Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
lena:-)
Tack Kerstin....du kan inge hopp åt en tvivlare
renate
CITAT (sanna @ 13-02-2006, 22:19)
Sedan så vill jag faktiskt påpeka att det finns GYLF i adidasdräkterna!!!

Så det så!

Vad är är det för dräkter ni pråter om,äsch läste inte hela tråden
Fenja
Ja Milex hellre sandjord en Gert Fylking laugh.gif laugh.gif
Smekajsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2006, 22:24)
Frötapet ... nää -köp påsar i stället

Det var en man ifrån Kungälv
som tänkte så sig en djungel
han köpte tapet
och vattnade det
men allt som kom upp var en flugtrumpet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Fenja
Vi skojar bara om Lenasch rabatt Renate, att vi ska lägga Gert Fylking och Sanna där!
sanna
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2006, 22:24)
Frötapet ... nää -köp påsar i stället

Det var en man ifrån Kungälv
som tänkte så sig en djungel
han köpte tapet
och vattnade det
men allt som kom upp var en flugtrumpet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif
sanna
CITAT (Fenja @ 13-02-2006, 22:32)
Vi skojar bara om Lenasch rabatt Renate, att vi ska lägga Gert Fylking och Sanna där!

Ja, Gert och jag är som ler och långhalm ju! laugh.gif
Fenja
Tror jag postar de där brandskadade sidenväxterna till Lenasch i alla fall, så har ni lite att dölja er bakom Sanna.... biggrin.gif
Smekajsa
CITAT (Milex @ 13-02-2006, 22:15)
Plötsligt är jag glad över att ha sandjord smile.gif

Jag instämmer med Milex här .......
Fenja
I morgon ska jag så en massa perenner och gräva ner i en driva, det ska bli så spännande! Har inte testat detta innan i någon större skala.
Mvh
Fenja
Smekajsa
Har heller aldrig testat, brukar komma på det försent smile.gif

men man kan ju ställa in det i frysen oxo .........
sanna
Jag har testat det i större skala - och jag har även misslyckats i större skala. Nån gång ska jag noga studera hur proffsen går tillväga. Tills dess - godnatt!
Tesa
Det funkar ganska bra faktiskt,...om man inte glömmer att vattna sen när det blir varmare...för då dör allt som grott ju...och de som inte grott med tror jag..iaf här..
sanna
Förresten: innan jag drar fiberduken om mig - det hoppade även ner några torvbriketter à 59 spänn paketet i min shoppingkorg idag. Väldigt många torvbrikettpaket var tomma på hyllanoch de kollade mina paket i kassan och upplyste mig om att torvbriketter var det mest stöldbegärliga just nu.

Alltså: man öppnar paketet med torvbriketter och stoppar på sig själva briketterna nånstans (kanske i byxan???) och lämnar den tomma förpackningen på hyllan. Något för intresseklubben att anteckna!

natti/Sanna
Fenja
Jag tänkte ta in och driva under lysrör sedan så jag hoppas att vattningen inte blir ett problem. Bara jag nu får mina lysrör uppmonterade smile.gif Det vore hur som helst jättekul att få en massa perenner till!
Mvh
Fenja
fruberglund
CITAT (sanna @ 13-02-2006, 21:32)
"Frötapet" låter ju onekligen intressant! Köpte du den blå eller den rosa?

Såg att det fanns fler sorter i år, gul eller vit tror jag + gräsmatta biggrin.gif

Nä inget för mig tror jag...varför göra det enkelt för sig (om det nu är så enkelt som de säger) smile.gif

Inga snödroppar här så långt ögat når...fast å andra sidan kom de inte upp förra våren heller (satte dem hösten före). Får nog vänta till mars-april innan jag får se nåt. Men ojdå, det är ju faktiskt bara en månad tills dess biggrin.gif

Nä, nu ska lillen och jag till stan och shoppa. Ska köpa en kap/gersåg till sommarens bravader, precis en sån jag vill ha till halva priset smile.gif (omdet nu finns några kvar, de har väl bara 2 laugh.gif laugh.gif laugh.gif ).
Smekajsa
Jag hoppas oxo på mina vårlökar i år .....
för förra året var det inte många som visade sig.

Köpte och planterade alla möjliga sorters lök
alla i vitt, till min vita rabatt wub.gif

Den som lever får se .....
Fenja
Jag köpte en massa vårlökar från Odla i höstas som jag hoppas mycket på, har en rabatt nu som är knökfull av lök precis utanför dörren! Kungsängsliljorna håller jag tummarna för att de ska titta upp! Men, som sagt, med tre dm snö så lär det väl dröja ett tag...
Har sått en del perenner nu i alla fall som ska grävas ner i morgon!
Mvh
Fenja
sanna
Näe, nu har det hänt igen! Jag var bara inne lite, lite grann på Impecta och så plötsligt börjar fröerna hoppa ner i kundvagnen igen! Denna gång i en virtuell kundvagn t om. Jag gjorde ju ingenting, jag blev helt överrumplad. Vad är det med fröerna nu för tiden? De attackerar helt oprovocerat så man blir tvungen att köpa dem och så dem. Någon mer som är drabbad av de militanta fröerna?
noora
Något att göra film av kanske? Jag kan redan se filmtiteln framför mig: "Fröinvasion från yttre cyberrymden" biggrin.gif
Fenja
Fröal magnetism kanske laugh.gif laugh.gif laugh.gif ...
Mvh
Fenja
Smekajsa
Inte så farligt med fröer .....

däremot är jag invaderad av pelargoner
"pellismilisen" kan man bara inte säga nej till sad.gif
frugb
CITAT (sanna @ 13-02-2006, 21:05)
”vad man kan ströshoppa på Plantagen utan att man egentligen märker det”.


Var bara tvungen att skratta högt - för det är precis så det är! åkte till plantagen igår en kortis, hade glömt plånboken hemma men letade igenom alla fickor för att hitta åtminstonde några pengar! Hittade 20 kr och fyndade citrusnäring för halva priset 20 kr.

Det är säkert bara en allvarlig drabbning av vårlängtan!!

Roligt att läsa alla era inlägg!

Mvh frugb som är fullständigt indimmad på ön. blink.gif rolleyes.gif
sanna
CITAT (frugb @ 14-02-2006, 12:58)
hade glömt plånboken hemma men letade igenom alla fickor för att hitta åtminstonde några pengar!

Ja, man beter ju sig som en missbrukare med abstinens ...måste HA!!!
Fenja
CITAT (frugb @ 14-02-2006, 12:58)
CITAT (sanna @ 13-02-2006, 21:05)
”vad man kan ströshoppa på Plantagen utan att man egentligen märker det”.


Var bara tvungen att skratta högt - för det är precis så det är! åkte till plantagen igår en kortis, hade glömt plånboken hemma men letade igenom alla fickor för att hitta åtminstonde några pengar! Hittade 20 kr och fyndade citrusnäring för halva priset 20 kr.

Det är säkert bara en allvarlig drabbning av vårlängtan!!

Roligt att läsa alla era inlägg!

Mvh frugb som är fullständigt indimmad på ön. blink.gif rolleyes.gif

Kul att du hänger med oss!! Svamla på bara!
Mvh
Fenja
lena:-)
Oj, jag har inte storhandlat något...bara några pelargonsticklingar . Jag MÅSTE köpa jord , det måste jag...Funderar på att köpa ett litet plasthylleväxthus...nån med erfarenhet.? --kanske kan pelargonerna stå ute nån vecka tidigare i ett sånt? ..om man hänger på lite fleecefiltar å så nattetid? ....Jag brukar få dra in å ut i vardagsrummet..jorda ner..slita å kånka..välta ut...blöta ner...Tänkte försöka underlätta lite. Tror nån att et funkar?

( förresten, föresatsen att få 100 pelargoner förra året slutade vid 65 stycken olika sorter. I år tänkte jag stanna vid 50 (det råder massdöd i förrådet). Låta det va nog liksom. Så tänkte jag förra veckan! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif)
Fenja
Jag köpte ett sådan ifjol på ÖB! Det är ca 5 kvm om jag inte missminner mig 220 högt och man kan gå rak i hela. Tre rader hyllor på varje sida! Helt ok förutom att att man får förankra det extra och att det samlas en massa vatten på taket när det regnar som man får gå in och putta upp liksom.
Helt ok för det priset (strax under 1000 lappen)!
Mvh
Fenja
frugb
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Kul att få vara med o svamla, Fenja!! Man tror ju ibland att man är allvarligt störd när man försöker hitta en plats för "bara dessa frön också" tongue.gif

Men jag har längtat sååå efter trädgård i flera år och har precis "fått" det, så jag skyller på det! Fast läser man om era hundratals olika sådder och 50 pelargonsorter så inser man att intresset knappast kommer att gå över!! biggrin.gif

På tal om fynd så har jag sneglat på gjutjärnsurnor på K-rauta hela hösten, har inte riktigt ansett mig ha råd med dem (eller prioritera att ha råd med dem...). Men för ett par veckor sedan åkte jag dit igen och då HADE DE 50 % RABATT!!! Jag köpte en stor, ca 60 cm hög, en mellan ca 35 cm hög och två ca 25 cm höga för runt 700 kr!! Normalpriset för den stora urnan var 1300 kr/st. Nöjd!! wub.gif wub.gif wub.gif
Smekajsa
CITAT (frugb @ 14-02-2006, 13:17)
På tal om fynd så har jag sneglat på gjutjärnsurnor på K-rauta hela hösten, har inte riktigt ansett mig ha råd med dem (eller prioritera att ha råd med dem...). Men för ett par veckor sedan åkte jag dit igen och då HADE DE 50 % RABATT!!! Jag köpte en stor, ca 60 cm hög, en mellan ca 35 cm hög och två ca 25 cm höga för runt 700 kr!! Normalpriset för den stora urnan var 1300 kr/st. Nöjd!! wub.gif wub.gif wub.gif

Åhhh såna har jag ......de stora alltså

men fyyy vad fubbigt att de rear dom

mad.gif mad.gif mad.gif
sanna
Jag har några mindre varianter som kostade ca 200:- tror jag. De skulle nog fungera utmärkt för det ändamål du beskriver, lenasch! Jag har själv använt det som "avhärdarskåp" och då bäddat in med fiberduk och skuggväv på nätterna. Vad de där små "växthusen" dock inte fungerar som är just växthus!
Blomstertanten
CITAT (wolkenkrabber @ 13-02-2006, 22:23)
Det finns minderåriga här

Jag är skadad för livet


Men hallå W !
Du är väl inte minderårig längre !
frugb
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 13:20)
Åhhh såna har jag ......de stora alltså

men fyyy vad fubbigt att de rear dom

biggrin.gif Smekajsa, KÖP NÅGRA TILL!!! Alltid finns det plats för några till!!!

Vad har du haft i dina? Har du två - funderar på att köpa en stor till nämligen... wub.gif
Tesa
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 13:15)
Jag köpte ett sådan ifjol på ÖB! Det är ca 5 kvm om jag inte missminner mig 220 högt och man kan gå rak i hela. Tre rader hyllor på varje sida! Helt ok förutom att att man får förankra det extra och att det samlas en massa vatten på taket när det regnar som man får gå in och putta upp liksom.
Helt ok för det priset (strax under 1000 lappen)!
Mvh
Fenja

Orkar hyllorna en massa krukor eller är de bara för syns skull.......
Jag har varit sugen på ett sånt där länge och tänkte ställa det inne i mitt andra växthus på våren och ställa frösådderna i...lätt att isolera lite extra med fiberdukar man bara drar över.....men jagär noglite misstänkasam av naturen...tycker att det verkar FÖR bra med alla dessa hyllor till det priset.. wink.gif
Fenja
Grattis frug!! De är jättesnygga. Har du kamera vill vi se!!! Själv hittade jag 60 liters i lera som var lite kantstötta för 30 kr st. Vi har en himla bra krukaffär lite utanför Borås!
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (frugb @ 14-02-2006, 13:23)
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 13:20)
Åhhh såna har jag ......de stora alltså

men fyyy vad fubbigt att de rear dom

biggrin.gif Smekajsa, KÖP NÅGRA TILL!!! Alltid finns det plats för några till!!!

Vad har du haft i dina? Har du två - funderar på att köpa en stor till nämligen... wub.gif

Jag har två stycken, en på var sida ytterdörren.

På våren har jag en liten mix av påskliljor,krokus,pärlhyacinter o penseér.
Sommaren: Fuchsia på stam och njurvinda
Hösten: har jag vit ljung och dek.kål.
Vintern: brukar jag sticka i rejäla tallkvistar.
Blomstertanten
De ä ju jättelångt att gå till Borås ! huh.gif

Men om jag tar skottkärran och börjar gå nu så kanske jag hinner fram o tillbaks innan sommarn är slut tongue.gif
Fenja
CITAT (Tesa @ 14-02-2006, 13:24)
Orkar hyllorna en massa krukor eller är de bara för syns skull.......
Jag har varit sugen på ett sånt där länge och tänkte ställa det inne i mitt andra växthus på våren och ställa frösådderna i...lätt att isolera lite extra med fiberdukar man bara drar över.....men jagär noglite misstänkasam av naturen...tycker att det verkar FÖR bra med alla dessa hyllor till det priset.. wink.gif

Jag tycker att hyllorna tog en massa vikt mot bakgrund av hur de är konstruerade!! Lådor med små frösåddskrukor och andra små plastkrukor är inget problem alls. Däremot hängde de något när jag fyllde dem med 3-4 literskrukor.
Mvh
Fenja
frugb
Ska plåta urnorna så snart jag får tillfälle! Just nu sover de i förrådet.

Har insett att de krukor jag tyckte var JÄTTESTORA på balkongen är JÄTTESMÅ i vår 1300 kvm trädgård - så jag behöver verkligen lite mer krukor!

Var utanför Borås har du din krukaffär, Fenja? Bor ju också utanför GBG fast i väster på ö.
Tesa
Låter bra det...satsar nog på ett sånt i år...
Fenja
CITAT (Blomstertanten @ 14-02-2006, 13:27)
De ä ju jättelångt att gå till Borås ! huh.gif

Men om jag tar skottkärran och börjar gå nu så kanske jag hinner fram o tillbaks innan sommarn är slut tongue.gif

Jag börjar mala kaffet.... wub.gif Du får bo i det blommiga rummet!!!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 13:27)
Däremot hängde de något när jag fyllde dem med 3-4 literskrukor.
Mvh
Fenja

Använd bh till hänget bara !
frugb
CITAT (Smekajsa @ 14-02-2006, 13:27)
Jag har två stycken, en på var sida ytterdörren.

På våren har jag en liten mix av påskliljor,krokus,pärlhyacinter o penseér.
Sommaren: Fuchsia på stam och njurvinda
Hösten: har jag vit ljung och dek.kål.
Vintern: brukar jag sticka i rejäla tallkvistar.

Låter ju jättesnyggt! Smart att använda dem för vårplantering också, ska ta efter det. wub.gif

SNART är det vår eller hur??? biggrin.gif
Fenja
CITAT (frugb @ 14-02-2006, 13:29)
Ska plåta urnorna så snart jag får tillfälle! Just nu sover de i förrådet.

Har insett att de krukor jag tyckte var JÄTTESTORA på balkongen är JÄTTESMÅ i vår 1300 kvm trädgård - så jag behöver verkligen lite mer krukor!

Var utanför Borås har du din krukaffär, Fenja? Bor ju också utanför GBG fast i väster på ö.

Från Göteborg ligger den lite norr om Borås, men hör av dig när du vill åka så bjuder jag på lunch och visar vägen!! Om du vill, annars får du en vägbeskrivning, butiken heter Clarius.

Mvh
Fenja
Blomstertanten
Det är redan vår !!! biggrin.gif

Min calla blommar med två blommor ju wub.gif
Tesa
Solen är här..ergo...VÅÅÅR!!
sanna
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 13:29)
Du får bo i det blommiga rummet!!!

Så din frötapet har alltså redan både grott och blommat, Fenja? Då är det nog dags att jag slår en signal till Ernst ändå.
Fenja
CITAT (sanna @ 14-02-2006, 13:43)
CITAT (Fenja @ 14-02-2006, 13:29)
Du får bo i det blommiga rummet!!!

Så din frötapet har alltså redan både grott och blommat, Fenja? Då är det nog dags att jag slår en signal till Ernst ändå.

Inte än, men jag gissar att den hinner göra det innan skottkärran tagit sig hit laugh.gif tongue.gif . Så får ju Ernst träffa en riktig Blomstertant med!!!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Åh fyyyyyyyyyy !

Blomstertanten vill absolut INTE träffa en Ernst !
sanna
Inga problem - jag kan ringa George Clooney istället.
Fenja
Menar du denna? laugh.gif laugh.gif

Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon