Full version: TRÄDGÅRDSSVAMMEL
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
sanna
CITAT (Fenja @ 20-02-2006, 21:15)
Hmmm, jag är inte heller så förtjust i ätliga saker.... hmmm, hmmm.....
Mvh
Fenja

Och jag som BARA gillar att odla ätliga saker, tre år på odla har konstigt nog inte lyckats värva över mig till "blomsidan"...är det inte på tiden att jag blir lite mer estetisk i trädgården? Övertyga mig! smile.gif
Milex
För att övergången inte ska bli för svår smile.gif kan du ju börja med att välja växter som är såväl blommande som ätbara. Ringblommor, krasse, violer, smultronspenat. Kryddsalvia med sina vackra blå blommor. Den häftiga skorpionärten kanske inte är så mycket blommande men häftig. Citrontemynta blommar i lila. Det finns massor av ätbart som i allafall i mina ögon är estetiskt.
Fenja
Det mesta man odlar i kryddlandet är ju både vackert och ätbart! Kungsmyntan är kanonfin men fröar av sig absurt mycket.
Mvh
Fenja
Tesa
Jag började också bara med ätliga saker...sen blevdet örter...sen annat man haft nyttaav..men nu har det slagit runt helt...jag odlar ALLT känns det som...allt är lite intressant...utom tagetes...jo förresten...Linné är ju snygg.. wink.gif
evelina
Och jag gjorde tvärtom började med blommor osv.........

Är det bara jag som gillar tagetes, det finns ju massor av snygga idag både stora små och buskar och dom vita är fina. Dom är ju jättebra för jorden också och så blommar dom hela sommaren. Dessutom bra att ha i grönsakslandet och vackra i en sallad. Säger hon som förgror 150 tagetes varje år.........det finns alltid en plats att peta ner dom på där det ser tomt ut. laugh.gif blink.gif
kerstin z5-6
Slår vilken broccoli som helst



Almdalen
CITAT (evelina @ 21-02-2006, 18:39)
Är det bara jag som gillar tagetes, det finns ju massor av snygga idag både stora små och buskar och dom vita är fina. Dom är ju jättebra för jorden också och så blommar dom hela sommaren. Dessutom bra att ha i grönsakslandet och vackra i en sallad. Säger hon som förgror 150 tagetes varje år.........det finns alltid en plats att peta ner dom på där det ser tomt ut.  :lol:  :blink:

Jag gillar också Tagetes, brukar så för alldeles för många, delar ut dem när det börjar bli trångt, aldrig något problem att bli av med dem laugh.gif laugh.gif
/Ingegerd
Fenja
Jag trodde jag hade beställt sådana där småblommig gul tagetes som blir som bollar, döm om min förvåning när det blir plantor på närmare två meter... Mexikansk tagetes vill jag minnas att de hette. Har ett trevligt aromatiskt bladverk i alla fall! laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
lena:-)
Tagetes...........hm det trodde jag va lika onämnbart här som r*und*p och bl*k*rn biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Smekajsa
CITAT (lenasch @ 21-02-2006, 20:04)
Tagetes...........hm det trodde jag va lika onämnbart här som r*und*p och bl*k*rn biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hmmm tydligen .........
evelina
Ja och det tycker jag är jättetråkigt.........konstigt nog så säljs det ju massor av dom varje år och ibland känns det som om det vore fult här på odla att tycka om dom. mad.gif
Fenja
Njae, tagetes hoppar jag nog över, men vad gillar ni de klibbiga petuniorna då?
Mvh
Fenja
Tesa
Kan inte hjälpa det..men jag gillar faktiskt inte tagetes....utom nån enkel mörkröd...sen verkar ju den där antinematodtagetesen intressant också...
Gillar inte petunior nåt större heller...utom den gula som jag måste ha...
Sen är jag inte så där jätteförtjust i dahlior heller...utom nån med mörkt bladverk....inte så förtjust i narcisser heller..utom nån enkel pingstlilja...

blink.gif
Dvs...det är nog så att det finns undantag för reglerna överallt för vad man gillar och inte gillar...
sanna
Nå, men vad tycker ni om primulor då? Jag brottas själv med "är det kärringblommor" eller "är det en skön färgklick så här års?"
Köpte några chockrosa, som jag är lite kluven till...
Smekajsa
CITAT (sanna @ 22-02-2006, 18:18)
Nå, men vad tycker ni om primulor då? Jag brottas själv med "är det kärringblommor" eller "är det en skön färgklick så här års?"
Köpte några chockrosa, som jag är lite kluven till...

Säger bara en sak B E G O N I A

DET är kärringblommor rolleyes.gif
Blomstertanten
Vill bara göra er lite avundsjuka tongue.gif



Nu har den 5 blommor ! wub.gif

Det är annat än begonior det ! biggrin.gif
Milex
CITAT (sanna @ 22-02-2006, 18:18)
Nå, men vad tycker ni om primulor då? Jag brottas själv med "är det kärringblommor" eller "är det en skön färgklick så här års?"

Färgklickar är dom ju men jag vill nog inte inse att jag är kärring biggrin.gif
Samma med dahlior, tagetes och begonior. Det vill jag inte heller ha. Men ge mig några år till så kanske jag är där...

Till Blomstertanten vill jag bara säga att du lyckades tongue.gif
Smekajsa
CITAT (Blomstertanten @ 22-02-2006, 18:51)
Vill bara göra er lite avundsjuka tongue.gif



Nu har den 5 blommor ! wub.gif

Det är annat än begonior det ! biggrin.gif

WOW Tant B !!!!!!!!

wub.gif wub.gif
lena:-)
Men hörrni....kärringblommor,....när jag va "ung" så va pelargoner riktiga kärringblommor..nu sitter jag här med hyllorna fulla....inte tycker jag det är kärringblommor inte...Vad är det som hänt, har tiden kommit ikapp mig eller är det pelargonerna som kommit ikapp tiden? Vem är det som sätter normen om inte jag själv:lol:
Fenja
Fiiiiiin kalla Blomstertanten!! Duktig du! Begonior.... gillar inte de där vanliga som säljs överallt, men jag har flera olika fläckbladiga. Det är liksom inte riktigt samma sak laugh.gif tongue.gif
IMPONERANDE pellishylla Lenasch! wub.gif wub.gif
Hur har vi det med lobeliorna då?
Mvh
Fenja wub.gif wub.gif
lena:-)
Jag har det inte med nån lobelia alls....men det beror nog mest på att jag tycker de ser så känsliga ut...tunna å filsiga...lätt-torkade... blink.gif
Milex
Fina pelargoner. Nä dom är inga kärringblomster.
Och inte lobelior heller. Dom är tuffare än vad dom ser ut för. Dom klarar sig till och med här hos mig smile.gif och här snackar vi oregelbunden vattning. Men det som kommer uppifrån hjälper förstås till.
Fenja
Satsa du på lobeliorna Lenasch, man kan torka dem så att de hänger och sedan repar de sig snällt om man vattnar igen!! Snyggt till pellisar också!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6

Primula kan vara väldigt olika....

Gillar man dem väldigt mycket kan man ordna en Aurikelteater "

Smekajsa
Guuud så läckert Kerstin wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
smile.gif Tack !
Även Lobeliasläket erbjuder trevliga mindre vanliga perenna varianter -meterhöga smile.gif



fast tyvärr är de lite svåra i min zon så jag övervintrar alltid en i kruka
Lobelia cardinalis "
sanna
Okey då, jag ska väl köpa några blomstersticklingar då... laugh.gif Bara för att inte känna mig utanför! Men pellisar blir det inga! De är väldigt vackra, spännande och intressanta OCH ALLT DET DÄR - men HUR står ni ut med den hemska, stickande lukten?
När man har hållt på med bladen luktar det så himla läskigt så jag bara ryyyyser! Luktar alla pelargoner (plural?) lika "stickigt"?
Fenja
Men Sanna?!?!! Hur kan du säga något så elakt om pellisar? En med Coca cola-doft kanske skulle passa? Vi ska nog kunna dra ner dig med i pellisträsket laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
eller lavendel muskot,ros eller mint doft ?
Floppy
CITAT (Fenja @ 23-02-2006, 12:56)
Men Sanna?!?!! Hur kan du säga något så elakt om pellisar? En med Coca cola-doft kanske skulle passa? Vi ska nog kunna dra ner dig med i pellisträsket laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja

Ja mig har ni lyckats dra ner i träsket...men jag står fortfarande lite tryggt på fast mark...

har bara beställt ett par stycken doftisar...men de var slut för tillfället och kommer inom en månad...så jag kommer väl att ha 5-6 olika sorter...

Fenja: har beställt en coca-cola men får se när de kommer...beställde den från ett annat ställe...skulle vilja få tag i frön till den i stället...

tongue.gif tongue.gif tongue.gif
sanna
Så ni menar alltså att dessa dofter: coca-cola, mint, kanel etc etc, på något sätt "överdoftar" den där typiska pelargondoften som jag bara inte kan med? Är det förresten någon som begriper vad jag menar med "den typiska pelargondoften"? Visst har väl vanliga pelargoner en skarpt "stickande" doft, eller är det bara jag som känner den? blink.gif
kerstin z5-6
nej , vi menar att bladen på dessa pelargoner enbart doftar detta -inte det du beskriver som vanlig pelargondoft -Blommorna på dessa brukar vara rätt små och oansenliga smile.gif
SaraS
Bra tråd! På samma sätt som fröpåshe***tena smyger sig ner i korgen (TVÅ tapeter, man måste ju testa och vi har mark så det räcker...blink.gif )så hittar man sig här inne igen. biggrin.gif Jag är en typisk säsongare, på vintern är det byggforum, kattforum och hockeyforum, på sommaren håller jag till här... Och ett tydligt vårtecken måste ju vara att jag helt plötsligt surfar runt på alla trådar här igen! rolleyes.gif Dessutom skiner solen in genom otvättade köksfönster, jag ser att fylla på fågelmaten när jag kommer hen från jobbet och jag är kroniskt blöt om fötterna! DET ÄR VÅR I LUFTEN! wub.gif wub.gif
lena:-)
Läste an annan tråd i en annan avdelninng..läste om nävor...... wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Det är en av de få jag ogillar laugh.gif tongue.gif
Smekajsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2006, 18:19)
Det är en av de få jag ogillar laugh.gif tongue.gif

Ser man på ........
kerstin z5-6
Båsiga midsommarbloster må vara snygga hos andra , men jag har inget över för dem ......än i alla fall
Fenja
Men Kerstin då! Denna lilla rara näva skulle man ju kunna äta ju! wub.gif wub.gif



Mvh
Fenja
Wilmer
Ujujuj vad välrensat det landet såg ut Fenja! Hade det stått en så liten ensam näva här hade den snabbt blivit övervuxen av andra individer... tongue.gif Massa bar jord runtom för dem att bre ut sig.. Hu!

För övrigt hat - gillar jag Tagetes. De är så tacksamma och blommar och överlever och allt det där. Men jag gillar inte doften av dem.. Inte heller pelargondoften, men dem har jag fallit för också!!

På det hela taget är jag ingen fröså blommor varje år människa, men lik förb. så hamnar jag i frö koma och finner mig själv petandes, vattnandes, rensande, pysslande... Mystisk sjukdom det där. Nedärvd? Genetisk mutation?

Wilma
sanna
CITAT (Fenja @ 23-02-2006, 19:15)
Men Kerstin då! Denna lilla rara näva skulle man ju kunna äta ju! wub.gif  :wub:

Seriöst? Kan man äta nävor? I så fall gillar jag dem!!! laugh.gif
kerstin z5-6
Nej , mitt hjärta är en sten , i förhållande till nävor -båsiga intetsägande ,tomater -luktar kattkiss , gurka -möglar -paprika tar upp plats där krukor med perenner kunnat stå
I övrigt är jag FÖR det mesta ,numer tom pelargoner -kan ha med åldern att göra huh.gif


Däremot kan jag förstå Passion -för vad som helst -tom tomater och nävor-jag köper ju ros sorter -enbart för taggarnas skull

Rosa o. pteracanta
Wilmer
Läckra taggar!

Och DU, pelargoner har INGET med åldern att göra... blink.gif Hoppas jag...
kerstin z5-6
Skönt !jag blev lite orolig där smile.gif He he smile.gif
Wilmer
ohmy.gif Kikade i Kerstins album, fick AKUT sommar längtan.. MAH, så fina blommor.. Snö och regn, snö och regn... Snart så!!

Wilma
Fenja
Jag tror inte att du ska äta nävor Sanna laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Smekajsa
CITAT (Wilmer @ 23-02-2006, 22:34)
Läckra taggar!

Och DU, pelargoner har INGET med åldern att göra... blink.gif Hoppas jag...

Det är sån jag känner mig ibland ..... med alla taggar smile.gif

Jag tror visst att pelargoner har med åldern att göra
och är en riktig kvinnofälla ........ wub.gif wub.gif wub.gif
rita72
Kerstin zon 5-6! Underbar trädgård du har!! Var inne och kikade på ditt album.

I ett album som heter Min täppa, så har du på bild 4 "Rosengård med kullen" med en stenbänk (?). Får man fråga var/hur har du fått tag på den? Jag har letat efter liknande bänk, fast jag vill helst ha en "rektangulär".

Mvh Rita
kerstin z5-6
hej hej -smile.gif Tack för beröm -och bänken den har jag köpt på lokalt trädgårdscenter här uppe , men liknande finns Klicka HÄR
Lady Hamilton
Jag har nu sett att jag har lite plats kvar ännu för lite mera sticklingar laugh.gif
Så nu tänkte jag dra till "schtaaaan" för ev. inhandling. Hoppas även att jag skall få tag på "kvalitets" jord, så att jag slipper hålla på att sålla så förbenat. Det blir nog även lite krukor o andra tillbehör.
Har jag tur så "hittar" jag även en "ny" bil så att jag får mera plats att lasta grejerna i. Har ju "bara" en liten Mazda 323 laugh.gif
sanna
CITAT (Fenja @ 23-02-2006, 23:26)
Jag tror inte att du ska äta nävor Sanna  :lol:  :wub:

Oj då!?! Jag som redan har tagit en stor näve!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon