Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
lena:-)
CITAT (Almdalen @ 05-03-2006, 18:36)
[Var köper man en frötväst? Finns den i olika utfröaanden eller är det endast standardfrö?? laugh.gif unsure.gif

Det finns en grundmodell som skyddar mot standardfröerna men skall man ha totalskydd mot samtliga perenner, anuella samt vari-nåt så måste man köpa den men roundup-tillsatsen
Margith
Oj, jag som äntligen hittat en sorts frö som jag INTE behöver så, nämligen stockrosor blink.gif

Och nu berättar Kerstin att om jag bara stamkvistar alla granar i närområdet varje vår, så får jag hur fina stockrosor som helst.... wacko.gif

Lenasch... den där frötvästen med roundup-tillsats.... var finns den att få tag på?? laugh.gif wacko.gif laugh.gif
lena:-)
Åh, det finns på min egen hemsida wwwlevochmåutanattså.nu
Det är en beskrivning. Du behöver bara ett mått självinsikt två mått disiplin och några uddar med bättre vetande. Sen gör du bara som det står.
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
kerstin z5-6








Och strunta i att så dessa _Glöm det ! blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
I år heter mina Alcea r
Charters double Chestnutbrown och är dubbla maghonyfärgade
Margith
Ok, jag erkänner mig slagen direkt biggrin.gif
Ett mått självinsikt är inga problem, men sen blev det värre: vare sig diciplin eller bättre vetande existerar hos mig, när vi pratar sådder blink.gif
Imorgon bitti, i gryningen, ger jag mig ut och letar upp en gran som behöver stamkvistas laugh.gif
Jag har alltså en liten stockros i rabatten sen förra året, men det är nog bäst att jag fyller på förrådet med lite mer fröer, om utifall att... en liten mahognyfärgad vore ju inte helt fel... eller..?? laugh.gif smile.gif laugh.gif
lena:-)
Oj ska det granläggas redan nu? Ovanpå snön? ...???? Jag har stockrosor jag med , svarta vackra med bara lite lite storckrosrost wub.gif wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Huvudsaken man hinner innan marssolen torkar ut dem smile.gif
Margith
Och glöm inte att försäkra er om att det är ER gran, innan ni ger er ut med motorsågen!! biggrin.gif
hagglundlarsson
Hejsan! Ni pratade tidigare om att sitta ute och fika i uterummet. Idag känns det långt bort. Det har varit 12 grader kallt ute och snön ligger med ca 40 cm. Men det ska bli härligt när det börjar bli vår och varmt. Solen har ju redan nu börjat värma så det kan bli ganska härligt på dagen. Hälsning från Åsa i Västerbotten
Milex
Mycket snö, kallt och idag har det dessutom blåst surt. Men soligt!!
Det är underligt, härligt att känna det som om man är i fjällen fastän man är i Strömstad. När vi kom hem efter dagens tur kunde vi lika gärna ha kommit hem till Umnäs efter en härlig fjälldag smile.gif

Det brukar vara ganska fult och trist här på västkusten på våren. Men grått och sandigt och lerigt och blött är i år uttbytt mot gnistrande vit snö. Och skillnaden märks mer och mer ju ljusare det blir.
Jag känner mig full av energi och jag städar och städar inne så att det ska hålla sig till hösten rolleyes.gif För när snön smält och man kan göra något i trädgården ska jag inte vara inne en minut smile.gif
lena:-)
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-03-2006, 20:20)
Huvudsaken man hinner innan marssolen torkar ut dem smile.gif

Innan marssolen torkar ut dem?? wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Å hur, jag bara undrar, hur skall solen kunna torka ut dessa arma stockrosor 50 cm under snön?

Jag väntar lite med granfällningen laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (sanna @ 05-03-2006, 16:28)
HÄRLIGT!!!  :lol:  Tack för besked, flickor och pojkar!!!

Här ska sås perenna blommor!!! Har dock inte så många  frön av den sorten hemma, vilket innebär att jag MÅSTE åka och köpa!  :o  :)  Åh vojne, vojne, stackars mig! Köpa frö som är så trist och tråkigt!!!

Stockrosor har jag hemma - inte perenna visserligen, men det borde väl funka, va?

Jag kanske kan bistå med lite frön. tongue.gif

Gratis ! Kostar bara portot smile.gif

Ska göra en liten inventering av vad jag kan tänkas ha, så pm:ar jag dej sen Sanna
kerstin z5-6
Inte ännu -men när det väl börjar tina går det väldigt fort ... minsta syn på det gröna -på med riset ohmy.gif
sanna
CITAT (Margith @ 05-03-2006, 16:45)
Men jag ville egentligen bara säga: VÄLKOMMEN I SÅTRÄSKET Sanna!!  :lol:  :D

Men tack, Margith! laugh.gif
Jag som hade inbillat mig att jag redan befann mig där, men då visade det sig att man alltså kunde sjunka ÄNNU DJUPARE! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
sanna
CITAT (Blomstertanten @ 06-03-2006, 09:31)
Jag kanske kan bistå med lite frön.  :P

Gratis ! Kostar bara portot  :)

Ska göra en liten inventering av vad jag kan tänkas ha, så pm:ar jag dej sen Sanna

Kära, söta, rara Tant Blomster! wub.gif

Då kanske jag kan få dra ner dig i grönsaks- och kryddträsket? För visst ska du anlägga en POTAGER i år?!?!? Klart du ska! Jag har alla fröer du behöver för det ändamålet... tongue.gif *fresta, fresta*
Tesa
CITAT (Milex @ 05-03-2006, 21:56)
Mycket snö, kallt och idag har det dessutom blåst surt. Men soligt!!
Det är underligt, härligt att känna det som om man är i fjällen fastän man är i Strömstad. När vi kom hem efter dagens tur kunde vi lika gärna ha kommit hem till Umnäs efter en härlig fjälldag smile.gif

Det brukar vara ganska fult och trist här på västkusten på våren. Men grått och sandigt och lerigt och blött är i år uttbytt mot gnistrande vit snö. Och skillnaden märks mer och mer ju ljusare det blir.
Jag känner mig full av energi och jag städar och städar inne så att det ska hålla sig till hösten rolleyes.gif För när snön smält och man kan göra något i trädgården ska jag inte vara inne en minut smile.gif

Jag längtar efter lera och slask och sånt där underbart som tyder på plusgrader...
rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (sanna @ 06-03-2006, 12:01)
CITAT (Blomstertanten @ 06-03-2006, 09:31)
Jag kanske kan bistå med lite frön.  tongue.gif

Gratis ! Kostar bara portot  smile.gif

Ska göra en liten inventering av vad jag kan tänkas ha, så pm:ar jag dej sen Sanna

Kära, söta, rara Tant Blomster! wub.gif

Då kanske jag kan få dra ner dig i grönsaks- och kryddträsket? För visst ska du anlägga en POTAGER i år?!?!? Klart du ska! Jag har alla fröer du behöver för det ändamålet... tongue.gif *fresta, fresta*

Potager ???? unsure.gif Heter det inte potta ? huh.gif

Mina ungar är vuxna nu så nån potta behöver jag inte tongue.gif biggrin.gif

Om sanningen ska fram så har jag snart ramlat o fastnat i varenda träsk som finns ! tongue.gif
Förutom grönsaksträsket då. Men det smög sej in några tomatplantor o lite mangold förra sommaren i några av mina krukor sleep.gif

Så jag är kanske på väg ner i det träsket också ! wink.gif
Smekajsa
Ett förtydligande lilla Tant B.

En potager är en köksträdgård .... hihihihihi

Men vem vet man kan säkert odla i en potta med laugh.gif biggrin.gif
lyckero
På tal om vintertäckning...
Hämtade granris samtidigt med julgranen för att ha hemma till täckningen nu i februari. Men de ligger ju översnöade och infrusna i isen. Så kan det gå med den framförhållningen... rolleyes.gif
Lyckero
Fenja
laugh.gif laugh.gif wub.gif Lyckero! Du får lägga dem under en pressenning eller så till nästa år!!
Mvh
Fenja
Almdalen
Tänk det finns de som inte kan odla nåot!! rolleyes.gif har just varit och tittat på Turning Torso, skulle gärna bo där men bävar vid tanken att man inte kan öppna sina fönster och fönsterkarmar var är de??? Var skall jag göra av alla mina blommor??wacko.gif
Jag får nog vänta med att flytta tills jag är så gammal att ja inte orkar varken med trädgården eller mina Pelargoner.
/Ingegerd
sanna
CITAT (Almdalen @ 06-03-2006, 21:50)
Tänk det finns de som inte kan odla nåot!! rolleyes.gif har just varit och tittat på Turning Torso, skulle gärna bo där men bävar vid tanken att man inte kan öppna sina fönster och fönsterkarmar var är de??? Var skall jag göra av alla mina blommor??wacko.gif
Jag får nog vänta med att flytta tills jag är så gammal att ja inte orkar varken med trädgården eller mina Pelargoner.
/Ingegerd

Är det sant? Går det verkligen inte att öppna sina fönster där?
Fenja
Cool arkitektur men inte skulle jag vilja bo där... Inga fönsterbrädor?!! Men det kan man ju i och för sig sätta upp själv.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Smekajsa @ 06-03-2006, 19:37)
Ett förtydligande lilla Tant B.

En potager är en köksträdgård  .... hihihihihi

Men vem vet man kan säkert odla i en potta med    :lol:  :D

huh.gif

Man kan odla i en potta !!! tongue.gif
Granntanten brukar ha blommor i en jätteful orange plastpotta biggrin.gif laugh.gif
Almdalen
CITAT (sanna @ 06-03-2006, 22:54)
Är det sant? Går det verkligen inte att öppna sina fönster där?

Det finns små fönster under de stora och några av dem går att öppna ca tio cm, så det går, men inte vad jag kallar att öppna fönster.
/Ingegerd
Fenja
Idag ger jag bort alla mina fiskar till en kompis och sedan så ska jag använda 300 litersakvariet till att dra sticklingar i. Har sett bilder på det någonstans här på forumet och blev såååå inspirerad! Funkar det att dra fröer i också tro? Hur är det med luftfuktigheten, risk att det blir FÖR blött?
Sedan undrar jag angående lysrören, måste de vara så tätt inpå växtligheten som jag har sett på dokumentation om det? Eller funkar det att ha lysrampen liggande ovanpå täckglaset?
Tacksam för svar!
Fenja
kerstin z5-6
För sticklingar och ännu icke grodda frö är det säkert utmärkt , lagom luftfuktighet .
Har du andra lysrör på annat ställe till fröna , när de väl grott -kan du anpassa akvarierören till sticklingarnas höjd -15 cm över dem . smile.gif
Fenja
Tack Kerstin! Jo jag har andra lysrör med där det kommer att vara svalare!
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (Fenja @ 07-03-2006, 10:59)
Idag ger jag bort alla mina fiskar till en kompis och sedan så ska jag använda 300 litersakvariet till att dra sticklingar i. Har sett bilder på det någonstans här på forumet och blev såååå inspirerad! Funkar det att dra fröer i också tro? Hur är det med luftfuktigheten, risk att det blir FÖR blött?
Sedan undrar jag angående lysrören, måste de vara så tätt inpå växtligheten som jag har sett på dokumentation om det? Eller funkar det att ha lysrampen liggande ovanpå täckglaset?
Tacksam för svar!
Fenja

Se där ja ........
och vem var det som inte skulle så någonting


laugh.gif biggrin.gif ohmy.gif tongue.gif unsure.gif smile.gif
sanna
CITAT (Blomstertanten @ 07-03-2006, 06:06)
CITAT (Smekajsa @ 06-03-2006, 19:37)
Ett förtydligande lilla Tant B.

En potager är en köksträdgård  .... hihihihihi

Men vem vet man kan säkert odla i en potta med    laugh.gif  biggrin.gif

huh.gif

Man kan odla i en potta !!! tongue.gif
Granntanten brukar ha blommor i en jätteful orange plastpotta biggrin.gif laugh.gif

Man kan ju alltid slå ut sin potta i sin potager...sleep.gif (utspätt 10 ggr förstås...)

Vi hade en granne förrut som hade blommor i sin gamla uttjänta, inte alltför fräscha toalett. Mindre tilldragande tyckte grannskapet. På vintrarna hade de ljusgirlanger. Jättecrazy.
sanna
Apropå ingenting alls...tog en sväng förbi Plantagen idag på hemvägen...
Och nu hör jag nästan suckarna och dräglandet därute - hör och häpna - de hade total utförsäljning av Thompson och Morgans sortiment!!! Halva priset + (PLUS) var tredje påse gratis!!!

Köpte bl a Blå bergsvallmo, Meconopsis betonicifolia. Nu är frågan hur jag ska bete mig med den? Funkar det att så och ställa ut den också eller finns det något bättre sätt att hantera den?

Penséer - kan man så och ställa ut dem?

Lavendel? Skärmlavendel?
lena:-)
Vad gör jag med 7 st pluggbrätten med vardera 40 st plugg? Jag som inte ska så! Hur hamnade de i min bil?
sanna
CITAT (lenasch @ 07-03-2006, 17:16)
Vad gör jag med 7 st pluggbrätten med vardera 40 st plugg? Jag som inte ska så! Hur hamnade de i min bil?

Usch, vilken otäck upplevelse för dig Lena! Vill du prata om det? smile.gif
lena:-)
Ja, jag har letat efter en pluggakut...vartifan får man tag på brickor till brättena? Långpannor skulle funka..får kolla på frälsis.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif


oj titta nu vart det fel....jag ska ju inte använda dem.......hur vad vem gör jag med vilket?
Smekajsa
CITAT (sanna @ 07-03-2006, 17:46)
CITAT (lenasch @ 07-03-2006, 17:16)
Vad gör jag med 7 st pluggbrätten med vardera 40 st plugg?  Jag som inte ska så!  Hur hamnade de i min bil?

Usch, vilken otäck upplevelse för dig Lena! Vill du prata om det? smile.gif

Lena, du kan ju alltid ta kontakt med Dr Pil
biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
kerstin z5-6
vad har du för ljusfaciliteter sanna ?Har du inga, gäller så o ställa ut för Meconopsis betonicifolia.
Tesa
Jag har äntligen tagit mig tid att roa mig idag...
...bortåt 40 sorter har jag hunnit så....ääääntligen.... wub.gif
Och jag har såååå roligt.. tongue.gif laugh.gif wub.gif
Milex
Härligt Tesa. Har du sått så att du har något att sälja på Trädgårdsmässan?
Tesa
Jajamensan...tomater!!
Ska inte ha små kraftiga mörkgröna korta plantor i år utan lååånga rangliga bleka för det var såna som folk köpte.. tongue.gif

Annars är det nog mest perenner jag sått....för eget bruk..eller om det blir nåt över...att sälja i höst på fiskartorpet eller "Bondens marknad" som skall hållas sista september på Oscarsplatsen..
Fenja
40 olika perenner Tesa? Vad är det för roligt du sår? Själv ska jag försöka vattna ut akvarievattnet i morgon och komma igång på allvar.
Mvh
Fenja
sanna
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2006, 19:14)
vad har du för ljusfaciliteter sanna ?Har du inga, gäller så o ställa ut för Meconopsis betonicifolia.

Kerstin, mina ljusfaciliteter är för närvarande begränsade! Flyttade nyligen och har inte fått upp lysrören än. Frågan är om jag hinner det före säsongen är slut...

Men alltså, för närvarande är ett stort söderfönster i uppvärmt rum, inga mljligheter till extra ljus, allt jag kan erbjuda - ska jag då hellre så och ställa ut tycker du?
lena:-)
Hur är det med luktärtorna? när var och hur skall de sås, jag frågar för en väns räkning! unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
så och ställ ut -söderfönster är inget för bergvallmo ....de klarar inte värmen o det dåliga ljuset där
Maggan H
CITAT (lenasch @ 07-03-2006, 17:55)
Ja, jag har letat efter en pluggakut...vartifan får man tag på brickor till brättena? Långpannor skulle funka..får kolla på frälsis.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif


oj titta nu vart det fel....jag ska ju inte använda dem.......hur vad vem gör jag med vilket?

tongue.gif tongue.gif Man känner igen sig, konstigt nog ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ! Underbrickor till brätterna skaffade jag på second handaffärerna, de brukar ha i olika storlekar. Annars hör till på något storkök/hotell, de brukar ha i gömmorna! Jag vet, för jag jobbar själv i ett storkök... För några brickor hittade jag allt där med! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
lena:-)
Aha, tack Margareta det skall jag meddela min vän. Hon får gå och rota bäst hon vill bland andrahands varorna. wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 08-03-2006, 18:19)
Aha, tack Margareta det skall jag meddela min vän. Hon får gå och rota bäst hon vill bland andrahands varorna. wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Men vänta nu ........

Var det inte vännen som skulle så luktärtor wacko.gif blink.gif wink.gif
sanna
CITAT (Milex @ 07-03-2006, 21:22)
Härligt Tesa. Har du sått så att du har något att sälja på Trädgårdsmässan?

Hallå, stopp och belägg, har jag missat något nu? Ska du ställa ut på trädgårdsmässan, Tesa? Vilken trädgårdsmässa? Alla detaljer, om jag får be! smile.gif


Kerstin---> tack för goda råd!
lena:-)
CITAT (Smekajsa @ 08-03-2006, 18:22)
Var det inte vännen som skulle så luktärtor   wacko.gif  blink.gif  wink.gif

Jo, klart det är vännen, han har fått alla pluggbrättena och letar nu efter brickor till dem. Så är det, en väldigt god vän! sleep.gif En av mina bästa vänner faktiskt
Milex
Det är hemskt vad kalk har blivit dyrt mad.gif

Kommer ut från plantskolan efter att ha köpt kalken och upptäckter att någon, utan att jag märkte det, har lagt fröpåsar i min korg wacko.gif Man kan ju bli upprörd för mindre.

Förutom perenner och några sommarblommor så hade dennne någon även lagt dit två påsar smörgåskrasse vilket gjorde att jag blev tvungen att åka till gardinaffären och köpa tyg till nya dukar och gardiner i köket. Man kan ju inte låta krassen stå grön och vacker på gamla dukar och när det blev nya dukar fick det ju bli nya gardiner oxå....

Så 4 påsar kalk kostar 555 kr inklusive tråd. Och då var det ändå extrapris. Är det inte vansinnigt att vanligt kalk ska kosta så mycket?
lena:-)
Kan du inte anmäla det till konsumentsåningsmannen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon