Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 19-03-2006, 11:43)
Grävt upp? Har de stått ute under vintern? Har du frostfritt i växthuset? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

På hösten gräver jag ner dem c:a 50 cm i mitten av växthuset,
täcker med löv och jord.
Uppepå jorden lägger jag gullfiber och gamla trasmattor.
Det funkar alldeles ypperligt.
lena:-)
blink.gif blink.gif blink.gif fantastiskt
wub.gif wub.gif wub.gif
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 19-03-2006, 12:13)
blink.gif blink.gif blink.gif fantastiskt
wub.gif wub.gif wub.gif

Jo du Lena, det är fantastiskt ........

Nu blev jag så SÅ inspirerad igen smile.gif
så nu ska jag SÅ lite mer att ha i växthuset laugh.gif tongue.gif
Margith
Sent förra våren satte jag upp mitt livs första växthus.
Nu har jag i flera veckors tid sprungit och kollat takluckorna: och titta vad jag ser idag:



Det här måste väl ändå betyda att våren kommit till norrbotten också?? biggrin.gif
kerstin z5-6
tongue.gif japp -den passeade västerbotten igår :9
Smekajsa
Här har ALLA 6 fönstren varit öppna idag wub.gif wub.gif
trots en kall nordanvind.
Margith
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-03-2006, 16:39)
tongue.gif japp -den passeade västerbotten igår :9

Ja men.. ja men... var inte vi överens om att våren var ett par timmar i mitten på maj i västerbotten, och ett par timmar i slutet av maj i norrbotten???
Vad visar då min bild?????
Det slutgiltiga beviset på växthuseffekten..?... eller har mina öppnare fått fri-spel i vinter ? laugh.gif
kerstin z5-6
Jovisst är det så , men förvår -det är öppna växthus luckor laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Margith
Tänk vad man lär sig, när man läser på Odla.nu smile.gif
Före mitt växthus fanns bara vinter-vår-sommar-höst, men det är ju självklart, lika väl som det finns före-och-efter-älgjakten måste det ju finnas före-och-efter-växthusluckorna-öppnar sig laugh.gif wub.gif dvs FÖRVÅR!! wub.gif Suveränt ord laugh.gif wub.gif wub.gif
Fenja
Idag har det töat så man nästan sett hur snön sjunker undan! Det har varit soligt och varmt och alldeles underbart!! wub.gif Luktärtorna prunkar i fönstren!
Mvh
Fenja
Milex
Här skulle nog alla luckor varit öppna idag om jag haft något växthus. Det har varit kalasväder biggrin.gif . Det tar redigt på snön.
Om ni kommer ihåg så köpte jag ju "dyr" kalk vilken det snart är dags att slänga på snön. Här kommer en bild som visar krassen, som gjorde att jag fick köpa duken och gardintyget.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...milex&pid=44900

På något sätt påminner det om svammel eller?
Blomstertanten
wub.gif wub.gif wub.gif

Våren är här !!!!

Hittade blommande vintergäck , krokus och yttepytte små knoppar i några av mina blåsippor !!!!!

Och grannens ensamma frysande krokusknopp har fått massor av sällskap nu rolleyes.gif

Och mina fönster är nyputsade !! Men vilket jobb att plocka bort alla hoyor innan jag kunde börja *pust* Försökte räkna dom men tappade räkningen nånstans vid 60 ohmy.gif blink.gif Var sjutton kommer alla dom ifrån ??? unsure.gif
Linda_A
Blomstertanten (tänkte skriva blomsterlandet men det vore ju inte riktigt riktigt. laugh.gif )

Vad orättvist att ni har sånt hos er, fast jag i skåne inte kan hitta sånt.

Sen hoyorna som du inte har plats för kan jag ta hand om. *lovar*
Fenja
Visst är det vår!! Vi har +8 grader i dag och droppar och sjunker undan överallt. Asfalten har kommit fram på de flesta vägarna! Jag blir så lyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycklig!! biggrin.gif biggrin.gif wub.gif
Mvh
Fenja
noora
Det här vädret gör mig sugen på att cykla, men det är alldeles för kallt fortfarande sad.gif Jag vill inte cykla i minusgrader. Jag tror inte att alla cykelbanor är isfria än heller, och jag kommer säkert inte in i trädgårdsboden där cyklarna förvaras innan snön smälter lite till sad.gif

Nä, jag får nog ta och plantera om krukväxter i stället. Jag har en stor säck blomjord och en säck leca och jag packade upp och sorterade alla krukor redan i januari, så jag har egentligen inga ursäkter smile.gif Det borde väl vara dags nu, det är ju vårdagjämning smile.gif
Ciczi
Idag hade vi inte vår i Alnarp ialla fall. Meningen var att jag skulle ut och studera växter i parken men ett snöfall (om än lätt) satte stopp för det. Istället har jag kollat in en kokoskrabba och bomullsplantor.

inte illa det heller för en måndag i mars.

Ciczi
sanna
Näe, det är verkligen inte illa för en måndag i mars! laugh.gif


Men, vad jag verkligen undrar över är: HUR KLARAR SIG PALMERNA en måndag i mars?! smile.gif
Ciczi
Palmerna i Trelleborg, för det är väl dem du undrar över, bor i växthus större delen av året. De kommer ut nångång i juni när risken för nattfrost är över (på riktigt) och sedan är det godnatt för dem i slutet av oktober ungefär.

Ciczi
sanna
CITAT (ciczi @ 21-03-2006, 09:28)
Palmerna i Trelleborg, för det är väl dem du undrar över, bor i växthus större delen av året. De kommer ut nångång i juni när risken för nattfrost är över (på riktigt) och sedan är det godnatt för dem i slutet av oktober ungefär.

Ciczi

Oj, de palmerna är ju ganska stora, det måste vara ett rejält stort växthus...där skulle man ju gärna vilja sneaka sig in med en planta eller två för övervintring. laugh.gif
Fenja
I natt har det varit -14 igen och det är ännu kyligt ute trots en strålande sol. Tack och lov blev det inget av snön de lovade i går i alla fall. Har skolat om lite ricin, vialer och luktärtor, samt sått ett gäng till.
Mvh
Fenja
Linda_A
Ett vårtecken är väl att mina påskliljor som jag lyckades få att överleva. Börjar växa i väldig fart. wub.gif

Är lite orolig för att de kommer att bli väldigt små med blommor. Ser redan början på dem. Kan ta en bild att visa.

*total nybörjare* smile.gif
Ciczi
CITAT (sanna @ 21-03-2006, 09:42)
CITAT (ciczi @ 21-03-2006, 09:28)
Palmerna i Trelleborg, för det är väl dem du undrar över, bor i växthus större delen av året. De kommer ut nångång i juni när risken för nattfrost är över (på riktigt) och sedan är det godnatt för dem i slutet av oktober ungefär.

Ciczi

Oj, de palmerna är ju ganska stora, det måste vara ett rejält stort växthus...där skulle man ju gärna vilja sneaka sig in med en planta eller två för övervintring. laugh.gif

Jo det är inga små växthus men palmerna är inte så stooora... De står i kruka. Ska ta en bild nån gång på palmerna och lägga ut här.

De brukar se lite tilltufsade ut när de kommer ut ur vinterdvalan men sen blir de riktigt snygga. biggrin.gif

Ciczi
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 21-03-2006, 10:54)
I natt har det varit -14 igen och det är ännu kyligt ute trots en strålande sol. Tack och lov blev det inget av snön de lovade i går i alla fall. Har skolat om lite ricin, vialer och luktärtor, samt sått ett gäng till.
Mvh
Fenja

ohmy.gif Jaha, så det va din snö som kom här i morse !!! mad.gif
torvan
NEEEEEEJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tittade ut och snön vräker ner här i Stockholm sad.gif sad.gif sad.gif torvan
Blomstertanten
CITAT (Linda_A @ 20-03-2006, 12:47)
Blomstertanten (tänkte skriva blomsterlandet men det vore ju inte riktigt riktigt. laugh.gif )

Vad orättvist att ni har sånt hos er, fast jag i skåne inte kan hitta sånt.

Sen hoyorna som du inte har plats för kan jag ta hand om. *lovar*

Det är helt okay att kalla mej blomsterlandet eftersom jag inte är riktigt riktig tongue.gif laugh.gif biggrin.gif

Och alla hoyor lyckades jag klämma in !!! tongue.gif
Blomstertanten
ohmy.gif huh.gif unsure.gif Inget svammel på hela kvällen ???
Nu blir jag faktiskt lite orolig ! sleep.gif

Här är det vinter igen med -5 och rimmfrost på alla träden. Och ännu mer snö i går kväll ! mad.gif
brittmarie
Men nu är iallafall julen slut hos mig.laugh.gif
Hittade en påse saffransrutor i frysen i går, men de är nu uppätna så nu är det dags för våren att komma.
Det kanske är fler som behöver titta efter om de inte håller kvar på vintern eller julen i något bortglömt utrymme. Då visar vi våren att det är dags att komma fram wub.gif
Blomstertanten
CITAT (brittmarie @ 23-03-2006, 10:30)
Men nu är iallafall julen slut hos mig.laugh.gif
Hittade en påse saffransrutor i frysen i går, men de är nu uppätna så nu är det dags för våren att komma.
Det kanske är fler som behöver titta efter om de inte håller kvar på vintern eller julen i något bortglömt utrymme. Då visar vi våren att det är dags att komma fram  :wub:

unsure.gif Undrar om jag måste kasta ut saffranspåsen ?
stina
Ska jag hälla ut den öppnade glöggflaskan månne.....
brittmarie
unsure.gif Undrar om jag måste kasta ut saffranspåsen ?

Ska jag hälla ut den öppnade glöggflaskan månne.....

Baka en krokus-gul kaka och drick upp glöggen.
Milex
Sorry, det kanske är mitt fel............ sad.gif

Jag har lite julporslin framme på en bänk i skymundan. Jag ber ödmjukast om ursäkt sleep.gif
Jag har sedan julslutet försökt komma ihåg att skaffa en lämplig kartong för att stoppa undan det i. Dvs jag försökte troligtvis första dagarna och sen glömde jag bort det unsure.gif
Vi har dessutom tre glöggflaskor kvar och en saffranspåse.

Äntligen kom förklaringen. Jag har ju redan påskpyntat för att försöka locka fram våren och har därför med misstro tittat på gradstocken varje morgon. Sett minustalen och funderat över vad som är fel.
Så nu ska jag kasta ner jultallrikar och skålar i en ICA-påse och i morgon kväll ska vi äta saffransdoftande färska räkor och dricka glögg till. Tror ni att det ordnar sig då?
Linda_A
Nu börjar jag se småttningar i mina försök till att så lite. biggrin.gif Sådde dem förra veckan.. humm tror jag. laugh.gif Jag börjar bli gamla tror jag. wacko.gif unsure.gif laugh.gif
lyckero
Är det slutsvamlat nu?
Lyckero
lena:-)
Slutsvamlat , knappast. Vi bara bidar vår tid. VÅR TID! Det regnar, öser ner, och snön blir till en kall läbbig sörja. Pelargonerna har äntligen börjat att skjuta skott, blir lite grönare. Jag känner inga större habegär av flera utan skall låta lugnet vila över grönskan.
Lagom är för lite men för mycket vill ha mer!
Läste en annons om en föreläsning : Kan man lära sig att bli levnadskonstnär? Jisses va floskler och dumheter man lurar i folk . Levnadskonstnärer är vi väl allihopa? Vi bara ritar lite olika ju!
Fram för mera ritningar och mera svammel!
Milex
Nu tar det rejält på snön biggrin.gif

Dimma, blåst och regn. Vem hade trott att sånt väder skulle vara toppen.
Det gror under lysrören och det går faktiskt att se lite mark på vissa ställen i trädgården.
Nu ska jag så mer.
Fenja
Nä nog ska här svamlas vidare!! I dag har jag svamlat med polismakten om bildstölder och otillåten publicering av den samma. Trodde inte att de tog sådant på så stort allvar det tog flera timmar. sleep.gif
Annars har det regnat rejält hela dagen och massor av snö har tinat i plusgraderna och det är SÅÅÅÅÅÅ härligt! Luktar nästan lite vår i luften när marken kommer fram under all snö! Tittar upp en och annan liten duktig lök såg jag!! Det är underbart NU ÄR DET VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!!
Mvh
Hydrafenja
Blomstertanten
rolleyes.gif

Våren är här också !!!

Krokusarna bara exploderar i rabatterna. Vintergäck och snödroppar syns knappt för all krokus tongue.gif

Tulpanblad och narcissblad tittar upp !
wub.gif

Men har du bytt namn nu Fenja unsure.gif
Den där bilden är INTE ett dugg lik dej ju ! tongue.gif
Fenja
Mina perennsådder har töat fram så jag har öst ett nytt lager snö över dem. Är lite i valet och kvalet om jag ska ta in och driva dem... Jag kommer ju att ha somligt att ta reda på hur som helst när vi ska tömma tomten i maj... biggrin.gif
Grått väder, plusgrader och snön sjunker undan. Lite regn i luften av och till. Kan man önska mera?!! tongue.gif
Inte bytt namn Blomstertanten, bara fått ett nytt smeknamn, du vet hur det är: Kärt barn... laugh.gif Det finns många som tycker att jag ser ut precis så där du! Du behöver nog glasögon!! laugh.gif tongue.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6


Vår ? tala för er själva ni .. mutter mutter ... 2-3dm .. nytt vitt skrot .. känns som 2-3 meter mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

blink.gif smile.gif
sanna
CITAT (Blomstertanten @ 29-03-2006, 10:13)
rolleyes.gif

Våren är här också !!!

Krokusarna bara exploderar i rabatterna. Vintergäck och snödroppar syns knappt för all krokus tongue.gif

Tulpanblad och narcissblad tittar upp !
wub.gif

Men har du bytt namn nu Fenja unsure.gif
Den där bilden är INTE ett dugg lik dej ju ! tongue.gif

Jamen!!!???

Hur kan du ha lök - och knölexplosion i Närke zon III, när jag bara har total snödepression i Stockholm zon II (och ibland mikroklimat 0- I på vissa ställen) ???!?!?

Varför? Det är ORÄTTVIST, faktiskt! laugh.gif
lyckero
Här töar det för fullt just nu. Och jag får väl konstatera att den där gräsmattan var snyggare förut - snötäckt! Men det har ju aldrig varit min ambition att ha en golfgreen heller. Minsta dottern leker mullvad och gör små gropar i gräsmattan. Jag blev även bjuden på chokladsaft (= lervälling). Hela hon såg ut som lervälling när hon kom in igen. Hon hade sagt på dagis att hon ska bli trädgårdsmästare när hon blir stor (nu 3 år). Plocka blommor har hon alltid tyckt om i alla fall. Vi hade en halv meter med tulpanblommor utan skaft förra året (högen blev så stor).
Det var i alla fall roligt att återse blåbärsrabatten som kom till sent i höstas. Den liksom växer upp ur lervällingen och gör mig ganska nöjd. Efter en startsträcka på ett par år blev den äntligen klar!
Jag har dock ännu inte kunnat få loss grankvistarna att täcka med än. De sitter som berget i snön. Jag får väl mala ner dem och använda som mulch i stället...
Lyckero
Anki på Öland
CITAT (Fenja @ 28-03-2006, 19:36)
I dag har jag svamlat med polismakten om bildstölder och otillåten publicering av den samma. Trodde inte att de tog sådant på så stort allvar det tog flera timmar.

Skulle du kunna tänka dig att svamla lite mera om det?? Berätta vad dom säger - har ett privat intresse av detta, men inte vetat riktigt vad jag skulle göra åt det för jag trodde inte heller dom var speciellt intresserade.
Anki
Fenja
Vi kan väl maila eller chatta om detta Anki så ska jag gärna berätta allt, jag tror inte att det har något allmänintresse för forumet ärligt talat...
Mvh
Fenja
Fenja
Idag hittade jag en massa snödroppar i rabatterna och fullt av krokus och narciss bäbbar. Scillorna kikar fram i gräset men blommar inte ännu. Det är plusgrader dygnet runt och det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ härligt! laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Milex
7 plusgrader idag. Några kvadratmeter barmark. Krokusar som sticker upp ett par centimeter. Vad mer kan man önska? smile.gif
Nu hoppas vi att resten av snön smälter snabbt. Vi har kalkat gräsmattan ovanpå snön och det ser inte för grannt ut just nu.
Sista chansen att frosta ur frysen kommer förhoppningsvis till helgen. SMHI lovar 6 minusgrader på lördagmorgon. Sen vill vi inte ha fler urfrostningschanser tack unsure.gif
Milex
Tiden är ur led ...........................

I alla fall här på Odla biggrin.gif
Tesa
Mina krokusar blommar faktiskt redan...och har gjort i en vecka väl.. blink.gif ..trodde inte jag var före i tid...
Milex
CITAT (Tesa @ 30-03-2006, 16:57)
Mina krokusar blommar faktiskt redan...och har gjort i en vecka väl.. blink.gif ..trodde inte jag  var före i tid...

Det har varit snöfritt på berget ett tag men där har vi inga krokusar. I rabatterna en bit från huset har det legat snö fram till idag smile.gif

Och förutom att snön legat länge är det på Odla som tiden är ur led. Kolla på klockan när ni gör era inlägg tongue.gif
lena:-)
Nu är väldigt sent i natten,
snön den smälter och blir vatten!
Inne gror Daturorna i värmen.
Har sitter jag och dväljs framför skärmen.
Det bästa vore att sova nu.
Och under kudden va blommor sju !
Fenja
Igår satte jag 65 pellissticklingar i 300 litersakvariet, må de nu rota sig snabbt och smärtfritt!
I helgen ska jag ge mig på hoyorna!! Ni kunniga, vad skulle ni rota hoyor i om ni hade att välja mellan vatten eller jord?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon