Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Fenja
Hmmm, kanske är så att Pisangoreng "innehåller" det i särklass bästa gromedlet! laugh.gif tongue.gif Jag kanske kan skicka en tom burk? Jag betalar bra. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
Fenja
Funderar vidare på det där med lichie, det kanske är så att man inte ska torka dem... att grobarheten minskar/försvinner då? Mina har nog bara stått en dryg vecka ännu, så jag väntar väl lite till...
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Jodå, jag gör mycket för betalning, och spotta i burkar ingår där! laugh.gif
Blomstertanten
Bra att veta pisanggoreng tongue.gif
Fenja
MIN burk först, min burk först!!!!!!!!!!
Mvh
Fenja
lena:-)
Hm...jag var tvungen att flyga hem mina Lichie från Rom innan jag satte dem............så de kanske int ekommer upp pga språket
Blomstertanten
Jag bjuder bara över dej i alla fall Fenja ! tongue.gif
Så hon tar min burk först biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (lenasch @ 15-02-2006, 16:07)
Hm...jag var tvungen att flyga hem mina Lichie från Rom innan jag satte dem............så de kanske int ekommer upp pga språket

Du får ta en snabbkurs i italienska bara
pisanggoreng
CITAT (Blomstertanten @ 15-02-2006, 16:09)
Så hon tar min burk först  :D

Fast "hon" är en "han"- även om folk ogärna godtar det! tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (pisanggoreng @ 15-02-2006, 16:11)
CITAT (Blomstertanten @ 15-02-2006, 16:09)
Så hon tar min burk först  biggrin.gif

Fast "hon" är en "han"- även om folk ogärna godtar det! tongue.gif

huh.gif Oooopps !
Har jag gjort bort mej nu igen ?
pisanggoreng
CITAT (Blomstertanten @ 15-02-2006, 16:13)
huh.gif Oooopps !
Har jag gjort bort mej nu igen ?

Nejdå... smile.gif
Blomstertanten
Skäms faktiskt lite ! Jag borde ju veta det , men glömde huh.gif
Felåt !!!
Fenja
Förbenade Blomstertant! mad.gif Jag mutar mer än du så jag vinner nog i alla fall laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Jag spottar väl i bådas burkar då! laugh.gif biggrin.gif
Fenja
TACK!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Tack vad rar du är ! biggrin.gif
Smekajsa
CITAT (frugb @ 15-02-2006, 08:21)
Hur mycket vind som helst inatt och idag - man blåser bort på ön...

Får man fråga vilken ö du bor på ???? rolleyes.gif
sanna
Men hallå?!?! Jag som kom på att det ju var pisangs magiska saliv som var groningsbefrämjande, vad får jag då?!? En liten spottkopp är väl ändå det minsta? tongue.gif
lena:-)
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2006, 23:46)
HMMM .. stRatifiering kan ske både varmt och kallt smile.gif
Exempel på fröslag som varmstratifieras är Alströmeria-som hålls i + 25-28 grader för att gro bra , Hosta kan behöva en svettkur i + 22 för att gro:)

Åh en perfekt kunnig människa som ger svar på frågor. Jag ser en varmstRatifiering framför mig..värmen på högtryck i bastun, svettande jord och blomstrande ängar...I norrland kan man juh knappast kallstratifiera..man måste ju sätta på den mera allomgripande fjärrvärmen för att gå nåt att gro...


pisanggoreng Skickat den 15-02-2006, 16:17
--------------------------------------------------------------------------------
Jag spottar väl i bådas burkar då!

Sen bara undrar jag..jag är dålig på att läsa...varför skall det spottas å varför spottas det inte i min burk???
Fenja
Hallå där!! Ni får rätta in er i ledet!! sleep.gif Blomstertanten och jag är FÖRST!!! tongue.gif
Stackars Pisangoreng kommer att dö av uttorkning om det här fortsätter...
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Oh, vad skönt att känna sig behövd. sleep.gif

Och ta det lugnt- det räcker till alla laugh.gif
sanna
Visste du att:
... en mun som fungerar normalt producerar cirka 1-1,5 liter saliv per dygn?

Detta kan vara en riktigt bra affärsidé för dig, P! smile.gif
kerstin z5-6
tongue.gif De flesta fröer ska kallstratifieras -och det går utmärkt i västerbotten -
lena:-)
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2006, 18:54)
tongue.gif De flesta fröer ska kallstratifieras -och det går utmärkt i västerbotten -

biggrin.gif biggrin.gif ja...det borde jag ju begripit...så västerbottniska som jag är..men ränderna verkar ha blekt ur lite, nalta, eller lite mycket.

Jag är ett nyfiket lite impulsivt nybörjar frö i pallkragelandet. En helleborus som icke riktigt grott, en knölklocka som ej går att utrota. En vacker kanelros som sprider sina taggiga inlägg i odlarrymden
Fenja
Knölklocka laugh.gif laugh.gif tongue.gif Vill du ha lite såpnejlikor och ulleterneller tro? laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
lena:-)
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 19:26)
Knölklocka laugh.gif laugh.gif tongue.gif Vill du ha lite såpnejlikor och ulleterneller tro? laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja

Nääää nu mossförstod du alldeles..-det va ju en alldeles förtjusande beskrivning utav självaste mig..
lena:-)
CITAT (lenasch @ 15-02-2006, 19:54)
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 19:26)
Knölklocka  :lol:  :lol:  :P Vill du ha lite såpnejlikor och ulleterneller tro?  :lol:  :lol:
Mvh
Fenja

Nääää nu mossförstod du alldeles..-det va ju en alldeles förtjusande beskrivning utav självaste mig..

JAG ÄR VAD JAG ÄR INTE VAD JAG HAR
lena:-)
CITAT (lenasch @ 15-02-2006, 20:10)
CITAT (lenasch @ 15-02-2006, 19:54)
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 19:26)
Knölklocka  laugh.gif  laugh.gif  tongue.gif Vill du ha lite såpnejlikor och ulleterneller tro?  laugh.gif  laugh.gif
Mvh
Fenja

Nääää nu mossförstod du alldeles..-det va ju en alldeles förtjusande beskrivning utav självaste mig..

JAG ÄR VAD JAG ÄR INTE VAD JAG HAR

SKICKA FLER PLANTOR ÄN JAG KAN UTROTA
Fenja
Man ska inte utrota lenasch, man ska vårda och älska sina plantor ju!! tongue.gif Vattna och göda och prata med och så...
Mvh
Fenja
frugb
CITAT (Smekajsa @ 15-02-2006, 16:46)
Får man fråga vilken ö du bor på ???? rolleyes.gif

Visst får man fråga och jag svarar gärna! Hälsö wub.gif . Man tar vägen över Sveriges fjärde största ö (eller?!? Hisingen), hoppar på färjan i 12 minuter, åker av färjan och passerar två andra öar tills man längst upp kommer till Hälsö.

Urmysigt och nästan otillåtet vackert. wub.gif wub.gif wub.gif

Man lever nära naturen här tycker jag (en fd stadsbo som längtat till havet sedan tonåren) och det är helt tyst, inga bakgrundsljud utom kanske en båt (och bilar som passerar ibland såklart).

Helt klart att rekommendera!!
Smekajsa
CITAT (frugb @ 15-02-2006, 21:20)
CITAT (Smekajsa @ 15-02-2006, 16:46)

Får man fråga vilken ö du bor på ???? rolleyes.gif

Visst får man fråga och jag svarar gärna! Hälsö wub.gif . Man tar vägen över Sveriges fjärde största ö (eller?!? Hisingen), hoppar på färjan i 12 minuter, åker av färjan och passerar två andra öar tills man längst upp kommer till Hälsö.

Urmysigt och nästan otillåtet vackert. wub.gif wub.gif wub.gif

Man lever nära naturen här tycker jag (en fd stadsbo som längtat till havet sedan tonåren) och det är helt tyst, inga bakgrundsljud utom kanske en båt (och bilar som passerar ibland såklart).

Helt klart att rekommendera!!

Låter helt underbart !!!!

Aldrig hört talas om men ändå .........

Själv bor jag på närkeslätten, jädrar va platt det är ujjijjujjj.
lena:-)
Åh, en ö skulle jag vilja bo på oxå......Gillar Vrångö utanför Gbg .längst ut i västerhavet
Fenja
Göteborgs skärgård är vacker! Så annorlunda mot Stockholms där jag är uppvuxen. När jag flyttade ner till Götet tog sonen och jag en massa båtturer ut i skärgården!
Hur är det att odla där ute förresten?
Mvh
Fenja
Milex
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2006, 23:46)
Angående jelitto -de har förresten bägge ovan nämda sorter Milex -så
är det inte ett dugg svårt att beställa från jelitto -jag beställer via mail
se till att nr namn pris är med .
Klart du behöver 37 sorter  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Du kan inte begära att VI ska AVRÅDA frököp ....det är bara för mycket .. wacko.gif  :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:

Klart jag behöver 37 sorter biggrin.gif
Det är bara det att 18-åringen ska flytta in i det utrymme där jag har sådderna . Han är inte så intresserad av att bo tillsammans med växter. Kan ni förstå? rolleyes.gif Det finns redan 18 sorter där.
Varken han själv eller hans far tycker att det är ok att vänta med renoveringen till tidigast slutet av maj troligtvis början av juni. Men jag har en plan..... Filar fortfarande på beställningen... Eländes såträsk tongue.gif

Hälsö är fantastiskt vackert. Intressant att få vet vad du odlar.

Jag har fastnat på den här sidan. Trädgård hindrar en från mycket. Städning och strykning bland annat biggrin.gif
Fenja
Ve dig Milex!! Länka till en sådan sida?!! tongue.gif rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Milex
biggrin.gif
kerstin z5-6
Den där program serien var väldigt bra -skolexempel för trevligt trädgårdsprogram -BBC Prime
Milex
Med abbonemang Canal + eller hur rattar man in den kanalen?
frugb
CITAT (Smekajsa @ 15-02-2006, 21:30)
Låter helt underbart !!!!

Aldrig hört talas om men ändå .........

Själv bor jag på närkeslätten, jädrar va platt det är ujjijjujjj.

Platta, vida vidder är ju inte helt fel heller!!! Jag gillar när man ser långt, det påminner ju faktiskt om havets vidder.

Det är underbart, vi har precis flyttat dit (oktober) och man kan väl säga att man härdas av vinden och mörkret... klarar man första vintern så blir man kvar säger de som har bott där länge... Men eftersom vi alltid har drömt om att bo på ö så njuter vi av vintern också. Och skärgård i vinterskrud är overkligt vackert.
frugb
CITAT (lenasch @ 15-02-2006, 21:35)
Åh, en ö skulle jag vilja bo på oxå......Gillar Vrångö utanför Gbg .längst ut i västerhavet

Vrångö är underbart! Ligger i södra skärgården.

Försöker lägga in en kartbild men fattar verkligen inte hur man gör! Hur lägger man en bild i ett inlägg direkt?!?
frugb
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 21:58)
Göteborgs skärgård är vacker! Så annorlunda mot Stockholms där jag är uppvuxen. När jag flyttade ner till Götet tog sonen och jag en massa båtturer ut i skärgården!
Hur är det att odla där ute förresten?
Mvh
Fenja

Hoppas på världens bästa odlingsförutsättningar, Fenja!!!

Jag har inte hunnit se hur det går att odla ännu. Men det verkar lovande tycker jag. Grävde ner några växter i oktober och det var otroligt lättgrävt, min mamma som är mjölnardotter på gård var helt förvånad. Jag antar att det är ganska sandblandad jord, hittade en hel del daggmask när jag grävde. Många tomter omkring oss är mycket små och har mest berg, men vår tomt ligger i en svacka mellan två berg. Det innbär att vi både har berg som skydd mot väster och en tomt som inte har något öppet berg utan bara jord (täckt med gräs och buskar). Så odlingsytan är ovanligt stor för att vara här.

Sedan ligger tomten svagt sluttande mot söder, så det blir nog ganska varmt på sommaren. Kolla gärna på mina bilder i albumet så får ni se vårt livsprojekt! Ett 70 år gammalt hus och dito tomt. Både huset och tomten behöver man göra en hel del åt och jag ritar på olika planer som jag kommer att lägga in i albumet när jag blir klar med dem...

Vad tror ni om zon här? Är det zon 2 som övriga Gbg eller gör havet att det blir zon 1 eller 3? Rosor, hortensia, murgröna och allt möjligt blommade nästan ända till jul. Vad tror ni? hur vet man sin lokala zon?
lena:-)
CITAT (Fenja @ 13-02-2006, 22:56)
I morgon ska jag så en massa perenner och gräva ner i en driva, det ska bli så spännande! Har inte testat detta innan i någon större skala.
Mvh
Fenja

Åh, jag skulle inte komma på tanken att göra det ens i mindre skala..börja misslyckas redan nu......nope..aldrig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Smekajsa
CITAT (frugb @ 16-02-2006, 08:36)
CITAT (Fenja @ 15-02-2006, 21:58)
Hoppas på världens bästa odlingsförutsättningar, Fenja!!!


Rosor, hortensia, murgröna och allt möjligt blommade nästan ända till jul.


Vill inte höra mer ........

*håller för ögon och öron, grön av avund*

rolleyes.gif tongue.gif
Blomstertanten
Jag som trodde du mådde illa Kajsa ! tongue.gif
Fenja
Åh, vad vackert ni bor och vilket trevligt hus, frugb! Balkongen skulle jag lätt bli sittandes på för alltid smile.gif . Svårt det där med zoner, men lär kunna ha tre olika på sin tomt... men med närheten till vattnet så kommer du ju att kunna njuta länge på höstarna i alla fall!
Om du vill lägga in en bild i inlägget så måste den finnas ute nätet först och främst. Du högerklickar på bilden, väljer egenskaper och kopierar URL-adressen, sedan klickar du på bild ovan för den ruta du skriver i och kopierar in URL-adressen i rutan som kommer upp. Klicka sedan på stäng taggen. Du kan kolla genom att förhandsgranska att det fungerar. Kolla så att du inte får http//: två gånger, då funkar det inte.
Emotser sommarbilder från dig!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Ja Canal + har BBC prime i utbudet -Trädgårdsprogram x flera i veckan -även vintertid
Wilmer
laugh.gif wub.gif

Nu blev även jag på bättre humör, en sådan härlig tråd.

Visst sprätter det i trädgårdsnerven, har konstaterat att alla fuschiorna överlevt vintern så här långt.. Yipee!!
Har gluttat i frölådan, ååå vad fina de är där de ligger och väntar...

Wilma
Fenja
Visst är det en härlig tid vi går tillmötes Wilmer! Man går som en fjant och tittar i sålådorna flera gånger per dag för att se om det hänt något sedan sist! laugh.gif laugh.gif wub.gif Tittade i ditt album, vad är det för trevlig häst du har?
Mvh
Fenja
Wilmer
Åh, tackar wub.gif . Han är en trevlig kallblodskorsning. Apperopå det, är det bra att använda torv med hästskit i i trädgården? Borde det ligga till sig först? Blir det sur - jord? Den som vill kan få komma o hämta, men mockningen ingår tongue.gif .

Wilma
Wilmer
biggrin.gif Mina nyväckta pelargoner blir sönderpetade snart.... Titta, peta, peta, händer det något här tro, peta??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon