides


Tack! Måste... biggrin.gif Glömde nämna Nierembergia och silvernjurvindan!
Vilken underbar färg Lindelofian har, påminner om azurriddarsporren tycker jag.
Milex
Japp, Fenja du vill vara en knupp smile.gif

Norska för (rosen)knopp.
kerstin z5-6
Ja den är perenn, ibland har GN frö -men de brukar finnas här på höstarna -
den är inte jättevanlig i katalogerna -påminn:)
Vanlig oxtunga är ju bara bienn , men denna håller sig år från år
Går fint i halvskugga , blommar minst 2 varv länge om man klipper ner efter blom
Jag beundrar Margareta som inte sår hela påsar ... snart kommer jag att vara översvämmad av småplant -jag har minst 100 såna här tex ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ohmy.gif
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 19:43)
Jag beundrar Margareta som inte sår hela påsar ... snart kommer jag att vara översvämmad av småplant -jag har minst 100 såna här tex ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ohmy.gif

biggrin.gif Med tanke på förra våren då jag nästan fick leka ormmänska för att ta mig in o ut ur växthuset bestämde jag mig för att bara så några plantor av varje sort, men desto flera sorter...Det slutar säkert med samma sak som ifjol; jag fick nästan dilerium när plantorna inte fick plats så de fick åka ut i slutet av maj-med stor risk för nattfrost så man var ju hjärtängslig varje kväll - jag var ute i nattsärk och ficklampa (säkert till grannarnas stora munterhet!) åtskilliga kvällar med fiberduken i högsta hugg! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Gåsis
Voj voj, min lindelofia fick komma in från balkongen idag - gissa om jag väntar wub.gif Fast jag tror jag tagit mig vatten över huvudet som trodde att jag skulle kunna så liljor. Gror det? Nopp laugh.gif

/Åsa
lyckero
Här kommer en till som plötsligt börjat tråna efter Kerstins Lindelofia... Den var ljuvlig. Suck.
Hoppas att jag glömmer den snart. Min man påstår åtminstone att man inte kan ha allt, men jag undrar det jag.
Vacker var den i alla fall!
Åtminstone här på forumet verkar ni i norr ha ett fantastiskt sortiment av perenner. Man är ju riktigt avundsjuk ibland. Och jag som bor i zon 1 och har relativt nära både till Danmark och Polen.
Lyckero
Fenja
CITAT (Milex @ 19-02-2006, 19:34)
Japp, Fenja du vill vara en knupp smile.gif

Norska för (rosen)knopp.

Mmmm det vill jag! wub.gif wub.gif Har hittat lådan nu går igenom den i morgon!
Mvh
Fenja
Wilmer
huh.gif Men Fenja, du kan ju inte tipsa om något så ljuvligt och perennt som inte går att få tag på! Hu! Men här doftar den nog ändå inte...

Hittade detta i mina filer; Läckö sommaren -05;

Fenja
Wilmer Impecta brukar ha frö till knölvialen, kolla där!! Om jag hittar fröer här så säger jag till dig;) Impecta

Kollade just, de har den i sortimentet i alla fall Lathyrus tuberosus, Knölvial!

Mvh
Fenja
Wilmer
Man tackar! Tur att jag är lat och inte beställt något än... Blomstertobak, knölvial... Heliotrop ska visst dofta gott? Är DET SANT eller bara ett illvilligt rykte? sleep.gif
Fenja
Heliotrop är UNDERBAR!! Testa grekisk lövkoja och narcisstobak med wub.gif wub.gif Vanlig lövkoja går ju inte av för hackor heller för den delen!!
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (Wilmer @ 19-02-2006, 22:15)
Man tackar! Tur att jag är lat och inte beställt något än... Blomstertobak, knölvial... Heliotrop ska visst dofta gott? Är DET SANT eller bara ett illvilligt rykte? sleep.gif

Blomstertobaken doftar guuuudomligt wub.gif wub.gif wub.gif

Jag hade den förra året, det stod t o m på fröpåsen "doftande".
Fenja
Ja, visst är det någon fröleverantör som har en massa doftande lite äldre växtsorter som är märkta "mormorsblommor" eller något i den vägen?
Mvh
Fenja
sanna
CITAT (Fenja @ 20-02-2006, 11:38)
Ja, visst är det någon fröleverantör som har en massa doftande lite äldre växtsorter som är märkta "mormorsblommor" eller något i den vägen?
Mvh
Fenja

Just det, brollorna nelson (klipp) :"Blommor som är särskilt väldoftande har på förpackningen fått ett doftmärke och de som odlats i Sverige sedan "mormors tid" har fått ett mormorsmärke. Allt för att de lättare ska kunna hittas i butiken."
Fenja
Idag fick jag grönsakserbjudandet från Odla!! wub.gif Någon mera som fått det och vad ska ni beställa?
Förresten Sanna minns du vem som har farfarsblommor, lite äldre udda växtsorter som inte doftar tror jag....?
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (Fenja @ 20-02-2006, 15:20)
Idag fick jag grönsakserbjudandet från Odla!! wub.gif Någon mera som fått det och vad ska ni beställa?
Mvh
Fenja

Jaaaa ååååååå jjjjjjaaaaaaa !!!!!!

Jag försöker hela tiden stå emot .....

Inled mig icke i frestelsen
smile.gif rolleyes.gif
lena:-)
Kajsa, Kajsa...jag tror inte du behöver ledas i den frestelsen!
Jag tror att du är fullt kapabel att gå själv! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Fenja
Den där sparrisbönan mina vänner vad tror ni om den? Jag har beställt den från ett annat ställe... Någon som testat? Den verkar ju dekorativ med sina röda blommor i alla fall!!
Mvh
Fenja
lena:-)


Vacker och god!
kerstin z5-6
HA HA fresta mig bara ... detta är det enda i växtvärlden , jag är ståndaktig emot laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag är ingen :
lena:-)
Får man fresta Kerstin med lite Lövkoja istället
Jag trodde dessa skulle bli lika knubbiga och frodiga som bilden på fröpåsen. Men icke..samma små taniga rangliga kojor som tidigare år!
kerstin z5-6
Går myyycket bättre , de må vara rangel , men de doftar underbart smile.gif
lena:-)
Ingen med tips på hur man får dessa stora bulliga nästan vulgärt knubbiga lövkojjor? JAg har köpt fröer som utlovat detta men som sagt ...tunt och tanigt...
Blommorna skall ju trängas, kämpa om utrymmet och platsen, lila vita, rosa....
kerstin z5-6
Sätt dem glesare ? I komposterad kopåsgödseljord?
Fenja
Hmmm, jag är inte heller så förtjust i ätliga saker.... hmmm, hmmm.....
Mvh
Fenja
lena:-)
Ante mig att det va själva förberedelserna(dvs mig) det va fel på ..och inte fröerna!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men det vita voro lite mera fylliga...än de lila...
Fenja
Du kanske inte ska "kinka" upp dig på färger så... ALLT är vackert i betraktarens öga...
Mvh
Fenja
Fenja
edit
Smekajsa
CITAT (Fenja @ 20-02-2006, 22:07)
Du kanske inte ska "kinka" upp dig på färger så... ALLT är vackert i betraktarens öga...
Mvh
Fenja

Om jag är betraktaren så är det ENDAST det vita
som tilltalar mig wub.gif wub.gif wub.gif
Milex
CITAT (Fenja @ 20-02-2006, 22:07)
Du kanske inte ska "kinka" upp dig på färger så... ALLT är vackert i betraktarens öga...
Mvh
Fenja

Är jag betraktaren är båda fina.
Ett par veckor till så ska de sås smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon