Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
lena:-)
CITAT (Milex @ 25-02-2006, 16:02)
Här är det inte bara takdropp. Här rasar snön från taket. Härligt smile.gif
Lite grönt kan anas i sålådorna så nu är det bra.
Har fått såna vårkänslor att jag börjat storstäda. Var ska det sluta?

Jag slutade att städa nyss...då hade jag städat i tvättstugan tom.
Dessutom kom jag på en "smart" unsure.gif lösning...sätta sparringskenor på var sida fönstret i tvättstugan..sätta hyllor på lagom avstånd...
Visseligen är det inte söderläge ..men man kan ju inte få allt...eller är det en befängd tanke? unsure.gif unsure.gif
Smekajsa
Din "smarta" lösnng har jag oxo funderat på
har ett österfönster i tvättstugan som skulle vara perfekt.

Men sedan är det det där med tanke - ord - handling

rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
sanna
Takdropp och strålande solsken kan rapporteras även från Stockholm! Fågelsång också, kan det vara koltrastarna? Nu ÄR den på gång. VÅREN!!!! SÅ det SÅ! wub.gif
Fenja
Härligt med liknande rapporter från fler ställen i vårt avlånga land! Ljuset är som en energiinjektion i sig, kanske jag med får för mig att knäskura hela huset med en vacker dag *hoppas* smile.gif Mera vårkänslor vill vi höra om, kom igen!!
Mvh
Fenja
renate
Solsken i eftermiddag,takdropp vet jag inte.Det ska blir kallt igen hela nästa vecka,blä nu förstörde jag väl inte era vårkänslor???
Lugnt den kommer........ bara solen skiner på dagen så är det inte så kallt.Solen värmer redan,och stark är den,måste skyddar mina doftpellisar so står i ett söderfönster.
Har inte sått någonting,det får väntar lite till.
Wilmer
Här har det också varit takdropp hela dagen. Solen värmer och i fönstret blommar chilipepparn för fullt!! En liten peppar har börjat växa fram. Måste vara ett tecken på att det är ljust mycket längre?

Wilma smile.gif
Fenja
Visst är det ljust mycket längre!! Våren ligger och lurar på oss bara!
Mvh
Fenja
Smekajsa
Intet nytt på såfronten ......

Skulle ju vänta in i mars men nu vette f..
Milex
Det är jättenära till mars biggrin.gif
Smekajsa
Mmmmm som om jag inte visste det .......................

laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
tara reed
CITAT (Smekajsa @ 25-02-2006, 22:20)
Intet nytt på såfronten ......

Skulle ju vänta in i mars men nu vette f..

jag har sått petunior i dag. smile.gif
hoppas dom klarar sig. wink.gif
lena:-)
Var på en liten handelträdgård idag och köpte inte några (????)pelargonsticklingar, men handelsträdgådsmannen stod och skolade om sina tomatsådder. Det luktade jord och vår och varmt i växthuset... wub.gif wub.gif wub.gif


Hej förresten, tara reed...Lycka till med petuniorna!

tara reed Skickat den 26-02-2006, 10:42
jag har sått petunior i dag.
hoppas dom klarar sig.
Smekajsa
Här vräääker snön ner nu .....

Så mina akuta såbehov har bedarrat en smula *pustar*

Nu blir det hockey i em istället tongue.gif
tara reed
hoppas också att dom klara sig. wub.gif
lena:-)
Klart dom klarar sig..har du annat på sådd?
För min del så är det bäst med osått nämligen biggrin.gif
tara reed
nix pix..jag är dålig på frösådder, glömmer att vattna dom och sånt där smile.gif
sanna
En sådan härlig dag! Solen sken, OS-guld och fröer för 3:95 på Plantagen!
sanna
Förresten - välkommen Tara Reed! (or should I say welcome? smile.gif )
lena:-)
Vilken tur att vi inte har Plantagen i närheten sad.gif sad.gif sad.gif
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 26-02-2006, 18:30)
Vilken tur att vi inte har Plantagen i närheten sad.gif sad.gif sad.gif

Men var glad för det Lena !!!

Här i Örebro är Plantagen och Blomsterlandet en enda stor
besvikelse varje gång jag besöker ställena.
sanna
CITAT (lenasch @ 26-02-2006, 18:30)
Vilken tur att vi inte har Plantagen i närheten sad.gif sad.gif sad.gif

Ja, jag håller verkligen med dig, Lena! Speciellt som du ju inte ska SÅ! Visst var det SÅ? Plantagen som ju just nu har extrapris 3:95 på alla sina egna fröer och dessutom har såjord billigt och säljer ut riktigt schyssta krukor för halva reapriset och jag som bara har två minuter till mitt närmaste Plantagen och numera har fått återfall i frösjukan. ( Jag fick nämligen reda på att man visst kan äta nävor! Recept på nävgratäng kommer.)
Så det är ju TUR att du slipper Plantagen! smile.gif
lena:-)
varning känslig text för känsliga
Nävgratäng....häftigt, skulle vilja testa lite nävsoppa med! Om jag skall så..vilket jag inte skall..Vallmo..då antar jag att man INTE skall tillaga den!
Men hur är det med Luktärtorna, dom BORDE ju vara ätliga eller? ... blink.gif blink.gif både blommorna och senare även ärtorna..någon som provat ( hur får man reda på de som provat men är döda?)
Fenja
smile.gif biggrin.gif wub.gif Min första stockros har tittat upp idag, jag blev så GLAD!!!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Du har säkert skrämt upp den Fenja ! tongue.gif
Smekajsa
Här är en som ska så imorgon !!!!!!!

Tomaterna måste ner i jorden nu ........

Sedan får vi se tongue.gif
Fenja
TVÅ av mina ricinfröer har grott trots att jag bestämde mig för att de var döda laugh.gif laugh.gif tongue.gif . SÅ trevligt!
Mvh
Fenja
lyckero
Det är väl inte bara att bestämma att fröer är döda? Hur mycket liv finns det egentligen i ett frö som ännu inte har grott? Allt eller inget?
Kanske inte ska bli så filosofisk såhär en vanlig måndagkväll...
Kul att det grott.
Lyckero
Anki V
Må tro hur länge man ska vänta innan man dödförklarar Daturafrön? unsure.gif unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
döda ???-de är inte döda -döda frö gror nämligen inte -så jag föredrar levande smile.gif
Ankis datura där kan man börja fundera .....
lena:-)
VA? ska man så Daturafrön nu eller? wacko.gif
Fenja
Ja Lenasch hög tid driva datura och ta bort alla knoppar så blir de feta och fina!!
Per definition trodde jag... död fröer flyter... men, men de gror emellanåt med laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Anki V
CITAT (lenasch @ 27-02-2006, 21:01)
VA? ska man så Daturafrön nu eller? wacko.gif

Hoppas inte för då kanske jag hinner dödförklara de som redan finns i såjorden och så nya. De nuvarande ska få två veckor till på sig wink.gif

Anki
kerstin z5-6
Det var hög tid för ett bra tag sen lena
Blomstertanten
VINTER IGEN !!!! sad.gif

1 dm snö har kommit nu och det fortsätter att snöa för fullt !

Hoppas det bara är ett tillfällligt bakslag huh.gif
lena:-)
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2006, 22:21)
Det var hög tid för ett bra tag sen lena

Hög tid hit å hög tid dit, jag sår när jag vill , det växer som det vill, vill det så växer det inte alls!!!
Jag får väl oså då...Daturorna...två sorter..
Vad gör jag med de vita flygarna då? Vad är det jag inte gjort ? smile.gif huh.gif mad.gif blink.gif wacko.gif sad.gif unsure.gif wub.gif rolleyes.gif ohmy.gif biggrin.gif sleep.gif wink.gif
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 28-02-2006, 11:11)
Vad gör jag med de vita flygarna då? Vad är det jag inte gjort ? smile.gif huh.gif mad.gif blink.gif wacko.gif sad.gif unsure.gif wub.gif rolleyes.gif ohmy.gif biggrin.gif sleep.gif wink.gif

Har du kollat om de har flygcertifikat ??????? sad.gif sad.gif
lena:-)
Nej det har jag inte kollat. certifikatet alltså..Jag åtgärdar detta genast! Annars kanske jag hamnar i ett OU*-förhör!

*Ohyreutskott( förf.anm.)
Fenja
Provadopinnar och Provado Plus spray om det är en stort utbrott Lena.
Mvh
Fenja
Fenja
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!! Nu SNÖAR det igen. mad.gif mad.gif mad.gif Jag som behöver inspiration att sätta i gång att så...
Mvh
Fenja
sanna
Jamen Fenja - om det snöar så kan du ju så ännu fler perenner och sätta ut under snötäcke! *inspiration, inspiration, inspiration*
Gör det nu! *pepp, pepp, pepp* smile.gif
Fenja
*mutter, mutter...*
Mvh
Fenja
noora
Jag längtar egentligen inte speciellt efter våren i år. Det kommer ju ändå inte att bli några tidiga snödroppar, snöklockor och vivor vid söderväggen så som förra året sad.gif Förhoppningsvis blir det några lite senare i grönsakslandet dit jag försökte flytta dem i höstas innan grävskopan kom farandes, men jag vågar inte gå och räkna med det. Speciellt tidiga blir dom i alla fall inte.

Och jag vill inte ens tänka på hur den överkörda astilbe-rabatten ser ut under snön. Så länge snön ligger kvar slipper jag i alla fall se på eländet och gå och oroa mig.

Däremot skulle det vara trevligt med lite sommar, så att man kan plantera ut plantorna och slippa vattna dem hela tiden tongue.gif
lena:-)
Fenja

Gällspik..muttra lagom du! Jag är jätteglad åt vintern. Daturafröna har jag inbillat att det är början på februari nu!
Fenja
Mina daturor i fjol började blomma när de var knappt 15 cm höga... du borde hinna få upp dina gissar jag.
Mvh
Fenja
renate
Nu snöar det igen!!!!!!!!!! Jag vägra att skotta snö.........nix den kan ligger upp till fönsterbänken,ingen snöskottning mer. huh.gif mad.gif sad.gif
lena:-)
Det snöar här oxå, ligger som en fin mjuk matta ovanpå glashal is.......
mad.gif mad.gif Förrädiskt och lömskt!
Milex
Vårkänslorna försvann lika fort som dom kom. Igår 12 minusgrader. Idag full snöstorm. Vi har fått 20 cm snö och det ska komma mer..... Som tur var kom en snäll granne och skottade vår garageinfart. Han har en fyrhjuling och är snart 40 så han tar det inte som ett jobb rolleyes.gif Det är visserligen kul med snö, men det här är väl och ta i. Några av de lökar som jag väntar på ligger under snövallen så det är ca 1,5 m snö innan dom kommer upp wink.gif

Men... det finns hopp. Det droppar från istapparna framför köksfönstret och det har börjar titta upp lite liv i några krukor smile.gif
Smekajsa
Det som göms i snö kommer upp i tö, fling fling

Liten fågel hitta gammalt brö, fling fling

Tralla la la la la
kerstin z5-6
Gnällputtar .. lite snö .. ni har inte minus 23 grader på morron i alla fall .. när .. när ska jag kunna öppna växthuset smile.gif ?????
Smekajsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-02-2006, 20:37)
Gnällputtar .. lite snö .. ni har inte minus 23 grader på morron i alla fall .. när .. när ska jag kunna öppna växthuset smile.gif ?????

Man kan nästan tro att de kommer från närke .......

Där är allt sååå trääääälitt

Det går alllllrrriiiiiiiiii

Mitt växthus kommer jag inte in i för tillfället
men vad gör det ......
Tids nog får vi påta och gräva wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon