Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Smekajsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 11:56)
Ja Canal + har BBC prime i utbudet -Trädgårdsprogram x flera i veckan -även vintertid

Måste kolla deras programtablå då ..... smile.gif

Tackar för tipset !!!
Fenja
CITAT (Wilmer @ 16-02-2006, 12:47)
Åh, tackar  wub.gif . Han är en trevlig kallblodskorsning. Apperopå det, är det bra att använda torv med hästskit i i trädgården? Borde det ligga till sig först? Blir det sur - jord? Den som vill kan få komma o hämta, men mockningen ingår  tongue.gif .

Wilma

Det är KANON!! Använd den obrunnen som jordförbättring om du har lera, annars brunnen som gödsel. Var bor du då?!!! Jag mockar gärna wub.gif
Kallblodskorsning... min favoritras är nordsvenskar!!
Mvh
Fenja
frugb
CITAT (Smekajsa @ 16-02-2006, 09:17)
CITAT (frugb @ 16-02-2006, 08:36)
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 21:58)
Hoppas på världens bästa odlingsförutsättningar, Fenja!!!


Rosor, hortensia, murgröna och allt möjligt blommade nästan ända till jul.


Vill inte höra mer ........

*håller för ögon och öron, grön av avund*

rolleyes.gif tongue.gif

tongue.gif Jag skrev ju faktiskt HOPPAS - vet inte ännu! Jag kanske bara kommer att göda mördarsniglar, vad vet jag?!? wacko.gif

Men jag har faktiskt frågat om det finns rådjur och ingen säger sig ha sett några på ön... *håller tummarna*

*funderar* skulle ett rådjur simma ut eller ta bron?!?!? Eller färjan?!?!? Hmmm biggrin.gif biggrin.gif
frugb
CITAT (Fenja @ 16-02-2006, 10:50)
Åh, vad vackert ni bor och vilket trevligt hus, frugb! Balkongen skulle jag lätt bli sittandes på för alltid  :) .

Emotser sommarbilder från dig!
Mvh
Fenja

biggrin.gif Roligt att du tycker det! Vi gillar det skarpt, det har verkligen en egen personlighet. MYCKET att renovera dock (i torsdags förra veckan öppnade jag tidningen och utbrast: "men är det OS nu?" "Va, är det" sa min man, "vardå?". "Vet inte" sa jag, "det verkar som att det är i Turin"... renoverar hus som sagt hela kvällarna... rolleyes.gif )

Klart jag kommer att uppdatera albumet med tiden! SKA BLI SÅ KUL MED DEN FÖRSTA EGNA TRÄDGÅRDEN!!! wub.gif wub.gif wub.gif

En kartbild för att visa vart ön finns:
Försökte verkligen enligt dina anvisningar, Fenja, men får som svar "Ledsen, dynamiska sidor i IMG-taggar är inte tillåtet"

blink.gif blink.gif wink.gif Nån som begriper detta i och för sig vänliga meddelande som ändå inte kan vara riktat till en vanlig användare ELLER? sad.gif

Bilden ligger i alla fall i mitt album på följande adress, om ngn vill veta var Hälsö ligger:
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...frugb&pid=43203
Wilmer
Fenja; Tack för tipset, min kompis har lerjord och vill gärna ha! Hästen bor i Vänersborg... Tror jag minns att det blir långt för dig att åka?

Gillar er inovativa ide med frötapeter, konstigt att Ernst inte provat!
Wilmer
Frugb, jag kan inte heller lägga in bilder får samma svar. Det är nog vi som inte läst på... wink.gif
lyckero
Rådjur simmar nog, om det inte är för långt. Älgar är duktiga simmare, de syns lång väg i havet, för de ligger så högt i vattnet. Fast de gör väl som en annan och väljer den lättaste vägen... Finns det gott om mat iland kanske de inte tycker att de behöver blöta ner sig.
Ljuvligt hus, och härliga omgivningar. Skönt med häckarna mot blåsten antar jag. Det brukar ju vara fler soltimmar på en ö än på fastlandet, åtminstone är det så här i Blekinge skärgård på ostkusten.
Lycka till, och dröm vidare.
mvh Lyckero
sanna
CITAT (Wilmer @ 16-02-2006, 13:21)
Gillar er inovativa ide med frötapeter, konstigt att Ernst inte provat!

Ja, nu väntar vi i trädgårdsvärlden bara på den första riktiga "gräsmattan" att rulla ut i vardagsrummet.
Fenja

Hmmm, vet inte vad det kan ha berott på... tar mig friheten att lägga in den här i alla fall. Jag kanske har förklarat dåligt?
Vänersborg är kanske lite långt ja, men din kompis kommer att ha god nytta av det Wilmer! smile.gif
Mvh
Fenja
Biggan_

Den här?

Såg att Fenja hann före ohmy.gif Hon har farten uppe på kvasten märker jag ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Smekajsa
CITAT (Wilmer @ 16-02-2006, 13:21)
Gillar er inovativa ide med frötapeter, konstigt att Ernst inte provat!

Anmälan till Ernst

Vassego Fenja det är bara att anmäla sig tongue.gif
Fenja
laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif Ska självklart anmäla mig Smekajsa laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Det där med att rulla ut gräsmatta är ingen oäven idé Sanna biggrin.gif
Mvh
Fenja
Wilmer
huh.gif Bor inte i eller nära Örebro dock.....

Annars hade anmälan till Ernst varit given. biggrin.gif biggrin.gif

Wilma
sanna
Snälla, skriv till mig, tjejer...
Smekajsa
CITAT (Wilmer @ 16-02-2006, 13:37)
huh.gif Bor inte i eller nära Örebro dock.....

Annars hade anmälan till Ernst varit given. biggrin.gif biggrin.gif

Wilma

Det var som attans gäller det bara här omkring ......

Fenja får väl ta med sina frötapeter och komma hit då laugh.gif biggrin.gif
sanna
lika som bär! Kultursnubben i tv, Ernst och George Clooney!
Wilmer
Nu tusan har jag läst på nu måste det funka!!





Vår längtan....
Fenja
Bravo Wilmer!! Åh vad jag längtar till våren wub.gif krokusar....
Mvh
Fenja
frugb
CITAT (lyckero @ 16-02-2006, 13:24)
Rådjur simmar nog, om det inte är för långt. Älgar är duktiga simmare, de syns lång väg i havet, för de ligger så högt i vattnet.

Ljuvligt hus, och härliga omgivningar. Skönt med häckarna mot blåsten antar jag. Det brukar ju vara fler soltimmar på en ö än på fastlandet, åtminstone är det så här i Blekinge skärgård på ostkusten.
Lycka till, och dröm vidare.
mvh Lyckero

Wilmer, skönt att vi är fler! Kan det vara ngn brandvägg som stör? (nu skulle min man datahackern bli stolt!!)

Tack ni som hjälpte till med bilden! Ska undersöka varför det inte gick...

Då får man hoppas att det inte sprider sig i rådjurs/älgvärlden att det finns mat på öarna...

Jo, häckarna är mycket bra. Syns tydligt just nu när det är snö - ska lägga in lite bilder i albumet sedan, för det är en helt perfekt halvcirkel framför huset med gräs, resten av tomten är snö. Blåsten/regnet har smält bort snön i den halvcirkel som bildas av att häcken inte går hela vägen runt huset. Behöver med andra ord plantera vindskydd just där (fattar ni?!? krånglig förklaring men jag får återkomma om bilder).

Jo, det är verkligen härligt, Lyckero. Längtar till våren!! wub.gif
Smekajsa
Jag ska snart gå en sväng med hundarna IGEN !!!

Brukar alltid ta en sväng förbi växthuset och den vita rabatten.

Den vita rabatten gör sig bra även på vintern,
den är nämligen vit nu oxo rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
Wilmer
Frugb; jag hittade detta på"hjälpen";


Vad är dynamiska sidor?

Ledsen, dynamiska sidor i IMG-taggar är inte tillåtet fick jag somfelmeddelande när jag försökte bifoga en bild. Vad betyder det?

Det kan ha varit fel på länken, förmodligen var det adressen till sidan som bilden ligger på. Många sajter som t.ex. Yahoo kör med "dynamiska sidor" och adressen går till en sida som hämtar in bilden och lägger den där. Du måste lägga in adressen direkt till bilden som då slutar på något i stil med bild.gif eller bild.jpg.



Högerklicka på bilden du vill ha med och välj egenskaper, markera där adressen (url) till bilden, kopiera den och klistra in den i rutan som kommer upp när du klickar på bildknappen.

HOPPAS DETTA hjälper dig frugb, jag lyckades tillslut och då var det inte svårt...

Wilma
frugb
Tack Wilma, jag provar genast!


Yes!!!

biggrin.gif
*stolt*

PS bilden visar vår något vildvuxna och åldersdigna murgröna vid entren, säkert 10 cm tjock stam...
Wilmer
WOW vilken murgröna!

GRATTIS! Vi är inte så dumma i allafall va?! smile.gif

/ CYBER BABE
frugb
Verkligen inte dumma!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Borde koncentrera mig på jobbet nu... vad gör jag här?!?!? blink.gif
Fenja
CITAT (frugb @ 16-02-2006, 14:48)
Borde koncentrera mig på jobbet nu... vad gör jag här?!?!? blink.gif

Har mycket roligare än på jobbet kanske wink.gif biggrin.gif
Mvh
Fenjs
frugb
biggrin.gif Ja definitivt just nu! Trivs verkligen med jobbet men idag vill jag mest hem! Och så får det gärna vara lite vår helt plötsligt.

Fenja, du har ingen grå kattunge att sälja till våren/sommaren? Ska skaffa katt och vill ha en helgrå variant... wub.gif wub.gif wub.gif
Fenja
Jag pm:ar dig om katt frugb så vi inte går alltför off topic här i tråden. Jag läste just i en annan tråd här att tulpanerna tittar upp flera cm i zon 1, man blir så avundsjuk att man blir grönprickig!!
Mvh
Fenja
sanna
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 11:15)
Vad är det för fröer som lockar nu då?

Men den frågan kan ju inte lämnas obesvarad! Äntligen en intresserad publik - det är man inte bortskämd med i fröträsket!

Jo du Fenja, sorterna nedan ska jag nog ta och drämma iväg några pund på:

Blomkål ”Kaleidoscope”, en mix av vanlig vit, grön, lila samt orange blomkål!

Persilja ”Triple curled”, extra ”krullig” persilja. Det kan ju vara kul...(?)

Apelsintimjan "Orange scented thyme". Jamen släng hit det så får vi se vad det är för något, då!

Sallad ”Yugoslavian red" – den vackraste sallad jag skådat! Hoppas den går att äta också…

Sockerärt ”Half pint", 12-15 " hög. En minivariant som man kan ställa fram som tilltugg – i sin kruka - på middagsbordet. Har ingen bra koll på inch just nu, men den ser jätteliten ut!

Paprika ”sweet chocolate” – chokladbrun utanpå – tegelröd inuti. Kul partytrick.

Tomat ”Alaskan fancy” rekordsnabb - 55 dagar påstår de!

Tomat ”Glacier” mycket köldtolerant, nästan ner till frost påstår de om den!
kerstin z5-6
Jag har faktiskt blivit inspirerad av Ernst : ) när jag gjorde om i köket-fast det har ju inte med trädgård att göra smile.gif
Nåt ska man göra i väntan på sommaren .. fy vad jag är less på vinter nu ...
pisanggoreng
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 16:46)
fy vad jag är less på vinter nu ...

Ja, jag blir allt mer övertygad om att det inte kan ha varit meningen att
mänskligheten skulle bebo platser där jorden inte går att bruka halva året... wink.gif
renate
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 16:46)
Jag har faktiskt blivit inspirerad av Ernst : ) när jag gjorde om i köket-fast det har ju inte med trädgård att göra smile.gif
Nåt ska man göra i väntan på sommaren .. fy vad jag är less på vinter nu ...

Jag med,så vakert det är hos dig.
Almdalen
CITAT (pisanggoreng @ 16-02-2006, 18:06)
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 16:46)
fy vad jag är less på vinter nu ...

Ja, jag blir allt mer övertygad om att det inte kan ha varit meningen att
mänskligheten skulle bebo platser där jorden inte går att bruka halva året... wink.gif

Vart skall då de stackarna ta vägen, alla kan ju inte bo i Skåne, och skulle de komma hit får vi inga trädgårdar kvar laugh.gif laugh.gif
Hur kul är det!!!! biggrin.gif
/Ingegerd
kerstin z5-6
Å andra sidan är det klent med midnattssol i skåne tongue.gif
stina
CITAT (pisanggoreng @ 16-02-2006, 18:06)
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 16:46)
fy vad jag är less på vinter nu ...

Ja, jag blir allt mer övertygad om att det inte kan ha varit meningen att
mänskligheten skulle bebo platser där jorden inte går att bruka halva året... wink.gif

Precis min åsikt!!! Vad har jag gjort för ont som blivit född i på denna gudsförgätna plats? I detta land som jag är fullständigt övertygad om att gud glömde????? sad.gif wink.gif tongue.gif
Fenja
Just nu, här, med snön yrande runt husknuten så känns våren rätt avlägsen...
ÄR det inte så att vintern blir senare och senare för varje år? Jag har i alla fall fått för mig det. Vinter långt in i vårmånaderna och våren exploderar så man nästan missar den... ingen ordning alls.
Mvh
Fenja
renate
CITAT (Almdalen @ 16-02-2006, 18:12)
CITAT (pisanggoreng @ 16-02-2006, 18:06)
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2006, 16:46)
fy vad jag är less på vinter nu ...

Ja, jag blir allt mer övertygad om att det inte kan ha varit meningen att
mänskligheten skulle bebo platser där jorden inte går att bruka halva året... wink.gif

Vart skall då de stackarna ta vägen, alla kan ju inte bo i Skåne, och skulle de komma hit får vi inga trädgårdar kvar laugh.gif laugh.gif
Hur kul är det!!!! biggrin.gif
/Ingegerd

I Skåne är det snö med,pratade med min son,han har inte sett några tulpaner.
lena:-)
Men sommaren varar ju längre och längre in på hösten. I år är sommarlovet en vecka senare här..Verkar som om skolan upptäckt samma sak, sommaren dröjer men varar till hösta!!
Fenja
Skolan och jag.... tongue.gif
Mvh
Fenja
frugb
Jag har också spanat in denna iakttagelse! wink.gif

Nu har jag hittat platsen för det växthus som jag ser framför mig: där förrådet står idag... kan man övertala mannen tror ni? sleep.gif
Wilmer
Apperopå att vintern är senare och senare... Visserligen var detta en hagelskur, men ändå!! Syns kanske inte på bilden men jag hade tom, satt frön (som grott) och lagt över fiberduk och allt. De små stackarna knäcktes vill jag lova.

Början av juni 2005;

Wilmer
biggrin.gif Kan ni plocka fram förstoringsglaset så ser ni att det vita är hagel, hrm....

Wilma
Fenja
Här haglade det så vi fick SKOTTA för att komma in i källardörren laugh.gif laugh.gif i fjol somras. Här är din bild lite större:



Kopiera URL-adressen på den stora bilden i ditt album, inte thumnailversionen så får du en större bild. wink.gif

Mvh
Fenja
Blomstertanten
Snö , snö och åter snö ! sad.gif

Undrar om man kan gräva fram vivan under all snön ?
Smekajsa
CITAT (frugb @ 16-02-2006, 22:00)
Jag har också spanat in denna iakttagelse! wink.gif

Nu har jag hittat platsen för det växthus som jag ser framför mig: där förrådet står idag... kan man övertala mannen tror ni? sleep.gif

Smén, min man, har varit lätt att få till att bygga växthus.
Två gånger t o m smile.gif

Han har absolut inget odlarintresse men tycker själva byggandet är kul.
Det tackar man för wub.gif
Blomstertanten
Verkar som om ni bygger nytt växthus varje år Kajsa ! tongue.gif

Nedrans stormar !

Och tur du har en så snäll gubbe ! biggrin.gif
torvan
Våren är på gång wub.gif solen lyser åter in i min lägenhet efter att varit osynlig sen i oktober. Det är mitt första vårtecken varje år.
Var ute på i min kolonistuga i två dar, brassade på med elemeten och eldade så jag höll på att ryka in mig men kom inte upp i mer än 13 grader! Lyckades iallafall få liv i vårens första fluga som höll mig sällskap rolleyes.gif
Låg nerbäddad i soffan och läste frökataloger och drömde om ett fantastisk grönsaksland...
Har gjort en låååång lista med fröer som ska beställas nu på direkten. rolleyes.gif torvan
Blomstertanten
Akta dej för grönsaksland !

Man måste ju rensa hela tiden tongue.gif
Smekajsa
CITAT (Blomstertanten @ 17-02-2006, 09:57)
Verkar som om ni bygger nytt växthus varje år Kajsa ! tongue.gif

Nedrans stormar !

Och tur du har en så snäll gubbe ! biggrin.gif

Nerå, Tant B i år står det kvar tongue.gif

Ska bli riktigt spännande med en odlingssäsong i det
nya stora växthuset.
Fenja
CITAT (torvan @ 17-02-2006, 10:03)
Våren är på gång wub.gif solen lyser åter in i min lägenhet efter att varit osynlig sen i oktober. Det är mitt första vårtecken varje år.
Var ute på i min kolonistuga i två dar, brassade på med elemeten och eldade så jag höll på att ryka in mig men kom inte upp i mer än 13 grader! Lyckades iallafall få liv i vårens första fluga som höll mig sällskap rolleyes.gif
Låg nerbäddad i soffan och läste frökataloger och drömde om ett fantastisk grönsaksland...
Har gjort en låååång lista med fröer som ska beställas nu på direkten. rolleyes.gif torvan

Åhhh, vad det lät mysigt wub.gif wub.gif den bistra temperaturen till trots!! Vad ska det bli för fröer i år?
Mvh
Fenja
torvan
Blomstertanten: jag älskar att rensa ogäs wub.gif bättre terapi finns inte...
Fenja: det var jättemysigt och skönt med tystnaden...
frölistan är mestadels sånt som jag vet äts av familjen och sånt som är lätt eftersom det är första gången jag odlar grönsaker. Så det blir nog inga spännande saker om jag kan sätta stopp vilket är himla svårt. Har mest odlat perenner men i år blir det massor av ettåringar också. Jag har delat in lotten i fyra delar och en blir bara blommor. Där ska jag sitta på min bänk mitt bland blommorna och lukta på luktärten "Franciscus Cupani" som ska klänga på staketet. På staketet ska det också vara krasse, olika bönor och solrosor i massor. wub.gif En ruta blir det potatis i som min man ska sköta!!!! laugh.gif sen är det sallader, lök, mangold, rödbetor,morötter och lite smått och gott i dom andra. I mitten ska det vara ett litet vattenblänk med kryddor i en cirkel med stenar runt om. Planeringen såg himla snygg ut men hur resultatet blir får vi se rolleyes.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon