Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
rita72
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2006, 09:28)
hej hej -smile.gif Tack för beröm -och bänken den har jag köpt på lokalt trädgårdscenter här uppe , men liknande finns Klicka HÄR

Tack Kerstin! Ska kolla in länken!

Mvh Rita
Wilmer
huh.gif Nejmen Smekajsa, jag som haft pelargoner sedan 15 års åldern, HJÄLP!! Är jag en såndär äcklig lill-gamal unge då... (Ja, eller var då, för nu är jag ju 35). ohmy.gif

Eller blev jag bara förståndig tidigt?? tongue.gif

Wilma
Fenja
Du är bara föråldrad i förtid Wilmer! laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Andas du fortfarande Sanna? Du känner dig inte yr eller något? Röda utslag, hjärtklappning? laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Mvh
Fenja
Wilmer
wink.gif DET har jag misstänkt länge....

laugh.gif

Sanna är nog på väg till Lasarettet vid det här laget!
Blomstertanten
En upplysning bara :

Våren har kommit till Glanshammar !
rolleyes.gif
Ska försöka ordna bildbevis senare i dag.
Wilmer
Upp till bevis, UPP till BEVIS!!

Här är det fruset minnsan. wacko.gif
sanna
CITAT (Wilmer @ 24-02-2006, 12:30)
Sanna är nog på väg till Lasarettet vid det här laget!

Ja, jag fick en väldigt kraftig reaktion och fick åka in. Väl på sjukan blev jag helt botad från min frögalenskap och min odlarmani. Så nu har jag börjat intressera mig för gamla kakelugnar istället. Jag skriver på ett kaminforum nu istället. Ni ser mig aldrig mer. Adjö. laugh.gif
Fenja
Nänä, du menar karminforum för underbara karminröda BLOMMOR av alla de slag! tongue.gif
Mvh
Fenja
Wilmer
FORT! Kan någon skicka massa frökataloger till Sanna, det här låter allvarligare än vi kunde ana! ohmy.gif

Helst sådana med glansiga fiiina bilder på de (ätliga) växterna.... Med recept?
Zazu
CITAT (Wilmer @ 24-02-2006, 13:40)
FORT! Kan någon skicka massa frökataloger till Sanna, det här låter allvarligare än vi kunde ana!  :o

Helst sådana med glansiga fiiina bilder på de (ätliga) växterna.... Med recept?

lite kål, kanske: strandkål
eller en mumsig gräddbakelse på rosa tallrik(fast den är inte ätlig) laugh.gif : MUMS!
sanna
CITAT (Zazu @ 24-02-2006, 14:14)
CITAT (Wilmer @ 24-02-2006, 13:40)
FORT! Kan någon skicka massa frökataloger till Sanna, det här låter allvarligare än vi kunde ana!  ohmy.gif

Helst sådana med glansiga fiiina bilder på de (ätliga) växterna.... Med recept?

lite kål, kanske: strandkål
eller en mumsig gräddbakelse på rosa tallrik(fast den är inte ätlig) laugh.gif : MUMS!

Tyvärr! Jag intresserar mig ej längre för odling!
Kakelugnar är numera mitt allt.

Strandkål sa du, Zazu?
Är det din egen? Betyder det att du har en massa frön då? Inte för att jag är det minsta intresserad, förstås... rolleyes.gif

Du har väl inte den där halvointressanta, fakstiskt ganska beiga pionen i din trädgård, va? Vad heter den, då!?!!?!?!? wub.gif
Zazu
CITAT (sanna @ 24-02-2006, 15:36)
CITAT (Zazu @ 24-02-2006, 14:14)
CITAT (Wilmer @ 24-02-2006, 13:40)
FORT! Kan någon skicka massa frökataloger till Sanna, det här låter allvarligare än vi kunde ana!  ohmy.gif

Helst sådana med glansiga fiiina bilder på de (ätliga) växterna.... Med recept?

lite kål, kanske: strandkål
eller en mumsig gräddbakelse på rosa tallrik(fast den är inte ätlig) laugh.gif : MUMS!

Tyvärr! Jag intresserar mig ej längre för odling!
Kakelugnar är numera mitt allt.

Strandkål sa du, Zazu?
Är det din egen? Betyder det att du har en massa frön då? Inte för att jag är det minsta intresserad, förstås... rolleyes.gif

Du har väl inte den där halvointressanta, fakstiskt ganska beiga pionen i din trädgård, va? Vad heter den, då!?!!?!?!? wub.gif

tur att du inte var intresserad laugh.gif , ingen av dem är mina, bilderna är från botaniska trädgården här i uppsala, syns lite av tropiska växthuset bakom kålen, som inte är strandkål utan stäppkål, skrev fel wub.gif (som förövrigt impecta och rara växter har frö av, så du slipper den inte)
pionen heter pink lemonade smile.gif
lite fler botanblommor finns i mitt ALBUM

mvh zazu

rättade stavfel
Milex
En gör ingen sommar, men ger lite vårkänning i alla fall.
Jag såg den första för i år alldeles nyss

Inte för att jag är så förtjust i dom men den första för i år är det. Så även om det är mycket snö kvar så droppar det rejält från taken och det känns som om det är på rätt väg...

En sån här var det jag såg.
Blomstertanten
Nu kommer bildbevis på att våren är här !
katah
Blomstertanten har petat knölen dit med flit wink.gif i höstas för att kunna vara först här att skryta!!! laugh.gif

Där finns säkert någon värmeslinga eller liknande vid husväggen!
Eller sedan måste hon ha en bastu precis bakom väggen i källaren....

fusk wink.gif eller ej.... det våras... !!
Fenja
Fint Blomstertanten! Man blir så glad.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Det är ju tyvärr inte mina sleep.gif

Hittade dom i grannens rabatt biggrin.gif
lena:-)
Handlat såjord idag..Ifall jag måste så något som jag inte vill så.
Jag har nämligen lovat mig att inte så nåt, ialla fall inte nåt mer än Luktärtor i april.
Kan någon annan ge mig flera bra argument att inte så ...???
Alltså..vad skall man inte så?
Wilmer
Oooh, tänk när man får se dem IRL. Avis Tanten!! Med eller utan värmeslinga...

Wilma
Wilmer
Lenasch, du ska inte så fjärilskrasse, svart stockros, lobelior, rudbeckia.... (Jag är inte så avancerad i mina inte så förslag!).

Wilma
brittmarie
lenash
De här hade då inte jag tänkt så. De fanns inte ens här hemma imorse.



Hur jag ska göra nu när de efter ett besök på Blomsterlandet finns här vet jag tyvärr inte. tongue.gif
lena:-)
Nä svart stockros ska jag inte så..det sådde jag förra våren..och om inte sniglarna ätit allt så finns det nog något exemplar...Fjärilskrasse..det är fint ihop med den taniga Kaprifolen,...men jag skall inte så det heller fast jag har fröer..det lovar jag..Lobelia..dom har ynkasmå fröer va? Det sår jag inte alls. Rudbeckia? ....hm..nåt jag missat....googlar runt lite..så jag vet vad jag inte skall....






tillägg....Jisses Brittmarie...........ska du inte så dom ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
wwwooowww........ så und- ........menar så inte!
Är det blå vallmo....jag som sådde så massa röd vallmo....som jag inte ska så i vår...men, ..oj!
Wilmer
Maaah! Den däringa blåa hade jag tänkt varna dig för att så Lenasch, men kom inte ihåg namnet... Vallmon.

Men åh, "night scented stock" och allt, nu vill jag ha!

Jag klarade mig igenom blomsterhandeln i dag med bara tulpaner och en doftranka. *stolt*

Skulle ha köpt pluggbox men det fanns inte. Så det andra vet jag inte hur de kom med ut.... unsure.gif
lena:-)
Hm , idag TITTADE jag på en pluggbox i affärn....men som jag sa..jag skall inte så..och inte än...! Jag köpte en påse jord...det var tungt med halvpunkacykel, helisig väg och en (en,1, one, une, ein) pelargonstickling som jag fått på garantin.

Men vad skall jag med en pluggbox för 199 kr till?
lena:-)
7x7 pluggar är 49 ....
Alltså 49 fröer är det enda man behöver för att fylla en pluggbox...
Har någon räknat Lobeliafröerna i en fröpåse...??
Oekonimiskt och oekologiskt.

SNÄLLA BRITTMARIE Hur många fröer är det i den blåa påsen?
brittmarie
Den blå påsen (Meconopsis betoniciflora, blå bergsvallmo) innehåller bara 30 frön, så det blir en del utrymme kvar i pluggboxen som du INTE ska köpa, för frön som du INTE ska så.
Wilmer
biggrin.gif Nä, lobelia fröna har jag INTE räknat, fördriver tiden här istället... Men i pluggboxen kanske det passar bättre att inte-så större frön?

Överlevde Pelargonen färden hem Lenasch? Den ska du ge bort eller?

Blå bergsvallmo, den måste jag prova. Jag HAR ju tänkt så!! Den ser bedårande ut på era bilder (finare än på påsen) som jag sett i album.
lena:-)
åhhh¨, så himla bra att veta..då måste jag ju köpa två påsar.. (30+30=60)
får 11 frön över å så blir det oekonomiskt igen.
Eller så måste jag köpa två pluggboxar för jag har ungefär 15 olika lukärtsfröer...ungefär 5 av varje. det blir 75.
49+49 (dvs två pluggboxar) blir 98.
75+30 blir 105....bara 7 fröer över...hm ...

exempel: Lena har fröer men ingen pluggbox. Hur många fröer skall hon så för att hon skall lyckas.
Svara med antal och enhet .

Svar till Wilmer : JA den överlevde hängandes på cykelstyret. Det var bara en stickling som ersatt en död stickling som jag inte tänkte köpa sist jag var i den affären.
Wilmer
Svar:

För att lyckas måste Lena utan pluggbox skära upp en massa mjölkkartonger på längden, samt inhandla fröer för minst 999 kr. Dessa ska vara fördelade på olika växtkrav såsom sol, skugga, tidig blommning, sen, osv. Sedan fyller hon mjölkkartongerna med finaste såjord, plattar lätt till den, sår fröna. Jämn bevattning, täck med plast. Då måste lLena rent statistiskt lyckas med några av fröerna......



Wilma
brittmarie
Nu vet jag hur man kan göra för att låta bli att så.
Man läser en massa såråd, en del säger att man ska göra si och andra att man ska göra så.
Jag valde metoden si, alltså blev det inte till att så. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Wilmer
biggrin.gif Javisst!

Pssst, det finns ofta att köpa fördrivna................. Eller vad heter det? Får man säga så här? får man säga SÅ här, nu går detta mig åt hjärnan...
lena:-)
Så ja...ta det lugnt blink.gif menar så, nej...mjölkartonger.gladpack wacko.gif wacko.gif
så what?
Wilmer
Så, så... tongue.gif

Nä, nu får jag surfa in på någon stickling sida och avgifta mig, för jag ska inte så något på länge ändå!!

Så-g en flugbild tidigare, jag har ock-så sett årets första fluga. Kändes lite vackert. (Förutom de kräken som övervintrar på vinden, men de räknas inte).

Wilma
lena:-)
Jag ska så-va laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wink.gif
brittmarie
CITAT (Wilmer @ 24-02-2006, 22:32)
Så, så... tongue.gif

Nä, nu får jag surfa in på någon stickling sida och avgifta mig, för jag ska inte så något på länge ändå!!


Wilma

Gör så du. rolleyes.gif
Du kan alltid berätta sedan vad du så-g på sticklingsidan.
Har du tänkt på att för att få sticklingar så måste det från början ha varit någon som så-tt.
lena:-)
pssst.....sticklingsida? ..kan du inte smyga över en liten "såva på"länk sleep.gif sleep.gif
kerstin z5-6
Fö är puggboxar värdelösa till just den här i alla fall ... biggrin.gif
som inte är nån vallmo heller smile.gif
Wilmer
huh.gif unsure.gif biggrin.gif NÄHÄ!! Vad är/var nu DET då??? Den var ju ursnygg, måste man försöka få tag på den nu också?? Liite samma blåa färg som vallmon iaf?

Lenasch så-ver nog nu, men jag LJÖG, jag surfade till en HÄST sida, har inga sticklingsidor på lut (TUR).

Hästar sår man iallafall inte! Nu är jag botad för i kväll/natt!
Wilmer
smile.gif Men Kerstin, du hade alldeles rätt det var din bild jag mindes. Men du, fy, hittar inte namnet på den i ditt album. Eller är jag bara slarvig?

Gillar blåa blommor ju..
kerstin z5-6
Meconopsis -just denna ovan på bild den himlablå - är Shelidonii eller "fertil blue group sorten" Lingholm kallas de med -de finns i album perenner tror jag
meconopsis är en art -för sig själv -det finns andra underverk där ..
tex
meconopsis horridula

eller meconopsis punicea

Wilmer
wub.gif Fantastiska bilder, säger det igen. Kan man printa ut dem, klippa och limma upp ute i trädgården? Så tål de torka, nattfrost och allt?

Såg en bok på rean, den lates trädgård eller något? (Fast jag är inte lat, men önskar jag vore).

rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jovisst men the real thing är kort men underbart
Fenja
Så bra att ni roat er hela kvällen! laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
lyckero
Känner mig smått brutal efter första omplanteringen av den vita jättevallmon (finns det någon som vet hur fröäkta den är egentligen? Hur många procent förblir vita?). Satte om 40 st i ett litet pluggbrätte. Slängde säkert 100 st som inte fick plats. Kände mig lite stolt över att ha slängt, och lite skrämd över vad det ska bli av de andra ca 70 sorterna... Måste ju ha plats för dem inne tills det blir varmt därute. Och 26 sorters tomater också...
Det ska nog gå bra hoppas vi. Annars blir det till att skaffa fler lysrör.
mvh Lyckero
Irene_L
Idag ska jag handla fler lysrör. Jag har bara två som sitter i en hylla och det räcker absolut inte nu när man har drabbats av denna så-feber. wub.gif
Jag har massor av frön som jag vill så. Hur ska detta sluta??? tongue.gif
Mvh
Irene
brittmarie
Vi kanske ska ta och bygga ett riktigt stort sjukhus för alla med frösjukan, rosfeber, ljus- och utrymmesproblem.
En avdelning för blombebisarna behövs det nog också.
Det måste även finnas en avdelning för alla som trillat i något träsk så att de kan få upp värmen och bli torra.
wub.gif
lena:-)
CITAT (Fenja @ 25-02-2006, 01:12)
Så bra att ni roat er hela kvällen! laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja

Fel Fenja, tokfel! Vi har inte roat oss vi har försökt att ROTA oss!
Smekajsa
Vilken Så-ppa ......

laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Fenja
Idag töar det!! Solen tittar fram mellan molnen och det är skönt ute! Man blir så glad. Bara det börjar titta upp lite grönt i sålådorna så skulle jag vara himla nöjd. Tänk att lite takdropp kan förgylla en hel dag! SÅ det SÅ!
Mvh
Fenja
Milex
Här är det inte bara takdropp. Här rasar snön från taket. Härligt smile.gif
Lite grönt kan anas i sålådorna så nu är det bra.
Har fått såna vårkänslor att jag börjat storstäda. Var ska det sluta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon